Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ...
Näytetään tekstit, joissa on tunniste äänestyspakko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste äänestyspakko. Näytä kaikki tekstit
maanantaina, huhtikuuta 01, 2019
keskiviikkona, marraskuuta 22, 2017
Kansalainen – äänestä, sillä tällöin olet parempiosainen!
Raflaava
otsikko, mutta tutkimus kertoo [1,
että lainlaatijamme ja yhteiskunnan päättäjät -ryhmänä eivät
demokratiassakaan muistuta keskimääräistä kansalaisten
pienoismallia. Syy on selkeä, äänestysprosentti on alhainen ja
”huono-osaiset” eivät äänestä – näin kertoo tutkimus, niin
Ruotsista kuin Yhdysvalloista [2.
Meilläkin
on sanottu, että eduskunta muistuttaa kansakuntaa – sen ollen
kansakuntansa pienoismalli. Näin ei ole – yhteiskuntamme
päätöskoneisto ajaa pääsääntöisesti ”hyväosaisten”
asioita. Lainlaatijat ja päättäjät muistuttavat äänestäjiään,
jotka on vaivautuneet uurnille aktiivisten äänestyskansalaisten
taholta – heidän ollen niitä parempi osaisia.
…
Ote:
”Hyväosaiset
omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on
yksi syy ylitse muiden -HS otsikko
Melkein kaikki korkeasti koulutetut äänestävät. Vähän koulutettuja vaalit kiinnostavat paljon vähemmän. Myös suomalaistutkijat alkavat selvittää, kenen etuja valtiojohdon päätökset edistävät
… ” -HS-toimittaja
Mikko Puttonen
Allekirjoittaneen
kommentti ylläolevaan linkkijuttuun:
”...
Ei kysymys ole äänestämisen välinpitämättömyydestä - kysymys
on on yhteisten asioiden eli politiikan kiinnostamattomuudesta.
Ratkaisu on poliitikoilla itsellään, tehdään siitä kiinnostava.
Suomessa ei ole yhtään laajasti karismaattista kansanjohtajaa.
Muutos demokratiassa syntyy äänestämällä. Voimme helposti
arvata, että eduskunta olisi aivan eri näköinen, jos ideaalinen ja
käytännössä mahdoton 100 prosentin äänestysvilkkaus toteutuisi!
Mikä siis neuvoksi? Ratkaisu on koko
kansan rehellinen vaaliraha
... ”
Miten
me saamme kansakunnan vaaliuurnille?
Helppoa
kuin heinän teko. Maksamme äänestäneelle kansalaiselle Koko
Kansan Rehellisen Vaalirahan – 10 euroa per äänestänyt, puhtaana
käteen – heti kun vaalilipuke solahtaa uurnaan. Yksinkertaista, ja
näin demokratia maksimoituu ja kansa vaikuttaa – näinhän sen
piti ja pitää olla.
Ei
ollut näin – KKRVR eli Koko Kansan Rehellinen Vaaliraha herätti
”parempi osaiset”
[
~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/41646-u-aanestamattomyys-kimpoaisi-kansan-omaan-nilkkaan
– [626 comments] **
Nyt
osa kansasta karjui kurkku suorana – emme lähde houkuttelemaan
roskaväkeä rahalla uurnille; hehän vain sotkevat systeemit. Näin
varmaan tapahtuisikin, sillä esimerkiksi eduskuntamme muistuttaisi
aivan jotain muuta kuin nyt – riippuen toki ehdokasasetteluista …
näin olisikin kiinnitettävä huomiota ketkä muut voivat ja miten
asettaa ehdokkaita kuin käytännössä vain puolueet!
Miten
tuo KKRVR kustannetaan?
Edelleenkin
helppoa kuin heinän teko. Lopetaaan nykyinen puoluetuki ja
siihen liittyvät oheistuet, muun muassa poliittisille medioille. Tuo
kustannuserä vastaa suunnilleen vuosittain sitä summaa mitä Koko
Kansan Rehellinen Vaaliraha kustantaisi – ja saisimme parempaa ja
suorempaa demokratiaa – toki edellytyksellä, että tavallinen
”ruumiit pesevä kansa” voi helpommin asettaa omia ehdokkaitaan.
…
Ote:
[2011][**
” … Kansalaisia
voidaan houkutella vaaliuurnille erilaisin houkuttimin - se olisi
esimerkiksi vaalirahaa rehellisimmillään, sehän menee suoraan
demokratian kasvattamiseen, ilman mitään välikäsiä.
Kun
ehdotettiin annettavaksi 10 euroa puhtaana käteen heti lipun
tipahdettua vaaliuurnaan - heräsi kahtiajakaantunut kansa:
"Pikkurahan ahneita pummeja ei pidä laskea sotkemaan
vakiintuneita käytäntöjä!"
Äänestysaktiivisuus
on ainut suoravaikutteinen kansalaisteko, jolla on todella
merkittävää vaikutusta demokratian toteutumiseen itse
kansalaiselle, edes kerran neljässä vuodessa. Ideaali tilanne on
100 prosentin äänestysvilkkaus - joissain kansandemokratiossa oli
joskus äänestyspakko.
Suomessa
ei voida pakottaa uurnille. Meillä voidaan houkutella kansalaista
kokemaan äänestys tärkeäksi ja mielekkääksi innostavilla
ehdokkailla, kiehtovilla sekä uskottavilla vaaliteemoilla,
ehdokaskarismalla ja koetulla luottamuksella. Arkinen keino vaikuttaa
uurnille liikekannallepanoon on maksaa suoraa vaalitukea
kansalaisille - vaali- tai matkarahana suoraan käteen - esimerkiksi
10 euroa.
700
suomalaista purnaajaa ja kiittäjää - vain kuudessa päivässä!
Ehdotuksen
levitessä suomalaisten pariin, reaktiot olivat hämästyttävät:
yli 400 puhelinsoittoa ja 300 tekstiviestiä. Palaute jakaantui
alkuräjähdyksen laantuessa positiivisemmaksi. Alussa oli paljon
nimettömiä soittoja, joissa tuomittiin "roskaväen" osto
uurnille, koska oli pelko, että eduskuntaan ei valiinnutkaan sitä
tuttua ja turvallista kokoonpanoa.
Kiihkon
laantuessa tuli enenevästi soittoja sellaisilta ihmisiltä - muuten
nimet mainiten, jotka eivät juuri koskaan ole äänestäneet ja moni
kannanotto kohdistui mahdollisen "vaalirahan"
motiiviin. Oltiin sitä mieltä, että valtiovalta on oikeasti
kiinnostunut nostamaan äänestysprosenttiä, jos kannustamiseen
uhrataan vajaat 50 miljoonaa - se kertoo, että valtio haluaa
oikeasti yhteiskunnan äänihiljaiset uurnille rakentamaan
edustuksellista todellista pienoissuomea
… ”
...
EKSTRA
Ote:
Vaaleissa
kansalaiset saavat hetkeksi vallan, ja se on poliitikkojen
näkökulmasta hankalaa … ” -Anu Kantola ---
Allekirjoittaneen
kommentti ylläolevaan linkkijuttuun:
”...
Liian hyvä ollakseen totta, mutta onpa hyvinkin, sillä kirjoittaja
ei ollutkaan poliitikko, vaan kirkasmielinen hyvin koulutettu
kansalainen, jonka asiantuntemusta poliitikot ovat varmaan vältelleet
tai ilmaisukurssit ovat valuneet Kankkulan kaivoon, kuten puoluetuet
turhuuteen ”
EKSTRA
II
Suorademokraattinen
kansanäänestys
Demokratian
kriisi
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
DOC
vaalirahalla_korkea_äänestysvlkkaus_21112017.doc – OpenOffice
Writer
PVM
21112017
680_6290
keskiviikkona, maaliskuuta 25, 2015
Puoluetuet ja poliittinen vaalinäkyvyys
!
(Aina ennen vaaleja suurimmat mediat kertovat: ”Vaalipaneelipaikat ovat rajatut, vain
eduskuntapuolueet pääsevät” – näin eduskunnan ulkopuoliset puolueet ja
kansanliikkeet eivät saa tasapuolisesti näkyvyyttä kuin rahalla)
[ … kansalainen taas
pohtii äänestääkö vai ei 1].
Suomen suurin ”puolue ja kansanliike” on ollut ja on tunnetusti Nukkuvien
puolue. Politiikka ei kiinnosta 2] – on mennyt luottamus tai usko ehkä
molemmat … ]
Puoluetuki
on kansanedustajien itsensä keksimä keino saada ehdokkaaksi asettajilleen
rahaa, jotta se voisi viedä omaa sanomaa, aatetta ja ideologiaa eteenpäin
kansalaisten piiriin, joiden pitäisi sitten äänestää. Heikosti on mennyt, koska
Nukkuvat ovat suurin ryhmä, ja ottaisivat eduskunnasta reilusti yli 60 paikkaa!
3]
Pitäisikö olla äänestyspakko?
[Belgia ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Belgian_vaalit
- [Äänestysvelvollisuus]
Eräissä
EU-maissakin on äänestyspakko – tällöin uurnaan on jotain tipahdettava – kuponki
”aku-ankkana, kirkkoveneenä tai tyhjänä”, kuitenkin kannanottona. Pakolla ei tule kuin ’heikkopäisiä kansanedustajia’ – siksi nykyistä muotoa ei muuteta. Vai
pitäisikö muuttaa?
…
Näkyvyys
vaaleissa
Eduskunnan ulkopuoliset puolueet ovat monille ’myrkkyä ja haitakkeita’, aivan kuin Björn Nalle Wahlroosin mukaan
kansalaiset, jotka toivat kengissään pankkisaleihin vain hiekkaa. Pienpuolueita
ei oteta isojen mukaan, voisivat vaikka esittää harmillisia kysymyksiä tai
esittäisivät sellaista, jotka sytyttäisivät nukkuvia ja sehän ei käy, koska
eduskunnan paikkajako menisi aivan uusiksi. Usein pienet ja ärhäkät uskaltavat
esittää jotain uutta – sellaista jota juuri nyt tarvittaisiin.
Media
voisi arpoa vaaliesiintymiset!
Arvalla onneen, Lottokin tuo, jos myös vie. Kaikki
ehdokkaita asettaneet tahot pitäisi saada samalle viivalle, ja jos 16 on liikaa
– tehdään kaksi ryhmää. Arvalla nuo ryhmät sekaantuvat mukavasti ja kansalaiset
saavat huvia ja hyötyä koko rahalla. Erityisesti näin todentuu paljon hoettu
tasa-arvo ja demokratia.
Puoluetukea ei voi arpoa
[ mutta sen voisi toki jakaa rehdisti suoraan
äänestävälle kansalle – KKRVR
]
Puoluetuki voidaan sen sijaan jakaa kokonaissummasta
siten, että kokonaismäärä on yhtä paljon kuin äänioikeutettujen yhteismäärä eli
100 %, ja jokainen äänioikeutettu on pisteytetty 10 euron arvoiseksi.
Otetaan helppo
esimerkki: Äänioikeutettuja olisi 100, ja äänestäneitä 70, suurin puolue A
saisi vaikkapa 50 % äänistä ja seuraava B 25 % - Nukkuvia D olisi 30 % -
yksinkertaistamme laskentaa, otetaan vain kaksi ulkopuolista ei puoluetta,
jotka eivät päässeet kovasta yrittämisestään huolimatta Arkadian mäelle ja
näille olisi tullut ääniä E 15 % ja F 10 % . Tällöin esimerkiksi 100 euron kokonaispuoluetuki
jakaantuisi seuraavasti:
A saisi
puoluetukea 50 % 70 eurosta eli 35 euroa ja B saisi samalla kaavalla 17,5 euroa
ja rannalle jääneet saisivat tukea seuraavaa kertaa varten – E saisi 15 % 30
eurosta eli 3 euroa ja F saisi vielä 1,5 euroa – näin tuet olisivat yhteensä 57
euroa – loput 43 euroa jaettaisiin hyväntekeväisyyteen tai
kansalaisvalistukseen – miksi kannattaa äänestää. Rehtiä – eikö?
Taulukko
puoluetuista uuden kaavan mukaisesti
Puolue Äänimäärä äänioikeutetuista Puoluetuki
A 35/100 (50 % äänistä) 35,00€/70€:sta
- Äänestäneiden osuus
B 18/100 (25 % äänistä) 17,50€/70€:sta - Äänestäneiden
osuus
C 11/100 (15 % äänistä) 04,50€/30€:sta - Nukkuvien
osuus
D 07/100 (10 % äänistä) 03,00€/30€:sta - Nukkuvien
osuus
Jäännös 40,00€ hyväntekeväisyyteen ja vaali-infoon
Nämä kaksi ajatusta voisivat tasoittaa puntteja perinteellisten
puolueiden ja vielä pääsemättömien uudistajien välillä, vielä enemmän kuin nyt
kansalaistemme varoilla ylläpidettävä YLE’ n tarjous jokaiselle vaaliehdokkaalle
neljästä minuutista vaalivideota, joka on jo selvä alku jollekin uudelle.
…
EXTRA A – Koko kansan rehellinen vaaliraha
EXTRA B – Arvokas kansanedustaja!
AIHELINKIT
1]
Äänestä itsenäisyyttä! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/70075-vaarallista-rahapelia-aanesta-itsenaisyytta
-
2] Miksi politiikka ei kiinnosta nuoria? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/03/miksi-nuoriso-ei-kiinnostu-yhteisist.html
-
3] Häviön koki
perinteellinen puoluepolitiikka ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/vedenjakajaeduskunnassa-suurimman.html
-
Ilkka
Luoma
Helsinki,
kansalaisaktivisti
…
---25032015---
doc.: Puoluetuet ja poliittinen näkyvyys_25032015 –
Microsoft Word Starter
588s | 189
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





Entä jos kunnioitamme näitä hiljaisia - suurimmasta puolueesta ja arvomme fiksulla arvalla nuo heidän osuuden eli 60 edustajaa? Olisiko näin saavutettu tulos sitä näiden maan hiljaisten kuuntelua, olisi se ainakin lähempänä todellisuutta, sillä se uskalletaan sanoa, että jos kaikki meidän äänioikeutetut äänestäisivät - olisi eduskunta kokoonpanoltaan ja eri puolueiden/kansanliikkeiden ryhmäosuuksien osalta aivan eri näköinen.
Yksi ääni per äänestäjä - se on demokratiaa. Voisimme viedä tätä demokratiaa eteenpäin myös rahalla - koko kansan rehellisellä vaalirahalla: Kymppi kouraan, kun lipuke vaaliuurnaan vilahtaa - verotta, kustannettuna puoluetuesta. Näin tuokin raha kohdistuisi aidosti äänestävään kansaan, joka on parempaa demokratiaa kun puoluetukien lipuminen turhanpäiväisiin vaalimainoksiin, joissa luvataan viisi hyvää, kymmenen kaunista ja 15 vieläkin koreampaa. On helppo luvata, mutta olisi mukava katsoa miten puoluejakauma olisi, kun äänestysprosentti nousi 80-90 prosenttiin idella - kympin voimalla.
Entä tuo arvonta niiden osuuden osalta, jotka kuuluvat "nukkuvien puolueelle" eli tyypillisesti 30 prosenttia. Ehkä nyt tilanne tänään on sellainen, että nukkuvat saavat nyt tappion ja kutistuvat 25 prosenttiin ... On aika kuunnella noita maan hiljaisia, he ovat yhtä arvokkaita kuin kuka tahansa muu!
[U] Äänestämättömyys kimpoaisi kansan omaan nilkkaan!