Uutisointi
kertoi, etteivät nuoret, erityisesti suuremmissa kaupungeissa kaipaa
ajokorttia (ainakaan heti laillisuusiässä) – ovat myöskin
ryhmänä lisääntymään päin. Ollaan totuttu käyttämään
julkisia liikennevälineitä – joko maksamalla tai pummilla.
Julkinen joukkoliikenne kustantaa Helsingissäkin joitain satoja
miljoonia euroja kaupungin budjetista – eli kaikki
kunnallisveronmaksajat ottavat osaa ”yhteiseen hyvään”.
Joissain
ulkomaan kaupungeissa on kokeiltu ja käytetäänkin käyttäjilleen
ilmaista joukkoliikennettä. Tämä harjoitus kannattaisi käydä
myös Suomessa, alkaen pääkaupunkiseudulta, vaikka ensikokeiluna
metrolla ja joillain raitiovaunulinjoilla. Olisi hyväksi hakea
käyttökokemuksia liputtomuudesta *],
ennen varsinaista päätöstä siirtymisestä mahdolliseen
veloituksettomaan joukkoliikenteeseen.
”Ilmaisuus”
kulkemisessa ei soveltune samoin kaavoin kaikkialle Suomeen –
olemmahan etäisyyksien osalta erinomaisen eriarvoisessa asemassa.
Joukkoliikenne tukee hyvin asumista suurissa keskittymissä –
pohdittavaksi jää kuinka ”hyvitämme” veloituksettomuuden
syrjäseuduille – en tiedä vielä vastausta tähän …
Nykynuoriso
on herkkä ymmärtämään ympäristön ”hädän”,
sen
rasittumisen ja kyvyn elättää meidät – tosiasiallisesti.
Vanhempi sukupolvi tykkäsi, että ravinto maitoineen tulee
valintataloista ja alepoista. Biosfääri on ainoa alusta, josta elo
lähtee – sitä olisi siis syytä kunnioittaa ja vaalia.
Yksi
keino arvostaa elämää tuovaa ympäristöä ja luontoa,
[
… joukkoliikene
on vastuullista huomista
~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/10/joukkoliikenne-on-vastuullista.html
--- ]
on
vähentää siihen kohtaantuvaa rasitetta ja epänormaaliutta ohi
luontaisen evoluution – yksityisautoilu tuottaa ”pilvin pimein”
saasteita (kaikkinensa – kun otetaan sen koko elinkaari huomioon)
ja ilmastomuuttujia sulattamaan jäätiköitä alavien alueiden
asujaimistojen hukuttamiseksi.
Vakava
kehotus kaupunkien isille tutkia, analysoida ja testata mitä
veloitukseton joukkoliikenne kaikkinensa tuottaisi niin taloutena,
ympäristötekijöinä, mielenterveytenä, katusaasteina ja
elintilana sekä väljyytenä – testataan ja tehdään sitten
päätökset!
…
*]
Veloitukseton
joukkoliikenne koskisi ensin kaupungin/ kunnan omaa väestöä,
jolloin jonkinlainen kontrolli pitäisi säilyttää – olisiko
tässä mahdollisuus kokeilla samalla nk. 'kuntakännykkää', johon
olisi integroitu siru/ ohjelmisto, joka kertoo käyttäjän
kuntalaisuuden ja oikeuden tiettyihin kuntapalveluihin jne --- ja jos
kännykkää ei olisi, niin jokin kortti, jota vilautetaan
lukulaitteelle.
...
[2007]
Mitä me kirjoitimme jo vuosia sitten aiheesta
- ”ilmainen joukkoliikenne”;
tokihan sen jokainen kaupungin veronmaksaja – ja jos Helsinki
siirtyisi kokonaan veloituksettomaan joukkoliikenteeseen -toisi se
lisää kustannuksia toisen mokaman lisää, joka tarkoittaisi noin
reilu prosenttiyksikön nousua kunnallisveroon ---
...
(
Ihmiset ovat innostuneita puhumaan, mutta teot jäävät kulutuksen
vähentämisessä olemattomiksi - yksi keino vähentää kulutustamme
on toteuttaa käyttäjilleen ilmainen julkinen joukkoliikenne )
[ 2007] [ … kipristelemme päästöjen, rankkasateiden, lumettoman talven ja kulutusähkymme parissa. Ajamme yksityisautoillamme yhä enemmän, yhä lyhempiä matkoja ja aina vaan useammin. Samalla emme huomanneet kasvaneemme maailman lihavimmaksi kansaksi, omaehtoinen liike on pysähtynyt ... ]
[ 2007] [ … kipristelemme päästöjen, rankkasateiden, lumettoman talven ja kulutusähkymme parissa. Ajamme yksityisautoillamme yhä enemmän, yhä lyhempiä matkoja ja aina vaan useammin. Samalla emme huomanneet kasvaneemme maailman lihavimmaksi kansaksi, omaehtoinen liike on pysähtynyt ... ]
Ruuhkat tiivistyvät sekä arkipäivistyvät,
katupöly
lisääntyy, melusaaste kasvaa ja ainoastaan kesto-/sietokymme
vähentyy. Henkilöauto on kaupungeissa vaivalloisen vaivattomuuden
väline, jolla myös näytämme kulutus- ja ostovoimakykyämme.
Henkilöautot ovat todellinnen ruuhkien ja niukan rakennusmaan
aiheuttaja numero 1. Vähentääksemme ruuhkia, melua ja päästöjä
on julkista liikennettä kehitettävä käyttöaktiiviseen suuntaan.
Yhteiskunta voisi laskea energia-,
käyttö-
ja kulkemisen taseen sekä liikkumisen tehokkuusasteen vertailussa
julkinen liikenne vs. yksityisautoilu. Saattaisi olla, että
yhteiskunta ja ympäristö säästäisivät rahaa, ihmistä, luontoa
ja hermojamme runsaasti, jos julkinen liikenne muodostaisi
merkittävimmän osan ihmisvirrallisesta
kokonaisliikenteestämme.
Yksityisautoilua ei voi estää, sitä voidaan vain verottaa juuri siinä suhteessa, mikä on sen osuus ruuhkista, melusta, päästöistä ja energiankäytöstä kuljetettua henkilökilometriä kohden.
Yksityisautoilua ei voi estää, sitä voidaan vain verottaa juuri siinä suhteessa, mikä on sen osuus ruuhkista, melusta, päästöistä ja energiankäytöstä kuljetettua henkilökilometriä kohden.
Tietullit ovat osa säätelevää verotusta liikenteen osalta
Emme
kiellä henkilöautolla tuloa keskustoihin, vaan säädämme julkisen
vaihtoehdon niin houkuttelevaksi, että ihmiset siirtyvät käyttämään
jalkojaan ja julkista liikennettä enemmän kuin omia
autojaan.
Pysäköintikustannukset keskustoissa pitää säätää sellaisiksi, että todella mietitään kannattaako ajaa henkilöautolla yksin muutamien kilometrien matkan pysäköidäkseen uudelleen.
Pysäköintikustannukset keskustoissa pitää säätää sellaisiksi, että todella mietitään kannattaako ajaa henkilöautolla yksin muutamien kilometrien matkan pysäköidäkseen uudelleen.
Julkinen liikenne voidaan asettaa ilmaiseksi käyttäjilleen -
käytä
niin paljon kuin haluat ja tarvitset, milloin tahansa. Julkisen
liikenteen käyttöasteen lisääntyessä pitää vuoroja tihentää,
mutta silloin se puree ja yksityisautoilu vähentyy keskustoissa ja
kaupungeissa.
Vastavuoroisesti saamme paremman kaupunki-ilman, meluttomamman kaupunkikuvan, vähemmän päästöjä sekä enemmän kulkutilaa jakeluautoille, polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille kuten hälytysajoneuvoille. Liikenneturvallisuus parantuu myös merkittävästi ruuhkien ja kiristyneen "kiire jo on" - mentaliteetin vähentymisen vuoksi.
Vastavuoroisesti saamme paremman kaupunki-ilman, meluttomamman kaupunkikuvan, vähemmän päästöjä sekä enemmän kulkutilaa jakeluautoille, polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille kuten hälytysajoneuvoille. Liikenneturvallisuus parantuu myös merkittävästi ruuhkien ja kiristyneen "kiire jo on" - mentaliteetin vähentymisen vuoksi.
Julkiset kulkuneuvot ja -välineet käyttävät kaasua,
ydinvoimalasähköä
ja (ehkä!) biopolttoaineita. Vähentynyt yksityisautoilu
kaupungeissa vähentää myös henkilöautojen kulutusta, koska
lyhyet paljon kuluttavat kaupunkiajot jäävät minimiin - jää
enemmän polttoainetta pitkiin kesämökki- ja mummolareissuihin -
maanteillähän auto kuluttaa vähemmän kuin kaupungeissa.
Kaupungeissa on tunnetusti pula tonttimaasta
Vähentyvä
yksityisautoilu ja lopulta sen kokonaan kieltäminen vapauttaa
runsaasti uutta rakennus-, puisto- ja ympäristömaata muuhun
käyttöön ihmisten omaehtoisen liikkumisen ehdoilla. On laskettu,
että mm. Saksan länsiosassa asfaltti- ja kestopäällysteet ottavat
koko alueen pinta-alasta jo kuusi prosenttia - kaikki tuo on poissa
luonnon omasta kiertokulusta ja vihertuotannosta.
Jokainen kunta ja kaupunki lähtee luonnollisesti omista tarpeistaan ja vastuistaan - kaikki eivät ehkä tarvitse näin radikaaleja toimia pelastaakseen omaa mikroympäristöänsä ja kansalaistensa mielenrauhaa.
Jokainen kunta ja kaupunki lähtee luonnollisesti omista tarpeistaan ja vastuistaan - kaikki eivät ehkä tarvitse näin radikaaleja toimia pelastaakseen omaa mikroympäristöänsä ja kansalaistensa mielenrauhaa.
Säädetään julkinen liikenne ilmaiseksi,
asetetaan
tietullit ja nostetaan kuntien veroäyriä yhdellä prosentilla ja
vastineeksi kuntalaiset saavat tiheät ja riittävästi kaikkialle
ulottuvat julkisen liikenteen vuorot ja aikataulut. Samalla nostetaan
käytön lisääntymisen vuoksi julkisen liikenteen kulkuvälineiden
tuotekehitys sille tasolle, että niiden ympäristökuormitus
puolittuu uusien innovaatioiden myötä.
...Parhaaksi
lahjaksi ihmiset saavat enemmän osallistumista ja vuorovaikutusta
toisistansa, koska vieruspenkille voi istahtaa juuri se oikea kauan
etsitty ja odotettu kumppani - joka tuo uutta elämänintoa
käyttämään myös omia jalkojaan ja kohentamaan kuntoa.
...
EXTRA
”
… edellinen
pääministeri Matti
Vanhanen
avasi nokkelasti keskustelun käyttäjilleen ilmaisesta
joukkoliikenteestä - ymmärtäen, että työnantajien maksamat
matkakortit ovat vain esiaste todelliseen muutokseen … ”
...
Ilkka LuomaKESKUSTELU ---TIEDE [23958]
Ilkka LuomaKESKUSTELU ---TIEDE [23958]
...Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus-
(kuvia saa käyttää vapaasti yllä olevan kirjoituksen yhteydessä, copyright by Ilkka Luoma 2007)
Kuva 1
--- http://www.panoramio.com/photo/5837547 ---
Teksti
Paikallisjunat ovat huomisen joukkoliikennevälineitä ylivoimaisen hyötysuhteen, paikallissaasteettomuuden ja tarkkojen aikataulujen vuoksi. Suuret kaupungit voivat kompensoida VR:ää kustannuksissa, kun nämäkin kulkuvälineet lähiliikenteessä asetetaan ilmaisiksi kaikelle kansalle.
Kuva 2--- http://www.panoramio.com/photo/5837616 ---
Teksti
Miltei kaikissa kaupungeissa on lähiliikennettä linja-autoilla. Nämä asetetaan ilmaisiksi, jotta yksityisautoilu vähentyy oleellisesti. Ilmainen joukkoliikenne on yhteiskunnalle ja ympäristölle edullisempaa kuin holtittomasti kasvava yksityisautoilu ruuhkaisissa keskustoissa.
Kuva 3--- http://www.panoramio.com/photo/5837685 ---
Teksti
Pääkapunkiseudulla Helsinki, Vantaa ja Espoo rakennetaan huomattavasti lisää metrolinjoja, jotta saadaan yksityisautoilua vähennettyä reippaasti. Metro on myös käyttäjilleen ilmainen kuin myös raitiovaunut. Kunnat voivat nostaa kunnallisveroa yhdellä prosentilla sekä asettaa tietullit keskustoihin, joilla osaksi kustannetaan ilmaista joukkoliikennettä.
Kuva 4--- http://www.panoramio.com/photo/5837747 ---
Teksti
Joukkoliikenne on kuin tuubi, jonne saadaan siirtometriä kohden ylivoimainen määrä matkustajia. Joukkoliikenne voi hoitaa tehokkaasti miltei kaikkien ihmisten liikkumisen tarpeet lyhyillä matkoilla yhdistettynä jalankulkuun ja pyöräilyyn. Hyvällä käyttösuhteella voidaan järkevästi lisätä vuoroja tyydyttämään tiheääkin linjatarvetta. Täysi bussi on tulevaisuuspassi ympäristölle.
Kuva 5--- http://www.panoramio.com/photo/5859990 ---
Teksti
Espoon Leppävaarassa kohtaa niin rautatie- kuin linja-autokuljetus. Ostoskeskus Sello on solmukohta, jossa tehokkaasti ihmisvirroilta otetaan ostovoimaa busineksen kautta jaettavaksi eteenpäin. Joukkoliikenne syöttää kuluttajia kuin karjaa viheriäille kulutuksen laitumille.
….
BLOG
17355 IL
---19042013---
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti