Puhelin on nokkela kapine. Lehtimyyjä saa asiakaskandidaatin kiinni myös illalla. Puhelinmyyjät voidaan keskittää myyjätehtaisiin tai mukavasti koti-iltaetätöihin. Murteella tai harjoitetulla vakuuttavuusäänellä meille tarjoillaan viritettyjä ilosanomia lehtivuosikertoina juuri minulle räätälöidyillä ehdoilla.
Linkki keskusteluun ...........fgg[we-X/3440400607080-KX_ZP]........... TIEDE
Saamme illoittain ilosanomia, kuinka juuri minut on valittu harvojen joukkoon saamaan valitsemastani lehtikavalkaadista juuri minulle mieluisan ja vain käsittelykuluilla kotiin kannettuna lehtivuosikerran puoleksitoista vuodeksi (uusin spiikki; lähes 'ilmaiseksi' tarjottiin Suomen ehkä tunnetuinta asiaviikkolehteä).
Meneekö aikakaus-, talous- ja sanomalehdillä jo niin 'huonosti', että myyjäkoneisto on valjastettu kahlaamaan läpi loputtomia asiakaslistauksia. Listauksia ajetaan viikottain ihmetellen miksi esimerkiksi nuoret eivät enää tilaa paperillisia lehtiä. Suomalaiset ovat edelleen ahkerimpien joukossa lehtien lukijoina.
Suomen suurin sanomalehti uutisoi viikolla, että suomalaisten ekologinen jalanjälki on maailman huippuluokkaa, vain Arabiemiraatit ja Yhdysvallat ovat edellä. Syiksi meille mainitaan mm. kylmät talvet, pitkät matkat ja maailman suurin paperinkulutus. Ekologinen jalanjälki on se 'painauma' luonnossa, jonka sinne jätämme kuluttaessamme ja rasittaessamme luontoa tarpeillamme sekä ostoksillamme.
Nuoret lukevat 'lehtensä' internetistä. Nuoret vaihtavat mielipiteensä nettien keskustelupalstoilla sekä chateissa ja ovat aloittaneet suoran kansalaisvaikuttamisen ollen tilaamatta paperillisia musteen lukualustoja. Heidän mielestään näyttöruudun sähkö on pienemmän ekokalossin kokoinen kuin kotiin kannettu lehti. Sähköiset mediat ovat vieläpä 'ilmaisia', toistaiseksi.
Taitavimmat ja säästävimmät lukijat, halutessaan perinteellisiä lehtiä, hyödyntävät jatkuvat -50% alennustarjoukset. Tilataan se 1-3 kuukauden pätkä ja ei uusita sitä, vaan jäädään odottamaan lehtimyyjän iloista iltasoittoa ja joka kerta uudelleen viritettyjä puhespiikkejä..., kunnes tämä iloinen - jopa hauska - iltaääni tarjoilee 'vain minulle' sen saman -50% ja hellyn jälleen kerran ja maksan esimerkiksi jokapäiväisestä aamu-uutisoinnista vajaa puolet siitä, mitä se uskollinen kestovuositilaaja maksaa vuodesta toiseen.
Toinen valtakunnallinen talouspäivälehti muutti jo nettiversionsa niin liki lopullista sähköistä sanomalehteä, että on vain ajan kysymys, milloin luemme printtimediamainokset kuvaruuduilta. Kustantajalle ja lehdelle on aivan sama, ovatko ilmoituseurot sähköisestä julkaisusta vai paperillisesta. Sähköversiossa vain sattuu olemaan muutama ylivoimainen etu.
Sähköisessä internetin jakelemassa lehdessä säästämme luontoa ja paperia, saamme lähes reaaliaikaisuuden sekä vuoropuhelun [esimerkki keskusteluketjusta, jossa on 100.000 lukijaa ollut mukana] muihin lukijoihin ja myös toimittajiin. Paperin poistuessa toimittajat jäävät, koska tiedon syvyys, kriittisyys, tarkkuus ja moninäkökulmaisuus tarvitsee aina ammattilaisensa. Suoraan 'kansalaistoimittajuuteen' voi tutustua lukuisilla keskustelupalstoilla.
Lehdenkantajat saavat miettiä huomenna myös uusia tehtäviä, sillä pelkkiä paperimainoksiakaan ei kohta kanneta laatikoihin ja luukkuihin. Paperi on meille suomalaisille suurimpia ekologisen jalanjäljen jättäjiä. Suomalaisen kokonaiskulutus jaettuna kaikille maapallon ihmisille tarvitsisi kolme uutta maapalloa lisää. Jatkuvasti lisääntyvä kulutuksemme muuttaa jo kiistatta mm. ilmastoamme. Kulutusmyrsky lähestyy.
Ilkka Luoma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti