lauantaina, syyskuuta 14, 2013

Maksat vain ajetuista kilometreistä!

Auto on Suomessa näyttö- ja vertailutalouden 1] voimakas ilmentymä. Autoa ja sillä kulkemista on verotettu reippaasti – onhan tulontasausta harjoittava valtio tarvinnut paljon rahaa luotaessa materiaalista hyvinvointia. Tiestö sen sijaan ei ole suhteessa saanut autoilijoilta riittävästi varoja, jotta kulkemisverkosto olisi pysynyt kaikin osin kehityksen vauhdissa.

Auto on edelleen statussymboli, jolla osoitetaan monissa tilanteissa asemaa, varallisuutta ja viriiliyttä. Autoja on entistä enemmän, sillä tarvitsemme kiihdyttäjän, kun haluamme entistä enemmän kuljetella itseämme ja tavaroitamme paikasta toiseen – tavaroitakin on siunaantunut jo niin paljon, että peräkärryjen määrä on lisääntynyt huimasti.


Valtio tarvitsee lisää veroja, kun repeäviä menoreikiä ei ehditä tilkitä, uusien jo syntyessä. Ikäpyramidi vinoutuu, ja yhä useammalla on auto, jota käytetään entistä enemmän – mökillekin 200 kilometrin päähän pitää päästä joka viikonloppu. Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt lisääntyvät, koska ajetut kilometrit kasvavat vuodesta toiseen – tosin autojen per kilometri tuottamat hiilidioksidit vähenevät.


Lisääntyvät kilometrit aiheuttavat ympäristömuutoksia

Ihminen aiheuttaa kasvavassa kulutuksessaan yhä enemmän ympäristömuutoksia materiaalien ja energian käytöstään. Vastuu ympäristön tuhoutumisesta ja muutoksista on tekijän kannettava, siis aiheuttaja maksaa ja tarkasti tekosiensa mukaisesti. Ajetut kilometrit ovat yksi tälläinen ”tekonen”.


Veroja on kerätty kollektiivisesti,

jotta on saatu riittävä rahamäärä pyörittämään yhteiskuntaa, johon esimerkiksi hermoverkkojen lailla liittyvät tiet ja liikennejärjestelyt ovat yksi osa. Ilman kollektiivisuutta ei meillä olisi yleisiä teitä – kaikkien liikkua vapaasti ja ”rajoituksetta”.


Kohdistettu verotus

Tietojärjestelmien kehittyessä on meille syntynyt mahdollisuus kohdistaa veroja tarkasti aiheutumisperiaatteen mukaisesti. ”Siitä maksat mitä käytät” – kutsuttakoon tätä individuaaliksi veronkannoksi, jopa reaaliajassa myöhemmin! Syntyy kylläkin ajatus orwellimaisesta yhteiskunnasta, jossa kaikki tapahtuu ”kaikkitietävän silmien alla”.

Olemme joka tapauksessa valvovan silmän alla 2], joten tässä yhteydessä emme enempää pohdi seurantajärjestelmien yksilön vapauteen vaikuttavista tekijöistä – koska yhä enemmän meitä joka tapauksessa valvotaan. Puutumme mieluummin ympäristö- ja oikeudenmukaisuustekijöihin.


Ainut vero on kulutusvero,

kaikki muu voidaan unohtaa, kunhan tieto- ja paikkajärjestelmät ovat riittävän varmoja ja esteelliset ”vihamielisille urkintahyökkäyksille” 3] (tätähän ei saavuteta sinänsä koskaan vedenpitävästi). Kulutusverossa sinä maksat vain siitä, mitä kulutat – määritellyin haittakertoimin.


Mitä suuremman negatiivisen ympäristöjäljen aiheutat,

sen enemmän maksat. Kehittyneimmillään meistä jokainen saa oman ”ympäristöjälkimerkin” - siis mikä on ollut kulutuskäyttäytymisemme summaava vaikutus. Ympäristömerkissä näkyy ”haitallisuutemme” ja siitä maksetut ympäristöverot, joilla sitten pyritään korjaamaan se, minkä olet ”rikkonut”.


Kävely ei aiheuta haitallista ympäristöjälkeä,

eikä lihasmoottoripyöräily. Hengittäminen kuin nukkuminenkaan ei tuota ”otsassa palavaa haittanumeroa” suurenna. Tarkalla kohdisteelliselle kulutusverolla säädellään nimenomaan ympäristörasitetta – ympäristöstä eli biosfääristä me kuitenkin elämme, ja vain siitä sekä tunteesta olla tarpeellinen ja pidetty.


Vähenevätkö ajatut kilometrit?

Voimme olla liki varmoja, että autojen yksilökohtaisella kilometriverotuksella turhat ajot minimoituvat – ja tästähän kiittää niin ympäristö kuin lompakko. Se ajaa autolla kuka todella tarvitsee, tosin on erilaisia kilometrejä; Lapissa omansa kuin myös Helsingin ydinkeskustassa – tämähän on vain järjestelmien säätö- ja parametrikysymys. Niin, ja jokainen itse määrittelee mikä on turhaa ja mikä ei – siitähän kuitenkin maksetaan.


Oletko Sinä huolestunut ympäristömme tilasta?

Loppu viimeeksi olisitko kiinnostunut tienaamaan koko palkkasi ja eläkkeesi nettona, ei tuloveroa, ei arvonlisäveroa, ei omaisuusveroa, ei mitään muuta veroa kuin kulutusvero kohdistettuna juuri siihen mitä teet ja sen suuruisena mitä haittajälkenä biosfäärillemme aihautat.


Herää tietysti kysymys,

mistä otamme sosiaalisen inhimillisyyden tulontasausrahat, johon kuuluvat koko stm -pääluokka sekä opetus ja oikeudenmukaisuuden valvontajärjestelmät. Se jääkööt vallassaolijoiden päätettäväksi.


Luoko kohdistettu kulutusvero harmoniaa luonnon kanssa?

Yhteiskunnan ja meidän kunkin suurin tehtävä on lisääntyä ja huolehtia elinolot sellaisiksi, että biosfäärimme jaksaa kantaa tekosemme ja tuottaa meille se jokapäiväinen leipämme, josta voima lisääntymiseen ammentuu. Voimme myös todeta faktan, että joudumme täällä lännessä puolittamaan kulutuksemme 4], jotta tasa-arvoperiaatteella itäiset veljemme pääsevät samaan kulutustahtiin kuin me – per capita.


Eräs asia on varmaa, tarkasti kohdistettu kulutusvero tasaa suuria tuloeroja, koska kulutukseen projisoituu kulutus- eli ympäristöverojen progressiivisuus – olisiko tuolta löydettävissä rahaa inhimilliseen heikompien ylläpitoon?


VIITTEET
1] Näyttötaloudesta sopeutumistalouteen … ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/131588-nayttotaloudesta-sopeutumistalouteen - [US_P/il]
1] Ajetut kilometrit nielevät energiaa, myös bioenergiaa ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/133052-biopolttoaineet-ratkaisu-vaestoongelmiin - [US_P/il]
2] Vakoileminen on häiritsevää ja pakonomaista uteliaisuutta ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/142257-vakoilu-lahtee-uteliaisuudesta - [US_P/il]
3] Kenelle ”vihamielisillä” urkintahyökkäyksillä? Case Mr. Snowden ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=932844 - [IL/Kesk./il]
4] Kansa jarruttaa – kulutus vähenee? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/139103-kansa-jarruttaa-kulutus-vahenee - [US_P/il]


...
EXTRA
Mitä me kirjoitimme jo vuosia sitten – kun pohdittiin ainutta todellista veroa – kulutusveroa

Vero- ja oleiluparatiisit!


...
Sent by email ---

Cc: jan.vapaavuori@tem.fi ; lauri.ihalainen@tem.fi ; jukka.tolvanen@autoliitto.fi ; pasi.nieminen@autoliitto.fi ; autoliitto@autoliitto.fi ; anneli.jaatteenmaki@europarl.europa.eu ; sampo.terho@europarl.europa.eu ; eija-riitta.korhola@europarl.europa.eu ; satu.hassi@europarl.europa.eu ; heidi.hautala@formin.fi ; timo.laaninen@keskusta.fi ; kimmo.tiilikainen@eduskunta.fi ; petteri.orpo@eduskunta.fi ; Paasio Heli ; taru.tujunen@kokoomus.fi ; riikka.slunga-poutsalo@perussuomalaiset.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; presidentti@tpk.fi ; eero.heinaluoma@eduskunta.fi ; osmo.kokko@eduskunta.fi ; kalle.jokinen@eduskunta.fi ; pasi.holm@ptt.fi ; jaakko.kiander@ilmarinen.fi ; juhana.vartiainen@vatt.fi ; vesa.vihriala@etla.fi ; pekka.himanen@aalto.fi ; sixten.korkman@aalto.fi ; ville.niinisto@ymparisto.fi ; merja.kyllonen@lvm.fi ; martti.hetemaki@vm.fi ; jutta.urpilainen@vm.fi ; jyrki.katainen@vnk.fi

Sent: Saturday, September 07, 2013 8:22 AM
Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Ainoa vero, kulutusvero - maksamme muun muassa joka ajokilometristä
...

Maksat veroa siitä mitä kulutat ja mitä jälkeä ympäristöön jätät
(Mediassa kohistaan individuaaliverosta, joka kohdistuu ajettuihin kilometreihin – kerrankin verottaja ja poliittiset päättäjät uskaltavat tehdä merkittävän siirron kohti huomioivaa ympäristötaloutta)



...
Ilkka Luoma



AL – US
BLOG 22 690 | 2 043 IL
---07092013---


doc.: kulkemisvero_07092013.doc – OpenOffice.org Writer



682 | 6334

Ei kommentteja: