perjantaina, toukokuuta 29, 2009

Yhteisöllisyyden naamakirjat - Facebook avaa ihmisiä

blogID | 12100979



(Netissä ihmisten kesken leviää ilmiö Facebook 1) - "Naamakirja", jossa tehdään sitä mitä on aina tehty. Uutisointi seurailee kansalaisten omaa suoravaikuttamista, uutisvälitystä ja seurustelupäiväkirjaa)

[ ... ihminen sosiaalisena eläimenä haluaa hyväksyntää, osallistumista ja joukkoon kuulumista. Internet kaikkien verkkojen äitinä yhdistelee ujommankin äänettömänä tai äänekkäänä, nimellä tai ilman sitä. Naamakirjassa puhutaan vapaasti, avoimesti ja osin salaisuuksia varjelematta ... ]

Niskavaivat ja PC:n äärellä syödyt snacksruoat ovat suurin uhka terveydelle - vastapainoksi saamme "naamakirjoista" - tunnetaan mm. Facebook -ilmiönä - henkistä tyydytystä kisassa ystäväkirjan paisumisesta merkiksi, että olemme huomioidut ja hyväksytyt ... jonnekkin.

Amerikkalainen opiskelija hikeentyi, 
 ... kun ei löytänyt opiskeluyliopistonsa opiskelijaluetteloita mistään - vapaasti ja helposti. Kirjoitti tietokoneella muutaman ohjelmarivin ja pyysi "kalastusverkkoonsa" ihmisiä kertomaan itsestään ja etsimään muita harhailevia yksinäisiä. Lista opiskelijoista rakentui. Myöhemmin koodinkirjoittaja sai Facebook yhteisöstään satoja miljoonia, kun luopui muutamasta prosentista sen omistuksesta.


Mitä tämä paljon puhuttu "Naamakirja" oikein on? 
Facebook ja muut vastaavat ovat yksinkertaisesti kohtaamisareenoita, joissa haetaan tunnettuutta, erikoistumista ja esilläoloa - kukin vapaaehtoisesti tavallansa. Tietonsa ja tekemisensä saa kukin ilmaista sillä vapaus- ja avoimuusasteella, mikä itselle ja omalle persoonalle parhaalta tuntuu. Facebook on avatun elämän areena, jossa käyttäjät ilmaantuvat omin erityispiirtein "kehiin" etsimään muita - tuttuja ja ehkä tuntemattomiakin.


Hiljainen tieto, yhteisöllisyys ja tallenteet jälkipolville

Parhaillaan työelämää vaivaa "hiljaisen tiedon" karkaaminen eläkkeelle. Hiljaista tietoa on kaikissa ikäluokissa, ei vain suurissa. Itse suuri sininen, IBM - tuo tietokoneyhtiö, joka muuttui palveluoperaattoriksi yhdistelemään osaamista, rahavirtoja ja ihmisiä rakennutti oman "facebookkinsa" omaan sisäiseen verkkoonsa. Naamakirjat ovat jo arkipäivää IBM sadoille tuhansille työntekijöille.


IBM koki murroksensa samoihin aikoihin kuin kotoinen Nokiamme, 
... 1990-luvun alkutaipaleella. IBM oli aaltonsa pohjalla - nyt, kuten Nokiakin - aaltonsa huipulla. IBM hyväksyi tosiasian, että ihmiset kaikilla tasoilla tekevät busineksen ja asiakaspalvelun, ei organisaatiot tai käskytykset korkeuksista. Kaiken ideaksi syntyi avoimuus, uteliaisuus ja yhteenkuuluvuus kuin keskustelu anarkistiskollektivisteina - "löydä lisää omaan - siitä voi syntyä uutta ja saan vahvistetta itselleni - olinko oikealla vai väärällä tiellä".  --- IBM hyväksyi ihmisen oikeasti osaksi IBM-yhteisöä sen kaikilta päätöstasoilta.


Tekijöille annettiin arvo - 
 ... ryhmät IBM:n sisällä kehittivät vapaasti muotoutuen kehitysprojekteiksi, joille esimiehet antoivat edellytysten täyttyessä rahoituksen. Malli oli aivan uusi. Mallia tuki oma sisäinen "naamakirja" - koska se avautti mieliä, ideoita ja näin innovaatioille oli tie viitoitettu. Jatkuvasti kompleksoituva maailma vaatii yhä suurempia panoksia ymmärtää, oivaltaa ja haluta tehdä yhteisesti synergiaa ja harmoniaa ratkaisuiksi, kuin itse yksin siihen pystyisi.

Huomista maailmaa tehdään jo nyt yksityisten kansalaisten toimesta netissä ja näissä "naamakirjoissa", joissa ryhmätyö hakee nyt suuntiaan ja menetelmiään - ollen tiensä alkutaipaleella. Rakenne, pohja ja perustukset ovat valmiina. Tarpeemme salata asioita heikkenee, koska olemme ymmärtäneet, että vain yhä suurempi yhteen hiileen puhaltava keskitetty vapaan tiedonmuodostuksen "frame" -kehys, voi ratkoa jatkuvasti suurentuvia yleismaailmallisia ongelmia, jotka eivät ole enää yksittäisten maiden, vaan koko globaalin yhteisön yhteisiä.

...
Facebook ja muut naamakirjat avaavat rajat, 
 ... sekoittavat rodut, värit, uskonnot ja mielipiteet, jättäen silti reviirit sellaisiksi, joissa turhaa sotaa maasta, vedestä ja puhtaasta ilmasta ei tarvitsisi käydä. Suomi on suomalaisille, Ranska ranskalaisille ja USA amerikkalaisille kuten Intia intialaisille. Verkko ulottuu yli rajojen turvallisesti - ilman fyysistä jännitettä, kun metrossa väri- ja uskontokirjot ylittävät kiusallisuuden rajat.


Naamakirja on avoin kaikille 
Suomalaisia tuolla yhteisössä lienee noin 200.000 ja luku kasvaa joka päivä. Verkossa ovat myös blogit, kuva- ja videoarkistot kuin keskusteluareenat - kullekin mieltymyksiensä puitteissa. Yhteisöllisyyden verkostollinen vallankumous alkaa näiden MySpace -, Flickr -, Panoramio -, "naamakirjojen" ja blog-alueiden yhdistelystä. Yhdisteleminen synnyttää virtuaalisia maailmoja tekijälleen juuri siihen tarpeeseen mitä halu, uteliaisuus, tarve ja kyvyt uskallukseen pystyvät synnyttämään.


Maailma on nyt verkoiltaan avoin ja tavallinen kansalainen voi jo harjoitella omaehtoista itsepäätäntää niin kulutusinformoinnissa, politiikassa kuin muissakin yhteisissä asioissa. Maailma muuttuu kansalaista kohden poistaen täyttä riippuvuutta edustukselliseen länsidemokratiaan - olemme tiellä kohti suoraa kansalaisvaikutetta.
...1)
Facebook --- LINKKI
http://fi.wikipedia.org/wiki/Facebook  


...............................
Kuvakertomus ylläolevaan mielipidekirjoitukseen-
[ kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä - osa kuvista on kuvattu julkisessa seminaarissa, lähteet: IBM ja Sofor Oy (lähde näissä mainiten) --- kuvina copyright by Ilkka Luoma 2008 ]


LISÄKUVAT (kooste)
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28ptt+ilkka-luoma-hiljainen-tieto.html

Kuvat
---   http://www.panoramio.com/user/500685/tags/Hiljainen%20tieto%20~%20Silence%20knowledge   ---
Kuvatekstit linkin alta... ryhmänä.

.

2 kommenttia:

Ilkka Luoma kirjoitti...

Naamakirja on pioneerialusta, jossa testataan erilaisia kansalaismedian suorakanavamenetelmiä. Tämäkin kommentti uutislinkkeineen menee Facebookin seinälle, julkaisee HS tätä kommenttia tai ei omalla "seinällään".

Naamakirjan kiistaton etu on moderoimattomuus, tosin taustamuuri on olemassa, kuten jutussakin esille tullut lasten alastomuus - sen sijaan HS-moderointi on herkempää, jopa inkvisitionaalista.

Naamakirja avaa mahdollisuuden kansalaisen omaan suoratuottotiedonvälitykseen, ilman välikädellistä toimittajuutta. Tänään on jo meneillään vahva omaehtoiskouluttautuminen kansalaisten so. perinnemedialukijoiden sisällä ja näin suoratuottotiedonvälityksen laatu tulee kohentumaan.

Fb on oiva kanava, kunhan vastuu omasta kansalaismediatuotannosta paranee. Silti toimittajallinen välikäsimedia erityisesti tutkivana journalismina ei mihinkään katoa, vaan joutuu sakeaan kilpailuun nykyisten lukija-aktiivien kanssa, mikä myös kehittää perinnemediaa oikeasti laatumedian suuntaan.

...
~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005891782.html -

"Facebook ennustaa uutisvirran merkityksen vähenevän – se voi olla hyvä uutinen valeuutisten vastustajille, mutta ankea tieto kaupalliselle medialle

Facebook kertoi osavuosikatsauksensa yhteydessä sisältöjen jakamisen keskittyvän tulevaisuudessa yhä voimakkaammin yksityiseen viestittelyyn ja ”tarinoihin”. Vaikka samalla sen syntitaakka valeuutisten levittäjänä huojeni, niin myös kaupallisten medioiden ahdinko syveni, arvioi HS:n talouden ja politiikan toimittaja Juha-Pekka Raeste. ... " -HS

.

Ilkka Luoma kirjoitti...

.
~ https://www.hs.fi/nyt/art-2000006109908.html -

.