Suomessa elettiin Soneran edeltäjän Telen mobiilipuheluiden monopoliaikaa useita vuosia NMT-aikakaudella. Tämän jälkeen Puhelinyhdistysten (Radiolinja) mukaantulo GSM-tekniikkalla nosti tilanteen duopoliksi. Muutama vuosi sitten Suomeen tuli amerikkalainen verkostomarkkinointiyritys ACN ja tilanne muuttui rajusti. ACN aloitti Suomessa mobiilihintarallin alaspäin. ACN toi markkinoille ilmaiset puhelut.
ACN ilmiö oli muutakin kuin ilmaiset puhelut. ACN mobilisoi ennennäkemättömällä voimalla niin tuotteet, kuin erityisesti myyntikoneen eli verkoston ihmisiä. Suomessa tehtiin tuolloin muutamassa kuukaudessa suhteellinen maailmanennätys; ACN sai 300.000 uutta asiakasta lähes hetkessä ja 5.000 innokasta myyjää "julistamaan ilmaisten puheluiden onnea".
Duopoliaika oli päättynyt mobiilibusineksessa ja perinteelliset operaattorit joutuivat hiomaan kynsiään ja markkinointiaan; alkoi hintaralli alaspäin ja kamppailu asiakkaista sekä numeronsiirroista. Lainlaatijat olivat vapauttaneet asiakkaat tekemään oikeasti omia päätöksiä ja puhelinnumeroista tuli asiakkaidensa omia.
ACN rakensi myyntikoneen verkostomarkkinointitavalla luvaten ahkerasta yrittäjyydestä provisiot hankittujen asiakkaiden soittamista puheluista. Myynti toimi ja kauppa kävi. ACN ilmaisten puheluiden juhlaa (soitot toisiin ACN-liittymiin) kesti tovin, kunnes "ilkeämieliset" kilpailijat keksivät sabotoida operaatiota pitämällä auki ACN-liittymien linjoja vuorokaudesta toiseen aikaansaaden kestämättömän tilanteen ACN:n taloudelle. Nyt alkoi ilmaisten puheluiden rajoittaminen, kilpailija oli onnistunut vastaiskussaan. Ilmaiset puhelut olivat ACN:lle liian arvokkaita.
ACN toi Suomeen myös laajasti, kokeilujen, epäonnistumisien ja onnistumisien sävyttämänä tavan olla yrittäjä. Monet luulivat rikastuvansa, lopulta huomaten, että liittymien myyminen onkin todellista työtä ja rahantulo ei ole ilmaista. Hengenpalo markkinoinnin autuuteen oli kova ja uusia verkoistomarkkinoijia nousi kuin kännykkätukiasemia pitkin Suomen niemeä.
ACN sulautui Soneran omistamaan halpaoperaattoriin ja ilmaiset puhelut vaipuivat pikkuhiljaa unholaan ja nyt Suomessa on Euroopan halvimmat matkapuhelut ja useat operaattorit taloudellisesti kuralla. Suomi sai haluamansa purskeen USA:sta ja ACN:stä ja loppu onkin historiaa. ACN kuopataan vuoden sisällä ja eräs pioneeriaikakausi on ohi. Jäljelle jäi toive sellaisesta verkostomarkkinoinnista, jossa ahkeruudella ja nokkeluudella rehellisesti voisi tienata rahaa ja tuoda asiakkaillensa tuotteita/ palveluita, joista on todellista hyötyä ja iloa ostajilleen.
Ilkka Luoma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti