maanantaina, huhtikuuta 22, 2013

Ilmainen joukkoliikenne - nuoret siirtävät ajokorttia


Uutisointi kertoi, etteivät nuoret, erityisesti suuremmissa kaupungeissa kaipaa ajokorttia (ainakaan heti laillisuusiässä) – ovat myöskin ryhmänä lisääntymään päin. Ollaan totuttu käyttämään julkisia liikennevälineitä – joko maksamalla tai pummilla. Julkinen joukkoliikenne kustantaa Helsingissäkin joitain satoja miljoonia euroja kaupungin budjetista – eli kaikki kunnallisveronmaksajat ottavat osaa ”yhteiseen hyvään”.


Joissain ulkomaan kaupungeissa on kokeiltu ja käytetäänkin käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä. Tämä harjoitus kannattaisi käydä myös Suomessa, alkaen pääkaupunkiseudulta, vaikka ensikokeiluna metrolla ja joillain raitiovaunulinjoilla. Olisi hyväksi hakea käyttökokemuksia liputtomuudesta *], ennen varsinaista päätöstä siirtymisestä mahdolliseen veloituksettomaan joukkoliikenteeseen.

”Ilmaisuus” kulkemisessa ei soveltune samoin kaavoin kaikkialle Suomeen – olemmahan etäisyyksien osalta erinomaisen eriarvoisessa asemassa. Joukkoliikenne tukee hyvin asumista suurissa keskittymissä – pohdittavaksi jää kuinka ”hyvitämme” veloituksettomuuden syrjäseuduille – en tiedä vielä vastausta tähän …


Nykynuoriso on herkkä ymmärtämään ympäristön ”hädän”,

sen rasittumisen ja kyvyn elättää meidät – tosiasiallisesti. Vanhempi sukupolvi tykkäsi, että ravinto maitoineen tulee valintataloista ja alepoista. Biosfääri on ainoa alusta, josta elo lähtee – sitä olisi siis syytä kunnioittaa ja vaalia.


Yksi keino arvostaa elämää tuovaa ympäristöä ja luontoa,
[ … joukkoliikene on vastuullista huomista ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/10/joukkoliikenne-on-vastuullista.html --- ]


on vähentää siihen kohtaantuvaa rasitetta ja epänormaaliutta ohi luontaisen evoluution – yksityisautoilu tuottaa ”pilvin pimein” saasteita (kaikkinensa – kun otetaan sen koko elinkaari huomioon) ja ilmastomuuttujia sulattamaan jäätiköitä alavien alueiden asujaimistojen hukuttamiseksi.

Vakava kehotus kaupunkien isille tutkia, analysoida ja testata mitä veloitukseton joukkoliikenne kaikkinensa tuottaisi niin taloutena, ympäristötekijöinä, mielenterveytenä, katusaasteina ja elintilana sekä väljyytenä – testataan ja tehdään sitten päätökset!

*]
Veloitukseton joukkoliikenne koskisi ensin kaupungin/ kunnan omaa väestöä, jolloin jonkinlainen kontrolli pitäisi säilyttää – olisiko tässä mahdollisuus kokeilla samalla nk. 'kuntakännykkää', johon olisi integroitu siru/ ohjelmisto, joka kertoo käyttäjän kuntalaisuuden ja oikeuden tiettyihin kuntapalveluihin jne --- ja jos kännykkää ei olisi, niin jokin kortti, jota vilautetaan lukulaitteelle.


...
[2007] Mitä me kirjoitimme jo vuosia sitten aiheesta - ”ilmainen joukkoliikenne”; tokihan sen jokainen kaupungin veronmaksaja – ja jos Helsinki siirtyisi kokonaan veloituksettomaan joukkoliikenteeseen -toisi se lisää kustannuksia toisen mokaman lisää, joka tarkoittaisi noin reilu prosenttiyksikön nousua kunnallisveroon ---



...
( Ihmiset ovat innostuneita puhumaan, mutta teot jäävät kulutuksen vähentämisessä olemattomiksi - yksi keino vähentää kulutustamme on toteuttaa käyttäjilleen ilmainen julkinen joukkoliikenne )
[ 2007] [ … kipristelemme päästöjen, rankkasateiden, lumettoman talven ja kulutusähkymme parissa. Ajamme yksityisautoillamme yhä enemmän, yhä lyhempiä matkoja ja aina vaan useammin. Samalla emme huomanneet kasvaneemme maailman lihavimmaksi kansaksi, omaehtoinen liike on pysähtynyt ... ]

Ruuhkat tiivistyvät sekä arkipäivistyvät,

katupöly lisääntyy, melusaaste kasvaa ja ainoastaan kesto-/sietokymme vähentyy. Henkilöauto on kaupungeissa vaivalloisen vaivattomuuden väline, jolla myös näytämme kulutus- ja ostovoimakykyämme. Henkilöautot ovat todellinnen ruuhkien ja niukan rakennusmaan aiheuttaja numero 1. Vähentääksemme ruuhkia, melua ja päästöjä on julkista liikennettä kehitettävä käyttöaktiiviseen suuntaan.


Yhteiskunta voisi laskea energia-,

käyttö- ja kulkemisen taseen sekä liikkumisen tehokkuusasteen vertailussa julkinen liikenne vs. yksityisautoilu. Saattaisi olla, että yhteiskunta ja ympäristö säästäisivät rahaa, ihmistä, luontoa ja hermojamme runsaasti, jos julkinen liikenne muodostaisi merkittävimmän osan ihmisvirrallisesta kokonaisliikenteestämme.

Yksityisautoilua ei voi estää, sitä voidaan vain verottaa juuri siinä suhteessa, mikä on sen osuus ruuhkista, melusta, päästöistä ja energiankäytöstä kuljetettua henkilökilometriä kohden.


Tietullit ovat osa säätelevää verotusta liikenteen osalta

Emme kiellä henkilöautolla tuloa keskustoihin, vaan säädämme julkisen vaihtoehdon niin houkuttelevaksi, että ihmiset siirtyvät käyttämään jalkojaan ja julkista liikennettä enemmän kuin omia autojaan.

Pysäköintikustannukset keskustoissa pitää säätää sellaisiksi, että todella mietitään kannattaako ajaa henkilöautolla yksin muutamien kilometrien matkan pysäköidäkseen uudelleen.


Julkinen liikenne voidaan asettaa ilmaiseksi käyttäjilleen -

käytä niin paljon kuin haluat ja tarvitset, milloin tahansa. Julkisen liikenteen käyttöasteen lisääntyessä pitää vuoroja tihentää, mutta silloin se puree ja yksityisautoilu vähentyy keskustoissa ja kaupungeissa.

Vastavuoroisesti saamme paremman kaupunki-ilman, meluttomamman kaupunkikuvan, vähemmän päästöjä sekä enemmän kulkutilaa jakeluautoille, polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille kuten hälytysajoneuvoille. Liikenneturvallisuus parantuu myös merkittävästi ruuhkien ja kiristyneen "kiire jo on" - mentaliteetin vähentymisen vuoksi.


Julkiset kulkuneuvot ja -välineet käyttävät kaasua,

ydinvoimalasähköä ja (ehkä!) biopolttoaineita. Vähentynyt yksityisautoilu kaupungeissa vähentää myös henkilöautojen kulutusta, koska lyhyet paljon kuluttavat kaupunkiajot jäävät minimiin - jää enemmän polttoainetta pitkiin kesämökki- ja mummolareissuihin - maanteillähän auto kuluttaa vähemmän kuin kaupungeissa.

Kaupungeissa on tunnetusti pula tonttimaasta

Vähentyvä yksityisautoilu ja lopulta sen kokonaan kieltäminen vapauttaa runsaasti uutta rakennus-, puisto- ja ympäristömaata muuhun käyttöön ihmisten omaehtoisen liikkumisen ehdoilla. On laskettu, että mm. Saksan länsiosassa asfaltti- ja kestopäällysteet ottavat koko alueen pinta-alasta jo kuusi prosenttia - kaikki tuo on poissa luonnon omasta kiertokulusta ja vihertuotannosta.

Jokainen kunta ja kaupunki lähtee luonnollisesti omista tarpeistaan ja vastuistaan - kaikki eivät ehkä tarvitse näin radikaaleja toimia pelastaakseen omaa mikroympäristöänsä ja kansalaistensa mielenrauhaa.


Säädetään julkinen liikenne ilmaiseksi,

asetetaan tietullit ja nostetaan kuntien veroäyriä yhdellä prosentilla ja vastineeksi kuntalaiset saavat tiheät ja riittävästi kaikkialle ulottuvat julkisen liikenteen vuorot ja aikataulut. Samalla nostetaan käytön lisääntymisen vuoksi julkisen liikenteen kulkuvälineiden tuotekehitys sille tasolle, että niiden ympäristökuormitus puolittuu uusien innovaatioiden myötä.
...Parhaaksi lahjaksi ihmiset saavat enemmän osallistumista ja vuorovaikutusta toisistansa, koska vieruspenkille voi istahtaa juuri se oikea kauan etsitty ja odotettu kumppani - joka tuo uutta elämänintoa käyttämään myös omia jalkojaan ja kohentamaan kuntoa.


...
EXTRA
” … edellinen pääministeri Matti Vanhanen avasi nokkelasti keskustelun käyttäjilleen ilmaisesta joukkoliikenteestä - ymmärtäen, että työnantajien maksamat matkakortit ovat vain esiaste todelliseen muutokseen … ”



...
Ilkka Luoma
KESKUSTELU ---TIEDE [23958]


...
Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus-
(kuvia saa käyttää vapaasti yllä olevan kirjoituksen yhteydessä, copyright by Ilkka Luoma 2007)


Kuva 1
--- http://www.panoramio.com/photo/5837547 ---

Teksti
Paikallisjunat ovat huomisen joukkoliikennevälineitä ylivoimaisen hyötysuhteen, paikallissaasteettomuuden ja tarkkojen aikataulujen vuoksi. Suuret kaupungit voivat kompensoida VR:ää kustannuksissa, kun nämäkin kulkuvälineet lähiliikenteessä asetetaan ilmaisiksi kaikelle kansalle.
Kuva 2--- http://www.panoramio.com/photo/5837616 ---

Teksti
Miltei kaikissa kaupungeissa on lähiliikennettä linja-autoilla. Nämä asetetaan ilmaisiksi, jotta yksityisautoilu vähentyy oleellisesti. Ilmainen joukkoliikenne on yhteiskunnalle ja ympäristölle edullisempaa kuin holtittomasti kasvava yksityisautoilu ruuhkaisissa keskustoissa.
Kuva 3--- http://www.panoramio.com/photo/5837685 ---

Teksti
Pääkapunkiseudulla Helsinki, Vantaa ja Espoo rakennetaan huomattavasti lisää metrolinjoja, jotta saadaan yksityisautoilua vähennettyä reippaasti. Metro on myös käyttäjilleen ilmainen kuin myös raitiovaunut. Kunnat voivat nostaa kunnallisveroa yhdellä prosentilla sekä asettaa tietullit keskustoihin, joilla osaksi kustannetaan ilmaista joukkoliikennettä.
Kuva 4--- http://www.panoramio.com/photo/5837747 ---

Teksti
Joukkoliikenne on kuin tuubi, jonne saadaan siirtometriä kohden ylivoimainen määrä matkustajia. Joukkoliikenne voi hoitaa tehokkaasti miltei kaikkien ihmisten liikkumisen tarpeet lyhyillä matkoilla yhdistettynä jalankulkuun ja pyöräilyyn. Hyvällä käyttösuhteella voidaan järkevästi lisätä vuoroja tyydyttämään tiheääkin linjatarvetta. Täysi bussi on tulevaisuuspassi ympäristölle.
Kuva 5--- http://www.panoramio.com/photo/5859990 ---

Teksti
Espoon Leppävaarassa kohtaa niin rautatie- kuin linja-autokuljetus. Ostoskeskus Sello on solmukohta, jossa tehokkaasti ihmisvirroilta otetaan ostovoimaa busineksen kautta jaettavaksi eteenpäin. Joukkoliikenne syöttää kuluttajia kuin karjaa viheriäille kulutuksen laitumille.




….
ALUS
BLOG 17355 IL
---19042013---

Ei kommentteja: