Näytetään tekstit, joissa on tunniste hiljainen enemmistö. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hiljainen enemmistö. Näytä kaikki tekstit

maanantaina, huhtikuuta 01, 2019

Nukkuvien osuus arvotaan eduskuntaan - kaikista ehdokkaista



HS:

Hiljaisen enemmistön on uskallettava puhua


...

Ilkka Luoma 

Hiljainen enemmistö, se tarkoittaa myös Suomessa sitä suurinta "puoluetta" - nukkuvia eli äänestämättömiä. Näitä unessa olevia on noin 30 prosenttia, kuten tullee nytkin olemaan - eduskuntavaaleista 2019. Miksi nämä yhteiskunnallisesti ja inhimillisesti täysin yhtä arvokkaat ihmiset eivät äänestä ja keitä he ovat. He ovat hiljaa, me emme tiedä mitä he haluavat, eivätkä he halua sitä kertoa demokratian kaikkivoipaisuutta huutaville. Nyt kohta valitaan 200 kansanedustajaa 70 prosentin kansanosalla. Se ei ole demokratiaa, sillä 30 prosenttia eli 60 edustajaa pääsevät Arkadian mäelle "siivellä" - tuon paljon puhutun "demokratian" siivellä.

Entä jos kunnioitamme näitä hiljaisia - suurimmasta puolueesta ja arvomme fiksulla arvalla nuo heidän osuuden eli 60 edustajaa? Olisiko näin saavutettu tulos sitä näiden maan hiljaisten kuuntelua, olisi se ainakin lähempänä todellisuutta, sillä se uskalletaan sanoa, että jos kaikki meidän äänioikeutetut äänestäisivät - olisi eduskunta kokoonpanoltaan ja eri puolueiden/kansanliikkeiden ryhmäosuuksien osalta aivan eri näköinen.

Yksi ääni per äänestäjä - se on demokratiaa. Voisimme viedä tätä demokratiaa eteenpäin myös rahalla - koko kansan rehellisellä vaalirahalla: Kymppi kouraan, kun lipuke vaaliuurnaan vilahtaa - verotta, kustannettuna puoluetuesta. Näin tuokin raha kohdistuisi aidosti äänestävään kansaan, joka on parempaa demokratiaa kun puoluetukien lipuminen turhanpäiväisiin vaalimainoksiin, joissa luvataan viisi hyvää, kymmenen kaunista ja 15 vieläkin koreampaa. On helppo luvata, mutta olisi mukava katsoa miten puoluejakauma olisi, kun äänestysprosentti nousi 80-90 prosenttiin idella - kympin voimalla.

Entä tuo arvonta niiden osuuden osalta, jotka kuuluvat "nukkuvien puolueelle" eli tyypillisesti 30 prosenttia. Ehkä nyt tilanne tänään on sellainen, että nukkuvat saavat nyt tappion ja kutistuvat 25 prosenttiin ... On aika kuunnella noita maan hiljaisia, he ovat yhtä arvokkaita kuin kuka tahansa muu!


...

[U] Äänestämättömyys kimpoaisi kansan omaan nilkkaan!

...
88 Helsinki