Näytetään tekstit, joissa on tunniste äänestyspakko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste äänestyspakko. Näytä kaikki tekstit

maanantaina, huhtikuuta 01, 2019

Nukkuvien osuus arvotaan eduskuntaan - kaikista ehdokkaista



HS:

Hiljaisen enemmistön on uskallettava puhua


...

Ilkka Luoma 

Hiljainen enemmistö, se tarkoittaa myös Suomessa sitä suurinta "puoluetta" - nukkuvia eli äänestämättömiä. Näitä unessa olevia on noin 30 prosenttia, kuten tullee nytkin olemaan - eduskuntavaaleista 2019. Miksi nämä yhteiskunnallisesti ja inhimillisesti täysin yhtä arvokkaat ihmiset eivät äänestä ja keitä he ovat. He ovat hiljaa, me emme tiedä mitä he haluavat, eivätkä he halua sitä kertoa demokratian kaikkivoipaisuutta huutaville. Nyt kohta valitaan 200 kansanedustajaa 70 prosentin kansanosalla. Se ei ole demokratiaa, sillä 30 prosenttia eli 60 edustajaa pääsevät Arkadian mäelle "siivellä" - tuon paljon puhutun "demokratian" siivellä.

Entä jos kunnioitamme näitä hiljaisia - suurimmasta puolueesta ja arvomme fiksulla arvalla nuo heidän osuuden eli 60 edustajaa? Olisiko näin saavutettu tulos sitä näiden maan hiljaisten kuuntelua, olisi se ainakin lähempänä todellisuutta, sillä se uskalletaan sanoa, että jos kaikki meidän äänioikeutetut äänestäisivät - olisi eduskunta kokoonpanoltaan ja eri puolueiden/kansanliikkeiden ryhmäosuuksien osalta aivan eri näköinen.

Yksi ääni per äänestäjä - se on demokratiaa. Voisimme viedä tätä demokratiaa eteenpäin myös rahalla - koko kansan rehellisellä vaalirahalla: Kymppi kouraan, kun lipuke vaaliuurnaan vilahtaa - verotta, kustannettuna puoluetuesta. Näin tuokin raha kohdistuisi aidosti äänestävään kansaan, joka on parempaa demokratiaa kun puoluetukien lipuminen turhanpäiväisiin vaalimainoksiin, joissa luvataan viisi hyvää, kymmenen kaunista ja 15 vieläkin koreampaa. On helppo luvata, mutta olisi mukava katsoa miten puoluejakauma olisi, kun äänestysprosentti nousi 80-90 prosenttiin idella - kympin voimalla.

Entä tuo arvonta niiden osuuden osalta, jotka kuuluvat "nukkuvien puolueelle" eli tyypillisesti 30 prosenttia. Ehkä nyt tilanne tänään on sellainen, että nukkuvat saavat nyt tappion ja kutistuvat 25 prosenttiin ... On aika kuunnella noita maan hiljaisia, he ovat yhtä arvokkaita kuin kuka tahansa muu!


...

[U] Äänestämättömyys kimpoaisi kansan omaan nilkkaan!

...
88 Helsinki

keskiviikkona, marraskuuta 22, 2017

Kansalainen – äänestä, sillä tällöin olet parempiosainen!






Raflaava otsikko, mutta tutkimus kertoo [1, että lainlaatijamme ja yhteiskunnan päättäjät -ryhmänä eivät demokratiassakaan muistuta keskimääräistä kansalaisten pienoismallia. Syy on selkeä, äänestysprosentti on alhainen ja ”huono-osaiset” eivät äänestä – näin kertoo tutkimus, niin Ruotsista kuin Yhdysvalloista [2.


Meilläkin on sanottu, että eduskunta muistuttaa kansakuntaa – sen ollen kansakuntansa pienoismalli. Näin ei ole – yhteiskuntamme päätöskoneisto ajaa pääsääntöisesti ”hyväosaisten” asioita. Lainlaatijat ja päättäjät muistuttavat äänestäjiään, jotka on vaivautuneet uurnille aktiivisten äänestyskansalaisten taholta – heidän ollen niitä parempi osaisia.

Ote:
Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden -HS otsikko

Melkein kaikki korkeasti koulutetut äänestävät. Vähän koulutettuja vaalit kiinnostavat paljon vähemmän. Myös suomalaistutkijat alkavat selvittää, kenen etuja valtiojohdon päätökset edistävät

… ” -HS-toimittaja Mikko Puttonen

Allekirjoittaneen kommentti ylläolevaan linkkijuttuun:
... Ei kysymys ole äänestämisen välinpitämättömyydestä - kysymys on on yhteisten asioiden eli politiikan kiinnostamattomuudesta. Ratkaisu on poliitikoilla itsellään, tehdään siitä kiinnostava. Suomessa ei ole yhtään laajasti karismaattista kansanjohtajaa. Muutos demokratiassa syntyy äänestämällä. Voimme helposti arvata, että eduskunta olisi aivan eri näköinen, jos ideaalinen ja käytännössä mahdoton 100 prosentin äänestysvilkkaus toteutuisi! Mikä siis neuvoksi? Ratkaisu on koko kansan rehellinen vaaliraha ...



Miten me saamme kansakunnan vaaliuurnille?

Helppoa kuin heinän teko. Maksamme äänestäneelle kansalaiselle Koko Kansan Rehellisen Vaalirahan – 10 euroa per äänestänyt, puhtaana käteen – heti kun vaalilipuke solahtaa uurnaan. Yksinkertaista, ja näin demokratia maksimoituu ja kansa vaikuttaa – näinhän sen piti ja pitää olla.





Ei ollut näin – KKRVR eli Koko Kansan Rehellinen Vaaliraha herätti ”parempi osaiset”

Nyt osa kansasta karjui kurkku suorana – emme lähde houkuttelemaan roskaväkeä rahalla uurnille; hehän vain sotkevat systeemit. Näin varmaan tapahtuisikin, sillä esimerkiksi eduskuntamme muistuttaisi aivan jotain muuta kuin nyt – riippuen toki ehdokasasetteluista … näin olisikin kiinnitettävä huomiota ketkä muut voivat ja miten asettaa ehdokkaita kuin käytännössä vain puolueet!


Miten tuo KKRVR kustannetaan?

Edelleenkin helppoa kuin heinän teko. Lopetaaan nykyinen puoluetuki ja siihen liittyvät oheistuet, muun muassa poliittisille medioille. Tuo kustannuserä vastaa suunnilleen vuosittain sitä summaa mitä Koko Kansan Rehellinen Vaaliraha kustantaisi – ja saisimme parempaa ja suorempaa demokratiaa – toki edellytyksellä, että tavallinen ”ruumiit pesevä kansa” voi helpommin asettaa omia ehdokkaitaan.

Ote:
[2011][** ” … Kansalaisia voidaan houkutella vaaliuurnille erilaisin houkuttimin - se olisi esimerkiksi vaalirahaa rehellisimmillään, sehän menee suoraan demokratian kasvattamiseen, ilman mitään välikäsiä.

Kun ehdotettiin annettavaksi 10 euroa puhtaana käteen heti lipun tipahdettua vaaliuurnaan - heräsi kahtiajakaantunut kansa: "Pikkurahan ahneita pummeja ei pidä laskea sotkemaan vakiintuneita käytäntöjä!"

Äänestysaktiivisuus on ainut suoravaikutteinen kansalaisteko, jolla on todella merkittävää vaikutusta demokratian toteutumiseen itse kansalaiselle, edes kerran neljässä vuodessa. Ideaali tilanne on 100 prosentin äänestysvilkkaus - joissain kansandemokratiossa oli joskus äänestyspakko.

Suomessa ei voida pakottaa uurnille. Meillä voidaan houkutella kansalaista kokemaan äänestys tärkeäksi ja mielekkääksi innostavilla ehdokkailla, kiehtovilla sekä uskottavilla vaaliteemoilla, ehdokaskarismalla ja koetulla luottamuksella. Arkinen keino vaikuttaa uurnille liikekannallepanoon on maksaa suoraa vaalitukea kansalaisille - vaali- tai matkarahana suoraan käteen - esimerkiksi 10 euroa.

700 suomalaista purnaajaa ja kiittäjää - vain kuudessa päivässä!

Ehdotuksen levitessä suomalaisten pariin, reaktiot olivat hämästyttävät: yli 400 puhelinsoittoa ja 300 tekstiviestiä. Palaute jakaantui alkuräjähdyksen laantuessa positiivisemmaksi. Alussa oli paljon nimettömiä soittoja, joissa tuomittiin "roskaväen" osto uurnille, koska oli pelko, että eduskuntaan ei valiinnutkaan sitä tuttua ja turvallista kokoonpanoa.

Kiihkon laantuessa tuli enenevästi soittoja sellaisilta ihmisiltä - muuten nimet mainiten, jotka eivät juuri koskaan ole äänestäneet ja moni kannanotto kohdistui mahdollisen "vaalirahan" motiiviin. Oltiin sitä mieltä, että valtiovalta on oikeasti kiinnostunut nostamaan äänestysprosenttiä, jos kannustamiseen uhrataan vajaat 50 miljoonaa - se kertoo, että valtio haluaa oikeasti yhteiskunnan äänihiljaiset uurnille rakentamaan edustuksellista todellista pienoissuomea
… ”




...
EKSTRA

Ote:
Aktiivinen kansalainen on Suomen politiikassa kuin vieras ulkoavaruudesta -HS otsikko
Vaaleissa kansalaiset saavat hetkeksi vallan, ja se on poliitikkojen näkökulmasta hankalaa … ” -Anu Kantola ---

Allekirjoittaneen kommentti ylläolevaan linkkijuttuun:
... Liian hyvä ollakseen totta, mutta onpa hyvinkin, sillä kirjoittaja ei ollutkaan poliitikko, vaan kirkasmielinen hyvin koulutettu kansalainen, jonka asiantuntemusta poliitikot ovat varmaan vältelleet tai ilmaisukurssit ovat valuneet Kankkulan kaivoon, kuten puoluetuet turhuuteen


EKSTRA II
Suorademokraattinen kansanäänestys

Demokratian kriisi



Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 156453

DOC vaalirahalla_korkea_äänestysvlkkaus_21112017.doc – OpenOffice Writer
PVM 21112017


680_6290

keskiviikkona, maaliskuuta 25, 2015

Puoluetuet ja poliittinen vaalinäkyvyys

!
(Aina ennen vaaleja suurimmat mediat kertovat: ”Vaalipaneelipaikat ovat rajatut, vain eduskuntapuolueet pääsevät” – näin eduskunnan ulkopuoliset puolueet ja kansanliikkeet eivät saa tasapuolisesti näkyvyyttä kuin rahalla)

[ … kansalainen taas pohtii äänestääkö vai ei 1]. Suomen suurin ”puolue ja kansanliike” on ollut ja on tunnetusti Nukkuvien puolue. Politiikka ei kiinnosta 2] – on mennyt luottamus tai usko ehkä molemmat … ]


Puoluetuki on kansanedustajien itsensä keksimä keino saada ehdokkaaksi asettajilleen rahaa, jotta se voisi viedä omaa sanomaa, aatetta ja ideologiaa eteenpäin kansalaisten piiriin, joiden pitäisi sitten äänestää. Heikosti on mennyt, koska Nukkuvat ovat suurin ryhmä, ja ottaisivat eduskunnasta reilusti yli 60 paikkaa! 3]


Pitäisikö olla äänestyspakko?
[Belgia  ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Belgian_vaalit - [Äänestysvelvollisuus]

Eräissä EU-maissakin on äänestyspakko – tällöin uurnaan on jotain tipahdettava – kuponki ”aku-ankkana, kirkkoveneenä tai tyhjänä”, kuitenkin kannanottona.  Pakolla ei tule kuin ’heikkopäisiä kansanedustajia’ – siksi nykyistä muotoa ei muuteta. Vai pitäisikö muuttaa?
HS ~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1418443675121 - [ Australiassa on äänestyspakko ]



Näkyvyys vaaleissa

Eduskunnan ulkopuoliset puolueet ovat monille ’myrkkyä ja haitakkeita’, aivan kuin Björn Nalle Wahlroosin mukaan kansalaiset, jotka toivat kengissään pankkisaleihin vain hiekkaa. Pienpuolueita ei oteta isojen mukaan, voisivat vaikka esittää harmillisia kysymyksiä tai esittäisivät sellaista, jotka sytyttäisivät nukkuvia ja sehän ei käy, koska eduskunnan paikkajako menisi aivan uusiksi. Usein pienet ja ärhäkät uskaltavat esittää jotain uutta – sellaista jota juuri nyt tarvittaisiin.


Media voisi arpoa vaaliesiintymiset!

Arvalla onneen, Lottokin tuo, jos myös vie. Kaikki ehdokkaita asettaneet tahot pitäisi saada samalle viivalle, ja jos 16 on liikaa – tehdään kaksi ryhmää. Arvalla nuo ryhmät sekaantuvat mukavasti ja kansalaiset saavat huvia ja hyötyä koko rahalla. Erityisesti näin todentuu paljon hoettu tasa-arvo ja demokratia.


Puoluetukea ei voi arpoa
[ mutta sen voisi toki jakaa rehdisti suoraan äänestävälle kansalle – KKRVR ]

Puoluetuki voidaan sen sijaan jakaa kokonaissummasta siten, että kokonaismäärä on yhtä paljon kuin äänioikeutettujen yhteismäärä eli 100 %, ja jokainen äänioikeutettu on pisteytetty 10 euron arvoiseksi.


Otetaan helppo esimerkki: Äänioikeutettuja olisi 100, ja äänestäneitä 70, suurin puolue A saisi vaikkapa 50 % äänistä ja seuraava B 25 % - Nukkuvia D olisi 30 % - yksinkertaistamme laskentaa, otetaan vain kaksi ulkopuolista ei puoluetta, jotka eivät päässeet kovasta yrittämisestään huolimatta Arkadian mäelle ja näille olisi tullut ääniä E 15 % ja F 10 % . Tällöin esimerkiksi 100 euron kokonaispuoluetuki jakaantuisi seuraavasti:

A saisi puoluetukea 50 % 70 eurosta eli 35 euroa ja B saisi samalla kaavalla 17,5 euroa ja rannalle jääneet saisivat tukea seuraavaa kertaa varten – E saisi 15 % 30 eurosta eli 3 euroa ja F saisi vielä 1,5 euroa – näin tuet olisivat yhteensä 57 euroa – loput 43 euroa jaettaisiin hyväntekeväisyyteen tai kansalaisvalistukseen – miksi kannattaa äänestää. Rehtiä – eikö?


Taulukko puoluetuista uuden kaavan mukaisesti

Puolue           Äänimäärä äänioikeutetuista                      Puoluetuki    
A                    35/100            (50 % äänistä)                       35,00€/70€:sta - Äänestäneiden osuus        
B                    18/100            (25 % äänistä)                       17,50€/70€:sta - Äänestäneiden osuus
C                    11/100            (15 % äänistä)                       04,50€/30€:sta - Nukkuvien osuus
D                    07/100            (10 % äänistä)                       03,00€/30€:sta - Nukkuvien osuus
Jäännös                                                                           40,00€        hyväntekeväisyyteen ja vaali-infoon 

                                            
Nämä kaksi ajatusta voisivat tasoittaa puntteja perinteellisten puolueiden ja vielä pääsemättömien uudistajien välillä, vielä enemmän kuin nyt kansalaistemme varoilla ylläpidettävä YLE’ n tarjous jokaiselle vaaliehdokkaalle neljästä minuutista vaalivideota, joka on jo selvä alku jollekin uudelle.

EXTRA A – Koko kansan rehellinen vaaliraha
EXTRA BArvokas kansanedustaja!

AIHELINKIT

3] Häviön koki perinteellinen puoluepolitiikka ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/vedenjakajaeduskunnassa-suurimman.html -


Ilkka Luoma
Helsinki, kansalaisaktivisti


AL  ..  IL  ..  Vf  ..  Pz  ..  BL  ..  VVD ..  BLOG 51184
---25032015---

doc.: Puoluetuet ja poliittinen näkyvyys_25032015 – Microsoft Word Starter

588s | 189