(Arktinen
neuvosto|*, jonka puheenjohtajuuden ottaa vastaan Suomi ja
puheenjohtajaksi useimmiten tulee tointa tekevä ulkoministeri eli
todennäköisesti Timo Soini, ellei hallituksemme kaadu ja perussuomalaiset
korvautuvat sosiaalidemokraateilla)
[ … kansalainen Erkki
ei käytännössä tiedä arktisista alueista juuri mitään – vain, että on kylmä ja
jääpeite peruuttaa yhä kauemmaksi pohjoiseen, kohti Pohjoisnapaa. Erkin
tietämys kasvaa nyt, kun media rummuttaa aihetta, jos ei muutoin, niin Venäjän
suuresta ja hyytävästä roolista pohjoisen alueilla …
… kansalainen
Liisa vihreiden arvojen kannattajana tietää jo sen, että pohjoisilla alueilla
ilmastonmuutoksen myötä vuotuiset keskilämpötilat nousevat liki eniten, ainakin
informoidun tiedon pohjalta. Jää sulaa aiemmin ja palaa myöhemmin; tehden
Koillisväylästä pidempään purjehduskelpoisen … ]
…
|* UPI-FIIA,
Arktinen Neuvosto ja Suomen Ympäristökeskus – SYKES järjestivät ajatuksia
avaavan kutsutilaisuuden eduskunnassa 14. helmikuuta 2017, jonka avasi
puheenvuorollaan ulkoministeri Timo Soini. Tilaisuuden lisäinformaatio löytyy täältä
~ x
– [UPI – FIIA]
Arktinen neuvosto
[AN] kerää yhä enemmän valtioiden kiinnostusta. Tarkkailijajäseniä on aina
Intiaan ja Singaporeen asti. Nyt tieto Pekingistä kertoo, että Kiina tulisi
hakemaan varsinaista jäsenyyttä neuvostosta. Miksi? Vastaus on yhdeltä osaltaan
yksinkertainen – kauppareitti Eurooppaan. Koillisväylä on lyhin meritie
Kiinasta eurooppalaisille markkinoille.
Kiinalla voi olla toinenkin tavoite –
olla mukana triangelissa!
Arktinen neuvosto on kahden ydinasesuurvallan kohtaamispöytä
ja nyt Suomen kohta alkavalla kaksivuotisella puheenjohtajuuskaudella tuo pöytä
voisi olla Rovaniemellä – ansaitusti. Meillä on harjoitettu presidentti Sauli Niinistön johdolla poikkeavasti vuoropuhelua
myös itään eli Venäjälle. Suomi kun sijaitsee niin idän kuin lännen
vedenjakajalla |1.
Nyt olisikin luonnollista, että uusi USA:n hallinto
presidentti Donald Trumpin johdolla
tulee tutustumaan Joulupukkiin ja Napapiirin Pajakylään – se vetäisi
automaattisesti Venäjän presidentin Vladimir
Putinin myös Lapin pääkaupunkiin.
Riippuen Kiinan jäsenyyshakemuksen käsittelystä Arktiseen
neuvostoon, olisi tässä mahdollisuus kolmen suuren kohtaamiseen – ja tämä olisi
ulkopoliittinen lottovoitto presidentillemme. Tuo kohtaaminen voisi tapahtua
vuonna 2018, jona vuonna tammikuun 4. päivänä Neuvosto-Venäjä tunnusti
ensimmäisenä valtiomme itsenäisyyden – kirjallisesti.
Arktiset alueet ovat herkkä
luontokokonaisuus
Ihminen on toimillaan ottanut totaalisesti haltuunsa liki kaikki
maapallomme alueet, haltuunoton ollessa täysin suhteeton meidän osuuteemme
elävästä biosfääristä. Meidän haittajälkemme biomassaiseen eliökuntaan on
ylivertainen – me sotkemme enemmän kuin siivoamme.
Vain kaksi aluetta on täysin
valloittamatta – ihmiseltä; pohjoinen – ja eteläinen napa-alue. Ihmiskunta
tekisi suuren palveluksen biosfäärille, jos se jättäisi kokonaan hyödyntämättä yksipuolisin tavoittein nämä jäiset ja kylmät
alueet.
Kasvuhoenta estää tämän napa-alueiden täyden rauhoittamisen
Ihminen ei jätä käyttämättä loputtoman kasvuhoentansa myötä
näitä evolutiivisesti poikkeavan hitaan kehityksen napa-alueita rauhaan. Kun se
on noin, voisi ihminen nyt kolmen suuren
johdolla ja voimalla – myös heidän itsensä edun vuoksi julistaa nämä alueet ”koskemattomiksi”
– siis erityisen huolellisuuden, ympäristösiisteyden ja todellisen vastuunkannon
piiriin. Entä miten operoidaan materiaaliset ja raaka-aineelliset
hyödyntämiset?
Arktisella alueella voisi toteuttaa
todellisen kansainvälisen kulutushaittajälkiverotuksen –
… takuinaan nämä
kolme suurta: Kiina, Yhdysvallat ja Venäjä. Olisi kerrankin yhteinen tavoite,
keinovalikoima ja samansuuntainen tahto. Tuo Rovaniemen kolmen pöytä olisi
samalla tae meille Suomelle sotilaallisesta
liittoutumattomuudesta, maamme turvallisuudesta ja tie neuvotteluvälittäjäksi
lännen ja idän välille. Saatamme arvata, että Kiina voisi ajatella tuon kolmen
pöydän mukaisesti – meitäkin.
Venäjän suurin tasapainotekijä
suursodan välttämiseksi
Tunnetusti maailmassa on kaksi ydinasesuurvaltaa, kohta
kolmas, kun Kiina lisännee vasta- ja tasapainokapasiteettiaan väestöosuutensa
tasolle. Venäjän tämän päivän suurin strateginen ja liikuntakykyisin vasta- ja
tasapaino Yhdysvaltain strategisille ydinaseille sijaitsee Arktisella alueella –
Kuolan niemimaalla,
jossa sijaitsevat uusimmat ydinsukellusveneiden huolto- yms. telakat. Nämä Borei- ja Typhoon luokan
ydinsukellusveneet ylläpitävät tasapainoa ja estettä hallitsemattoman ydinsodan
syttymiselle.
Koillisväylä
Koillisväylä on suurelta osin vuotta vielä tänään jääkannen
alla. Tämä merkitsee aivan uudentyyppisten jäänmurtajien suunnittelua ja
rakentamista |2 –
Suomessa tämä taito on maailman parasta.
Kiinalle Koillisväylä on taas yksi niistä useammasta ”sormesta”, jotka ojentuvat
tavaravirtana Kiinasta Eurooppaan – mikä olisi toisin päin virta?
Koillisväylä on myös osin hyvin matala – se estää jättirahtialusten
liikkumisen. Onkin suunniteltava myös uuden tyyppiset matalakulkualukset – jäävahvistein
varustettuna, rahtaamaan kiinalaista tavaravirtaa. Koillisväylään voidaan myös
laskea valokaapelit |3 Euroopasta
Kauko - itään. Siperian läpi menevä yhteys on yksityiskäytössä, eikä soveltune
laajempaan käyttöön (?)
Koillisväylä voisi tuoda Suomelle
toisen lottovoiton
Tunnetusti Rovaniemeltä ei ole ratayhteyttä pohjoisemmaksi.
Tuo sähkörata pitää rakentaa, mutta minne? Aikanaan presidentti Urho Kekkonen operoi toimillaan
mahdollisuuden vuokrata kanavapohja Suomenlahdelle.
Liinahamarin satama
Nyt taitavasti ulkopoliittisin keinoin ehdotamme Moskovalle
ratapohjan vuokraamista Petsamon Liinahamariin – Jäämeren rannalle.
Uskoisin että nokkelat kiina-konsultit löytävät Kiinasta rahoituksen satamalle,
joka on liittoutumattomalla alueella –
vuokra-alueella Venäjältä. Miten tämän vuokraradan sovittelemme Venäjän oman ”sormen”
- Muurmanskin radan kanssa, vaatisi taitavaa konsultointia – yllättäen Kiinan
ja Venäjän välillä!
Koillisväylää pitkin tuleva tietoliikenneyhteys Kauko –
idästä voisi rantautua myös tuolta Liinahamarin kohdilta ja yhteys kulkisi
ratapohjaa pitkin Suomen puolelle, Rovaniemelle, Jyväskylään ja lopulta
kaikkialle, kuten itse ratakin – tosin ratayhteys Oulusta Rovaniemelle pitää
modernisoida ja sähköistää. Tietoliikenneyhteyden varteen voisimme saada sen
puuttuvan pilvipalvelinkeskuksen |4 –
Kiinasta.
Rahanpuute
Ymmärrettävästi Arktisella Neuvostolla on krooninen
rahapula. Tuo rahapula voitaisiin ainakin osin täyttää Kiinasta, sillä Kiinalla
on suuret intressit operoida ”Arktisen Neuvoston alueella”, onhan Kiina kylmien
seutujen valtio, tosin sillä ei ole Jäämeren rantaa, kuten ei Suomella eikä
Ruotsillakaan. On hyvin uskottavaa, että Venäjä puoltaa lämpimästi Kiinan
jäsenyyttä – kuten Suomi ja Ruotsi EU:n jäsenyyttä samaiseen neuvostoon!
Alkuperäkansat
[Itsenäinen Saamenmaa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/tarjotaanko-saamelaisille-itsenaisyytta.html
- ]
Arkisen Neuvoston tarkkailijajäsenillä on yli 3000 miljoonaa
asukasta, kun taas arktisilla seuduilla asuu muutama miljoona, lähinnä
Venäjällä ja Kanadassa. Miten
varmennamme Suomestakin - etelästä hämäläisten muinoin häätämien saamelaisten
elinolot, tarpeet, perinteet ja historian – heillähän on ikiaikainen
nautintaoikeus ja se kohdistuu myös Ruotsiin, Norjaan ja Venäjän Kuolaan.
Haluaako saamelaiset lopulta oman koko asuinalueensa mittaisen
itsenäisen Saamenmaan – olisiko nämä
alkuperäkansat oikeutettuja jopa ”renkaana” koko Arktisen Neuvoston ”maa-alueen”
puitteissa omaan täyteen autonomiaan?
Mitä Suomi voisi tehdä Arktisen
Neuvoston puheenjohtajana?
Johdatella kahden ja kolmen yhteispöydän luomista, jota
ennen kokoontuisi huippukokous, jossa kaksi alueen johtavaa valtiota kohtaavat
ja hyväksyvät samalla Kiinan jäsenyyden – jo senkin vuoksi, että se voisi olla
rahoittaja neuvostolle. Suomi voisi olla aloitteellinen Jäämeren radan osalta,
vieläpä siten, että radan ympäristöjälki olisi esimerkki muille.
Suomi voisi korostaa arktisten alueiden luonnonsuojelua –
yhteisvastuu periaatteella, esimerkiksi muille maapallon alueille. Lisäksi
Suomi voisi tunnustaa tiettyä autonomiaa alkuperäkansoille ja heidän
ikimuistoisille nautinnoilleen aidosti vapaasta
kulusta ilman rajoja!
Onko meillä Suomesta riittävä
osaaminen ja karismaattisuus puheenjohtajaksi – henkilönä?
Puheenjohtaja on aina johdattelija, jolla on tai tulisi olla
kyky viedä asioita yhteishyväksynnällisesti eteenpäin. Nyt nämä oikeasti aidot
ja kokonaisvaltaisuutta tavoittelevat päämäärät ovat siksi suuria ja vaikeita,
että Suomessa tulisi miettiä tätä henkilökysymystä tarkasti. Kestääkö nykyinen
hallitus tuonne puheenjohtajuuden alkuun vai hajoaako se? Miten käy Timo Soinin PS – puheenjohtajuuden?
Mikä olisi seuraava hallitus ja ennen kaikkea kuka olisi sen
ulkoministeri tai ottaisiko presidenttimme Sauli Niinistö poikkeuksellisesti
puheenjohtajuuden haltuunsa? Sauli mitä
tähän ajatukseen sanoisit? |5
…
|* Kuvakimara tilaisuudesta 14.2.2017 ~ 1
–
Tekstistä numerokohdat
|2 Meriklusteri 2020 ~ https://www.utu.fi/fi/yksikot/mkk/hankkeet/Sivut/Suomen-meriklusteri-2020.aspx
-
|2 Meriteollisuus - 13 miljardia € ~ http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/viime-vuonna-13-miljardin-liikevaihto-meriteollisuudesta-kaksi-kolmasosaa-ulkomaisissa-kasissa-6624541
-
|3 Tietoliikenneyhteys Koillisväylää pitkin?
|4 Pilvipalvelinkeskukset Suomeen ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/11/idan-ja-lannen-vedenjakajalta-loytyy.html
-
PS
Ellet näe tai
saa auki tekstin linkkejä, onnistuu se täältä, jossa on täysin sama teksti
toimivine linkkeineen ~ x -
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
...
DOC AN_arktinen_neuvosto_15022017 – Microsoft Word
Starter
PVM 15022017
|1138|@
6 kommenttia:
Westerbacka ja hänen kiinalaiset kumppaninsa tietänevät, että Kiinan keskushallinto on tiukentanut huomattavasti maasta lähtevän rahat tarkkailua. Yli 100 miljoonan USD projektit joutuvat tarkempaan selvitykseen. Enää ei riitä hyvä ja iskevä tarina, vaan pitää olla selkeä Kiinalle ja kiinalaille liittyvä etu ja rahallinen paluuvirta tai yhteiskunnallinen "keypoint" hyöty. Projektien pitää olla tuottavia ja linkitettävissä johonkin kärkihankkeiden suurempaan kuvaan - Kiinan näkökulmasta!
~ https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kiinasta-rahoitusta-tallinnan-tunnelille-etsiva-vesterbacka-juna-voisi-kulkea-jouluaattona-2024/LALascHp -
...
Trump ja Putin saattavat tavata uudelleen Suomessa alkuvuodesta – Presidentti Sauli Niinistön mukaan asiat ovat edenneet ”yllättävästikin parempaan suuntaan” -HS
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005859390.html -
.
Ilkka Luoma 11.10.2018 - 2:53:
Nykyinen presidentti Sauli Niinistö rakentaa koko ajan siltoja, niin itään, idemmäksi ja länteen. Niinistö saa ennakoidusti kolme suurta Suomeen - Arktisen neuvoston juhlakokoukseen: Venäjän presidentti Vladimir Putinin, Kiinan presidentti Xi Jinpingin ja US-presidentti Donald Trumpin*. Päätteeksi Kiina tulee neuvoston täysjäseneksi Koillisväylän vuoksi.
Niinistö on oivaltanut Suomen erinomaisen aseman täällä idän ja lännen vedenjakajalla - meidän sotilaspoliittisesti viisaan kansakuntamme tahdon mukaisen liittoutumattomuuden avustamana.
Talvella 2017 Suomea verhotusti houkuteltiin tulemaan mukaan Korean rauhanrakentamiseen yhdeksi järjestelijä-arkkitehdiksi, Suomessa tätä ei hoksattu**, mutta jotain vielä tapahtuu; uskoisin, että presidenttimme on varmaankin informoitu Pekingin tiekartasta ...
https://www.tiede.fi/keskustelu/71250/pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina-haluaa-jaseneksi
Tällainen on mahdollista vain Suomessa, hehkutettiin Venäjällä presidentti Niinistöä – toinen Niinistö taas sai niskakarvat pystyyn -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005864467.html -
Ilkka Luoma 15.10.2018 - 8:57
Eikä tässä vielä kaikki. Luotettavat huhut Pekingin nimettömistä lähteistä kertovat, että Kiinan presidentti Xi Jinping osallistuisi myös Arktisen neuvoston juhlakokoukseen. Näin avautuisi pr. Niinistön rauhan-nobeliin johtava tie. Syy Xi' n osallistumiseen olisi looginen - halu liittyä Arktiseen neuvostoon* varsinaiseksi jäseneksi, jota varmaankin Venäjä tukee - Koillisväylän vuoksi. Kiina on nyt Arktisen neuvoston "sivujäsenenä".
Meille kiinalaisten mukaan tulo voisi tuottaa rahoituksen ja sen myötä mahdollisuuden Petsamon Liinahamarin satamaan, jonne Venäjä vuokraisi meille Jäämeren radan jatkeen ratapohjan ja näin Suomi saisi kiintoisan puolueettoman aseman merkittävän kiinalais-venäläisen silkkitien eräänä päätessatamana! Huom! Saimaan kanava on myös osin venäläisiltä vuokramaa-alueena.
.
[10
...
Arktinen alue kuumenee - Suomi on matkalla seudun solmukohdaksi
Maailman vauraimpien valtioiden kiinnostus maapallon pohjoisinta kolkkaa kohtaan kiihtyy. Kehitys on yksi kaikkien aikojen mahdollisuuksista Suomelle.
" ... Professori Frederic Lasserre Quebecin Lavalin yliopistosta uskoo, että 10 vuoden sisällä varustamot voivat liikennöidä säännöllisesti Koillisväylällä ainakin kesäkuukausina. Yksi aktiivisimmista maista on Kiina. Kiina ja Venäjä solmivat kesällä sopimuksen Koillisväylän kehittämisestä. Alueen vapaakaupasta ovat kiinnostuneet myös Etelä-Korea ja Japani. Kaukoidän maiden kesken onkin syntymässä uusi arktisen alueen intressikeskittymä. ... " -OP
~ https://op.media/chydenius/vastuullisuus/arktinen-alue-kuumenee-suomi-on-matkalla-seudun-solmukohdaksi-90eb310a82ff420bb692a46027abeba7 -
.
.
HS:
Tallinna-tunnelin rahoitus etenee, vakuuttaa kiinalaisrahaston nokkamies: ”Raha löytää tiensä kuin virtaava vesi”
~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006283432.html -
...
Ilkka Luoma 24.10.2019 - 15:13
Tallinnan ratatunneli ei ole yksin kiinnostava kohde, sillä Tallinnan ja Helsingin yhteinenkään volyymi ei riitä kiinalaisille. Niinpä tuohon Tallinna-hankkeeseen liittyy muutakin.
Tuo muu on Jäämerenrata aina Petsamon Liinahamariin saakka. Siihen taas sisältyy mahdollisuus Suomelle vuokrata rata- ja satamapohja Venäjältä (vrt. Saimaankanavan vuokrasopimus), sillä Liinahamariin saataisiin kiinalaisella rahalla sotilaspoliittisesti puolueettomaan maahan Koillisväylän Silkkitien läntisin pohjoinen satama purkamaan lastia Kiinasta ...
Eikä tässäkään vielä kaikki, vaan tuohon Koillisväylään lasketaan Aasian datakaapeli, joka jatkaa matkaansa Liinahamarista Jäämerenrataa pitkin Rovaniemelle ja siitä eteenpäin soveltuvaa reittiä pitkin Helsinkiin ja välille - Jyväskylään - rakennetaan kiinalainen datakeskus AliBaballe.
Sen sijaan AliBaban Pohjois-Euroopan keskusvarasto nousisi Venäjän Karjalaan ja samalla rakennetaan Liinahamarin radasta pistoraide Murmanskin rataan ja sitä myöten Leningrad oblastiin ja ... kauemmaksikin Venäjälle.
Jäämerenradan varteen voidaan rakentaa kiinalaisella rahalla Pyhätunturille suuri kiinalais-suomalainen lomailukeskus yhteiskouluineen. Pyhällä on runsaasti venäläisomistuksessa olevaa maata ja uutta kouluakaan Pelkosenniemen kunta ei ole rakentamisen osalta päättänyt.
Kiina lähettää mielellään lapsiaan ja nuoriaan suomalaisiin kouluihin - ja Pelkosenniemelle voidaan suunnitella juuri tähän tarkoitukseen kansainvälinen koulu. Näin Pelkosenniemen tulevaisuus on taattu! ;-)
.
Lähetä kommentti