torstaina, elokuuta 03, 2006

Eilisen käsityöläinen oli ylpeä tuottamastaan laadusta

Tänään tuotanto, sen määrä ja kulutusvoiman hankinta ovat ihmisten ensisijaisia tavoitteita. Nyt määrä korvaa laatua. On yleistä sanoa, että ei kannata korjata, koska uusi maksaa niin vähän. Sarjatuotanto ja persoonattomuus ovat vieneet yksilöllisyyden katoamisen myötä laatuajattelua taka-alalle. Massatuotteet muuttavat myös hiljalleen ajatusmaailmaamme standardisertifioituun suuntaan.

Eilen käsityöläiset olivat ylpeitä kättensä töistä, tuotteet olivat jopa yksilöllisiä, olivat tehdyt tunteella ja rakkaudesta työhönsä. Ylpeys oli tunnusmerkki mestareille. Käsityöläiset olivat itsessään brandeja, kyky oli tekijässä, eikä nykypäivän mielikuvamainonnassa.


Tänään mainos on ennenkaikkea kiihoke ja yllyke hankkia jotain sellaista mitä muilla jo on 

Mainoksen aikaansaama ostotapahtuma voi myös tuottaa mielihyvää kykyosoituksesta hankkia juuri sellaista, mitä markkinointi ja mainonta puskee tuutin täydeltä eri medioista. Ennen valinta oli käytännön tarvetta, nyt muodikkaasti tarve synnytetään. Huipputuotteet ovat vain harvoille. Taloudelliset tulokset tehdään massatuotannosta ja peruskuluttajien hankinnoista.


Laatu on kestävyyttä ja toimivuutta juuri siihen, mihin se on tarkoitettu 

Nyt laatu on näyttävyyttä; "kromia ja kiiltoa", ostovoiman esittelyä voimana joka ilmineerautuu esimerkiksi automainonnassa kaksista pakoputkista, joille ei ole edes teknistä tarvetta. Ihminen haluaa erottautua hyvännäköisyydellä, vertailuvahvuudella ja rahankäytöllä. 

Laatu ei ole niin välttämätöntä, koska korvaus on helppo suorittaa. Kansantaloudellisesti on miltei sama mitä tehdään, kunhan suorite kulminoituu kulutustapahtumaksi. Kaikkien pitäisi voida ottaa osaa rahankierrättämiseen, näin syntyy uusia suoritteita, jotka taas takaavat työtilanteita.

Sarjatuotanto on tuonut massat ja myös tasalaatuisuuden "huonoudessaan" arkipäiväämme. Ostamisen laatu on muutakin kuin pelkkiä suoritteiden hankintatapahtumia.


Laatu on merkki myös taloudellisuudesta, 

 ... kierrätettävyydestä sekä pitkästä "palveluajasta" säästäen energiaa ja materiamuutoksia. Laatu on ennenkaikkea tekijänsä ylpeyttä. Laatu on tekijänsä "näyteikkuna" osaamisesta, jolla erottautua muista tekijöistä. Ylpeys osaamisesta tuottaa tyytyväisiä asiakkaita, käyttäjiä, koska ostettu hyödyke tai palvelu tuo hiukan enemmän mitä odotettiin ja luvattiin.


Laatu on vastuuta ja varmuutta 

Laadukas työ tekee asiakasuskollisuutta. Vanha sanonta laadusta määrän kustannuksella ei enää päde, nyt on tärkeää nopeus, läpimenoaika, voitto, osinko ja jaettavat kannusteet. Laadulla on myös hintansa. Laatu on useasti yksilöllisyyttä ja se tietää työvaltaisuutta, joka takaa erityisosaamisen kautta työtä myös kotimaahamme. Hyvästä laadusta pitäisi voida maksaa enemmän eli juuri sen verran kuin työpanoksemme on kalliimpaa kuin liukuhihnamaissa. 

Rakkaus työhön ja ylpeys laatutyöstänsä tuottavat hiukan enemmän asiakkaallensa, mitä hän odottaa. Jos sinä saat vähän enemmän kuin odotat, on todennäköistä, että palaat takaisin seuraavalla kerralla ja olet halukas maksamaan hiukan enemmän tuosta tyytyväisyydestäsi.


Laatu on työtä, huolehdintaa ja lupauksia jotka pitävät 

Laatu on ympäristössä, josta kaikki tuotantopanokset viime kädessä lähtevät. Laatu on vastuuta huomisesta. Laatu ja ylpeys siitä syntyvät myös pienemmissä tuotantoyksiköissä ja se takaa tasaisempaa hajaantumista jakaen tuotantohyötyjä ja ostovoimaa koko Suomeen.


Positiivinen kehitys elämänlaadussa takaa tyytyväisempiä ihmisiä, 

 ... jotka herkemmällä vastuuntunnolla huolehtivat maansa hyvinvoinnista myös apua tarvitsevien osalta. Kansallinen tyytyväisyys tuottaa yhtenäisen kansakunnan pitämään puoliansa ulkoisia uhkia vastaan.


Ilkka Luoma

Ei kommentteja: