tiistaina, marraskuuta 28, 2017

Koillisväylältä Suomen läpi muualle Eurooppaan

Liikenneministeri Anne Berner liikenaisena haaveilee uutta tavaravirtaa kaukaa Aasiasta, so. Kiinasta enimmäkseen, mutta myös Japanista ja Korean niemimaalta Euroopan markkinoille. Maantietoa lukeneet muistavat Euroopan jatkuvan Venäjän Uralille asti. Nyt Jäämeren rataa |1 myöten Tallinna-tunneliin …

Kiina katsoo Eurooppaa – sen eheänä maantietona, ilman idän ja lännen välisiä vastakkainasettelun jännitteitä – länsi-eurooppalaisena tarkoitushakuisuusilmiönä! Kauppa on paras rauhantae, jos siitä hyötyvät molemmat (kaikki) osapuolet ja sen ollen molemminsuuntaista.
Kiina on maailman yllättäen robotisoituva liukuhihna ja samalla suuri markkina muun muassa suomalaisille ja muille eurooppalaisille. Tavaralogistiikan kyljessä kulkee myös informaatiologistiikka – varsinkin nyt, kun Kiina ilmaisi, että sen uusi yhteiskuntamalli on myös vientituote |2.
Miksi kiinalaiset innostuisivat rahoittamaan kaukaista kohdetta Koillisväylän toisessa päässä?
... Kiinalaisia rahoittajia voisi kiinnostaa enemmän suomalaisempi toteutus saman levyisenä raideyhteytenä Petsamon Liinahamariin, jonne rakennettaisiin täysin uusi ja moderni satama vuokraradanpohjan päähän Venäjältä vuoratulle satama-alueelle - vertaa Saimaan kanava.
Etuna ylläolevassa on se, että Venäjän saman levyinen raideverkko yhdistyisi hankkeeseen, jolloin Kiina näkee samaan projektiin Venäjän jättimarkkinat. Kiinalais-venäläinen yhteistyö osoittaa laajentumisen merkkejä – monella sektorilla, jopa sotilaallisesti katsottuna.

Koillisväylään ollaan yhdistämässä myös meridatakaapeli |3 Euroopan ja Aasian välille
[ - hankkeeseen kuuluu oleellisena osana [AN] Arktisen neuvoston rooli, jossa Suomi on nyt Yhdysvaltojen jälkeen puheenjohtajamaa – miksi Kiina halunnee sen täysjäseneksi? … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html - ]
Norjan ollessa Nato-valtio, kiinalaiset eivät ehkä luottaisi tuon norjalaissataman kohdalta rantautuvaan Koillisväylän meridatakaapeliin - olisi parempi, että elintärkeää dataa kuljettaja valokaapeli rantautuu sotilaspoliittisesti liittoutumattoman Suomen vuokra-alueelle.

Kiina voisi voimakkaasti auttaa maavuokrausasioissa suomalaisia Moskovan Kremlissä
Uskoisin, että Tallinna-tunnelin kiinalaisrahoituksesta |4 puhunut Peter Westerbacka on jo tästä Liinahamarin ratavuokravaihtoehdosta Kiinassa ollessaan kuullut ja tietää Kiinan keskushallinnon tarpeista nähdä Koillisväylän mahdollisuudet yhtenä markkinakanavasormena Kiinasta Pohjois -Eurooppaan.
Liinahamarin vaihtoehto on meille Suomelle parempi, sillä jos Koillisväylän satamainfrastruktuuri rakentuu Kuolan Murmanskiin, emme hyödy asiassa juurikaan! …
Kiinasta on ”helppo saada aiesopimus” ilman peruutussanktiota!
Westerbacka ei paljasti oman aiesopimuksensa sisältöä, mutta voimme olla varmoja, että se on kehys- eli raamimalli, miten voitaisiin edetä ja mihin maaliin – kaikki muu tulee sopia varsinaisilla yhteistyö- yms. sopimuksilla, joissa puhutaan jo tarkemmin rahasta ja niiden lähteistä ja millä ehdoin – omistukset sekä käyttö- ja tuottohyödyt huomioiden.

On varmaa, että Kiina katsoo Tallinnaan pidemmän tien kautta
Tuo tie on Koillisväylä, mutta myös ratayhteys Kouvolaan – Venäjän läpi Kiinasta, jonka ensimmäinen virallinen avajaisjunakin jo kolisteli Kiinan Xian' iin |5. Koillisväylä ja ratayhteys mahtipontisesti Kouvola – Xian – Kouvola eivät poissulje toisiaan – vaan täydentävät, ja yhdistävät hyötynäkökulmia Jäämeren rataan ja Jäämeren radan uuteen satamaan, johon radikaalisti hakisimme yhdessä Kiinan kanssa maavuokrausta Moskovan Kremlistä.
Uskallan sanoa, että Kreml kuuntele Koillisväylä – Liinahamari -Jäämerenrata yhteishanketta hymyillen ja aidosti kiinnostuneena, sillä se sopii niin Kiinan kuin Venäjänkin pidemmän aikajanan suunnitelmiin paremmin kuin hyvin!
Arvoituksellisesti tuolla nyt esitetyllä kokonaissuunnitelmalla voisi olla tie myös nähdä Karjalan tasavallan uuskytkeytyminen kiintoisasti Suomea ajatellen, ... ja nyt tässä kohtaa ikuisuuteen siirtynyt presidentti Urho Kekkonen hymyilisi … ! Miksi, no sen pohdinnan jätämme tuonnemmaksi.
Tekstilinkit
” … – Koko rahoitus ei ole vielä kasassa, mutta aika hyvällä mallilla ovat keskustelut. Tiedetään aika tarkkaan, mistä raha on tarkoitus kerätä. Kiinasta tulisi 70 prosenttia ja pohjoismaisilta vakuutusyhtiöiltä sitten loput … ” -Mtv ja Westerbacka haastattelijalle -
Arvio ylläolevaan:
”... Kiinasta on suhteellisen helppo saada aiesopimus, varsinkin ilman peruutusmaksua. Koko hankkeen uskottavuus on tuossa aiesopimuksen sisällössä, jota luonnollisestikaan ei paljasteta. Innostavalla esityksellä Kiinassa saadaan ihmeitä aikaiseksi. Kiinalaisten motiivi jätetään sanomatta. Niitä on kaksi. 1. Osa laajempaa suunnitelmaa, jolla on Kiinan Keskushallinnon tuki ja 2. Projektin uskottava budjetti ja tuotto sovitulla aikataululla” ---


EKSTRA
A - Esimerkki miten läntisen markkinatlaouden media ennusteli Kiinan talouskehitystä – vuonna 2012 – nyt voimme viiden vuoden jälkeen arvioida osuiko lännenmies miten hyvin enusteessaan … ~ https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001760434.html – Sanoma konserniin kuuluva Taloussanomat ---
B – Suomen Lappi tarvitsee rautatie Venäjälle ~ https://www.nord-consult.fi/uutiset.html?61 -

Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 156881

DOC koillisvayla_tallinna_28112017.doc – OpenOffice Writer
PVM 28112017

637_6064

Ei kommentteja: