sunnuntaina, syyskuuta 21, 2014

Ydinenergiasta pakotettuun energiatasapainoon?


US - Florida - ydinvoimalaitos


[ … Ydinvoima on energiaa maailmojen alusta. Big Bang alkuräjähdys loi täydellisyydestä pikkiriikkisen epätäydellisyyden ja synnytti vetovoimatekijöinä atomien osaset, joista syntyi ajan saatossa kevyitä atomeja – ja lopulta paljon myöhemmin supernovien myötä myös alkuainetta – uraania, jota nyt halotaan loputtomaan energian nälkäämme … ]

Energia puhuttaa hallituseroina, sotina ja valtapoliittisina virtauksina meillä Euroopassakin – maakaasu on luontoystävällisempää energiaa kuin kivihiili tai raakaöljy. Kaikki nuo kolme ovat hiilielämän kiertojäänteitä kovasta paineesta ja vuosimiljoonien takaa. Tankkaamme siis muinoin elänyttä elämää, niinpä hiilijae-energialla on suorat yhteydet elämään ja biomassoihin, mitä mekin ihmisinä osaltamme olemme.


Ihmisen energian nälkä on kasvava ilmiö –

hyötysuhteiden kehittymisestä ja energiaverotuksesta huolimatta. Elintasomme mitataan näyttö- ja vertailutaloutena 1] ja noihin liittyy väkevästi energeettinen osio muunneltaessa materioita meitä palveleviksi tuotteiksi, välineiksi, kulkuneuvoiksi kuin lämmöksi ja viilennykseksikin. Enemmän energiaa, enemmän materiamuutoksia ja lopulta enemmän ympäristömuutoksia 2].


Miksi meidän on niin vaikeaa vähentää energiankulutustamme?

Miksi meidän on saatava lisää, enemmän ja useammin. Mikä on meidän energiankäyttö ihmisinä yhtä biomassakiloa kohden. Helppo veikata  enemmän kuin millään muulla eliölajilla. Syömmekö muiden mahdollisuuksia – vai onko sama millaista biomassaa kuolonhetkellä biokiertoon kiertyy?


Mikä on meidän ihmisten välinen energiankäyttö ja materioiden muuntelu –

 … helppo tämäkin arvata; markkinataloudet kuluttavat enemmän kuin kehitysmaiden ihmiset 3]. Näin palaamme jälleen tuohon markkinamekanistiseen kulutushoettuun 4] näyttö- ja vertailutalouteen.

Tässäkin herää kysymys ihmisoikeudellisesta kyvystä saada käyttöönsä kansoittain suhteellisesti maapallomme energia- ja raaka-ainevaroja. Materiamuuntelu on ylikansallinen oikeus ja vastuu, käytön jälkeisestä ”palautuksesta” kiertoon, josta saadaan ja jossa menetetään energiaa.


Energia ei lopu – energian ja materian häviämättömyyden laki 5]

Rajallisesti energia voi loppua, varsinkin sellainen, jota on osattu käsitellä. Ihminen ei osaa käsitellä aineen syvimpiä ja loputtomimpia energialähteitä – eikä luonto anna sinne pääsyä. Siellä on lukitus, joka estää maailmojen luhistumisen, sillä energia ja materia ovat yhtä  –

 … tosin tietämättömyytemme huippuna on scifimäinen pelko maailmojen paosta eli kuroutumisesta takaisin lähtökuoppiinsa – joista meille raottavana tietolähteenä ovat mustat aukot – joiden energiavirta äärettömän kapealla reunalla on hidastuen mittaamaton.

Tänään käytämme energiaa enemmän kuin koskaan

Ihminen on käyttänyt käyttämästään energiasta 99 prosenttia viimeisten 250 vuoden aikana. Energia on meille apuväline – me olemme ainoa eliölaji, joka käyttää apuvälineitä säännöllisesti, tietoisesti ja edistääkseen elämänsä helppoutta ja kiihdyttääkseen kulutusta. Me olemme dynaamisesti kasvuhuutoisia. Muu eliökunta on staattisesti tasapainoon pakottuva.


Oletko tutkinut kotitalouttasi –

 … laske huviksesi kuinka monta sähköpistoketta taloudestasi, kesähuvilaltasi ja laskettelukeskuksen hiihtomökiltäsi löytyy. Laske käytössäsi olevien liikkumavälineiden moottoreiden sylinterimäärä. Laske taloudestasi jätteidenkeruuseen menevien pussukoiden määrä on … Laske ulkomaanmatkailuun käyttämiesi kilometrien määrä – laske myös autosi/ autojesi ajokilometrimäärät. Sitten pohdi mitä nuo edellä mainitut luvut olivat  20, 40, 80 ja 160 vuotta sitten. Jäitkö väkisinkin miettimään?


Kasvua ja sen hokemaa ei ole loputtomiin

Kasvu ja toimeliaisuus ovat eri asioita. Kulutuksen puolittumiseen tulee pakkoasetelma – erityisesti läntisissä markkinatalouksissa ja Kiinassa se on kohta pysäytettävä – sillä se lähestyy kiihtyvästi meidän per capita kulutustamme – ollen vielä kaukana.


Gaia ei kestä energiankäytön lisääntymistä,

pallomme ”kitka” kasvaa ja se kuumenee 6], eikä biomassaakaan voi loputtomiin polttaa energiaksi 7]. Ilmakehään, meriin ja maaperään keräytyy (vajautuu? 8]) liiaksi sellaista, johon biomassallinen evoluutio ei ole ehtinyt varautua – tulee biomassojen eli eliöläjien ahdistus ja joukkosukupuutto.


Meidän on vihdoin oivallettava,

 … että energialla on jokin meille toistaiseksi tuntematon jakaantumisen yhtälö per biomassakilo ja biomassoilla on vastaavasti jokin tasapainotilaan pyrkimisen dynamiikka 9], joka jakaa hiilielämän resursseja siten miten evoluutio kilpailutekijänä 0] ja vähennyselementtinä ohjaa.

Oletko valmis puolittamaan kulutuksesi aloittamalla palkastasi, … - pienentämällä sitä?


VIITTEET
1] Näyttötaloudesta huomioimisen talouteen ~ http://jontikka.blogspot.fi/2013/02/nayttataloudesta-luonnostaan.html -
2] Emmekö tahdo ymmärtää ympäristömuutoksia? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=966247 – [17763]
5] Energiaperiaate (materian- ja energian häviämättömyyden laki) ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Energiaperiaate - W
6] Gaia kuumenee – vähennämmekö kulutustamme? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=880405 – [28539]
7] Biomassaakaan ei voi loputtomiin polttaa! ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=823551 – [10798]
8] Mihin metsiemme ja peltojen hiili katoaa? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=941544 – [8404]


EXTRA
Uusiutuuko amerikkalainen pölymyrsky 1930 –luvulta? ~  http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1097971 – [1186]


TIETOISKU
Ydinvoimassa on vain yksi ongelma – toistaiseksi ratkaisematon elinkaarihallinta – voimme sanoa, ettei se ole hallussa, sillä puoliutumine on niin hidasta, ettei turvallista säilytyspaikkaa ei ole olemassa. Mutta, voidaanko puoliintumista kiihdyttää ja saadaanko raaka-aineen hyötysuhdetta nostettua reippaasti, jolloin jätteen määrä olisi joskus ammuttavissa aurinkoon! Ennen aurinkoon ampumista pitää saada uraanin louhinta myöskin hallintaan ja sieltä tulevien ”sivuhaittojen” haasteet hanskaan.


Ilkka Luoma


“Ydinenergiasta energiatasapainoon”
(Suomalaisilla on jo paljon kokemusta ydinvoimasta – hienosti toimineet venäläisvalmisteiset Loviisa 1 ja 2. TVO Olkiluodon ruotsalaisvalmisteiset Olkiluoto 1 ja 2 ovat moitteettomia, mutta  - nelonen onkin katastrofi. Fennovoima saa reaktorinsa Venäjältä – ja Vihreät lähtivät maamme hallituksesta … mutta mitä De Gröna on tehnyt todellista ja merkittävästi ympäristöasioiden kokonaisvaltaiseksi hoitamiseksi – ovat he ”turhia” – koska muutokset etenevät luonnossa hallitsemattomasti! ~  http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=927159 – [5406]


AL   IL   Vf   BL   BLOG 42068

doc.: Ydinvoima on energiaa maailmojen alusta_20092014 . Microsoft Word Starter

790s

torstaina, syyskuuta 18, 2014

Ydinasesuurvallat suojelevat omiaan - rajojensa sisällä ja ulkona!

(Ukrainan kriisi jää jalkoihin, kun Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama julistaa omaa ”pyhää sotaansa” ISIS-järjestöä *] kohtaan – samalla tuosta uhosta muodostuu todellinen uhka maailman rauhalle tai oikeastaan levenevä tie maailmanlaajuiselle terroriväkivallalle)

Voisimme tarkastella kahden ydinasesuurvallan johtajien julistusta omien kansalaisten suojelemisesta, tai samaan etniseen ryhmään kuuluvien turvaamisesta. USA julisti maailmanlaajuisen sodan (” … ei ole turvasatamaa missään maapallolla – me ulotamme tuhoamisemme mihin tahansa … ”, julisti Obama).

Tulemme suojelemaan kaikki venäläisiä ja etnisesti venäläisiä, olivatpa he rajojemme sisällä tai ulkona” – näin sanaili Venäjän presidentti Vladimir Putin. Kansalaissuojelija Putin osoittaa tätä doktriiniaan juuri nyt Itä-Ukrainassa ja vähän aiemmin Krimillä. Herääkin kysymys millaisia oikeuksia strategiset ydinaseet tuovat niiden hallitsijoille?


Obama katsoi oikeudekseen ulottaa lennokki- ja USAF ilmavoimasotansa tyypillisesti omien rajojensa ulkopuolelle – Yhdysvallathan on käynyt kaikki viimeiset sodat valtionsa rajojen ulkopuolella, tappaen enemmän vieraiden valtioiden siviilejä kuin mikään muu valtio viimeisten 70 vuoden aikana. Nyt odotamme ensimmäistä ISIS -iskua Syyrian puolelle 1] ja kysymyksellä kenen tai minkä hyväksynnällä?


Putin on vähintäänkin epäsuorasti tukenut slaaviveljiensä sisällissotaa Ukrainassa,

jossa konfliktin käynnistyminen Kiovan Maidan -aukiolta 2] on yhä täysin tutkimatta, samoin kuin Odessa murhapoltto ja MH17 malesialaiskoneen alas ampuminen 3]. Ei ole täyttä näyttöä venäläisten suorasta osallistumisesta Itä-Ukrainan sisällissotaan. Avustusrekkojenkin todellinen tarkoitus on joltain osalta meille lännenmiehille tuntematon.


Obama on kansalliskiihkoisessa puheessaan vakuuttanut,

että amerikkalaiset kostavat kaksi teloitusta, jotka kohdistuivat Yhdysvaltojen kansalaisiin. Tuo ISIS -likvidointi antoi USA:n kongressinkin mukaan Obamalle oikeuden pommittaa Irakia ja Syyriaa 4] – Irakissa toki pyydettynä, mutta entä Syyria, jos Syyrian laillinen presidentti, isänsä nimittämä poika al- Assad ei anna lupaa jenkkipommituksiin


Seuraukset Syyrian jenkkipommituksista!

Tarkoittaako jenkkipommitusten aloitus Syyrian alueelle, sitä, että se antaa vastaavasti Putinille oikeuden aloittaa virallisesti Venäjän ilmavoimien myötä Ukrainassa olevien ulkomaalaisten kiovalaisosapuolen vapaaehtoistaistelijoiden tuhoamisen. On kiistatta näytetty toteen, että kiovalaisten johtamat äärinationalistit ovat tappaneet Itä-Ukrainassa etnisvenäläisiä suurvähemmistöjä, josta on muodostunut nyt kierre, jossa siviilien henki on halpa-arvoista riistaa [LINK].

USA:n presidentit Bush Sr. ja Bush Jr. saivat molemmat sotansa – Irakista

Onko nyt rauhannobelisti Obaman vuoro julistaa isänmaallista sanomaa tunnetuskaisille  ’hollywood-filosofisille’ amerikkalaisille – samoin kuin Putin herättelee isovenäläistä mantraa omiensa keskuudessa 5]. Näinkö ajetaan kaksi ydinasesuurvaltaa vastatusten, kuten tapahtui Kuubassa 1960 –luvun alkupuolella. Onko Viron pyytämä nato- ja jenkkituki suorina asetoimituksina ja hyökkäysjoukkokeskityksinä ”kuuban toisinto”? 6]


Miten ISIS reagoi Obaman julistamaan ”pyhään sotaan”?

Miksi 9/11 tapahtui, sillehän on taustasyynsä – onko niitä edes huolella tutkittu? Miksi ISIS muodostui äärimmäisenä liikkeenä al-Qaidan ”sivistyneemmistä” väkivallanteoista? Tällekin on syynsä – voinemme tarkastella mitä Irakissa on tapahtunut niin 1990-luvun kuin 2000-luvun alkutaipaleilla 7] – ”puskien” omina pyhinä sotina, jolloin retoriikan kukkaset ylittivät arabinationalistien hengentuotokset.


Saammeko mekin EU-Eurooppaan ISIS-väkivallan, onko Ranska seuraavana vuorossa?

Miten voimme välttää hallitsemattoman väkivallan leviämisen suomalaisille kotinurkillemme? On ainakin pari keinoa – jatkamme omaa suomalaisviritteistä EU-joustavoitettua ’sveitsittymistä’ 8], emme liity Natoon 9] ja pyrimme YK-rauhanturvaamisen ”suurvallaksi” 0] ja puolueettomaksi neuvottelijaksi idän ja lännen väliin [LINK], sillä tuohon ominaisuuteen ei juuri kohta Sveitsin lisäksi muita valtioita löydy.


Mitä on uskontojen sota – mitä merkitsee ehdottomuuden ja suvaitsevaisuuden yhteenotto?

Miten suvaitsevainen maailmoja vakoileva Yhdysvallat todellisuudessa on – nythän meille on paljastunut herra Snowdenin [LINK]  myötä USA:n NSA - National Security Association ´in verkkourkinta, jota on  perusteltu kansallisella turvallisuudella, joka ulottuu myös liittolaismaihin, niin urkintana kuin ”turvallisuuden etsintänä”.


Miten nyt asemoimme niin Putinin kuin Obaman vastakkain asettumisen,

vai ajaako ISIS heidät yhteen – kun ISIS hoksasi uhitella Venäjällekin. Mitä tulee tekemään yhä vaurastuva ja voimistuva Kiina? x] Miten kiinalaisten puuttumattomuuspolitiikka asemoituu Syyrian pommituksiin, ISIS-maailmojen sotaan kuin EU- Euroopan talouspakotteisiin [LINK] Venäjää kohtaan.


Vai onko niin, että ISIS -taistelu vaatii jopa näiden kolmen ydinasesuurvallan yhteistoimintaa,

jolloin Ukrainan sisällissota käsitellään hiljaisesti hiljaiseksi. Mutta lopulta lännenmiehen on pakko perehtyä ISIS- järjestön syntytilanteeseen ja katsottava toimiaan omasta ja toisenkin peilistä – löytyykö sieltä (löytöretkistä, kolonialismista sekä myöhemmästä imperialismista) jotain sellaista, joka on ajamassa meitä maailmanlaajuiseen terrorismiin ja lopulta taisteluun hupenevista raaka-aineista, energiasta ja niiden käyttövallasta?



VIITTEET
*] ISIS-järjestön uho ja tuho? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1117711 – [2755]
1] Ketkä torjuvat mahdolliset jenkkipommitukset Syyriaan?! ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=953556 – [22718]
3] Siviilimatkustajat slaavipelin pelinappuloina ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/siviilimatkustajat-ukrainan.html -
4] Ketkä torjuvat mahdolliset jenkkipommitukset Syyriaan?! ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=953556 – [22718]
5] Venäjä löytämässä kadonneen mahtinsa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/venj-lytmss-kadonneen-mahtinsa.html -
7] Menetetty Irak? ~ http://areena.yle.fi/tv/2350890 - [YLE Areena]
9] Kansalaisviisaus erottaa meidät Natosta ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1029728 – [16092]
x] Kiinan mobilisaatio maailmalla ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=877321 – [13058]


EXTRA
Olisi varmaan hyväksi, jos miettisimme analyyttisesti ja ”pohjiaan myöten” mitä on seurannut amerikkalaisten väliintulosta pommituksineen, niin Irakiin, Libyaan kuin Afganistaniin – onko näissä missään saavutettu mitään pysyvää jatkuvuutta, joka olisi rauhoittanut kokonaisvaltaisesti kunkin maan kansalaisia, kansanryhmiä ja eri ryhmien välisiä jännitteitä!


Ilkka Luoma

AL  IL  IL2  Vf  BL  BLOG 41871
---16092014---


”Ydinasesuurvallat suojelevat omiaan - rajojen sisällä ja ulkona!”
[ … Putinin slaaviveljet ja jenkkien amerikkalaiset maailmalla … ]

[16092014] - Kirjoittaja on vapaa kolumnisti. Artikkeleissa ei edusteta mitään yksittäistä ryhmittymää, edunvalvontajärjestöä tai puoluetta – eivätkä kirjoitukset sido mitään ryhmittymää tai taustajoukkoa. Mielipiteet ovat pelkästään kirjoittajan, ellei asiasta ole erikseen toisin mainittu. Viitteet ovat pääsääntöisesti kirjoittajan omia, paitsi niissä tilanteissa, missä on lähinnä käytetty vapaata tietosanakirjaa – Wikipediaa, mikä näkyy aina jokaisessa linkkiosoitteessa. Kirjoitukset eivät pyri loukkaamaan, eivätkä provosoimaan ketään tietoisesti. Artikkelit noudattavat kansalaiskirjoituksille yleisesti hyväksyttyä tapaa olla panettelematta tai tietoisesti väärää todistetta antamatta. Kirjoittaja on poliittisista puolueista riippumaton kirjoitusten osalta. Kirjoitusten lainaaminen on sallittua – lähde mainiten. Mikäli joku tai jotkut kokevat vääryyttä kirjoitusten osalta – pyydetään ottamaan yhteyttä allekirjoittaneeseen – Ilkka Luoma.

doc.: Ukrainan kriisi jää jalkoihin – Microsoft Word Starter

885s

lauantaina, syyskuuta 13, 2014

Rikommeko perinteellisen itä-länsiajattelumme?

EU-Eurooppa kohisee; Suomi oli ulkoministerimme Erkki Tuomiojan selkeällä oikeudella merkkauttanut (poikkeavan) mielipiteensä kokouspöytäkirjaan. Kysymyksessä oli Venäjälle päätettyjen pakotteiden 1] aikataulusta. Tuomioja ei kokenut tarpeelliseksi heti startata, vaan katsoa kuinka meneillään oleva Itä-Ukrainan tulitaukosopimus pitää – ja pitäähän se päällisin puolin, ainakin tätä kirjoitettaessa (10.9.-14 - klo 13:00).


Kansalaisviisaasti ja ulkopolitiikan moninaisuuden ymmärtäen Tuomioja käytti meille länsimaille itsestään selväksi muodostunutta sananvapautta ja mahdollisuutta olla eri mieltä – Suomi voisi yksin(-kin) vaikka estää venäjäpakotteet, jos tulitauko pitää ja siirtyy seuraavaan vaiheeseen, jossa vaikkapa aselevon valvontaan komennetaan molempien sisällissodan riitaosapuolien tahdosta suomalaiset YK-rauhanturvaamisjoukot 2].


Meille kaikille on ollut jo pitkään itsestään selvää,

että Suomi on vedenjakajalla; olemme muutoinkin niin idästä kuin lännestä ja meillä on valvottavanamme erityisolosuhteet venäjäasiantuntijana. Suomi on välittäjä ja mahdollinen eurooppa-asioiden neuvottelija itäisten käsitysten ja läntisten väitteiden välissä. Muistamme, että Eurooppa jatkuu aina Uralille saakka.


Meillä on pitkä historia idän kanssa

Saimme myös vapautemme idästä – olemme kokeneet niin hyvät kuin pahat, jopa rumatkin. Kauppamme on merkittävää Venäjälle, ja saamme lisäksi kiittää materiaalisen vaurautemme pohjabetonoitumista bilateraalisen kauppavaihdon ajoilta, kun presidenttimme Urho Kekkonen 3] ja Neuvostoliitto olivat voimissaan.


Meille on nyt muodostunut ulkopolitiikan ydineliitti,

siis sellainen ymmärrys asemastamme, johon kansalaisten enemmistö todennäköisesti ja vähintäänkin hiljaisesti uskoo ja luottaa. Nuo valtiomiesviisaat – molemmat silmät auki pitävät poliitikkomme ovat – presidentti Sauli Niinistö, Tuomioja ja ’etyj-kansanedustaja’ Ilkka Kanerva. Heillä on mahdollisuus nyt estää tapahtumasta kohtalokkaita arviointivirheitä 4] twiittauksien ja tyhjien puheiden taholta.


EU:ssa on yksiselitteinen sananvapaus,

 ja mitään täyttä konsensuspakkoa – varsinkaan ilmiselvästi väärässä kohdassa, ei tarvitse noudattaa. Lännenmies on aina ollut ylpeä oikeudestaan olla eri mieltä. Nyt Suomi käytti yhtenä EU-maana täyttä oikeuttaan, eikä rynnännyt etulinjassa lisäpakotteiden voimaansaattajaksi – vaan harkitusti halusi Itä-Ukrainan kansallisuuskriisille mahdollisuuden näyttää kykyään sopia asiat neuvotteluteitse. Näiden neuvotteluiden johtajaksi sopivat hyvin valistuneet ulkopolitiikkamme eliitin edustajat, joiden nimet jo tiedämmekin.

Vielä tänäänkään ei ole täyttä tietoa mitä todella tapahtui Kiovan Maidan-aukion mellakoissa 5]  ja vallankaappauksessa, emme myöskään tiedä ketkä oli Odessan ammattiyhdistysten talon murhapolton takana – malesialaisen MH17 lennon  alasampumisesta 6] siitäkään emme tiedä riittävästi, jotta länsimaisen oikeudenjaon perusteella syyllisiä voitaisiin vielä osoittaa. Siispä Suomi valtio- ja geoviisaana veti jarrua ja osoitti, että EU-Eurooppa ei ole aivan täynnään ramboja. Meillä ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan.


EU:lla ei ole mitään syytä yrittää luhistaa Venäjää,

kuten USA:n edesmennyt presidentti Ronald Reagan teki ”tähtiensotavisioillaan”. Nyt ei Venäjä enää hajoa, vaan EU:ta ja lännenmiestä ajatellen se ”ajetaan” bryssel-filosofialla Kiinan syliin, jolloin amerikkalaisten pahin skenaario ”Kiina + Venäjä > USA + EU” saattaa talouden osalta vielä joskus toteutua. Meidän täytyy muistaa, että Venäjä on maailman suurin raaka-aineaitta ja Kiina on de facto maailman suurin talous jättiläismäisine tuotantokoneistoineen.


Suomalaiset ovat kolmen ulkopolitiikan muskettisoturin voimalla aloittamassa,

 … ehkä tiedostamattaankin, osittaisen ’sveitsittymisen – eu-joustavoitetulla filosofialla’ 7]. EU:lle on tärkeää, että on edes yksi maa, joka voi neuvotella kaikissa olosuhteissa Venäjän kanssa – näin samalla rakennamme itsellemme ainutlaatuisen YK-rauhantehtävien suurvallan statuksen 8].

Voimme olla varmoja, että Erkki Tuomioja saa täyden tuen kansakuntamme enemmistöltä, sillä näin osoitimme ensimmäisen kerran EU-pöydissä omaa perusteltua tahtoamme, siten, että se oli vielä diplomaattisesti operoitu ja monen muunkin EU-valtion tukema.


Aikalisätoimenpide oli suuri muutos ”kiltin kympin oppilaamme” mallista

Näin osoitimme reilua itsenäisyyttä ja omaehtoista ajattelua etujemme valvonnassa – asia ei sinänsä ole ”suuri” tai se oli hyvinkin suuri, sillä parhaimmillaan nuo eu-lisäpakotteet eivät koskaan tule voimaan (?) – ja time-out oli näin erinomaisen hyvin perusteltu, mikäli vain tulitauko pitää (miten pitää!)… ellei, on asia sitten aivan eri tilanteessa.


VIITTEET
3] Kansalainen eli parhaan aikansa Kekkosen kaudella? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/kansalaisen-paras-kausi-elettiin.html -
4] Rikoimmeko perinteellisen itä-länsi –ajattelumme? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/rikommeko-perinteellisen-ita.html -
6] Miksi malesialaiskone lensi sotatoimialueella? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1094317 – [5270]


EXTRA
(0709) ” … Lainaan tähän perussuomalaista poliitikkoa, eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Jussi Niinistön erinomaista lausetta: ” … jo ennen Kiovan Maidanin kriisiä 1] eurooppalaisella ominaisuudella, EU:mme, siis Brysselin hallintokoneisto tarjosi slaavi-ukrainalaisille vain ”joko-tai”, kun tarjous olisi pitänyt sisältää joustavuuden elementin ”sekä-ettänä” … ” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/rikommeko-perinteellisen-ita.html - .

Lännenmies ei tunnistanut ukrainalaisten kokonaishätää, vaan silmiin osui vain oma laajentumishalu ja Naton vienti entistä lähemmäksi Venäjää. 2] …”

EXTRA 2
Rikommeko perinteellisen itä-länsiajattelun?
[ ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1119294 – 591]
(0809… klo 19:17 - EU säätää lisää pakotteita, vaikka ei ole edes täyttä varmuutta saanut virallisen Venäjän osuudesta väitettyihin tapahtumiin - muistettakoon, että meidänkin kansalaisia sotii ISIS -joukoissa *]. 
Pakotteiden kierre pahentaa entisestään kaaokseen vaarantuvaa talouttamme. Onko nyt se hetki, jolloin suomalaisten täytyy tarkasti miettiä kenen joukoissa seistään?)


Ilkka Luoma


AL  IL  Vf  BL  BLOG 41627
---10092014---

doc.: suomi_soolo_valtiomiesteko_10092014 – Microsoft Word Starter

758s

keskiviikkona, syyskuuta 10, 2014

Sotilaallinen uloke lännestä - kohti itää!

Kuinka osin ”vain otsikot merkitsevät” media ja vähäiset poliitikot ovat vieneet kansaamme suuntaan, jossa olemme irtautumassa vuosisataisesta kontekstistamme - sisällöstämme, johon ovat liittyneet niin itäinen osuus geeneinä, tapoina kuin kulttuurinakin – sisältöömme on myös kuulunut läntinen ”siipi” – uskontoineen, kielen elävöittämisineen ja tässäkin tapoineen. Olemme siis kansakunta vailla vertaa, katselemme jakaantuvaa maailmaa vedenjakajalta.

Lainaan tähän perussuomalaista poliitikkoa, eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Jussi Niinistön erinomaista lausetta: ” … jo ennen Kiovan Maidanin kriisiä 1] eurooppalaisella ominaisuudella, EU:mme, siis Brysselin hallintokoneisto tarjosi slaavi-ukrainalaisille vain ”joko-tai”, kun tarjous olisi pitänyt sisältää joustavuuden elementin ”sekä-ettänä” … ”.

Lännenmies ei tunnistanut ukrainalaisten kokonaishätää, vaan silmiin osui vain oma laajentumishalu ja Naton vienti entistä lähemmäksi Venäjää. 2]


Tässä kujanjuoksussa Maidanilta Krimin kautta Itä-Ukrainan ”venäläisalueille” – poliitikkomme tekivät ulkoministeri Erkki Tuomiojaa ja tasavallan presidentti Sauli Niinistöä lukuun ottamatta raskaita ajattelemattomuusvirheitä, miltei korjaamattomia liikkeitä sekä kansalaistemme edelleen sekoittamista ja kahtiajakoa – näitä virheitä ei voida korjata kuin totaalisella linjanmuutoksella ja täysin uudella eduskunnalla – presidenttiä kansakuntamme ei vaihda.


Meitä juoksutettiin sokeana kohti natomaiden invaasiokehitystä,

jossa diplomatian ja politiikan sijasta aseita ladataan ja siirretään asemiin. Näissä asemoinneissa meidän ei tule olla mukana. Meidän tulee jatkaa meille vedenjakajalla olevana  maana ’sveitsittymistämme’ - muuttuvassa maailmassa, jossa suurvaltablokit ovat muotoutumassa aivan rajojamme hipoen.


Meidän on liittoutumattomina suomalaisina valmistauduttava rauhan - ja neuvottelujen välittäjiksi –
[ ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/pelottava-isis-vy-ryy-maailmalle-mutta-miksi  – Lähestyykö meitä todellinen maailmanottelu, ennennäkemättömänä väkivaltana?]

 …  idän ja lännen välimaastoon, koska meille yhtenä viimeisistä eurooppalaisista on kykyä ja uskottavuutta sotilaspoliittisesti puolueettomaan katsantoon ja ymmärrykseen. Me emme ole kansamme syvien rivien osalta pelkää lännenmiestä – meissä asuu myös itäisen miehen melankoliaa.


Meidän on tehtävä suuria muutoksia selvitäksemme huomisesta ja ylihuomisesta

Taloutemme 3]  ei enää palaa viime vuosikymmenen materiaaliseen kulutusjuhlaan, emme saa enää lisää. Olemme osamme jo maapallostamme ottaneet – on lopulta vähentämisen aika 4]. Vähentämiseen liittyy kaikin osin ’paasikivimäinen’ tosiasioiden tunnustaminen viisautemme eteen.


Vähentäminen ei tarkoita kivikauden alkua,

 … se tarkoittaa asemoitumista tasapainoon, elättäjämme – biosfäärin – kanssa 5]. Se tarkoittaa myös oman osaamistasomme hyväksymistä reviirimme haltijana kansakuntien joukkoon. Meidän on mobilisoiduttava yhtenäiseksi kansakunnaksi puolustamaan omaamme ja se tarkoittaa omavaraisuuden nostamista kaikilla rintamilla. Samalla opettelemme olemaan puuttumatta sellaisiin asioihin, jotka eivät meille suoraan kuulu.


Opimme kunnioittamaan rajantakaista elämää –

 … huolehdimme vain omastamme ja siihen liittyvistä tekijöistä, jotka ylläpitävät luotettavuuttamme, puolueettomuuttamme ja sanassa pysymistä kaikissa kaupallisissa toimissa – kun meidän on kuitenkin pakko viedä rajojemme ulkopuolelle.


Opimme johtopäättelemistämme ”ukrainavirheistä” sen,

 … että emme enää hötkyile asioissa, joita ei ole loppuun saakka tutkittu. Opimme samalla tunnistamaan oleellisen meille oleettomasta. Avaamme molemmat silmät eli hinkkaamme länsilasien itäisen linssin yhtä kirkkaaksi näkemään mikä on meille itsellemme hyväksi. Näennäissolidaarisuus ei sovi pienelle valtiolle, joka jää kuitenkin ”kaltaistensa” tosipaikassa altavastaajaksi.

Isäntämaasopimus Naton kanssa oli tosiasiassa valmistautuminen,
[ ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ensi-viikosta-lukien-olemme-uhka-ja-viholliskandidaatti  – olemmeko isäntämaasopimuksen myötä lähempänä viholliskandidaattia?]

 … mutta ennen kaikkea se oli viesti jonnekin - itään. Toiset luulevat sen viestin olevan turvaavampi kuin ilman tuota sopimusta. Joka tapauksessa tämä MoU sopimus teki meistä enemmän uhan ja miltei viholliskandidaatin. Kansalaisemme eivät olisi tuota titteliä halunneet.


Kansakuntamme haluaa muutosta ja luottamusta poliittiseen koneistoon
Muutos koskee työtä, työn arvostusta, yhteishenkeä, keskinäistä ja omaa puolustuskykyä sekä yhteenkuuluvuutta – omaa reviiriä ja sen valvomista. Kansalaisemme haluavat erillään oloa muiden konflikteista; emme ole ’ramboja’, eikä meillä ollut kansallisesti ja järkevästi ottaen mitään tekemistä vaikkapa Afganistanissa 6].


Omat rajat puolustamme, kuten tähänkin saakka
[ ~  http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=960168  – [7057] Mikä on Sinun maanpuolustustahtosi? ]

Muiden osalta voimme pyydettyinä mennä YK-rauhanturvaajina vaikeisiinkin paikkoihin 7]. Emme halua lietsoa muualle erilaisille kulttuureille negatiivista asennetta ja emme halua heristää sormea muille ”kummallisille”, joiden kulttuuri, uskonto tai tavat eivät vastaa omiamme.  


Olemme varmoja,

 … että jokaiselle maapallon ihmiselle löytyy juuri se oikea isänmaa, jossa kukin tulee toimeen ja ymmärretyksi omalla äidinkielellä – ellei, niin asiat ovat tuon yksittäisen valtion tai alueen oma sisäinen asia. Me huolehdimme omamme, ja vieläpä niin hyvin, että voisimme olla esimerkki tai ainakin kaupallinen kumppani, johon voidaan luottaa.


Eroamme eurosta, otamme oman rahan – nimi voi olla markka

Kiinnityskurssiksi sopii muuntohetkelle 1:1:een.  Omalla rahalla voimme operoida vastuullisesti, jolloin pieneen valuuttaamme syntyisi luottamus, kuten Sveitsin frangiin. Voimme muodostaa valuutallemme myös pariteettiputken Kiinan juaniin (renminbi) 8]
Käytämme omaa valuuttaa kaksi vuotta ja sitten irrottaudumme rauhallisesti ja asteittain EU:sta – ja lähenemme meille sopivaa ”sveitsittymistä” 9]  idän ja lännen rajalle, ymmärtäen, että talouskaava ”Kiina + Venäjä > USA + EU” voi muuttua sotilasvoimakaavaksikin 0].

Oleellista on työllistää oma kansakunta, vaikka tarvittaessa pienemmällä palkalla – kautta linjan E] – nuorista kokeneisiin ja niin iäkkäisiin, joilla on omaa tahtoa ja terveydellistä kykyä antaa panoksensa isänmaallemme.

... 

VIITTEET
1] Valtaa mellakoinnilla ja kansanäänestyksillä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/valtaa-mellakoinnilla-tai.html -
2] Eikö lännenmies ymmärrä slaavilaista ajatuksenjuoksua? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/lannenmies-ei-saata-ymmartaa.html -
3] Olemmeko jo uppoavassa laivassa? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1008472 – [2343]
6] Miksi olemme Afganistanissa? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1048804 – [2509]
9] ”sveitsittymisemme” … mitä se olisi? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoitettu-sveitsittymisemme.html -
E] Puolitetaan kulutus ja alennetaan palkat ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=976157 – [3339]
E] Puolitetaan kulutus ja alennetaan palkat ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=992808 – [1211]

EXTRA
Olemmeko jo kuin uppoava laiva (PRIMA 6/2013) ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1008472 – [2318]


Ilkka Luoma
AL  IL   Vf   BL   BLOG 41490



Sent: Monday, September 08, 2014 7:51 PM
Subject: KANSALAISKIRJOITUS - Sotilaallinen uloke lännestä - pyllistys itään, paheneeko pakotekierre?


Rikommeko perinteellisen itä-länsiajattelun?
0809… klo 19:17 - EU säätää lisää pakotteita, vaikka ei ole edes täyttä varmuutta saanut virallisen Venäjän osuudesta väitettyihin tapahtumiin - muistettakoon, että meidänkin kansalaisia sotii ISIS -joukoissa *].
Pakotteiden kierre pahentaa entisestään kaaokseen vaarantuvaa talouttamme. Onko nyt se hetki, jolloin suomalaisten täytyy tarkasti miettiä kenen joukoissa seistään?


Itsenäisyytemme päätös – sotilaallinen uloke lännestä?
---07092014---
doc.: raskaat_virheet_07092014 – Microsoft Word Starter

946s