Näytetään tekstit, joissa on tunniste me tuhoamme. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste me tuhoamme. Näytä kaikki tekstit

sunnuntaina, maaliskuuta 03, 2024

Biden: Maailmaa uhkaavat lopun ajat ensi kertaa sitten Kuuban ohjuskriisin

ESTÄMME|2806|468427|YDINSODAN?


Kuva: ~ Kuuban ohjuskriisi: Kennedy oli kovassa paikassa 60 vuotta sitten (seura.fi) - 

"Näin Kuuban ohjuskriisi ratkesi – Historian vaarallisimpana päivänä kello 10.32 neuvostolaivat pysähtyivät, ja ydinsota vältettiin täpärästi

Historian vaarallisimpana pidetystä päivästä on kulunut nyt 60 vuotta. 27. päivänä lokakuuta vuonna 1962 kärjistyi Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton välinen Kuuban ohjuskriisi. Ydinaseilla on siis uhiteltu ennenkin.

-Seura-toimittaja Antero Raevuori 18.10.2022.


****


YLÄNURKKA - Kuuban kriisi korjautuu nyt? - HS - 27022024 - 08:02 

 " .Keskustelua oli useista turvallisuuteen liittyvistä yhteistyökysymyksistä Venäjän ja Kuuban välillä”, kerrottiin Venäjän turvallisuusneuvoston tiedotteessa. .. "  

" .. Patrushev on presidentti Vladimir Putinin läheisiä liittolaisia. Patrushev pyrki vierailullaan vakuuttamaan Castrolle, että Moskovassa ollaan sitoutuneita maiden väliseen strategiseen yhteistyöhön. Venäjä on pyrkinyt hyökkäyssodan jälkeisten sanktioiden jälkeen lähentämään välejään Euroopan ja Yhdysvaltojen ulkopuolisiin maihin. .. "

 - -toimittajana Netta Pasuri. Viitelinkki täältä ~ Ukraina-seuranta: HS seuraa Ukrainan sotaa hetki hetkeltä - Ulkomaat | HS.fi

 EKSTRAReuters: Venäjä värvää kuubalaisia Ukrainan rintamalle - Ulkomaat | HS.fi  -toimittajana Pekka Hakala



https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009096603.html -
HS-toimittajana Tommi Hannula.

__
Näinkö toimittajilta jo tihkuu 1941-sotapelkoa, jota lannoitti aiempi 1941-uho?
[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/09/myrkyttaako-jussi-halla-aho-rauhaa-1941.html - ]

[20U22] -- Kolumnisti Sanna Ukkola Iltalehdessä:

"Ihmiskunta on vain yhden harha-askeleen päässä ydintuhosta", 

 -- löytyy linkin ~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ded76b0c-9be7-4bf1-b3ef-835f978607f3 - alta.



Olemmeko matkalla nykyajan "jatkosotaan"?

.. ainakin eräiden asiantuntijoiden kuin poliitikkojenkin lauseet kylmäävät hyytävyydessään - on nokkapokkauho päällä, johon meillä ei ole yksinkertaisesti varaa.

1941-uhoa ravitsi luulo, arvelu kuin lapsen luottamus Naton kaikkivoipaisuuteen, tosin Suomen kansa ei ole vielä edes saanut sanoa omaa vankkaa mielipidettä mahdolliseen liittymiseen - lännen sotakoneeseen. Tässä kohdin on syytä muistaa vanha kuortanelainen sanonta:

"Ne on eri ihmiset jotka ruumiita tekee ja he, jotka niitä pesee".

Huolella rakennettu puolueettomuus on nyt murskattu tähän elettävään aikaan väärien poliitikkojen toimesta - nyt on aivan uusien johtajien aika, sellaisten, jotka katsovat ensin kansaansa ja sen jälkeen tekevät ratkaisut, joilla turvataan kansa, eikä vain ylpeyttä luuloon, jossa nyt valheen muodossa elämme.

Kansamme on ansainnut karismaattiset johtajat, joiden ei tarvitse ulottaa luuloja kauas rajojemme ulkopuolelle, ainoastaan kyetä kuuntelemaan herkästi kansaa ja sen pohjilta tehdä ratkaisut, joiden taakse asemoituvat vahvoin tahdoin.

--
Nato ei ole tule meille antamaan mitään suojaa sodassa, ainoastaan käyttävät asemaamme hyökkäys- ja taistelualustana itään

Olemme suursodan edessä hyvin kriittisessä geopolitiikassa |1, ja toden tullen todennäköisesti ydinsaastelaskeumien aluetta. Lännestä tulevat ydinohjukset torjutaan jo meidän yläpuolella, jopa ilmakehässä.

Olemme aivan liian lähellä Venäjää - tuota toista ydinasesuurvaltaa, joka tosin ei ole koskaan käyttänyt atomiasetta ihmisiä vastaan, kuten Yhdysvallat jo vuonna 1945 - jopa kahdesti, ja jo pelkästään teknisen testauksen näkökulmasta!

|1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/03/ydinsota.html -


Suomalaisten on aika ottaa aloitteet omiin käsiin, meillä ei saata olla aikaa seuraaviin eduskuntavaaleihin

Otetaan laillisesti - sääntöjä noudattava tapa esittää painava mielipide vaatimalla uusia toimia pelastamaan omamme, niin meidän omina asioina kuin tuoda takaisin se rauhanjakso, joka pelasi ja toimi erinomaisesti vuodesta 1946 aina viime vuoteen 2021 asti. 


Btw. Ruotsinkin osalta jopa yli 200 vuotta; nyt "sannamaiset" nahkarotsit kaapin perukoille muistoksi epäonnistuneesta politiikan historiasta ja kansakunnallinen ja yhteispohjoismainen  käteen, joka nahkaisena katosi toistaiseksi uhoilujen peitotessa arkijärjellisen käyttömoodin.



Nyt valtiojohtomme on tuhonnut suhteet itään, jopa Kiinaan -

.. ja meille kaukana valtameren takan oleva USA ei kykene antamaan meille sitä täyttä turvaa, jota nyt mediankin raskaalla paatoksella ja manipulaatiolla |2 syötetään kansalaisiimme oletuksella, ettemme ymmärrä - jo todisteena tuo Nato-kansanäänestyksen eliminoiminen kansakunnaltamme |3.

Nyt on lopettavaa heti kaikki se turha media- ja asiantuntija- kuin poliitikkouho, korkkiruuvaaminen kuin yksipuolinen paatoksellisuus, jolla syytetään vain yhtä ilmansuuntaan - kansamme ei ole lainkaan niin ajattelematonta, että se suinpäin nielaisee nuo ujutetut uhkatekijät - väärin median tarkoitushakuisesti manipulaation muotoilemana.

--
Suomen rooli on nyt käännettävä ja nopeasti, se pelastaa meidät!

Ydinsota on aina kaikkien häviö, vaikka nyt jo lasketaan eri maissa pinta-ala/asukastieheyssuhteita - unohtamatta todennäköisyyksiä kenelle jää mitäkin - ravinnontuottona, elinkelpoisuutena kuin ydinlaskeumasaasteettomuutena.


Näiden osin olemme pahasti alakynnessä ja se merkitsee sitä, että syvimmät varaumat pitää rakentaa juuri näiden viimeisten tilanteiden pohjalta ---

--- sen tarkoittaen meidän irtautumista kaikista sotilasliitoista, ja turvautumista vain omiin kykyihin, omavaraisuuteen kuin henkiseen voimaan olla sekaantumatta muiden vieraiden omiin sisäisiin asioihin, unohtamatta kykyä luoda jatkuvaa luottamusta kaikkiin ilmansuuntiin. Nyt ei ole 1941-uhon aika |4.


Kykyä on olla diplomaattinen ja hyväksyä moninapainen maailma,

.. jossa kukin valtio ominensa on oikeutettu kaltaiseensa elämään, mikä taas tuo monisuuntaista empatiaa hyväksyä erilaisuus ja näin olla vyörymättä muiden reviireille |5, sillä lopulta maailmamme on evoluution vuosimiljoonaisen tahdistuksen ansiosta hienossa asennossa; kunhan muistamme viisauden:

" Maailman kaikilla ihmisillä on juuri se oikea Isänmaa, jossa hänen tulee | tulisi tulla toimeen omalla äidinkielellään "

-yksinkertaista, eikö? Tämän me suomalaiset hyväksymme - uskallan sanoa varmasti.

__ __
Lähihistoriasta löytyy hyvin hyytävä uutisponnahdus TV1' n klo 20:30 Yle-Uutisista - jo vuodelta 2011:

"Me pommitamme, me tuhoamme .. "

-kysymys lukijoille: Mistähän tämä hyvin ajattelematon huudahdus ponnahti?
Olisiko päivä - 1.3.2024 - se suuri vihjepäivä -arvioita peliin - Kiitos :-)

_
144730


|  107  SUOMI24  504  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  X  |  



_

2


Uusrealismi - 'stubbilaisuus' pitää sisällään erilaisia ulko- ja turvallisuuspolitiikan komponentteja, kuten paljon puhutun ja kirjoitetun - 1941-uhon! Tuo uho syntyy luulotellusta avusta hädän hetkellä kaukaa valtamerten takaa; "us-ratsuväen karautuksena" Yhdysvalloista, jos tuo paha itä kohtelee meitä kaltoin. 


Yhdysvallat ei helposti lähde Venäjän viereen sotimaan, sillä US, joka jos mikä tietää Venäjän olevan ydinasesuurvalta, ja näin Yhdysvallat ei halua joutua eskaloitumiskehityksen hallitsemattomuuskehityksen myötä ydinohjussateeseen venäläisten strategisten ydinsukellusveneiden Boreiden Bulava-monikärkisten ydinohjusten tuhovaikutukselle alttiiksi. 


US suojelee mieluummin omia, yli 300 miljoonaista kansaansa ennemmin kuin meidän reilu viisimiljoonaista kansaa -tosiasia tämäkin. Tuokin tosiasia on sitä arkirealismia - uusrealismia, joka opitaan meillä vasta konkretian kautta, kuten tapahtui aikanaan vuoden 1944 koittaessa vuoden 1941-uhosta!




______

ILU-MEDIA

IJL-Productions




Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com


120324 -Total Visits: 1164921 Total Visitors: 166423
050324 -Total Visits: 1144396 Total Visitors: 164484  

270224 -Total Visits: 1135091 Total Visitors: 162566

200224 -Total Visits: 1112477 Total Visitors: 160557   

130224 -Total Visits: 1098229 Total Visitors: 158918  

060224 -Total Visits: 1081898 Total Visitors: 157423    

300124 -Total Visits: 1069055 Total Visitors: 155308

__ 

121223 -Total Visits: 1008903 Total Visitors: 145647  

051223 -Total Visits: 1001685 Total Visitors: 144453    

211123 -Total Visits:   977778 Total Visitors: 139688  

141123 -Total Visits:   967368 Total Visitors: 137833  

071123 -Total Visits:   959023 Total Visitors: 136707  

311023 -Total Visits:   951943 Total Visitors: 135561  

031023 -Total Visits:   916765 Total Visitors: 130470   


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e

 

UPI-FIIA: NATOn  YDINASEPELOTE ja Suomi


PORILAISTEN MARSSI


_

IJL-BLOG PHOTOS  from SHUTTERFLY 


1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -

2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f - 

3 Folder ~ https://link.shutterfly.com/UQ9xwlybzGb -

e*

maanantaina, helmikuuta 26, 2024

Viekö uusi TP Stubb meidät eurooppalaiseen suursotaan?

ALEX|2803|467911|STUBB

Kuva: ~ https://www.ts.fi/uutiset/663222

TS - vuonna 2014: " .. – Me olemme ihmisinä kaikki erilaisia, ja meillä on erilaisia tapoja toimia ja esiintyä. Ja pääministeri Stubbilla nyt on tällainen persoonallisuus, jolla hän tuo itseään ihmisten keskelle. .. " -tuolloinen VM Antti Rinne (SDP)


*****



Alexander Stubb yltyi kehumaan, ettei ota Kremlistä puhelua vastaan |* -


|*https://yle.fi/a/74-20071880 -
Yle-otsikko-osa: "Haavisto vastaisi Putinin onnittelupuheluun, Stubb ei – .. "

Samalla Stubb maalaili |1 ja yhä maalailee:

"Yle-ote: " .. Stubb arvioi, että kylmän sodan jälkeen elettiin kuvitelmassa, jossa koko maailma ottaa ihanteikseen liberaalin demokratian ja sosiaalisen markkinatalouden. Globalisaation ajateltiin kulkevan siinä mukana sopuisasti käsikynkässä. .. | .. Stubb jatkaa: " .. – Elämme epäjärjestyksen ja rauhattomuuden maailmassa .. "

Yle-linkki: ~ https://yle.fi/a/74-20076003 -
Yle-otsikointina: "Ukrainan sota nyrjäytti maailman uuteen järjestykseen – tutkijat kertovat, miten liittolaisuudet toimivat nyt
Yle haastatteli neljää ranskalaista kansainvälisen politiikan asiantuntijaa siitä, millaisen uuden maailmanjärjestyksen kaksi vuotta sitten alkanut Ukrainan sota on luomassa."


.. ..

-IJL-kommentti ylläolevaan ja vakava tosiasiallinen kysymys Alexille:


Yhdysvallat kävi raskaita suurhyökkäysotiaan vuosina 2001-21; elimmekö tuolloin epäjärjestyksen ja rauhattomuuden maailmassa -mitä sanoisit Alex?


__ __ __ __
Muistamme US' n hyökänneen useisiin lähinnä kehitysmaihin (Afganistan |A, Irak |I, Jemen, Somalia, Libya ja Syyria |S), kauas US' n omilta rajoilta - ilman YK' n mandaattia, pl. Libya vuonna 2011.


|A ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/12/valtiojohtomme-pimitti-todellisuuden.html -
-IJL-BLOG
|I ~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/07/15/ulkolinja-isis-syntyi-irakin-tuhkasta -
-Yle-toimittaja Päivi Suikkanen

|I ~ https://www.theguardian.com/uk-news/2016/jul/06/iraq-inquiry-key-points-from-the-chilcot-report - 

|I ~ https://www.theguardian.com/world/2023/mar/20/iraq-war-destroyed-uk-trust-politicians-labour-turmoil-tony-blair - 

|IS ~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005297252.html -
IS-otsikko: "Trump käski CIA:ta lopettamaan salaisen operaation Syyriassa – WP: ”Putin voitti”"
-IS-toimittajana Antti Halonen


.. ..
Yhdysvalloilla ei ollut, eikä ole edelleenkään mitään yhteistä genetiikkaa, kieltä, kulttuuria kuin perinnehistoriaakaan näiden us-hyökkäyksien kohteiksi joutuneiden valtioiden kanssa!

Satoja tuhansia lähinnä muslimeja tapettiin näissä US-hyökkäyssodissa, lähinnä siviileinä ja useat maat kärsivät kaaoksesta tänäänkin ja USA hyökkäilee ja pommittaa yhä osaa näistä valtioista -

.. niin, onko tämä kehitysmaiden kaaostaminen rauhattomuuteen | rauhaan tähtäävää ylläpitoa ja ihanteellista "läntistä järjestyksen hallintaa?

Miksi läntinen mies vaatii tämän maailmanjärjestyksen hyäksyntää (sinällään ideaalina!), edustaen kuitenkin läntisyytenä pientä maailmallisvähemmistöä ( ~ 1,1/8,2 mrd)

- olevan "se ainoa oikea" tavoite koko ihmiskunnalle. Eikö pikemminkin nyt olisi moniarvoisuuden ja -napaisuuden aikakausi, joka voisi tuoda todellista rauhaa ja yhteenkuuluvuutta ratkaisemaan sellaisia suurongelmia ja -uhkia, jotka ovat totaalisesti yhteisiä aikaansaannoksia - muun muassa ympäristötuho |YMP, joka jatkaa juoksuaan; ollen meille kaikille se yhteinen uhka ..

-kuten voisivat olla hyökkäävät "marssilaisetkin"?

_ __
|YMP Ympäristötuhon merkit ja tekijät:

IL-linkki: ~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b4ff4caa-77cc-496c-ac5a-82e4e79a9289 -
IL-otsikointi: "Jättiselvitys: nämä maat ovat suurimmassa vastuussa ilmastonmuutoksesta
Tuoreessa analyysissä on selvitetty eri maiden vastuita hiilidioksidipäästöistä vuosina 1850–2021."

IL-ote: " .. Yhdysvallat on ylivoimaisesti eniten hiilidioksidipäästöjä aiheuttanut valtio menneen 171 vuoden aikana, käy ilmi ilmastokysymyksiin erikoistuneen Carbon Briefin analyysistä. USA:n osuus ajanjakson kokonaispäästöistä on 20 prosenttia. .. "
-IL-toimittajana Magnus Brunnsberg



__  __  __ 
EKSTRA!
Vai onko niin, että lännenmies on hollywoodismin vallassa |HW katsonut liian usein kostein silmin ja tunnemyrskyjen vallassa amerikkalaisen "The Independence Day - maailmojen sota" -elokuvan? ! https://www.imdb.com/title/tt0116629/ - !

|HW ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/02/amerikkalainen-tunne-on-luotu.html -
"Amerikkalainen tunne on luotu Hollywoodissa"


_ _
PS1
Onko meitä suomalaisia meidän oma media |M - viemärimedia - jo omalla tunteikkuus ja sokeusmomentillaan sumuttanut meitä, jotka lopulta aina "ne ruumiit pesemme, jotka muut valtiojohdosta tekevät"!

|M ~ https://areena.yle.fi/1-67093605 -
"Entä jos Ukraina häviää?"
"Onko median kokonaiskuva sodasta ollut liian optimistinen? Vieraina sotatieteiden dosentti Ilmari Käihkö, STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen ja Iltalehden pääkirjoitustoimittaja Kreeta Karvala."


Juontajana Rosa Kettumäki. #viimeinensana"
-Yle Areena


_ _
PS2
Millaisia sanktioita, pakotteita, kiristyksiä, boikotointeja kuin takavarikkoja kohdistettiin vaikkapa Euroopan Unionin taholta Yhdysvaltoja vastaan noiden us-hyökkäyssotien aikana, vuosina 2001-21?

_
|1 ~ https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nykypaiva-stubb-katuu-jattaytymista-libya-operaatiosta/1939990#gs.4zxolp -
"Nykypäivä: Stubb katuu jättäytymistä Libya-operaatiosta"


MTV-ote: " .. – Olisi ehkä ollut fiksumpi loppujen lopuksi osallistua. Se olisi vahvistanut meidän profiiliamme ulko- ja turvallisuuspolitiikassa sekä EU:ssa, Stubb sanoo lehdessä. .. "
-MTV3 | STT



_
144337


| 70  SUOMI24  P  234  |  00  SUOMI24   000  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  X  |



______

ILU-MEDIA

IJL-Productions




Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com


200224 -Total Visits: 1112477 Total Visitors: 160557   

130224 -Total Visits: 1098229 Total Visitors: 158918  

060224 -Total Visits: 1081898 Total Visitors: 157423    

300124 -Total Visits: 1069055 Total Visitors: 155308

__ 

121223 -Total Visits: 1008903 Total Visitors: 145647  

051223 -Total Visits: 1001685 Total Visitors: 144453    

211123 -Total Visits:   977778 Total Visitors: 139688  

141123 -Total Visits:   967368 Total Visitors: 137833  

071123 -Total Visits:   959023 Total Visitors: 136707  

311023 -Total Visits:   951943 Total Visitors: 135561  

031023 -Total Visits:   916765 Total Visitors: 130470   


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e

 

UPI-FIIA: NATOn  YDINASEPELOTE ja Suomi


PORILAISTEN MARSSI


_

IJL-BLOG PHOTOS  from SHUTTERFLY 


1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -

2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f - 

3 Folder ~ https://link.shutterfly.com/UQ9xwlybzGb -



sunnuntaina, joulukuuta 20, 2015

Laillista väkivaltaa - valtion väkivaltaa


"

Wilder tyrmäsi Heleniuksen heti avaus­erässä ja herkistyi tämän

 kohtalosta: ”Tekee pahaa katsella”

"





Väkivaltaa hyväksytysti ja väkivaltaa valtiollisesti, heikomman vahingoittamista ja tappamista

[29082011] Ammattilaisnyrkkeilijä Robert Helenius voitti hakkaamalla venäläisen. Aina sotien jälkeen sanomme: "Ei enää koskaan". Kirkko siunaa sodat ja televisiosta ihailemme väkivaltaa. Olemme sisältämme väkivaltaisia - tavalla tai toisella. Ihailemme voimaa ja massiivisuutta. Katsomme televisiosta kun toista hakataan hyväksytysti (YLE-TV2 nyrkkeily 28.8.2011) ja katsomme televisiosta kun pommitamme siviilejä (Nato Libyassa) ja tapamme lapsia (israelilaiset Gazassa)... missä mennään väkivallan ihailu?
...

[U] Suomalainen tyrmäsi itsensä rehellisen väkivallan kartalle – samaan aikaan suomalaiset ovat päättämässä osallistumisesta väkivaltaan, jossa tapetaan siviilejä ja jossa selvitellään välejä meille kuulumattomissa asioissa – Libyassa. Robert Helenius nyrkkeili itsensä kansalaisten tietoisuuteen ja poliitikot ovat pohtimassa millaiseen suoraan tai epäsuoraan väkivaltaan osallistumme.

Robert Helenius saa kansan sympatiat ja koko kansakunnan kannatuksen. Robert harjoittaa valvottua ja rehellistä väkivaltaa, jossa on kyseessä säännöt tunteva taistelu toistaan kohtaan – pelissä on erotuomari.

Suomalaisten osallistuminen sen sijaan Libyan –

 … meistä nähden ulkopuoliseen, väkivaltamaaotteluun ei saa kansalaisten hyväksyntää eikä kansakunnan laajaa kannatusta. Vain Alexander Stubb ja presidentti Martti Ahtisaari ovat maininneet meille arveluttavat sanat: ”ME pommitamme ja ME tuhoamme”. Libyan pelissä ei ole erotuomaria – vaan siellä on tavoitteena tappaa!

Helenius ei tuhoa, hän lyö rehellisesti sääntöjä kunnioittaen
Suomalaiset voivat saada nyrkkeilystä voittamisen tyydykettä. Sen sijaan Libyasta emme voi saada mitään tyydykettä olla taisteluissa, joissa vihollista ei tunneta eikä edes ymmärretä minkä todellisen asian puolesta ollaan lippua liehuttamassa. Libyassa ei kunnioiteta sääntöjä.
...


17102006 - Suomi on saamassa huipulle ammattilaisnyrkkeilijän, tämä on harvinaista maassamme. Nyrkkeily on joidenkin mielestä niin alkukantainen laji, että toimittajatkin pukeutuvat smokkiin. Nyrkkeilyssä ratkaisee sisu ja pelisilmä. Formuloissa voi aina selittää menestymättömyyttään syyttämällä autoa, rataa tai huoltohenkilöstöä.


Nyrkkeilyssä ollaan omillaan -housut, kengät, hanskat ja hammassuojat ainoina apuvälineitä.

USA:ssa nyrkkeily on yksi suosituimmista lajeista ja kuuluisuudet käärivät sievoiset summat jopa muutaman minuutin työstä - Mike Tyson, kaksi minuuttia, tyrmäys ja 10 M$. Nyrkkeily on puhdas kontaktilaji, jossa lopputuloksena voi olla massiivinen mestaruusvyö osoituksena voitosta tai aivovammat, verenpurkaumat, kukkakaalikorvat ja muhkea tuulenhalkaisija noin keskellä, poskien välissä.

Uutisointi on myös suuressa maailmassa ottanut mielellään hanskaan ammattilaisnyrkkeilijöiden siviiliasiatkin, väkivallantekoineen ja väkisinmakaamisineen.

Ehkä kuuluisin raskaan sarjan maailmanmestari Cassius Clay (Muhammed Ali) elää vakavasti sairaana ja ei ole missään nimessä osoitettu, että saadut iskut päähän eivät olisi aiheuttajina. Moni nyrkkeilijä on vammautunut loppuiäkseen, mutta harvemmin kuollut.

… 
Sodissa kuollaan – urheilussa harvemmin

Formula 1 sarja kautta-aikain on kohdannut kymmenien kuljettajien kuoleman radoilla (erityisesti 1960 - 70 luku). Mainittakoon, että nyrkkeilijöillä on amatööritasolla päässään iskuja vaimentava päänsuojus, ammattitasolla tuo suojaväline katsotaan turhaksi.

[Historiaa vuodelta 2006] - Suomi sai oman ottelunsa perjantaina iltamyöhään, suomalaisen Amin Asikaisen kohdatessa saksalaisen vastustajan, Asikainen voitti pistein, ei tyrmäyksellä, joka on muodostunut hänen tavaramerkikseen ammattilaisotteluissa (14/19).


Tyrmäyksessä ihminen vaipuu tajuttomuuteen tai lähelle sitä

Jääkö tyrmäyksistä aivovammoja, jää aina myöhempään nähtäväksi. Kaikki ammattilaisnyrkkeilijät nousevat kehään vapaaehtoisesti voiton- ja/tai rahantavoittelu mielissään, kuten missä tahansa muussakin maailmanluokan urheilutapahtumassa.

Osa sanoo nyrkkeilyä brutaaliksi saalistukseksi, jossa urokset (myös naiset) jahtaavat toistaan tavoitteena hyväksytyn 'sääntöjen mukaisen katutappelun' lopputulokseksi euforinen olo vahvuudesta ja voittamisen voimasta.


Tavoitteena on aina voitto!

Arkisemmin voitaisiin todeta, että tavoitteena on voitto, kuten missä tahansa kaksinkamppailussa, käyttäen kaikkia taitojaan mahdollisimman tehokkaasti. Nyrkkeily on yleisölaji ja näkymä kehään on erinomainen. Formula 1:ssä näkyvyys on vain murto-osa todelliseen tilanteeseen. Nyrkkeilyssä näet jopa joka hikipisarankin.

Ihminen on koko historiansa ollut myös väkivaltainen, ottelu kehässä on sallittua taistelua. Voidaan sanoa, että nyrkkeilyssä on jalostettua ja hallittua väkivallan ominaisuutta.


Nyrkkeily kiinnostaa yhtälailla naisia kuin miehiä

Naisia saattavat kiinnostaa uroiden ottelut voimakkaana alitajuntatunteena. Luonnossakin naaraat usein katsovat vierestä, kun urokset kamppailevat reviiristä ja suvun jatkamisen oikeudesta. Naaras valitsee voittajan. Nyrkkeilyssä on voimakkaita emotionaalisia tuntemuksia pelissä.


Näky kehästä villitsee

 … ja se aikaansaa mielen kiihotusta vahvoina adrenaliinin purkauksina. Kadullakin ihminen kiihtyy, kun nyrkit tulevat näkyviin ja alkaa kamppailu, jopa hengestä. Katujen väkivalta on säännötöntä taistelua ilman tuomaria, nyrkkeilyssä on sitä vastoin tarkat säännöt ja mm. perjantainen ottelu oli siisti ja vauhdikas.

Nyrkkeilyssä liikkuvat suuret rahat, sikarimanagerit ja huoltajat pyyhkeineen ja aggressiivisine kannustehuutoineen. Vedonlyönti on myös pesiytynyt lajiin. Yleisö elää vahvasti mukana, on kyseessä ihmisen vanhimmalla tavalla mittelö paikasta saada menestys ja vaikutusvalta, mutta sääntöjen vallitessa kehässä.


Nyrkit tuovat rahaa, mainetta ja ihailijoita.

Yleisön on helppo samaistua, ei ole selityksenä mitkään apuvälineet, on vain oma voima, nokkeluus, nopeus ja päämäärä iskeä toinen kanveesiin. Nyrkkeilijän paalupaikka on tyrmäys, koska siitä aukeaa lähes aina voitto. Tosissaan kehissä nyrkkeilevät ovat harvemmin kehän ulkopuolella aggressiivisia. Laji on myös saanut hyväksynnän naisten puolelta ja tässäkin on suomalaista menestystä odotettavissa.
...


Jälkikirjoitus tältä päivältä

Robert Helenius sai voittonsa rehdisti – mies miestä vastaan. Ottelun päätteeksi kisailijat paiskasivat reilusti kättä ja asia oli loppuun saatettu ja suomalaiset saivat tyydykettä kun pienen valtion suuri mies tyrmäsi itsensä ja Suomen maailman kartalle.

Päätös osallistua Libyan tunnuksettomaan ja epärehelliseen sotaan, jossa lähinnä tapetaan siviilejä – ei sen sijaan tuo meille mitään kunniaa, eikä mainetta. On kansalaisiamme kohtaan väärin lähettää Libyaan mitään muuta kuin humanitääristä apua ja/tai YK-johteisena rauhanturvaajiamme, jos sisällissodan MOLEMMAT osapuolet pyytävät sotilaallisesti liittoutumattomia rauhanturvaamisjoukkojamme Libyan maaperälle.

PS 20122015. Myöhemmin silloinen ulkoministeri Alexander Stubb katui, ettei ollut 2011 aktiivisempi sotajoukkojen lähettämisen osalta Libyaan … ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nykypaiva-stubb-katuu-jattaytymista-libya-operaatiosta/1939990 -

Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja

[U] 29082011 - 20122015
DOC – laillinen vakivalta_U_20122015 Microsoft Word Starter

837s | PZ | FB | BLOG [U] 65425