Näytetään tekstit, joissa on tunniste hevosteleminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hevosteleminen. Näytä kaikki tekstit

tiistaina, toukokuuta 07, 2019

Kun ydinasesuurvallat ottivat yhteen - sanoin hevostellen lännestä


Lavrov & Pompeo



Rovaniemelle saapunut ulkoministeri Mike Pompeo lateli Kiinalle ja Venäjälle tiukat vaatimukset: ”Olen aina suora”


Ilkka Luoma 

Kreml on hyvin tyytyväinen VE-US -asioiden neuvotteluasetelmaan. Juuri äsken US-presidentti Donald Trump heitti uhkaa lisää - nyt Kiinan suuntaan; nostaa tulleja - mihin US' lla on tietenkin oma itsekäs oikeus ja omaehtoinen syykin, tosin WTO voi olla eri mieltä. 
Mutta US on valinnut trumppistisen uhkaa, kiristä ja pakota linjauksen. Nyt sillä on vastassaan kaupallisesti se maailman suurin - Kiina, jonka kärsivällisyys siirtyy seuraavaan vaiheeseen. Ja nyt Suomessa on syytä olla hyvin tarkkana! 

Venäjän um. Sergei Lavrov taas kohtaa US-um. Mike Pompeon, joka on kehottanut liki uhomielessä Venäjää poistumaan Venezuelasta, vaikka Venezuelan laillinen hallinto pr. Maduron johdolla on venäläiset sinne kutsunut. US ylittelee nyt vaarallisia kynnyksiä - jälleen nyt on oltava hyvin tarkkana mitä meiltä Suomesta sanotaan. Onkin aika saada demareiden Erkki Tuomioja ulkoministeriksi - tarvitaan älyä, kokemusta ja kykyä nähdä kaikki ilmansuunnat. 

Trumpin turvallisuuspoliittinen neuvonantaja John Boltton oli mennyt vieläkin pidemmälle, ja kaivanut vanhan Monroe opin US' n takapihasta, ja näin kehottanut Venäjää pysymään poissa US' n pallonpuoliskolta. Vaarallista pelia. 
Nyt ei ole vain Venäjä, maailman toisena ydinasesuurvaltana US' ta vastassa, vaan Venäjän rinnalle saattaa asettua maailman suurin viejä ja liukuhihna - Kiina. Tuo kaksikko on Trumpillekin liikaa ja peli menee ruletiksi, jonka USA häviää varmasti - edes sen 1000 ydinasetta ei riitä, sillä niitä ei uskalleta käyttää, koska se saa niskaansa koko Venäjän 1000 ydinkärjen lastin. 

Nyt on Suomella superpaikka, ja viimeisiä päiviä ulkoministerinä toimiva Timo Soini on korvattava heti Rovaniemeltä tasavallan presidentillä, jolla on riittävä arvovalta uskomattoman tärkeän tapaamisen isännäksi. Nyt on kiire -Soini pois ja Sauli Niinistö tilalle. Näin Suomi astuu rooliin, joka sille sopii erinomaisesti täällä idän ja lännen vedenjakajalla - olla neuvottelupöytien kattaja - kaikkiin ilman suuntiin!


...