sunnuntaina, tammikuuta 09, 2005

Lakien ja säädöksien ohjaamat virkamiehet ahertavat esimerkillisesti

2005 - 01 - 08



" .. Hallituksen budjettikirjasta löytyy kuitenkin myös pitkä rivi miinusmerkkejä valtion virastojen toimintaan myönnettävistä määrärahoista. Vaikka joidenkin mielestä nämä leikkaukset ovat vain ”turhan byrokratian karsimista”, ei monikaan tule ajatelleeksi sitä, että näillä suunnitelmilla on erittäin suuri merkitys koko yhteiskunnan perustoimintojen ylläpitämiseen ja perusoikeuksien toteutumiseen. Nämä suunnitelmat kertovat paljon siitä, miten kulloinenkin hallitus arvottaa valtion keskeisiä toimintoja, kuten vaikkapa oikeushallintoa, sisäistä ja ulkoista turvallisuutta, koulutusta ja kulttuuria, työllisyyden hoitoa, verotulojen tehokasta keräämistä ja niin edelleen. .. " -23082016!

-Kuva - piirros otteineen lisätty 23042024!

***



Lakien ja säädöksien ohjaamat virkamiehet tekevät esimerkillistä työtä

Jokaisella meistä on mielipide valtion tai kuntien virkamiehistä ja toimistotyöntekijöistä. Tämä suuri joukko säntillisiä ihmisiä vaikuttaa suuresti meidän joka päiväseen elämään. Heidän asiakaspalvelutaitonsa ovat suuresti lisääntyneet viime aikoina.

Satoja tuhansia verovaroin palkattuja ihmisiä osallistuu joka päiväseen päätöksentekoon ja osaltansa pyörittävät kotimaista tuotantoa ja ostovoiman kierrätystä; heidän palkkamääränsä on merkittävä osa kotimaisesta avainlipun omaavasta rahan käytöstä. 

Veronmaksajat ostavat heidän työpanoksensa kotimaamme markkinoilta valtiomme välityksellä -

 -- tuottaen rahan- ja ostovoiman siirtoa "taskusta toiseen" -toivottavasti suurelta osin kotimaan rahavirtoihin, vaikka kaikilla meillä on oikeus käyttää hankkimaamme ostovoimaa tavallamme -mutta toivottavasti näinä vaikeina aikoina "kotimaahan nojautuen"!


On ilolla ollut merkille pantavaa heidän osaamisensa ja tarkkuutensa työssään

Ne virheet, joihin kiinnitetään turhan suurta huomiota, ovat heidän kokonaistyömääräänsä (suoritteelliset tapahtumamäärät) nähden lähes mikroskooppiset. 

Kaikissa työtehtävissä missä inhimillisyys toimii, tapahtuu myös virheitä. Mikäli tarkastelemme kiihkotta tehtyä työpanosta ja saavutettua tulosta, on tunnustettava, että jos yksityisellä sektorilla hoidettaisiin kaikki pienetkin päätökset ja toimenpiteet samalla keskimääräisellä tarkkuudella ja huolellisuudella, olisi tuloksena huomattavasti parempi kokonaistulos tuottamaan muun muassa uusia työpaikkoja -ehkä aivan uusilta  toiminta-alueilta

Meillä kaikilla on kokemusta valtion - ja kunnallishallinnon työntekijöiden täsmällisistä ja oikeudenmukaisista palveluista; laput ja liput tippuvat juuri oikeaan aikaan postista (Kuljettajana Postin osalta jätämme tähän edelleen pienen-suuren kysymysmerkin), rahalähetykset löytävät perille ja ne tulevat silloin kun sovitaan. Pieneenkin palautteeseen esimerkiksi sähköpostilla vastataan ja kannanotot sekä perustelut pohjaavat lakiin ja säädöksiin.

Aikaisemmin virkamiesten työtä on rasittaneet viiveet ja byrokratia; viiveet lyhenevät tällä nettiaikakaudella ja annos byrokratiaa on aina demokratiassa, siksi voimmekin luottaa päätöksiin ja ratkaisuihin. 

Tiedän, että tästä kirjoituksesta nousee suuri häly; aina löytyy se tapahtuma, joka ei mennytkään juuri oikein. Epäonnistuneet tapahtumat ovat niin pieni pilkku niiden miljoonien juuri oikeiden tapahtumien joukossa, että ne eivät ansaitse kuin reunamerkintähuomautuksen. Juuri tässä kohdin keskiarvoajattelu nousee aiheellisesti pintaan.


Nykyistä toimintaa sävyttää myös asiakaspalvelu; 

veikkaisinkin, että niin valtio kuin kunnat ovat järjestäneet läjäpäin ihmissuhdetoimintakursseja virkamiehilleen ja työntekijöilleen. 
Jos yksityissektori laajasti omaksuisi samat tinkimättömyyden perusteet, voisi asiakaspalaute olla positiivisempaa ja kuin myös asiakasuskollisuus. 


Tyytyväinen asiakas on aina se paras asiakas niin hallinnossa kuin businessmaailmassa

Panee useasti miettimään, kuinka mainosmarkkoihin syydetään miljoonia ja asiakaspalvelussa tyyttää vain varattu tai "pimpelipom -musiikki"; vertaa teleoperaattoreiden massiiviset markkinaiskut. 

Viranhaltijat eivät tuhlaa rahojamme markkinointiin vaan palveluun, he vastaavat asiakkaan haasteeseen saada oikeasti parempaa palvelua. Me emme tarvitse niinkään kauniita ja nokkelia mainostemppuja temppuilevine autotallinovineen (ote erään operaattorin mainos kavalkadista) kuin oikeata asiakkaasta huolehtimista. 

Virkamies ei mainoksilla kikkaile, vaan on ottanut tavoitteeksi selvästi paremman asiakaspalvelun.


Hiljaiset puurtajamme ansaitsevat heille kuuluvan arvonannon; 

 -- he ovat se ryhmä, joka pitää tavallisen suomalaisen ihmisen pyörät pyörimässä. Heidän työpanos on tae demokratian säilymisestä käytännössä sekä osoitus, että oikeudenmukaisempaan maailmaan on yhä kannattavaa pyrkiä.

__
PS

On selvää että nykyinen tekoälykehitys yhtenäistämisineen, järjestelmäverkostoineen ja monivaihetietovarastoineen (toivottavasti erinomaisen tarkoin jälkitarkastuksin, ettei synny hallitsemattomuutta -katso HUS: Apotti!) tuottaa (tässäkin toivottavasti) hallituin menetelmien tuottamaa valvontaa, kun nykyistä virkamiehistöä poistuu ansaituille eläkkeille ..
 
- saattaa tulla myös pulaa vastuuta kantavista asiaosaajista, sillä Suomessa syntyvyys pienenee huolestuttavasti ja tämä projisoituu varmasti tulevaisuuteen, jossa kuitenkin tarvitaan demokratian valvontaa kansalaistemme etuja valvoen ja tässä puhutaan juuri yhteiskunnallisista tehtävistä - virkamiehistöstä; vai pitäisikö kirjoittaa virkahenkilöstöstä?



Keskimääräisyyttä emme voi nyt unohtaa tässä näiden satojen tuhansien "virkatyöläisten" osalta!

__ 

Ei kommentteja: