torstaina, elokuuta 23, 2007

Paljon ympäristöpuhetta, mutta vähän tekoja?


(Suomen hallitus on säätämässä energiaveroja [kulutusvero], diesel - kaikkien yllätykseksi - kohoaisi suhteessa eniten - rohkea veto, mutta mikä ajatus tämän takana on?)

[ ... ympäristö muuttuu ympärillämme todennäköisesti nopeammin ja hallitsemattomammin kuin arvaammekaan. Onko tämä kesä kostein ja lämpimin, -- kun vielä syyskuukin on jäljellä? ... ]

Valintademokratiassa politiikkaa säätelee aika-ajoin pelottava äänestyskäyttäytyminen. Vallassa olija haluaa jatkaa valtaansa, ja on siksi varovainen käänteissään, jotta olisi valittujen listalla myös seuraavissa vaaleissa. Päättäjät eivät uskalla tehdä riittäviä toimia, mitä juuri nyt ympäristömme vaatisi..

Diesel-polttoaineen korotus huhun mukaisella määrällä on aivan oikea suunta. Virhe tapahtuu siinä, että bensiinin veroa korotetaan aivan liian vähän - sitä pitää korottaa vieläkin enemmän kuin dieseliä.

Ihmisen elämä on itsensä ja tavaroiden kuljettamista paikasta toiseen. Me kuljetamme kaikkinensa monia asioita aivan turhaa. "Kallis" liikutteluenergia panee miettimään hyötysuhteita, logistiikkaa ja todellista tarvetta. Polttoaine on aikaansaamaansa ympäristörasitekuormaan nähden aivan liian halpaa - koko maapallolla ja nimenomaan USA:ssa.

Puhetta ja puhetta, mutta vähän tekoja. Raikkaan ja "vähäpäästöisen" poikkeuksen teki uutisoinnissa Ulkoasianministeriön ilmaislehti Kehitys/Utveckling numerossaan 1/2007 1). Teemana oli tomerasti ilmasto ja kehitys. Lehti luetteli joukon todellisia konkreettisia toimia teoiksi, joilla voisi olla ratkaisevaa merkitystä muutoksiin, mitä ympärillämme vääjäämättä tapahtuu koko ajan.

Eräs huima ehdotus oli meriveden ruiskutus massiivisesti kuivien maiden rannikoilla nostattamaan pilviä sataakseen sisämaassa, missä aavikoituminen jyllää ja jauhaa kaiken loputtomien hiekkavallien alle. Saksalaisen keksijän Ludwig Elsbettin idea meriveden ruiskuttamisesta hienona sumuna ja hyvin massiivisesti ilmaan saattaisi luoda makean veden sadetta rutikuiville alueille. Asia on kokeilemisen ja tuotekehityksen arvoinen.

On tunnettua, että vesipisaran pienetessä vesimäärään suhteutettu pinta-ala kasvaa, jolloin vesi haihtuu ja meriveden suola putoaa alas. Tämä haihtunut vesi muodostuu pilviksi sataakseen alas myöhemmin. Suomessa on kehitetty maailman hienoin pisarrusmenetelmä - suomalainen yhtiö on miltei monopoli laivakonehuoneiden sammutusjärjestelmissä. He osaavat tehdä "maailman pienimmän vesipisaran". Olisiko heillä tuotekehitysenergiaa luoda maailman paras meriveden ruiskutussysteemi ratkaisuksi yhä suurempien väestömassojen puhtaan veden tarpeeseen?

Ulkoasianministeriön Kehitys -lehti piti sisällään harvinaisen paljon todellisia ehdotuksia, ajatuksia, ehkä pähkähullujakin, mutta niitäkin me tarvitsemme, sillä suurimmat keksinnöt ovat miltei aina olleet alussa "mahdottomia" - kyseessähän on innovaation starttausvaihe. Nyt on mobilisoiduttava tekemään tekoja - ylevien "pitäis jotain tehdä" -juttujen sijasta, jossittelun aika on ohi. On tekojen aika.

Toinen tiedemaailmaan ilmestynyt ristiriitainen idea on vetymoottorien ominaisuudet. Nyt tunnetusti sillä saadaan aikaiseksi vain vähän hyötysuhdetta. Eräs saksalainen keksijä on oivaltanut jotain vetyprosessin säätöön. Tunnetusti muunnosreaktiota vedestä vedyksi on ohjattu tasasähköllä - nyt esitetään ratkaisua vaihtosähköohjausta. Klassisen fysiikan tiedemiehet tyrmäävät sen. Piileekö tässä kuitenkin eräs avain energiaongelmaan?

Hallitukselta räväkkä teko?

On sanottava, että Vanhasen hallitus on rohkea, kun nostaa/ jos nostaa dieseliä huhun mukaisella määrällä. Se sai tyrmäyksen luonnollisesti kuljetusväeltä ja ympäristöihmisiltä, jotka pikkudieseleillä ajavat. Tuo korotus on oikea, mutta bensiiniä pitää korottaa vieläkin enemmän - nuo ovat tekoja, jotka purevat. Ihmisten on pakko alkaa miettimään mikä on välttämätöntä, tarpeellista, vähemmän tarpeellista ja mikä on silkkaa turhuuden tuhlausta. On tekojen aika.

On nostettava hattua Ulkoasiainministeriölle heidän rohkeasta ja räväkästä julkaisustaan. Ehkä Hgin Katajanokalla huomataan paremmin koko maapallon tilanne sekä meidän välttämätön esimerkinantovelvollisuus - heillähän on korvia ja silmiä ympäri maailman :-)

Suomalaisilla on yksi maailman suurimmista ekologista jalanjäljistä. Kuinka me voimme vaatia mm. Kiinaan ja Intiaa tekemään jotain, kun itse todellisuudessa käytämme per capita monin kerroin energiaa sekä päästämme ja muunnamme luontoa luonnottomasti, enemmän kuin he - suhteellisesti. Kehitys -lehdessä oli myös kertomus amerikkalaisesta keskiluokkaperheestä, joka kokeili elää ilman öljyä kokonaisen vuoden.


On näyttöjen aika ja Kehitys-lehti oli hyvä pelin avaus - se sisälsi runsaasti konkreettisia asioita mitä voisimme ihmiskuntana tehdä luontomme hyväksi ja näin muodoin pitkäjänteisesti myös ihmiskunnan eduksi. Jatkuvan kasvun aika on ohi - on paluun aika; kohdata virheemme ja korjata ne.

Ulkoasianministeriö: KEHITYS - UTVECKLING 1/2007. Ilmaislehti, voi tilata:
kehitysutveckling.uusimaa@lehtiyhtymä.fi

Ilkka Luoma

KESKUSTELU --- TIEDE [ 21902 ]

1) Linkki Kehitys 1/2007 lehteen:
http://global.finland.fi/public/download.aspx?ID=16489&GUID={6A82BDFC-A66D-4A8A-8601-BFDC15E2163B}


............................
Kuvakertomus
(kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan mielipidejutun yhteydessä, copyright by Ilkka Luoma 2006)

Kuva 1
---
http://www.panoramio.com/photo/4107203 --- DSC_3427.jpg 3040kB

Teksti
Öljyteollisuus poltti luonnon vuosimiljoonaisen kasvun 100 vuodessa. Fossiilisten polttoaineiden teollisuus on itsessään fossiili - se päästää sellaista, mistä se ei kanna vastuuta. Tuleeko vetytalous - 95% universumin aineesta on vetyä. Onnistuuko peräseinäjokelainen Jorma Ollila tekemään Shellissä ihmeen, sen minkä hän teki Kari Kairamon seuraajana Nokiassa? Nokia on muuttanut maailmaa, mutta kuinka Shell tulee muuttamaan?

Kuva 2
---
http://www.panoramio.com/photo/4107246 --- DSC_3941.jpg 2987kB

Teksti
Ihmiskunta rakensi, siis muutti ympäristöään myös eläimille ( vanha jo käytöstä poistettu karhulinna Hgin Korkeasaaressa ). Kahlehdimme eläinkunnan aitojen ja piikkilankojen taakse vangiksi vapaasta saasteettomasta liikkumisesta. Samaan aikaan muutimme maailman vain meidän lähtökohdista - takana tehdään energiaa fossiilisista polttoaineista (hiili), kuljetetaan tavaraa maailman ääristä/ ääriin ja sekin fossiilisilla polttoaineilla. Kuinka paljon meidän on muunneltava maapalloamme, jotta se ryhtyy vastatoimiin, vai onko se jo alkanut?

Kuva 3
---
http://www.panoramio.com/photo/4107278 --- DSC_4213.jpg 2990kB

Teksti
Ihmisen elo on siittämistä, kasvattamista ja liikkumista. Siirtelemme kiihtyvällä tahdilla itseämme ja tavaroitamme. Kuvan miltei juomakelpoisessa vedessä menevät niin uusiutumattomilla fossiilisilla polttoaineilla moottoriveneet (30 ltr/1h) ja luonnon omalla uusiutuvalla "välineellä" purjeveneet - tuulella (hyvää mieltä, hiljaisuutta ja rauhaa 60 min/1h).

Kuva 4
---
http://www.panoramio.com/photo/4107305 --- DSC_4349.jpg 2960kB

Teksti
Kasvun taikaa. Puhutaan, että tehomaatalous päästää merkittävän määrän vesistökuormituksesta. Tehotalous siirsi väestön maalta kaupunkeihin, traktorit kasvoivat "pilviin" - uuden etupyörä on suurempi kuin entisaikojen takapyörä. Ihminen on kasvuhokeman kierteessä - samaan tahtiin kasvavat ongelmat ja ympäristömme haitat - omaksi vahingoksemme. Kasvun taikatalous on ohi - nyt on tekojen ja paluumuuton aika.

Kuva 5
---
http://www.panoramio.com/photo/4107327 --- DSC_4757.jpg 2616kB

Teksti
Seuraava suursota käydään puhtaasta vedestä. Harvinainen Saimaan Puruvesi on juomakelpoinen. Voimmeko ratkaista merivedellä ja mikropisarruksella miljoonien ihmisten puhtaan juomaveden tarpeen - siinä kehityshaaste, johon suomalaiset saattaisivat tuoda ratkaisevan panoksen. Suomessa tehdään "maailman pienin vesipisara".

Ei kommentteja: