lauantaina, tammikuuta 05, 2008

Matti Vanhanen nokkelasti sysää julkisen joukkoliikenteen rahoitusta myös työnantajille

----- Original Message -----
From:
Ilkka Luoma
To:
Mielipidekirjoitukset
Cc:
matti.vanhanen@vn.fi ; jyri.hakamies@defmin.fi ; okivinen@kolumbus.fi ; anu.vehvilainen@mintc.fi ; jussi.pajunen@hel.fi ; kimmo.tiilikainen@ymparisto.fi
Sent: Thursday, January 03, 2008 9:09 AM
Subject: MIELIPIDE: Ilmastonmuutos laimentuu kuljettaessa joukkoliikenteellä Nato-keskusteluun

------------------
(YLE- aamu-uutisointi 3.1.2007: Pääministeri Vanhanen ehdottaa matkakortin vauhdittamista laajemmaksi ja ainakin osin työnantajan maksettavaksi - keräten samalla veroja valtion kirstuun)

[ ... teitä, katuja, parkkipaikkoja kuin -hallejakaan ei voi loputtomiin rakentaa - tila loppuu. Päästöjä pitää vähentää ja nyt kuitenkin yksityisautoilu on yhä kasvattamassa osuuttaan mm. hiilidiksidipäästöissä ... ]

Julkinen joukkoliikenne on tehtävä ruuhkakeskuksissa kokonaan ja välittömästi käyttäjilleen ilmaiseksi. Vain julkisen liikenteen täystuki aikaansaa yksityisautoilun selvää vähentymistä. Ruuhkat pienenevät, jää aikaa muuhunkin kuin nenän kaivuuseen liikennevaloissa.

Vanhanen avasi nokkelasti keskustelun käyttäjilleen ilmaisesta joukkoliikenteestä - ymmärtäen, että työnantajien maksamat matkakortit ovat vain esiaste todelliseen muutokseen.

Nykyisin mm. vapaasta autoedusta verotetaan mukavasti - valtio saa sievoiset tulot tältäkin momentilta. Tosin verotettavia autoetuja on harvoilla. Työmatkakortin yleistyminen lisäisi vääjäämättä myös valtion tuloja - aikooko Vanhanen kustantaa näillä lisätuloilla ruuhkakeskuksien huomisen käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä?

Helsingissä on laskettu, että nyt julkinen liikenne maksaa yhden veroäyrin, jos taas koko systeemi tehdään ilmaiseksi tuo se lisää veromenoja toisen veroäyrin.

Suurin säästäjä on itse luonto (päästöt pienenevät) ja meidän hermot - koska ruuhkat vähentyvät kansalaisten kiiruhtaessa töihinsä ilmaisella joukkoliikenteellä. Lisäksi myöhemmin saamme lisää rakennusmaata mm. ahdistuneeseen Helsinkiin, jolloin Sipookin voidaan jättää rauhaan ja keskittyä kuntaliitokseen Vantaan kanssa.

Vanhanen aloitti keskustelun oikeaan aikaan - hiljalleen ilmainen joukkoliikenne leviääkin sitten koko Suomeen - ottaen logistiikan ja hyötysuhteet huomioon, sekä tukien vastaavasti "syrjäseutujen" luontoihmisten liikkumista luontoystävällisellä tavalla - sillä joukkoliikenne ei koskaan joka "savuun" tule ulottumaan. Meillä on edelleen - kiivaasta kehityksestä huolimatta - jalatkin olemassa.


Ilkka Luoma


KESKUSTELU - TIEDE [25622]

Ei kommentteja: