Graf.: ~ https://www.taloustaito.fi/blogit/mauri-kotamaki/kaatuuko-pisan-torni----liikaa-hehkutusta-oppimistuloksista/ - (piirros lisätty 03122020)
*
(Uutisointi
kertoo pisa-tuloksien laskeneen voimakkaasti jo vuosien ajan. Nuorten
keskuudessa esiintyy jopa lukutaidottomuutta |1
(-ymmärtämättömyyttä). Tasolliset oppitulokset ovat revähtäneet
alueellisesti vertailtaessa|2
– )
[ …
kansalainen Erkki mietti
omaa kansakouluaan, karttakeppiä, jöröhattunurkkaa ja kynän ottoa
vasemmasta oikeaan käteen. Oli kuri ja opettajalla auktoriteetti,
jota jopa pelättiin. Erkki pohtii lapsenlapsiaan, jotka kertovat,
ettei
opettaja saa
heille tehdä mitään – me teemme valituksen
…
… kansalainen
Liisa aprikoi miten poikien käy |*,
kun kiinnostus ei herää lukemiseen – pojat haluavat temmeltää,
kisailla ja ropaavat omia juttujaan sormet rasvassa. Käden työ on
tärkeää ja eipä nuo meidän rakennelmat pysy kunnossa, jos ei
joku niitä korjaa! … ]
…
|*
...
Ennakkoon jo vuosia sitten arvatusti tiedetty tuli nyt laajana
tutkimuksena ulos
~
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tutkimus-tyttojen-kouluarvosanat-huomattavasti-poikia-parempia/6020620
-
Uteliaisuus
on tie kohti tietämyksen syttymistä. Me tarvitsemme tietoa, jotta
luomamme yhteiskuntajärjestelmä hierarkioineen ja konkreettisine
rakennelmineen pysyy säädetyllä linjalla, kehittyy ja muuntuu
luovien tarpeiden ja ymmärryksen kasvamisen myötä.
…
|2
~
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/oppimistulokset-jakautuvat-yha-jyrkemmin-aaripaihin-suomessa/6020456
– kts. lisäteksti alta [2].
Opettaja
on keskiössä
Moni
isä ja äiti ei jaksa kiireiltään huolehtia uteliaisuuden
sytyttämisestä. Sytytys pitää aloittaa jo kapaloista. Jos työnnät
lapsen television ääreen, annat nettitabletin tai jopa vähän
myöhemmin älyttömän kännykän, herää kyllä uteliaisuus,
mutta mihin suuntaan. Ei se erikoisuus, naapurin matkinta
päiväkodissa tai koulussa – vaan osallistuminen, tarpeelliseksi
olonsa tunteminen ja riemu löytämisestä – yhdessä!
Löytäminen
Miten
me löydämme tien, jonka ei tarvitse olla mainosohjattua
kulutusseurailua? Koulu on avain tien löytämiseen – sen tien,
joka johdattaa uteliaisuuteen, sen myötä oivalluksen sytyttämään
haluun tietää miksi, miten ja milloin.
Kenties
se oleellisin kysymys ja aihe olisi kuitenkin kyseenalaistaminen.
Kysymykset, jotka ovat vaikeita vanhemmille, eivät ole hankalia
useastikaan opettajille. Opettajien asema tulee nostaa uudelleen
sinne entisaikojen nimismiehen, apteekkarin, papin ja lääkärin
rinnalle. Opettaja on niin ”apteekkari” tiedon rohtoineen kuin
myös ”lääkäri” keinoineen parantaa halua osata ja ymmärtää.
Peruskoulu
tasapäisti ja se oli aikakausituote – hyvä niin, aikansa
[
...
Ei
oppi
ojaan kaada, vai mennäänkö nyt ojasta allikkoon?
~ http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001236668.html
- ]
Tänään
elämä, maailma ja vaikutesuhteet kuin syyn ja seurauksen lait
hahmottuvat yhä hankalammin |3,
koska muuttujien määrä tiedostettuna kasvaa koko ajan. Me elämme
dynamiikassa, jota ohjaa markkinointi ja mainonta. Onko nykyinen
peruskoulujärjestelmä tähän päivään liian staattinen? |4
Olemme
väkevästi tiellä kohti itsekkäämpää näytön ja vertailun
taloutta. Kateus pitäisi valjastaa positiivisesti ajamaan harmoniaa,
mihin kukin vaikuttajalokeroon asemoituu, olematta sokea, vaan oman
osaamisalueensa reunalta maailmaa havainnoiva utelias ihminen.
Anna
kaikien kukkien kukkia ja poimi kirkkaimmat – unohtamatta
himmeämpiä
Kirkkain
on tavoite – muun muassa nyt Brasilian Olympialaisissa. Niin
koulussakin kilvoitellaan, ja tässä kisassa kaukoidän valtiot ja
niiden yhteiskuntamentaliteetti ajaa meistä ohi – he haluavat
tietää, osata ja ymmärtää. Heillä uteliaisuus ajaa
kiihdytyskaistalla – pitää tietää koko ajan enemmän.
Vanha
sanonta kertoo: ”Mitä enemmän tiedät, sen enemmän ymmärrät,
että tiedät kokonaisuuteen nähden yhä vähemmän. Tieto jakaantuu
yhä pienempiin lokeroihin ja uusi tieto synnyttää aina useita
uusia kysymyksiä – kaiken
tietoa ei ole olemassa,
kuin vain sillä viimeisellä hetkellä, kun saatu lainatieto
sammuvista aivoista synaptiikan pysähtymisenä antaa sen lopullisen
valon, kun se viimeinen säde sammuu. Tapahtui luovutus.
Mitä
teemme, jotta lapsemme ja heidän lapset pärjäävät?
Vastaus
on helppo. Panosta siihen sinulle toiseen annettuun tehtävään,
joka alkaa yhtymisen jälkeisen syntymän jälkeen. Lisääntymisen
ohella meillä on toinenkin projekti: Saata jälkeläisesi tielle,
jossa hän/he voi/voivat onnistuneesti jatkaa myös sukuaan ja
kasvattaa uudet polvet, jotta geenivirtasi
ei katkea.
Tie
on oppiminen, oppi tulee halusta ymmärtää
Kannusta
uteliaisuuteen, luo kysymyksiä, tee havaintoja yhdessä lapsesi/
lapsiesi kanssa – tutki, kaiva ja pengo. Mikään heräävä
kysymys ei ole tyhmä, sillä vain kysymyksien myötä löytyy
vastauksia.
Me
emme ole tasalaatuisia, vahinko, sillä näin ei (täyttä)
tasa-arvoakaan voida saavuttaa kuin vahvalla byrokratialla |5.
Laadukas kestää, ja oivaltaja löytää toimeentulevamman tien –
urallaan sinne jonnekin, jonka päämäärästä pitäisi jokaisen
päästä päättämään. Tässä on se ydin. Päämäärä!
Päämäärä
Jos
lapsi ei saa asettaa pieniä suuria päämääriä, ei ole myöskään
tavoitteellisuutta. Päämäärän saavutus on ponnistelun tulos.
Tuloksesta nautitaan ja se luo uusia kysymyksiä ja uusia
tavoitteita. Luo tavoitteille tilaa, jäsennä ne lapsellesi
ikäkausittain, älä projisoi omaasi, vaan katso lasta – hän on
oma maailma, hän ei ole sinä, jonka kautta koetat toteututtaa
haavaitasi.
Haave
Haave
voi olla yhteinen, tällöin synkronoi molempien halu päästä
maaliin, välietappiin ja tarkastelupisteelle – yhdessä. Anna
vinkkejä, anna mahdollisuuksia löytää se omin, lapsen omin. Kerro
karikot, ja esteet – älä tuputa liiaksi mieltymyksiäsi, ellei
niitä kysytä. Silti olet esimerkki ja kiintöpiste.
Lapsen
uteliaisuus lähtee sinusta, ja siitä kuinka ruokit sitä. ”Älä
tee niin kuin minä teen – vaan niin kuin minä sanon”; tämä
vanhan papin virsi on taakse jäänyttä elämää. Nyt ollaan
seurattava kohde, joka luo vastuuta ja näkemyskykyä huomiseen –
sillä lapsesi elää myös silloin, kun sinä et enää elä – ja
tällöin pitää olla jo valmis kohtaamaan huominen, ylihuominen –
aina uteliaana.
Opettaja
[
Huominen
pelottaa monia
~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/11/pelko-huomisen-tuntemattomuudesta.html
- ]
Koulu
on lataamo ja virkistämö, jossa virkistäjät tekevät ansiokasta
ja yhteiskuntatärkeää työtä huomiselle ja ylihuomiselle.
Opettaja on keskiössä, sillä hän on usein enemmän lapsen kanssa
kuin tämän omat vanhemmat – vieläpä laatuaikana, osallisena,
mukana siinä temmossa, jota luotu vilpitön uteliaisuus ruokkiin.
Tässä
tulee se ero – kaikki eivät ole eikä pidäkään olla yhtä
uteliaita ja luovia.
Toinen tulee tietämään enemmän kuin toinen |6,
silti yhteiskunta tarvitsee jokaisen jäsenensä – kaikille on
paikka, kunhan tie siihen paikkaan osoitetaan ja risteyksissä
annetaan riittävä
opastus
– liikennevalojen käyttäjä on tärkeässä tehtävässä.
Vihreällä
mennään ja punaisella odotetaan – opettaja antaa taidon hallita
itse oman elämän liikennevaloja, toisin kuin meillä liikenteessä
– signaalit annetaan jostain muualta. Oman elämän liikennevalot
ohjataan yksilöllisesti itse, lopulta – kun opettaja ja vanhemmat
ovat antaneet niiden käyttöohjeet riittävän monipuolisina.
Hyvä
mieli – parempi tieto!
***
…
|1
Tyttöjen
ja poikien pisa on erilainen - entä itäisestä Suomesta Helsingin
eliittilukioihin - Ressuun ja Norssiin nähden?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080922048691_uu.shtml
-
|1
” … Nyt
on tuhkaa ripoteltu pisa-tutkimustuloksien vuoksi. Nuorisomme ei ole
enää maailman parhaita – näinkö muuten koskaan olivatkaan.
Millainen on maailman paras? Menimmekö vipuun ja tyydyttelimme
itseämme, kun pärjäsimme tutkimuksissa, joiden täyden totuuden
näkemystä ei kukaan edes varmuudella tiedä. Joka tapauksessa nyt
droppasimme pisassa – olemme kallellaan päin, kuin Pisan torni
ikään.
Mikä
meni vipuun? Lapset syntyvät perheisiin toivottuina hedelminä.
Lapsia pitää kasvattaa – se on vanhempien ylivoimaisesti tärkein
tehtävä – eikä niinkään näyttö-
ja vertailutaloudessa kiirehtiminen.
Golf ei ole kasvattamista. Rotary klubi ei ole kasvattamista.
Reippailla viikkorahoilla ei korvata kasvattamista ja hyvitetä
poissaoloja. … ” ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/tyttojen-ja-poikien-pisa.html
-
|2
...
Takavuosien kiireiset vanhemmat, omat menot ja kiinnostus pubielämään
jättivät monet lapset ja nuoret yksin kotiin, kadulle tai vääriin
kaveripiireihin. Hinta
on nyt kova, karu
ja tyly. Mikä meni pieleen? Koulu ei voinut korvata puuttuvia
vanhempia, jotka olivat osin jopa sokeita, kunnes totuus rävähti
silmille. Nyt tulee löytää korjaussarja ja se on suuri juttu ja se
alkaa omien silmien avaamisella.
|3
… Monimutakistuva yhteiskunta vaatii yhä jäsennellympää
osaamista, tarkempaa tietoa, erikostumista ja silti yleistiedon
pitäisi olla riittävällä tasolla, että tulee toimeen muiden
kanssa – vuorovaikutksessa, myös vapaa-ajallaan ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/monimutkaistuva-yhteiskunta-vaatii-yh.html
-
|4
...
Uteliaisuuden esiin kaivaminen tuottaa luovuutta, luovuus taas intoa
oppia uutta. Uuden oppiminen aikaansaa innokasta kokeilua ja kokeilu
nostaa esille keksintöjä ideoiden piristäminä.
~
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/grahn-laasonen-koulun-kehityssuunta-on-vaara/6020448
-
|5
” … Tosiasioita
on ainakin kaksi – yhteiskunnat teknologioineen ja säätelyineen
monimutkaistuvat kuin myös tasa-arvon valvonta demokratiana
lisääntyy, byrokratian kasvaessa. Toinen tosiasia on se, ettei
meillä kaikilla ole yhtä
hyvät lähtöedellytykset –
puutteena
geeniperimä, raha, asumisolosuhteet, vanhempien ymmärrys
kasvatuksen ja ohjauksen merkityksestä kuin joidenkin heikkous
ihannoida katujen lakia ---
… ” ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/lahjakkuuden-louhintaa-varttuvista.html
-
|6
” … Tytöt
ovat ahkeran kiltisti päämäärätietoisia esikuviensa myötä
astumaan lukion kautta akateemiselle tielle ja myöhempiin johtaja-
ja päättäjäasemiin yhteiskunnassamme. Peruskoulumme suosii
tyttöjen säntillisyyttä, ohjautumisherkkyyttä ja
yleistietouteliaisuutta. Tytöt ovat "parempia" lukioiden
käytäville.
Pojat ropaavat ensin kaikkea mitä käsiin tarttuu, sitten pojat ropaavat fillareita, mopoja ja lopuksi tuunataan corollia ja astroja. Kaikki mikä kädessä taipuu viehättää yhä useampia poikia. Nuoret miehet ovat luulleet itsestään enemmän kuin nuoret naiset. Miehet ovat osanneet pyytää palkkaa rohkeasti, itsevarmasti ja jopa yli taitojensa - näin on hiljalleen muodostunut 'ikiaikainen' palkkatasoero miesten ja naisten välille … ” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/kulutussuuntautunut-markkinointi-ohjaa.html -
Pojat ropaavat ensin kaikkea mitä käsiin tarttuu, sitten pojat ropaavat fillareita, mopoja ja lopuksi tuunataan corollia ja astroja. Kaikki mikä kädessä taipuu viehättää yhä useampia poikia. Nuoret miehet ovat luulleet itsestään enemmän kuin nuoret naiset. Miehet ovat osanneet pyytää palkkaa rohkeasti, itsevarmasti ja jopa yli taitojensa - näin on hiljalleen muodostunut 'ikiaikainen' palkkatasoero miesten ja naisten välille … ” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/kulutussuuntautunut-markkinointi-ohjaa.html -
...
EKSTRA
Suomessa
nuorisotyöttömyys pahenee. Hallituksellamme ei ole homma hanskassa,
ja kohta hanska on nuorten nyrkissä. Tukholmassa työttömät ja
maahanmuuttajat mellakoivat; kuten jo vuosia sitten Pariisissa –
jossa ei vältytty kuolonuhreilta.
Miksi
ihminen mellakoi; vastaus on yksinkertainen – on tekemisen puute,
on samankaltaisia rohkaisemassa ja löydetään yhteinen kohde –
oli se sitten väärä tai oikea. Eurooppa on kulttuurien
sulatusuuni, uskontojen ristiriitakenttä ja kielten keskinäinen
sekamelska, jossa harva tulee ymmärretyksi halutulla tai tahdotulla
tavalla.
~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/nurison-aktiivienergia-pitaa-osata.html
-
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
…
DOC
uteliaisuus johtaa osaamiseen_10082016.doc – OpenOffice.org Writer
PVM
10082016
1351
| 11438
.
1 kommentti:
... Tässä esitellään nyt hinta, jota maksetaan, mutta mistä?! Osaako joku kertoa. Hinta vain nousee, osaako joku kertoa mitä nyt viimeistään pitää tehdä?! Mitä olisi pitänyt tehdä jo aiemmin? Tämä surullinen asia, inhimillisyydessään kertakaikkinen, on nostettava hallituksemme "to do" -listalle ja prioriteetiltaan korkealla, sillä hinta ja hätä nousevat kaiken aikaa.
~ http://www.taloussanomat.fi/a/20168430 -
~ http://www.taloussanomat.fi/a/2016892 - 2 mrd €!
Lähetä kommentti