Mainoksien, viihteen ja manipulaation maailmassa lapsi
ennen 18 ikävuotta on nähnyt, kuullut tai kokenut enemmän tai vähemmän suoraan
noin 3 miljoonaa mainosta, markkinaiskua ja kulutussuuntausyritystä.
Missä
mennään kasvuhokemallinen näyttö- ja
vertailutalous? Näinkö maapallollisesti harmoniaan ja täyteen sopeumaan
pyrkivä biosfääri jaksaa elättää kasvuhuutoisen
ihmiskunnan, jonka biomassa on vain murto-osa elollisesta
kokonaisolevaisuudesta …
Näin me näimme tasan kahdeksan vuotta sitten tämän
mainosmaailman, joka kiihdyttää kulutusta ja suuntaa sitä kasvutavoitteiden
mukaisesti – [2005, heinäkuun 6:na päivänä],
Tietoa
vapaaehtoisesti ja kulutusta ohjatusti
MTV3 ja Nelonen puskevat joka viikko
väsymykseen saakka, lähinnä amerikkalaista elokuvaa; parhaimmillaan neljä
yhdessä illassa. Amerikkalaisen elokuvan ylivalta länsimaissa on
hengästyttävää. Jopa YLE joutuu tähän massakurimukseen, koska useat kansalaiset
rakastavat Hollywoodin sanomaa ylevästä amerikkalaisesta kuluttaja- ja
sankaruuselämäntyylistä.
YLE hoitaa leiviskänsä kiitettävästi kansalaissivistäjänä
YLE :n tarjonta seurailee maailman tilaa ja
kestosuosikkeina ovat luonto- yms. dokumentit. Utelias ihminen voi ravita
intoaan saada tietämystä erinomaisesti YLE :n kanavilta. Sohvakansa toisaalta
saa itse päättää 3-5 -tuntisen sessionsa aikana joka ilta, mitä kaukosäätimen
nappulaa milloinkin painaa. YLE hoitaa leiviskänsä kiitettävästi kansalaissivistäjänä
Mainosrahoitteisilta kanavilta on tarjolla
puuduksiin ulkonäköä, rakkaus - tai joukkuekilvoittelua maksettujen ”… jatkuu...”
ohjelmien puitteissa. Länsimaalainen
kulttuuri on siitä erinomaista, että saamme ihailla taidokkaita mainoksia
mielin määrin halumme mukaan.
Mikäli kulutusintoilu
työllistämisvaikutuksestaan huolimatta ei taas innosta, voimme tyydyttää
uteliaisuutta maailman ja kotimaamme ilmiöistä, joilla on vaikutusta
vähintäänkin lapsiimme.
Televisio-ohjelmat kuvastavat mainoskanavilla keskimääräistä ihmistä.
Markkinatutkijat ovat niin tarkkoja
selvityksissään, että he tietävät juuri mikä kiinnostaa ja samalla valitut
ohjelmat pikku hiljaa vaikuttavat kulutustottumuksiimme ja asenteeseemme itse
markkinatalouden kaikkivoipaisuuteen.Televisio-ohjelmat kuvastavat mainoskanavilla keskimääräistä ihmistä.
Yleläisten tuotantovastuu – kaikille kansalaisille
YLE :n tehtävänä on tyydyttää ilman
markkinamekanismia kansalaisten uteliaisuutta ja toivottavasti myös herätellä
keskustelua ja kriittisyyttä toimiamme kohtaan. YLE rahoitetaan lempeällä
pakolla kansalaisten kukkaroista suoraan.
Markkinakanavat joutuvat ansaitsemaan
rahansa mainoksista, ja mainostajat ovat yksiselitteisiä; vain katsotut
ohjelmat saavat hyvin tuottavia markkinasanomia kuluttajille näytettäviksi.
MTV3 ja Nelonen ovat kulutuksemme armoilla.Kanavat jakavat ihmisiä
Vakavasti ottaen tv-kanavat jakavat kansaa
kunkin aktiivisuus- /uteliaisuus- ja viihteentyydytystarpeen mukaisesti. Monotoninen
sohvakansa on tosin keksinyt myös kanavasurffauksen, jolloin meille on kehittynyt
kyky hahmottaa useampaa ohjelmaa yhtaikaa.
Suomi on vapaa maa valinnoille
Yleistietomme, ymmärryksemme nykyisyydestä
sekä tiedosta, missä elämme, nimissä eduskunnan tehtävä on tukea laajasti mahdollisimman
objektiivista ja tasapuolista näkemyskirjoa tapahtumista ennen, nyt ja
huomenna.
Tieto on tutkittua ja sitä on saatavilla
paljon. Tulkinta monimutkaistuu ja väärinkäsitykset kasvavat. Tiedon
toimituksellinen ammattitaito on entistä tärkeämpää katselijoilleen ja
kuulijoilleen.
Oleellisen havaitseminen oleettomasta on muodostunut
taitolajiksi.
…
Ilkka Luoma
…
---06072013---
‘ Mainoksien
maailma_06072013.doc ’
399
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti