keskiviikkona, marraskuuta 25, 2009

Suomen kansa lukee - ei suljeta yhtään kirjastoa!


(Suomen pääkaupunki on salaa kaavaillut, että suljetaan kirjastoja viidestä kaupunginosasta --- kirjastot ovat herkästi leikkauslistoilla muuallakin, kun pitää "säästää")

[ ... hiljaisissa kirjastoissa vaeltaa paljon lukuintoisia suomalaisia. Maahanmuuttaja selailee kotimaansa tilannetta kirjaston tietokoneelta ja siirtyy matkatoimiston sivulle tutkimaan olisiko lentoliput kotimaahan halventuneet. Päivän lehteä selailee moni sellainen, jolla ei ole peruspäivärahalaisena varaa sitä itse tilata - ei saata olla kotiosoitettakaan ... ]

Suomalaiset ovat tutkimusten mukaan yksiä maailman ahkerimpia kirjastonkäyttäjiä - niin käyntikertoina kuin lainausmäärinä. Suomalainen lukee, vaikka niin toisin väitetään. Rahapulan yllättäessä pihistetään säästöt kirjastotoimesta. Tällä 'säästöllä' on kauaskantoisesti haitalliset seuraukset - toteutuessaan.


Kirjastotyöntekijät ovat korkeasti koulutettujen matalapalkka-aatelia. Tämä väki palvelee kansalaisia hiljaa - enempiä lakoilla puhkumatta. Suomalainen tavallinen kuluttaja ja veronmaksaja on usein yksikseen tietoa etsimässä, viihtyen kirjastossa. Kirjastojen asiakaspalvelukyky on sellaista tasoa, josta useiden markkinaehtoisten yritysten ja toimijoiden kannattaisi ottaa mallia.

Kirjasto on myös kohtaamispaikka ja henkireikä nettiin. Kirjastoväki auttaa kärsivällisesti kaikkia käyttäjiään tummasta vanhukseen ja liikuntavammaisesta arkitaapertajaan. Kirjastojen palveluherkkyys on esimerkki siitä kuinka huomaavaisuutta asiakkaita kohtaan voidaan osoittaa ilman taloudellista pyrkyryyttä.


Kirjasto on osa tavallisen kansan identiteettiä

Kirjasto on osa suomalaista identiteettiä. Lukeminen ja ajassa seuraaminen on henkinen elinehto ymmärtää, mitä ajassa tapahtuu. Juuri nyt työttömyyden kasvaessa kirjasto on monille se ainoa keino ylläpitää yhteyksiä ulkomaailmaan, ettei sohvanpohja liiaksi kutsuisi tositeeveiden ja bb-talojen hurmaan. Kirjastosta löytyy myös ystävä - siihen on ainakin kohtaantumisen mahdollisuus.

Tänään ei ole mitään syytä sulkeä kirjastoja. On pikemminkin syytä lisätä niiden aukioloaikoja ja tarjota kansalaisille enemmän lukemisen aktiviteettejä, osallistumista, näyttelyjä ja luentoja.

Kirjasto on sivistyskeskus, sivistystähän meillä kenelläkään ei ole liiaksi. Kirjasto on vieläpä tasa-arvon mekka - jossa jokainen voi toteuttaa lukuhalujaan juuri omalla tavalla - oli kiinnostus siellä tai täällä.


Suomalainen kirjasto edustaa maailmanhuippua

Kansalaiset ovat verovaroillaan mahdollistaneet yhden hienoimmista kirjastolaitoksista maailmassa. Ei ole mitään syytä purkaa sitä. On syytä kannustaa ihmisiä lukemaan ja nimenomaan juuri nyt. Valtio voi säästää puolittamalla puoluetuet ja siirtää nuo oikeasti säästyneet puolitusrahat mm. kirjastotoimeen.


Kansalainen, käy taisteluun luku- ja sivistyslaitoksesi puolesta ja vaadi palveluita, jotka ovat hinnaltaan muuhun nähden miltei olemattomia, mutta hyödyltään hyvin korkealla - sen tietävät ne sadattuhannet, jotka joka päivä kirjastoihin astelevat. Estä oman kirjastosi sulkeminen!
...

Tue kampanjaa kirjastojen sulkemisen estämiseksi - anna äänesi adressiin:
http://www.adressit.com/kirjasto

Ilkka Luoma


...
Sent:
Sent: Wednesday, November 25, 2009 8:40 AM
Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Rahapulan yllättäessä suljetaan kirjastoja
...
Rahapulan yllättäessä suljetaan kirjastoja



.

perjantaina, marraskuuta 13, 2009

Ilmaston alle on jäänyt vesi ~ vanhin voitehista

BLOG ID 12100979
...

(Maailman ympäristöväki valmistautuu Kööpenhaminan ilmastofoorumiin joulukuussa 2009 - maailma on puheissa ilmaa täynnä, mutta käyttökelpoinen vesi vähenee kiihtyvästi ja dramaattisesti)

[ ... porakaivon rakentaja kaivaa entistä syvemmälle - pohjavesi pakenee. Kalastaja muistelee joesta saadun runsaita saaliita - nyt jokiveden bakteeri- ja viruskannat ovat yliotteessa perinteelliseen jokiveden harmoniaan nähden. Teollisuus päästää Kiinassa markkinatalouden jätökset surutta paikallisen väestön harmiksi ympäröiviin vesistöihin ... ]

Kolmannen aallon läntinen markkinamekanismi löysi Kiinasta maailman suurimmat tuotto- ja ostovoimamarkkinat, halvimman työvoiman ja löysimmän ympäristölainsäädännön. Kolminkertainen mahdollisuus synnytti nelinkertaisen haasteen, jota kiinalaiset ovat ryhtyneet ratkaisemaan - mm. suomalaisten voimin.

Kiinassa teollisuustuotanto ja kulutuskysyntä nostivat vesiongelmat mittaamattomiksi. Pekingissä on pakko synnyttää tekolunta, koska kuivuus riehuu maan alla - pohjavedet ovat historiallisen vähissä ja reservikuutiot vedestä ovat jo kriittisen kynnyksen alapuolella.


Vesi on luonnonkierto nro 1

Vesi on luonnonkierto numero yksi, joka hakee vauhtia ilmakehästä. Hiilidioksidin voimistuva määrä antaa näennäispositiivisesti boosteroidun viherkasvun, joka taas imaisee vesiä entistä suurempiä määriä. Vesi on tullut "aikojen alusta" ja ihmiskunnan uroteko on ollut sen muuntelu harmoniabiologian vastaiseksi - myrkytimme vesistömme.

Tyypillisesti markkinatalous haluaa luoda talouskasvun edellytyksiä - siispä Kiinassakin jätevesien hoito lähtee liikkeelle hajuhaittojen poistamisella - näin jättevesilaitoksia ympäröivät maat nousevat arvossaan ja uusia rakennuksia voidaan tehdä suurempia asuntoja halajaville kiinalaisille. Tämä maanjalostus, jota Suomessa kutsutaan gryndaamiseksi, nostaa meille suomalaisille erään vientiliiketoiminnan maailman suurimmille vesimarkkinoille.


Pahanhajuinen jätevesilaitos on sairas
.
Pahanhajuinen jätevesilaitos kertoo systeemin olevan sairas*/ - tuo sairaus voidaan poistaa ja siitä alkaa kestävän kehityksen vesitalous ja vesikiertojen korjaus ja ennallistaminen. Kiina ja muukin maailman on täynnänsä pilattuja jokia, järvia ja lampia.
.
Vesistöjen ennallistaminen asemaan, mitä muu ympäröivä biosfääri "toivoisi" - on ihmiskunnan yksi suurista projekteista, jossa kansainvälinen yhteistyö on välttämätöntä. Tähän yhteistyöhön ovat nyt suomalaiset pääsemässä - näyttöjensä ja osaamisensa vuoksi.
.
Suomessakin vesistöihin laskettavat "puhdistetut" jätevedet ovat myrkkyä eliökunnalle /0. Kirkas vesi on osin tappavaa - laki ei vielä vaadi edes Suomessa mitään huomiota mikrobien hallintaan. Yhdyskunta- ja teollisuusvesien mikrobikannat pääsevät rauhassa mutantoitumaan vesistöissä - sormeilemme liiaksi luonnon omia "evoluutiosääntöjä" 1/. Huomisen näistä johtuvia todellisia pandemioita on vaikea enustaa - voi vain sanoa, että vesistöissämme muhii tuomiopäivän kaava, josta Pentti Linkolakin olisi ylpeä.
.
.
Kiinalainen vesireformi
.
Kiinassa on alkanut vesireformi, jolla on yhteys Suomeen ja Ecocity -ajatteluun 2/. Kiinalaiset ovat reformikansaa - niin hyvässä kuin pahassa, ottamatta nyt millään lailla kantaa yksittäisiin tapahtumiin, koska ne ovat kiinalaisten omia asioita. Suomalaiset voivat nyt sen sijaan tarjota tekniikoita, suunnittelua ja kokonaishallintaa maailman suurimmille vesimarkkinoille.
.
Ensiapuna poistettava jätevesilaitoksien haju avaa tien kohti desinfiointia, raskasmetallien poistoa ja palautusta kiertoihin, joilla helpotetaan raakavesilähteiden ylikuormitusta. Juotu vesi tulee uudelleen juoduksi, vaikka juuri nyt mm. Kiinan laki kieltää jäteveden käsittelyn uusiojuomavedeksi.
.
.
Jätevesi on erinomainen ravinteiden lähde
.
Jätevesilaitos on erinomainen ravinteiden lähde 3/. Viemärit tuovat kaiken sen hedelmällisen lietteen kauniisti yhteen paikkaan, josta se voidaan jalostaa peltojen kasvuvoimaksi 3/. Kiinassa jätevesilaitoksien liete on suurin "päänsärky" ja nyt tuo pahanhajuinen moska kipataan kaatopaikoille 4/ - Suomessa osin ongelmajätelaitokselle. Suomessa on aloitettu projekti, jonka tuloksia Kiinassa odotetaan malttamattomina - milloin muuten kutsumme heidät tähän tutkimukseen mukaan?
.
.
Juomavesi ei kelpaa juotavaksi
.
Shanghai sai maailmannäyttelyn ensi vuodeksi. Shanghaissa juomavesi ei ole juurikaan juomavettä. Kloorin käyttö on ennätysluokkaa, ja jotain täytyisi tehdä. Suomessa on tähänkin tutkimustasolla oleva prototyyppilääke, sekin tosin vaatisi yhteistutkimusta maailman suurimpien vesimarkkinoiden osaajien kanssa. Puhdas vesi loppuu ja nimenomaan juotava normaali luonnonmukainen vesi on jo miltei loppunut0/. Elämme puhdistamisen aikaa!
.
Suomi on edelläkävijä koko EU:n laajuisessa vesiohjelmassa, jolla on salaperäinen nimi Polaris. Suomessa siinä ovat mukana alan huippuosaajat. Tutkimus ja syntyvä tietous ja menetelmät piirtävät eurooppalaista vesiohjemaa pitkälle ensi vuosikymmeniin.
.
On jo tiedossa, että Etelä-Eurooppa aavikoituu ja saamme runsaasti vesipakolaisia EU:n keski- ja pohjoisosiin - eikä tähän mene kuin 50-100 vuotta. Polaris on ensimmäinen kokonaisvaltainen vesiohjelma, jossa koostetaan erilliset aihealueet yhteen, synnyttäen mahdollisuuden uudistaa vesilakeja.
.
.
Kiina tiukentaa nopeasti vesilakejaan
.
Kiinassa vesilait muuttuvat nopeasti. Läntinen kokoonpanoteollisuus meni Kiinaan mm. mitättömien ympäristölakien vuoksi, siis suoraan sanottuna menimme kippaamaan paskamme kiinalaisten housuihin. Tämä peli loppuu jo muutamien vuosien kuluttua. Teollisuuden jätevesille syntyy tiukat uudet lait ja ne maksavat rahaa ja vaativat osaamista, jota on nyt rakennettu Suomessa kaikessa hiljaisuudessa.
.
.
Vesi on kaikkialla liian halpaa - Suomessakin
.
Vesi on liian halpaa. Kiinassa veden subventoi valtio, sekään ei ilkeä nostaa käyttäjien veden hintaa, koska laatu on paikka paikoin ala-arvoista. Veden hinta nousee heti, kun laatu nousee - Kiinan keskushallinto on jo laatinut uudet laatutasot - näihin tasoihin suomalaiset ovat kaikessa hiljaisuudessa tutustuneet ja keinoja niiden saavuttamiseksi tehdään. Ensimmäiset pilotprojektit ovat jo toimivina kiinalaisille osoitettu ja sattuvasti siinä maakunnassa, mistä Kiinan suurin reformi sai alkunsa - pitkä marssi **/.
.
Tämän päivän kiinalainen vesireformi ei ole pitkä marssi - vaan se on lyhyt, ennätyslyhyt. Sanat ovat loppu ja puheet pidetty. Nyt vaaditaan tekoja. Rahaa on riittävästi, sillä maailman suurimmat "käteisvarat" omaava Kiina satsaa niin paljon kuin tarvitaan ja juuri vesihuoltoon. Tässä piilee suomalaisten mahdollisuus. Ensiasteen kilpailuja on jo käyty - eräs läntinen maa putosi kisasta, koska heidän konsepti ei ollut uskottava. Suomalaiset puhuivat vähemmän ja tekivät näyttönsä - ja se toimi.
.
.
Historiallinen pilotprojekti
.
Kiinalaiset tietävät, että suomalaisten systeemi toimi asetettujen tavoitteiden mukaisesti - ja tämä tieto on myös korkealla Kiinan keskushallinnon päätöselimissä. Kiina valmistautuu todella vesireformiin ja tässä piilee uuden "nokian" siemen - ei yhtenä yhtiönä, vaan osaajien joukkona. Nämä joukot tarvitsevat leveät hartiat ja Suomessa on vain yksi sinivalkoinen yhtiö, joka kykenee ottamaan vastaan ja tekemään maailman suurimman vesiteknologiakokonaisselvityksen.
.
Me tiedämme, että ilman hengitettävää ilmaa selviämme muutaman minuutin. Me tiedämme myös, että ilman puhdasta vettä saatamme selvitä muutaman päivän ja ilman ruokaa pysymme hengissä muutaman kuukauden.
Vesi sitoo kierrollaan niin ilmakehän kuin maaperän. Vesi on ravinteidenkuljettaja ja harmonisoi vuosimiljoonaisen biosfäärin tuottamaan mm. meille sen kuuluisan jokapäiväisen leipämme.
.
.
Vesi on kalliimpaa kuin öljy, jonka poltimme 100 vuodessa miltei loppuun
.
Vesi on kalliimpaa kuin öljy, se on tosipaikan tullessa kalliimpaa kuin kulta. Vesi on nyt liian halpaa - sen hinta nousee seuraavan15-30 vuoden aikana noin kymmenkertaiseksi. Uuden ympäristövastuuajattelun mukaisesti elämän ehtolauseisiin tulee virke: "Palauta lainaamasi ympäristön elämänmahdollistaja sellaisena takaisin luontoon, millaisena sen sieltä toivot saavasi".
.
Vesireformi on alkanut.
.
.
...
*/
Sanonnan esitti kirjoittajalle tekn.lis. Jyri Maunuksela/ Solvay
.
0/
Vesi vanhin voitehista - voi myös tappaa. Joka päivä likaisen veden mikrobeihin kuolee 4300 lasta
---   http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/2238117/vesi-vanhin-voitehista-myos-tappaa/   ---
.
1/
Evoluutio - tuo meille suureksi osaksi tuntematon ympäristövoima
---   http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/1754769/evoluutiolla-ei-ole-tunteita-adjektiiveja-eika-sinansa-ihmista-tai-elainta/   ---
.
2/
Suomalainen EcoCity - ympäristöhistoriaa jo 1.10.2005 alkaen
---   http://ilkkaluoma.blogit.uusisuomi.fi/tag/ecocity/   ---
.
3/
Romahtaako ravinnekierto ihmisen toimesta?
---   http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/2238126/romahtaako-ravinnekierto-ihmisen-toimesta/   ---
.
4/
Kaatopaikka on näyttötalouden kulutusjuhlailmentymä
---   http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/1351650/kaatopaikka-on-ihmisen-kehittymattomyyden-tunnusmerkki/   ---
.
**/
Pitkä marssi - kiinaksi - pinyin: Chángzhēng
---   http://fi.wikipedia.org/wiki/Pitk%C3%A4_marssi   ---
.
.
...
Kirjoitukseen liittyvät kuvakansiot - kiinalainen delegaatio Suomessa ja EcoCity
[kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä - copyright by Ilkka Luoma 2008 ja 2009]
Kiinalainen delegaatio Suomessa
.
---   http://www.kuvaboxi.fi/showTag.html?name=ymp%C3%A4rist%C3%B6teollisuus   ---
.
EcoCity
.
---   http://www.kuvaboxi.fi/showTag.html?name=ecocity   ---
...
Ilkka Luoma
Ympäristöteollisuus ry
http://www.ympäristöteollisuus.fi
.
.
...
Sent:
Sent: Tuesday, November 10, 2009 5:27 PM
Subject: UNOHTUIKO VESI --- Ilmaston alle on jäänyt vesi ~ vanhin voitehista

lauantaina, lokakuuta 31, 2009

Suomalaisten viha-rakkaussuhde Venäjää kohtaan

BlogID 12100797
ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2009/10/31/suomalaisten-viha-rakkaussuhde-venajaa-kohtaan - 
...




[ ... demokratialla on useita kehityssuuntia, jotka hakevat uusia linjauksia - tällä kertaa Venäjällä. Länsimaista juurettomuutta suitsitaan jo omiemmekin taholta - yksittäinen voitontavoittelu ylitti kestorajansa ja mm. meillä kahtia jakaantuva kansa hakee yhtenäisyyttä, mitä Venäjällä pidetään kansallisena päämääränä ja toiminnallisena keskipisteenä ... ]

Niin venäläiset (rakentuva keskiluokka) kuin kiinalaiset (rakentuva yrittäjien ylempi keskiluokka) opettelevat turboistettuina kaltaistamme kulutusrikastumisen lyhyeksi jäävää aikakautta. Niin Venäjällä kuin Kiinassa tuhoutuva ympäristö ja ruuhkautumisen ähky kirvelevine silmineen herättävät uuden aikakauden, jossa länsimaalaisdemokraattisesti loppuunkaluttu näyttötalous kaatuu mahdottomana.

Venäjän johto on valinnut osin sattumalta, osin Jeltsinin väsymisen vuoksi linjansa jo Putinin nostosta pääministeriksi yhdeksän vuotta sitten. Jeltsin valitsi Putinin. Putin valitsi Dimitri Medvedjevin. Putin käänsi selkänsä Jeltsinin loppukauden heikkoudelle, mutta armahti tämän virheet. Putin ei ole venäläisten itsensä kannalta virheitä tehnyt.


Pietari oli aikaisemmin tsaarien Venäjän keskus ja toiminnallinen keskipiste 
Nyt vallassa ovat Pietarin omat pojat. Virheitä ei voi syntyä edessäpäin sen enempää kuin mitä me itse teimme kehityksemme tiellä.

Olemme ronkkineet antaumuksella niin median kuin eräiden poliittisten suuntauksien kautta Venäjän valtapolitiikkaa ja juuri suoritettuja vaaleja. Kumpikaan tapaus ei sopinut meille. Meille sopii tie, joka on tavallamme kivetty. Meidän suunta pitäisi olla mielestämme johtosuunta myös muille.


Meidän valtakaudellamme ryöstimme Amerikkojen alkuperäiskansat, 
 ... varastimme alihinnoin Afrikan luonnonvarat ja koetimme alistaa 1800-luvulla kiinalaiset. Australialaiset maahanmuuttajat ymmärsivät pyytää aboriginaaleiltaan edes anteeksi.

Vaadimme suureen ääneen "demokraattisten" tapojemme omaksumista niin Venäjällä kuin Kiinassa. Venäläiset ovat sanansa sanoneet vaaleissa, jotka eivät meille olisi kelvanneet, mutta venäläisille kyllä. Kansa teki päätöksensä ja tuki Jeltsinin käynnistämää linjaa yhtenäisen Venäjän saavuttamiseksi. 


Jos tarkastelemme Venäjän kehitystä
 ... on se myös kiistatta ominut erinomaisesti käytännön kuluttamiseen, näyttötalouteen kuin omistamisen hamuamiseen liittyvät tapamme; kuten tekevät myös kiinalaiset. Putinin valittu linja vie venäläiset mahdollisimman nopeasti "riittävälle" omistamisen ja näyttämisen tasolle (keskimäärin), jotta seuraava kehityssuunta ympäristömme pelastamiseksi saadaan käyntiin. On kysymys maapallollisten voimavarojen tasaisemmasta jaosta.


Länsimaat raiskasivat omaa ja muiden ympäristöä viimeiset 200 vuotta 
Olemme heräämässä näkemään aikaansaannoksemme. Venäläiset kirivät nyt energia-ahneutemme siivellä uudelle elintasolle tyydyttäen pikavauhtia näyttötalouden itsetyydytystarpeen kulutusjuhlana, jonka me jo harjoittelimme viimeisten 100 vuoden aikana.

Länsimaat saivat demokratiansa siivellä tuhota ympäristöään rauhassa - nyt osoitamme syyttävät sormemme nouseviin maihin ollen huolissamme, jos kaikki venäläiset ja kiinalaiset hankkivat autot ja jääkaapit.

Lopultahan on kysymys yhteisen maapallon rajallisten varojen tasaisemmasta jaosta. Syystäkin mm. amerikkalaiset ovat huolissaan siitä riittääkö heille 5%:n maapallon väestön osalle saada 33% koko maapallon polttoainevaroista 300 miljoonalle autolleen. Venäjä ottaa osansa ja heillä on energia sekä itsellistä energiaa.


Venäjä ei halua olla vain raaka-ainetuottaja länsimaille, 
 ... kuten oli mm. Afrikka. Venäjä osaa pyytää hintaa, afrikkalaiset olivat heikompia eurooppalaisen alistuksen alla. Venäläiset eivät taivu alistukseen. Venäjällä on kansallistunne, joka on nyt huipussaan - he saivat riittävän vapaasti ja itselleen tyydytykseksi valita jatkuvuuden, jossa vahva ja vakaa johtajuus jatkuvat.

Me suomalaiset voisimme keskittyä kaupantekoon venäläisten kanssa. Jo nyt Venäjä on meidän suurimpia kauppakumppaneita. Suomi elää viennistä. Venäläiset luottavat suomalaiseen laatuun ja tapaan tehdä kauppaa. Meidän olisikin syytä oppia tuntemaan naapurimme kulttuuria ja kauppatapoja paremmin - sillä kaikkialla ei hyväksytä itsestään selvyyksinä ajattelutapaamme kauppaa tehtäessä.


Maassa maan tavalla tai maasta ulos 
Onnistunut business on aina kahden kauppa -ja itseämme ajatellen voimme tavoitella harvinaista kolmiyhteyttä: Kiina, Suomi Venäjä - siinä on meille se todellinen kolminkertainen haaste - ympäristöllinen tosielämän haaste.

Venäjä saa nyt uuden "vanhan" presidentin ja me pienoisen helpotuksen puutulleihin. Meidän on tunnustettava, että emme itsekkään myisi alihintaan pelkkää raaka-ainetta. Venäläiset tarjosivat mm. Kemijärvelle haketta pyöreän puun sijasta - hakkeessa ei ole tullia, se on jaloste. Kemijärven tehtaat olisi voitu vuokrata tms. ja jatkaa sellunkeittoa kilpailukykyiseen hintaan, jos vain olisi hyväksytty venäläiset businesskumppaneiksi.


Venäjä tarvitsee ympäristöosaamista!
Pietarissa on jo meneillään neuvottelut EcoCity*) -ajattelun siirtämiseksi vahvojen poikien kotikaupunkiin - olisiko tästä tulossa uuden Venäjän näyteikkuna - tsaarien aikoihin tältä osin palaten. Ei sen puoleen - venäläiset olisivat varmaan kohta valmiit huutamaan tsaari Putin I:n valtaistuimelle.
 
Venäjä on aina rakastanut väkivahvoja johtajia - tällöin on suunta minne mennä. Mikä on meidän länsimaiden kehityssuunta? Mikä on meidän suomalaisten suunta? Onko kuitenkin syntymässä yhtenäistyvän EU:n oma suunta vastuulla ympäristöstä? 


Demokratiat eivät ole kaikkialla se ja sama anglo-amerikkalainen tapa - vaan kilpailu on kehitystä ja nyt maailmalla kasvaa kaksi uutta suuntaa - ne ovat Venäjän ja Kiinan kehityssuunnat. Lopulta ympäristöongelmien kasvaessa kaikkinensa ylitsepääsemättömiksi, voivat Venäjä ja Kiina hylätä koko länsidemokratian mahdottomana yhtälönä ymmärtämään tasaisempaa energian ja materiaalien kulutusta. 
Maapallo on kuitenkin meille kaikille yhteinen ja palloja ei voida kasvattaa lisää.



Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.com



*)
EcoCity on suomalainen kokonaiskonsepti, jolla tavoitellaan harmonista ihmisen, luonnon ja ympäristön elämiskulttuuria, jossa osansa riittää kaikille - toteutettuna uusimmilla kestävän mallin mukaisilla tekniikoilla. EcoCity on huomisen maailman suurinta projektointia verkostoitumalla yhteen ja näin luoden kovaan kilpailuun uusi suomalaisen kokonaissosaamisen vientikonsepti - se on uusi "nokia" - uusi klusteriajattelu löytäen kansallisen osaamisen tien saman sateenvarjon alle. EcoCity on tekniikan lisäksi filosofia.

.

Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus Moskovasta
- Copyright by Ilkka Luoma 2005.
[kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan mielipidekirjoituksen yhteydessä, lähde mainiten]
.
Kuva 1
---   http://www.panoramio.com/photo/8255760   ---
.
Teksti
Stalinin ja kommunismin lahja moskovalaisille. Aikakausi josta maailman suurin raaka-aineiden haltija ponnistaa... Ylpeyttä Isänmaasta.
.
Kuva 2
---   http://www.panoramio.com/photo/8255770   ---
.
Teksti
"Karamelli-kuva" Punaiselle torille. Uskonto ja Kremlin valta kohtaantuvat jälleen venäläisissä. Äiti Venäjä ja hartaus tekevät yhtenäisempää kansakuntaa Venäjästä - vahvan johtajan isällisessä ohjauksessa.
.
Kuva 3
---   http://www.panoramio.com/photo/8255785   ---
.
Teksti
60 - vuotta Suuren Isänmaallisen sodan päättymisestä - tuolloin loppui II Maailmansota Euroopassa. Täällä kohtasivat v. 2005 kolme silloista suurta: Kiinan Hu Jintao, Venäjän Putin ja Yhdysvaltojen Bush.
.
Kuva 4
---   http://www.panoramio.com/photo/8255790   ---
.
Teksti
Moskovalaiset edustavat 40% koko maan taloudesta. Moskova on maailman kallein pääkapunki. Moskovalaiset ovat omineet tapamme tehdä ruuhkia ostamalla näyttövälineiksi oman auton, ja myöhemmin perheisiin myös amerikkalaiseen tapaan toisenkin.
.
Kuva 5
---   http://www.panoramio.com/photo/8255794   ---
.
Teksti
Moskovalainen unelma - oma Bentley - raaka-ainetuottajat ostavat kilpaa länsimaalaisia jalostenäyttöhyödykkeitä pönkittäen mm. saksalaista autoteollisuutta, tuoden näin työtä keskieurooppalaisille.
.
Kuva 6
---   http://www.panoramio.com/photo/8255800   ---
.
Teksti
Moskovaa rakennetaan - liikemiesvaltuuskuntia saapuu röykkiöittäin tekemään businesta kiihkeän kulutuksen mekkaan - Moskovaan. Hotelli sisältä.
.
Kuva 7
---   http://www.panoramio.com/photo/8255807   ---
.
Teksti
Tavaratalo rakenteilla tyydyttämään loputonta näyttötalouskulutusta kateudeksi naapureille. Niin kauan kuin Keski-Euroopassa on loputon kiihkoenergiankulutus, riittää venäläisille rahaa ostamaan länsihilavitkuttimia, ...palkkamme onneksi.
.
Kuva 8
---   http://www.panoramio.com/photo/8255810   ---
.
Teksti
Rolex - tuo ajallinen kerska ranteessa osoittamaan, että minä olen jotain suurta. Ihminen on oman näyttötaloutensa uhri haitaksi ympäristöllemme, josta kaikkien eläväisten pitäisi leipänsä tienattaman.
.
Kuva 9
---   http://www.panoramio.com/photo/8255820   ---
.
Teksti
Maailman historian suurimmat taistelut käytiin Venäjän aroilla ja Stalingradissa. Saksa ja Neuvostoliitto ottivat yhteen - kaksi diktaattoria mittelivät voimiaan tunnetuin seurauksin. Marsalkka Zukov oli Stalinin suosikkikomentaja ja sai mitä halusi. Venäläiset ovat kahdesta asiasta ylpeitä: äideistään ja voimasta minkä yhtenäisyys kovalla kurilla keskitti pelastamaan koko äitivenäjän Saksan Kolmannen Valtakunnan sotakoneelta.
.
Kuva 10
---   http://www.panoramio.com/photo/8255828   ---
.
Teksti
Punainen tori on venäläisyyden ilmentymä. Siellä kohtaavat kansa ja armeija. Torilla kohtaavat myös johtajat ja äänestäjät. Nykyisin venäläiset tuntuvat olevan tyytyväisiä kaltaiseensa "demokratiakehitykseen", jossa vahvuus ja Isänmaallinen henki ovat etusijalla väkevän johtajan isällisestä kädestä.
.
Kuva 11
---   http://www.panoramio.com/photo/8255837   ---
.
Teksti
Jo Neuvostoliiton aikana piti saada ostaman ylellisyyttä tavallansa. Nykyinen GUM on kuin yö ja päivä - siellä ovat kaikki ne länsimaalaiset turhakkeet, mitä olemme omaksi kulutushysteriaksemme kehittäneet.
.
Kuva 12
---   http://www.panoramio.com/photo/8255844   ---
.
Teksti
Venäjä kulkee 1000 vuotisen kirkkonsa ja vahvojen johtajien ohjaksissa kohti uutta aikakautta, jossa myöhäisheränneisyys on orastavasti huomaamassa, että luonto ja ympäristö ympäriltämme ovat loppumassa. Milloin me länsimaissa huomaamme tämän - riittävällä tarmolla.
.
Kuva 13
---   http://www.panoramio.com/photo/8255848   ---
.
Teksti
Moskovan katukuvaa - kiihkeä energiarahoin saavutettu vauraus täyttää kadut ja tiet - ruuhkat ovat kuten meilläkin, oppi on langennut otolliseen maaperään, mutta loppuuko tuo maaperä ja lankeaako ihminen omaan mahdottomuuteensa kulutusnäyttövimmassaan?
...

Sent:
Cc: jyri.hakamies@defmin.fi ; paavo.vayrynen@formin.fi ; ilkka.kanerva@formin.fi
Sent: Monday, March 03, 2008 12:06 PM
Subject: MIELIPIDE: Venäjää on arvioitava myös venäläisten omien tarpeiden mukaisesti


Venäjä jatkaa valitulla vahvan väkevällä kansallisen eheytyksen linjalla
(ennalta tiedetty venäläiselle taloussuunnalle uskollinen ehdokas astuu Putinin lainasaappaisiin uudeksi Venäjän presidentiksi)



.

keskiviikkona, lokakuuta 28, 2009

Kiina kasvaa nopeammin kuin maallinen kestokyky sietää?

blogID - 12100979
...
ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22691-kiina-kasvaa-nopeammin-kuin-maallinen-kestokyky-sietaa


https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/2012-05-04/Kiina-rakentaa-maailman-suurinta-ekokaupunkia-%E2%80%93-j%C3%A4temaan-p%C3%A4%C3%A4lle-3309150.html


*


(valtakunnallinen sanomalehti ruotii systemaattisesti Kiinaa, kiinalaista valtakoneistoa ja loputonta kasvua - ymmärtämättä mitä me itse teimme aiemmin)

[ ... vesi on loppumassa useilta alueilta maailmassa. Ruokaa tehdään hehtaarilta enemmän kuin koskaan. Liikenne vaatii energiaa koko ajan lisää - pellot ja sademetsätkin valjastetaan ruotuun. USA - kasvun indikaattori ja ympäristöimuri käytti kasvuunsa yli puolet koko maapallon energiasta viimeisen 100 vuoden aikana. Länsimaalainen suuntaava markkinatalous suolsi 70% koko maapallon kaikista päästöistä vaivoiksemme jo 1900-luvulla ... ]


Kiina on otsikoissa yleensä negatiivisena ilmiönä. Kiina vie työpaikat. Kiina teloittaa ihmisiä. Kiina imuroi maailman raaka-ainevarat. Kiina päästää jätöksensä meidän kaikkien vaivoiksi. Miksi me haluamme unohtaa omamme ristiretkistä lähteneenä rosvouksena, murhina ja ahneutena - ristin ja miekan suojelemina ? 

Miksi me haluamme unohtaa ne lähtökohdat, jotka aikaansaivat nykyisen elintasokulttuurimme? Länsidemokraatti näkee kaikessa ulkopuolisessa pahan, mutta malkaa omassa silmässä ei näy - sen viedessä koko kyvyn näköala-ajatteluun.

Kiinassa on meneillään länsimaalaisille tuttu markkinaryntäys. Kaikki mitataan kasvuna ja suureina, jotka kertovat koko ajan uusista maailmanennätyksistä. Onko tämä tuttua? - kyllä se vaan on. Me elimme koko 1900-luvun kiihtyvässä markkinapyörässä tuoden pilkkahinnalla raaka-aineet jalostettaviksi maihimme, jolloin korjasimme sen sadon, josta syntyivät maailman lihavimmat ihmiset.

Me hamusimme kaiken senkin, joka olisi kuulunut tasaisen käyrän mukaan toisille - me veimme tikkarit, leivän ja jalosteet raaka-aineiden lähtömaiden kansalaisten suista.

Kiina aloitti presidentti Deng Xiaoping´in aikana talouskauden, jota ei olla koskaan aikaisemmin koettu - ja vauhti kiihtyy. On laskettu, että jos energia, raaka-aineet ja ympäristö riittävät ja kestävät; ajaa Kiina ohi kulutusyhteiskunnan nykyisen julki-ikoni USA:n ohi kansantalouden koossa mitattuna vuonna 2030. Mutta mitä tapahtuu tätä ennen?


Me vaadimme Kiinaa hillitsemään toimiaan
 ... he eivät saa hankkia niin kiihkeästi perheen maallista vaurautta kuin me teimme koko 1900-luvun. Kiinalaisilta se on mielestämme kielletty - maapallomme ei sitä kestä. Onko tämä maapallo meidän länsimaalaisten maapallo. Ei, näin se ei ole. Maapallo on reilun 6 miljardin ihmisen ja koko muun eliöstön yhteinen luonnonvara ajassansa ja aikansa. Meillä eurooppalaisilla ei ole mitään etuoikeutta sen ihmeellisemmin kuin muillakaan.

Kiina on oikeutettu ottamaan vapaassa kaupanmuodostuksessa rauhanomaisesti ja sopimuksiin perustuen sen osan, mikä heille kykynä ja lukumääränä jyvittyy. Kiinalainen oma ongelma on taas se, että he tuntuvat ainakin toistaiseksi omivan tehokkaasti tapojamme kuluttaa ja hamuta kasvua. Mikä on tämä kiire?


Tuo kiire on näyttämisen talous ja tahto 
Kerskatalouden me tiedämme erinomaisen hyvin. Kiinalainen ongelma on se sama länsimaalainen ongelma, joka synnytti kaiken tämän nyt ympärillämme olevan "kiihkeyden viidakon".

Tapaamme elää hankaloittavat vääristyvä ikäpyramidi, yksinäistyvät ihmiset ja vedenjakajayhteiskunnat, joissa rikas rikastuu ja köyhä köyhtyy. Meille tuottaa loputtomia ongelmia toivottoman ruuhkaiset suurkaupungit - 24 tuntia jatkuva elämänsyke.

Lisäksi koko vuorokauden mittainen valaistus - "saaste", jonka psyykkisiä vaikutuksia ei olla syvällisesti edes tutkittu. Meidän ongelma on kiire olla näkemättä vierellemme ja ympäristöömme. Tosin itsesuojeluvaiston ohjaamina herännäisliikkeet ovat jo syntyneet.


Me emme halua sallia kiinalaisille sitä, 
 ... mitä me teimme itse kokonaisen vuosisadan ajan. Me kehityimme talouden yksipuolisesta jaosta sosiaaliseen jakoon. Me kehitimme kaltaisemme demokratian ilman kansalaisen toistaiseksi todellista suoravaikutetta omiin asioihinsa.

Kehumamme demokratia ei takaa kuin yhtä ihmistä ajatellen "merkityksettomän" yhden äänen miljoonien sekaan. Kiinassa tuolla yhdellä äänellä saa perhe- ja sukuyhteyden lujaksi rakanteeksi ja turvaverkostoksi, joka meillä taas keskimäärin on unohtunut. Me laitostimme itsemme.


Kiina matkii meitä huolestuttavan tehokkaasti
 ... mielenkiintoisesti me tuomitsemme sen. Samalla me tuomitsemme oman historiamme. Tuntuukin kornilta, että tuomiomme kohteeksi joutuu tahtomattamme koko valloitussotien ja alusmaiden riisto.

Kiina pyrkii kaupallisin ja vastavuoroisuusmenetelmin "valtaamaan" Afrikkaa, meidän tapamme oli suoraviivaisesti ryöstää. Tuomiohan on aiheellinen - valistuneimmat länsijohtajat jo tunnustavat mm. Afrikan putsauksen ja yksipuoliset rajanvedot.

Kiina ei puutu afrikkalaisten omiin asioihin, se ei halua ottaa kantaa politiikkaan tai demokratiakehitykseen. Kiina haluaa tehdä vain kauppaa, ja ilman miekkaa - vastapainoksi se tarjoaa auraa tekijällensä leivän saannin turvaksi.

Kiinan ongelma on meidän länsimaalainen ongelma uskosta loputtomaan kasvuun, loputtomaan energiasaantoon ja loputtomaan ympäristökestämään, joka on jo tietyin aluein romahtamassa. Mittari ei ole kasvu - ei meillä eikä Kiinassa. Kiinassa tosin on kiire saavuttaa meidät, he haluavat tasavertaista kohtelua.

Tunnetusti länsimaalaiseen hyväksyntäkulttuuriin on kuulunut taloudellinen samankaltaisuus. Rikas tuloksentekijä ei juuri arvosta ilman jääkaappia maakuopassa asuvaa filosofia, joka ymmärsi, että toveri kuluttaja on tiensä perille valinnut sokeasti ylipaisuvan kaatopaikan kautta.


Arvoitukseksi on vielä jäänyt Kiinan suuren pienen miehen Deng Xiaoping´in lause oikeudesta rikastua ja verranto joen ylityksestä varoen näkymättömia pohjan kiviä - koettaen väistellä niitä parhaan perityn ja opitun taidon mukaisesti. Joka tapauksessa on selvää, että jos Kiina väistelee kivensä kaltaisellamme tavalla, on lopputulemana maapallon mittainen katastrofi -

Intia, Venäjä ja Brasilia tulevat kovaa vauhtia perässä.


Sananlasku valloitetusta Karjalasta:

 --- Pappi sanoi: "Älä tee niinkuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon" ---


Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.com

....
Sent: