lauantaina, tammikuuta 05, 2008

Helsinki - Vantaa yhdistäminen on etu koko Suomelle



Suomessa on kansainvälisesti pieni, mutta hyvin hoidettu pääkaupunki. Helsinki on maapinta-alaltaan liian pieni ollakseen metropoli Suomelle. Vantaa on taas liian pieni ollakseen yksin Helsingin vieressä. Vantaalla on mahdollisuus kaavoittaa uusia asuinalueita kymmenille tuhansille uuteen pääkaupunkiin haluaville ihmisille.

Vantaan resurssit eivät riitä kuin n. 1,5% väestökasvulle vuosittain. Helsinki on rakentanut miltei loppuun kaavoituskelpoisen maan säilyttäen kuitenkin sopivassa määrin myös viheralueita. Helsingillä on voimavaroja edesauttamaan Vantaan kehitystä. Metro voisi yhdistetyssä kaupungissa ulottua tehokkaasti suuriin nykyisen Vantaan väestökeskittymiin.

Tutkimusten mukaan vantaalaiset ovat uteliaita tietämään mitä etuisuuksia heille syntyisi kuntaliitoksesta Helsingin kanssa. Vantaalla ja Helsingillä on pitkä yhteinen maaraja. Tuo raja voidaan poistaa. Yli satatuhatta vantaalaista asuu 3-4 kilometrin sisällä Helsingin rajasta.

Vantaa on kehittynyt hyvin suopeasti lentokentän alueella ja logistiikan osalta lentokentän ja uuden Vuosaaren sataman välille olisi rakennettavissa erinomainen tavarallinen kuljetus- ja varastointilogistiikka. Tämä tarvitsee yhteisiä suunnitelmia. Helsinki ja Vantaa ovat looginen yhteistyöpari ja olisi viisasta nyt tutkia huolellisesti ja painokkaasti kuntaliitos kaupunkien välille.

Mikäli kannatat Helsingin ja Vantaan kaupunkiliitosta, anna äänesi tälle kansalaisadressille. Keräämme nimiä vuoden loppuun saakka, jolloin niitä ollessa riittävästi, ojennamme tämän adressin Helsingin ja Vantaan virka- ja luottamusmiesjohdolle sekä Suomen valtioneuvoston edustajille. Miksi haluamme antaa adressin myös Suomen valtioneuvostolle, johtuu se siitä, että valtio on merkittävä maanomistaja Helsingissä ja toivomme saavamme Suomen valtiolta suopeutta tutkia Helsingissä Malmin lentokentän ja Santahaminan maa-alueiden käyttömahdollisuuksia laajemmille kansalaisryhmille kuin nykyinen käyttö.

Nyt toivotaan avointa mielipidevaihtoa yllä olevasta aiheesta, kirjoittaja on mielipiteensä ilmaissut ja varmasti on eriäviä ajatuksia huolellisesti mietityillä perusteluilla. olisi kiintoisaa saada nyt tähän aiheeseen ajatuksia, kritiikkiä ja polemisointia.

Ilkka Luoma
KESKUSTELU --- TIEDE
ilkka.luoma@keskipiste.fi

.............................................
Adressin nettisoite on: http://www.adressit.com/helsinkivantaa

2 kommenttia:

Ilkka Luoma kirjoitti...

Suoraan sähköpostilla tullut kommentti Helsingissä asuvalta ja työskentelevältä 50-kymppiseltä mieshenkilöltä:

Suhtaudun periaatteessa myönteisesti Helsigin ja Vantaan yhdistämiseen. Esität kuitenkin perusteluja, joiden toteutumisesta ei ole ainakaan nykyisen hallituksen aikana mitään takeita. Vuosaari-lentokenttä kuvio edellyttää vähintään Kehä3:n erittäin pikaista korjaamista. Tähän ei ole valtiolta tiedossa rahaa. Raideliikenteen kehittäminen olisi mitä tarpeellisinta, mutta tämäkin hanke lykkäytyi epämääräiseen tulevaisuuteen valtion rahapulaan (lue: rahat halutaan käyttää maakuntien liikennehankkeisiin). Jos yhdistymistä perustellaan näillä asioilla, niin sitten Helsingin pitäisi kyetä näihin satsaamaan tarvittaessa ilman valtion tukea.
Harkitsenpa kantaani adressiin.

Ilkka Luoma kirjoitti...

Kirjoittajan sähköpostiin tullut vantaalaisen mieshenkilön mielipide:

No joo.. Tuota yhdistämistä en ole ihmeemmin pohtinut, eikä minulle ei ole muodostunut selkeää mielipidettä.. Mutta kun tässä asiaa mietin, niin en ainakaan yhtäkkiä keksi mitä parempaa siitä ainakaan minulle ja lähipiirille seuraisi. Tuskin tuossa mikään tavallisen keskivertoasukin suhteen muuttuisi mihinkään suuntaan.
Mutta miksi vain Helsinki-Vantaa? Koska koko pk-seutu on käytännössä Suur-Helsinkiä, niin saman tien yhteen myös Espoo ja Kauniainen. Ja jos tämä ei tulevaisuudessa riitä, niin lisätään(kö) vielä Sipoo, Kerava ja Kirkkonummi mukaan.

Malmin kentästä ja Santahaminasta minulla on selkeä mielipide.
Molemmat täytyy säilyttää nykyisellään, tai paremminkin niiden nykyinen käyttötarkoitus täytyy säilyttää. Jälkipolvi tulee kiittämään, kun Malmin kenttä säilyy pienkone-lentokenttänä keskellä kaupunkia ja sen toimintaa kehitetään. Pienkoneiden pörinä ei häiritse kuin heikkohermoisia, sen alueen lähistöllä asuneena tiedän. Lisäksi kentän ympäristö on metsineen, lenkkipolkuineen ja hiihtolatuineen tärkeä henkireikä lähistön asukkaille, joita on paljon. Mielestäni tärkeämpää olisi miettiä minne Helsinki-Vantaan kenttä pitää tulevaisuudessa siirtää.. Se, jos mikä aiheuttaa koko ajan kasvavaa melusaastettä ja tekee varmaan kymmenien tuhansien ihmisten elämän päivittäin lähes helvetiksi.

Santahaminaa tarvitaan pk-seudun puolustamiseen. Jos nuo kauhukuvat ilmastonmuutoksesta toteutuvat - ja jopa lähivuosikymmeninä - niin sotia seuraa. Ja jos Santahaminasta loppuu sotilastoiminta, niin mitä sitten. Historialliset rakennukset pannaan maan tasalle. Upea, suurelta osin luonnontilainen alue katoaa ja siitä tulee Helsingin East End, harvoille ja valituille.