Biomassan
käyttö liikennepolttoaineena on kinkkinen juttu
Media
huutaa joka nurkasta kuinka kiinalaiset vetäytyvät [?]
Itä-Suomea koskevista biodiesel- ja biobensiinihankkeista. Puhutaan
200 miljoonaan euron katoamisesta rahoitussuunnitelmista. Hätiköityjä
arvioita heitellään liiasta luottamuksesta, vaikka kysymys on
toisaalla. On herännyt ajatuksia päättäjissä mitä merkitsee
biomassan poltto liikennepolttoaineena.
...
Kiinalla
on tänään maailman suurin valuuttavaranto ~ 3054 mrd USD
[Suomen
Pankki – BOFIT ~
https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-tilastot/
- ]
Kiina
aloitti maailman taloushistorian rajuimman kasvun kuuluisan Kiinan
uudelleenkäynnistäjän Deng Xiaopingin toimesta reilu 25 vuotta
sitten. Nyt 1383 miljoonainen kansa on takonut viennillä itsensä
maailman suurimmaksi taloudeksi – pariteettikorjattuna
ostovoima-arvona |1.
Vienti
toi Kiinalle merkittävän ylijäämän ulkomaan kauppaan
Parin
vuoden aikana Kiinan valuuttavaranto on pienentynyt noin 800 mrd USD,
mainittakoon, että Suomen valtion vuosibudjetti on noin 55 mrd USD.
Miksi varanto on pienentynyt? Se on palanut lähinnä kahteen asiaan:
Lisääntyneeseen kiinalaisten intoon matkustaa ulkomaille ja
investointeihin – liki kaikkialle maailmaan.
Nyt
Kiinan keskushallinto on kiinnittänyt jo alkuvuodesta 2017 lähtien
huomiota minne ”raha katoaa”|*,
ja onkin tullut sääntö, jossa yli 100 miljoonan USD maastavienti
menee tarkempaan selvitykseen. On olemassa keinoja joiden avulla
voidaan laillisesti kiertää tätä ”käskyä”, mutta tuo tieto
on kiinakonsulttien arvokasta pääomaa.
...
|*
Valuuttavaranto onkin kasvanut tänä vuonna nykyiseen arvoonsa
3054 mrd USD jo noin 40 mrd USD -
Kiina
on tänään maailman suurin matkailumaa
Rahaa
palaa ulkomaille, kun uteliaat kiinalaiset haluavat nähdä nopeasti
kaiken – alkaen Yhdysvalloista (varakkaat), sitten Kanada, Ranska,
Englanti, Australia … keskiluokka ”tyytyy” halvempiin maihin,
kuten Suomeen ja Ruotsiin. Suurin osa menee kuitenkin vierus- tai
liki vierusvaltioihin ja kotimaan matkailu on suurinta –
määrällisesti, mutta ei rahallisesti.
Suomi
saa osansa – erityisesti Lappi, …
… mutta
nyt myös Itä-Suomi ja Saimaa on nousemassa kiinnostuksen kohteeksi
|2,
erityisesti Saimaan keskipisteellä Savonlinnalla on todennäköisesti
loistava tulevaisuus, kunhan oivallus herää maakunta- ja
paikallistason päättäjissä. Saimaa pitää nähdä
kokonaisuutena, jonka keskipiste on kaupunki, joka on sanan
mukaisesti lännen ja idän vedenjakajalla.
…
|2
Kiinan suurlähettiläs Savonlinnassa ~
https://yle.fi/uutiset/3-9729160
-
…
Investoinnit
ulkomaille – Kiinasta
Biotalous
kiinnostaa muodikkaasti, mutta nyt on herännyt ymmärrys, ettei
ihmiskuntaakin elättävä biosfääri biomassoineen ole tarkoitettu
liikennepolttoaineiksi. Kuitenkin biotalous metsävarantoineen on
tutkittava,
ja raaka-aine haetaan – jos haetaan – ulkomailta.
Omia
metsiä Kiina ei hakkaa kertakäyttöliikennepolttoaineeksi. Puusta
tehdään mieluummin puurakenteita – jo senkin takia, että puutalo
esimerkiksi on hiilivarasto – pitkäkestoisena. Bambu, oljet
ja muut oheisbiomassat voivat olla väliajan energiantuotossa.
Kiina
on sähköautoilun suurvalta
[Kiinalaisomisteinen
Volvo näyttää mallia!]
Kiina
on tänään maailman suurin autojen valmistaja ja markkina-alue.
Sähköautoissa Kiina on jo eturivissä ja nousee koko ajan
tilastoissa, ollen lukumäärissä jo maailman suurin
sähkökulkuneuvojen valmistaja ja tahti jatkuu.
Akkujakin
tarvitaan ja investointeja akkuraaka-aineiden lähteisiin on
odotettavissa – näitä tämän tyyppisiä kohteita (skandium)
arvostetaan ja nuo pääomasijoitukset ajavat ohituskaistalla. Edellä
mainittu matkailu on mahdollisesti siirtymässä myös
ohituskaistalle, mutta miksi, niin siitä kertovat kiinakonsultit
lisää.
Rahan
kiivas liike ulos
Jokainen
valtio vahtii tarkasti mitä aiemmin hankitulla ostovoimavarannolla
operoidaan. On liki varmaa, että suurissa summissa on seassa myös
onnettomia investointeja, niin Kiinassakin. Nyt tätä
rahaliikennettä valvotaan ja voisin arvata, että useat suunnitelmat
joutuvat suurennuslasin alle – katso Finnkino |3.
…
...
Savonlinna
Savonlinnalle
haetaan erikoisasemaa – urakalla, jopa niin, että joukko
kiinakonsultteja panostaa itse aiheeseen – hakien pöydän täyteen
juuri oikeita toimijoita ratkaisemaan Suomessa oleva ainoalaatuinen
vesistökokonaisuus hallitulla ja ympäristöä huomoivalla tavalla,
mutta tuoden ikeessä olevalle Suomen kauneimmalle kesäkaupungille
sen arvon mittainen uushuominen uusina työpaikkoina ja riittävinä
investointeina tuottamaan sopivalle määrälle Saimaan ihastelijoita
elämyksiä vailla vertaa.
...
Biotehtaat
[Äänekoski
ja isänmaan renkipatruunat ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/metsaliiton-isanmaan-miehet-ja-paatokset.html
- ]
On
liki varmaa, että biotehtaat, jotka todellisuudessa ovat edelleen
paljon sellukeittämöitä – ovat vain väliaikaista hurmiota,
jolloin saamme vientituloja ominaisuudesta, jossa olemme ”vain”
puolijalosteiden tai oikeastaan raaka-aineiden tuottajia – se ei
ole oikein liike-elämäseksikästä toimittaa sellua maailman
suurimmalle pahvilaatikoiden käyttäjälle – verkkokauppa
AliBaballe.
Entä
jos Kiina kieltää nykymuotoiset kertakäyttöpahvilaatikot –
ovatko biotehtaamme valmiit voimakkaaseen tuotekehitykseen nyt heti,
jotta ollaan valmiit kun muutos tulee – ettei pää ole
”muovipussissa”!?
Mitä
me sitten viemme, jos biotalous sellukeittämönä on liki
ympäristörikos?
Kiinassa
on paljon kysyntää huippuosaamisellemme. Kiinakonsultit kertovat
lisää – eräs oiva esimerkki on pelimaailma, lähdevesi
– telakkaosaaminen, saattaakin olla, että joku telakka
vaihtaa omistajaa. Kiinalaiset haluavat nyt risteilijöitä,
jäänmurtajia ja erikoisaluksia – Koillisväylälle! |4
…
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
DOC
kiinalaiset investoinnit maailmalle_18072017.doc – OpenOffice
Writer
PVM
18072017
|692_6426|
2 kommenttia:
Professori Markku Ollikaisen mukaan Suomen ei kannata tehdä biojalostamoita, joissa puusta tehdään polttoaineita. ”Ne ovat neljä kertaa kuormittavampia kuin fossiiliset polttoaineet.” -HS
...
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005856844.html -
"Ilmastopaneelin puheenjohtaja tyrmää Suomen innon puusta valmistettuihin polttoaineisiin: ”Ne ovat neljä kertaa kuormittavampia kuin fossiiliset polttoaineet”" -HS-otsikko
Suomi on tottunut hakkaamaan vaurautta metsistään, mutta nyt pitäisi painaa jarrua – Miksi asiasta ollaan niin eri mieltä? -HS
~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005897319.html -
.
Ilkka Luoma kommentti 13.11.2018 - 6:15:
Tehometsätalous tuo rahaa metsänomistajille ja työtä suomalaisille, mutta heikentää biodiversiteettiä eli luontaista evoluution hallitsemaa elämän monimuotoisuutta. Luonto köyhtyy ja elämä lajeina yksipuolistuu.
Biomassa eri elonkierroissaan on elämän peruslähtökohta. Biomassasuhteet eri lajien kesken ovat kehityksen tulos satojen miljoonien vuosien tapahtumaketjuna. Nyt viimeisen 200 vuoden aikana yhden eliölajin, ihmisen toiminta on muuttanut ylivoimaisesti eniten ja nopeimmin luontaista elon kasvuympäristöä. Evoluution oma toiminnallinen kellotaajuus ei ole ehtinyt mukaan - kuljemme siis eri tahtisissa elämänrytmeissä.
Ei vain hallitsematon ilmastonmuutos, vaan todennäköisesti katastrofaalinen ympäristönmuutos. Milloin evoluutio suorittaa ratkaisevan korjausliikkeen ja palauttaa elollisen rytmin kellotaajuutena kohdilleen, ja minkä "mieleiseksi" sopeumaltaan?
Ihminen on kokonaisbiomassaltaan samassa kokoluokassa muurahaisten kanssa, sanotaan. Suurin ero meidän ja muurahaisten osalta on sopeutuminen; muurahaiset ovat sopeutuneet - me ihmiset emme!
.
Lähetä kommentti