lauantaina, maaliskuuta 05, 2005

Oppivelvollisuusikä nostettava 18:ta ikävuoteen

2005 - 03 - 03

Merkittävä avaus hallitukselta; opetusministeri nostaisi oppivelvollisuusiän kahdeksaantoista vuoteen

Kilpailu kiihtyy maailmalla. Meillä ei kannata kohta tehdä rutiiniluonteisia töitä, paitsi omaan kotikutoiseen kulutukseen. Terve kansantalous tarvitsee silti hienoisen väkiluvun kasvun. Väestöpyramidi on kohta kuin päälaellaan oleva kartio. Uusilta sukupolvilta vaaditaan entistä enemmän. Voimme vastata vain koulutuksella ja motivoinnilla koulutukseen, myös poikien osalta.

Koulutuksen tarveanalyysi ja kokonaisuuden arviointi ja päätökset saapuvat uuteen ennen näkemättömään vaiheeseen. Nuoret ikäluokat ovat pienempiä kuin ennen. Heistä pitää saada enemmän irti kuin aikaisemmista. Koulutukselliset valmiudet tulee nostaa vastaamaan uusia työnteon haasteita. Joudumme työskentelemään suunnittelussa, analysoinnissa, menetelmien kehittämisessä ja logistiikan ratkaisukeskeisissä tehtävissä. Näitä operaatioita ovat mm. energian - ja ruoan riittävyyteen, jätehuollon organisointiin ja käsittelyyn, puhdistusmenetelmien - ja informaatiologistiikan kehitykseen liittyvillä osa-alueilla. Meidän on tehtävä asioita, joita ei tehdä laajasti muualla. Meidän on löydettävä paikkamme maailmantaloudessa, meidän on fokusoiduttava teräville avainaloille, joissa olemme parhaita. Markkinat ovat muualla ja kotiostoksemme ovat vaatimatonta luokkaa, kuitenkin meidän on pakko tuoda ulkoa paljon raaka-aineita ja investointihyödykkeitä sekä kestokulutustavaroita.

Vain koulutus ja siihen motivoiminen antaa takeet myöhemmälle. Tämä koulutus alkaa jo nuorena, tuolloin valmistellaan pohjat jatko-opintojen onnistumiselle. Uusi opetusministerin esitys on asiaa. Tuohon lisäkoulutukseen tulisi sisällyttää työhön perehtymisen jaksoja viimeisten kolmen vuoden aikana. Näin valmennamme nuoret nopeammin suoraan työhön jatko-opiskelujen jälkeen. Koulutussuunnittelu tulee suorittaa vastaamaan tulevaisuuden tarpeita; kaikki ei voi olla pureskelemassa yhtälöitä, kotimainen kysyntä tarvitsee myös kädentaitoja ja hoivatyötä.

Koko koulutussysteemi tulee nostaa kaikilta tasoiltaan yhtä pykälää ylemmäksi. 1980-luvulla koulutuksen pioneeri, edesmennyt vuorineuvos Kari Kairamo (Nokian suuruuden perustan luoja) halusi nostaa koko silloisen Nokian henkilöstön osaamisen yhtä pykälää ylemmäksi; siis teknikoista insinöörejä jne ..., tämä malli voisi olla hyödyllistä ottaa tarkastelun alle, toki järjestely on mittavampi, mutta oikein mobilisoituna Suomesta löytyy ne taitajat, jotka tähän pystyvät. Koko Suomeen on luotava yhtenäinen henki, ns. Talvisodan henki, tämä ymmärretään, koska kyseessä on meidän tulevaisuuden hyvinvointi ja asemamme maailmantaloudessa. Kilpailu kovenee, mutta suomalaisella sisulla on pärjätty ennenkin. Kiitos opetusministeri Tuula Haataisen pelinavaukselle.

Ei kommentteja: