lauantaina, heinäkuuta 30, 2016

Mikä on yksityisyytesi hinta?


(S-ryhmä rehdisti ilmoitti, että aloittaa bonuskorttinsa eli korttiasiakkaidensa ostokäyttäytymistietojen hyödynnöksen omassa liiketoiminnassaan syksystä 2016 alkaen)


[ … kansalainen Erkki kerää mieluusti jälkikäteisbonuksia ostoksistaan ja näin sidotuttaa itseään tiettyyn kauppaketjuun. Erkki ihmettelee, miksi ei ole yhteistä korttia kaikkiin kauppaketjuihin eli jos ostan K-ryhmästä, saan bonuksia K-tililleni ja jos Lidl-kauppaketjua, niin Lidl-tililleni

kansalainen Liisa taas on taas turvottanut muutoinkin pullean (ostoskuiteista) lompsansa erilaisilla ale-, bonus-, jäsen- ja uskollisuuskorteilla. Liisa tykkää, että kortit tuovat henkistä vaurautta olotilalleen. Liisakin kaipaisi yhteiskorttia, joka olisi integroitu kännykkään ja siitä suoraan pilveen – se voisi samalla ennakoida kaupan kuuluisia -30% alehinnoitteluja (viimeisen myyntipäivän punaisen lapun kampanjat) … ]


Markkinataloudessa toimivat nokkelimmat ja vahvimmat mainoslait. Jos ollaan mainnonestraadilla usein, jopa jatkuvasti – manipuloituu kuluttajalle leima otsaan ja sitä kauppaa käytetään, joka eniten osaa viehättää, lähinnä hinnoillaan. Muu innovointi on jäänyt halpuutusten varjoon, jotka söivät maataloutemme laihaa leipää jo ennestään, siirtäen toimeentuloa entistä enemmän yhteiselle verolaarille.


Entä Sinä – myytkö nyt yksityisyyttäsi ja millä hintaa?
[ Kuluttajien edunvalvoja heräsi! ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajaliiton-lakimies-huolestui-ostostietojen-keraamisesta-tahan-loppui-s-kortin-kayttaminen/6006848 - ]

[IL_vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - ... Ennakoinnin huippupaikka, nyt sen tarjoaa kilpailutilanteen markkinatalous. Vastaan syntyy yksilönsuoja ja siihen taas on houkuteltu avaajaksi bonusraha, jota osuustoiminta jakaa jälkikäteen takaisin asiakkaansa ostotapahtumista, so. jälkialennus uskollisuudesta.

Miten paljon sinä avaisit kulutuskäyttäytymistäsi liiketoiminta-aparaatille ja millaista maksua vastaan? Mihin tämä lopulta johtaa ja hyötyykö kuluttaja. Ennakoimmeko lopettamalla bonuskeräyskorttien käytön? Mikä on hinta, jolla myyt yksityisyytesi?



En he, jotka kalastavat yksilötietoa pilvestä ja muista tietovarastoista?
[ Kauppa kerää tietoa sinusta ~ http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/ksml-tutki-yli-500-ihmisen-tietoja-potilastietourkinnasta-epaillylle-laakarille-syytteet/6007406 - ]

[IL_vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - ... Tiedonkeräämisen varjopuoli. Onko sitä hyödyllisyyspuolta olemassa? Tutkimus, tekikö lääkäri oleellista selvitystyötä esimerkiksi väitöskirjaansa? Hyöty ja haitta. Tietoa kerätään kaikkialla. Ihmiskunnan tietovarastot pilvistyvät ja ne ovat kiinni maailmanverkossa - internetissä.

S-osuustoiminta alkaa keräämään asiakkaidensa kulutuskäyttäytymistietoja, entä noihin tietovarastoihin ulkopuolelta murtautumiset ja sisältä luvatta urkkimiset? Missä menee sinun julkisuusraja, jota voidaan kutsua myös henkilökohtaiseksi reviirirajaksesi, jota puolustat ja haluat pitää muun muassa siihen liittyvän tietoalueen vain omanasi?



Itse tieto, sen varastoiminen, käsittely ja suojaaminen – datakeskukset
[ Tietoa haetaan myös laittomin periaattein ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-datakeskusvaltioiden-keskioon-johtaja-hehkuttaa-suomen-mahdollisuuksia/5370180 - ]

[IL_vastine linkin kirjoitukseen – Facebokista] - ... Viitearvoinen juttu edellisiin tiedonkeräystapauksiin - luvalla ja ilman. Pilvet kauas karkaa, toivottavasti Suomeen, sillä olemme mahtavassa paikassa maantieteellisesti. Turvallinen maa, teknologiaosaaminen ja sotilaspoliittisesti liittoutumaton, se lisää neutraliteettiamme.

Meiltä puuttuu enää kiinalaisten pilvikeskukset. Ehkä Alibaban myötä? Suomi voi asemoitua aktiiviseksi tietovarastomaaksi, tänne idän ja lännen väliin - erinomainen ratkaisu mitä yhdeltä osalta osaisimme paljon paremmin kuin muut!



Ihminen luo tietoa ja myös arkaluonteisuutta itsestään – avoimelle näyttämölle

Itsesuojeluvaisto, reviiripuolustus 1] ja omaminäkuvan suojelu ovat evoluution luomia keinoja ylläpitää eloa, menestystä ja jatkuvuutta, ainakin osalle, jotka osaavat riittävän hyvin manipuoloida muita ja myös itseään luulemaan jostain ainutlaatuisuudesta – yksilöominaisuutena. Yksilö on vain lopulta henkilötunnus ihmiskunnan omassa kirjanpidossa 2], työaikana kulutili kirjanpitäjän mapeissa 3] ja rasite tai hyöty yhteiskunnan yhteiselle tilinpidolle.

1] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/reviiritaistelu-ei-ole-rasismia.html -
2] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/ihmisen-kayttoohje.html -
3] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/tyoaika-work-time.html -



Entä nyt, kun kaikki tieto on kohta kaikkien saatavilla –
[ … siksikin, että uteliaina kyselemme ja vakoilemme, haluamme tietää tai ainakin luulla tietävämme]

Uteliaisuus on hyve 4] ja sairautena pahe, näin sanotaan. Toisaalta ilman uteliaisuutta eläisimme apinayhteiskunnissa, tunnustaen johtajuutta, taistellen lisääntymisestä ja ravinnosta. Lisäksi apinatkin suojelevat reviiriään 5], mutta eivät juuri suuntaa uteliaisuutta reviiriensä yli, kuin vain valloittamismielessä – ravintoa, naaraita, uroksia ja elintilaa. Niin – onko jotain eroa havaittavissa?

4] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/09/uteliaisuus-johtaa-kykyyn-ymmrt-enemmn.html -
4] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/miksi-jotkut-ovat-uteliaampia-kuin.html -
5] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/12/apina-ly-kivell-phkinn-sytvksi.html -



Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä


AL | US | PZ | VU | BL | BL | BLOG 84361

DOC yksityisyys_29072016.doc – OpenOffice Writer
PVM 29072016



554 | 5584

Ei kommentteja: