tiistaina, kesäkuuta 20, 2023

Valtiot tukevat aina elintärkeitä teollisuustoimiaan

 PROTEK|2563|413387|TIONISMI

.




..

Lentokoneet, laivat ja autot - unohtamatta ydinvoimaloita 

[20U19] - HS: "EU:n kilpailupolitiikka kaipaa parempaa suojausta, kun kiinalaisyritykset valloittavat maailmaa valtion tuella"
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000006336921.html -

__
EU on jo aloittanut omien valmistajien kilpailukyvyn kohentamisen - valtioiden tukiaisilla

Meneillään on ratkaiseva vääntö US-väitteitä vastaan, joissa syytetään EU' n ja tämän jäsenmaiden tukiaisista Airbus-lentokonevalmistukselle.

Tuo ilmaliikenteellinen liiketoimialue on valtavan suuri - arvellaan, että kasvuhokemallinen maailma haluaa seuraavien 20 vuoden aikana 15 000 uutta liikennesuihkukonetta, tosin Kiina ottaa tuosta määrästä valtaosan - ehkä jopa omalle valmistajalle - valtiotuettuna?



EU sai ankarat nuhteet Yhdysvalloista, joka taas turvaa ja tukee samalla tavalla - valtio-operoituna -

.. omaa Boeing-valmistajaa. Boeing on suuri ilmailuteollisuuden yhtymä - ollen myös valtava sotakoneiden valmistaja, esimerkiksi huippukallis Boeing F-35, jota kaavaillaan 10 miljardilla |1 (+ elinkaarikustannukset) - Suomellekin -kaupan voisi vielä ehkä perua, mutta millä syyllä.

|1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/11/miljardeja-taysin-vaariin.html -
|1 ~ https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/viranomainen-f-35n-varaosia-on-hukattu-ainakin-85-miljoonan-dollarin-edesta-summalla-rakentaisi-jo-kokonaisen-koneyksilon/80a1d320-face-4222-b29d-defc0f0eb39c -



Nykyään Kiina ostaa vielä siviilisuihkukoneet Boeingilta ja Airbus' silta

Voimme arvata miten käy, jos Kiina lopettaa "jossain ajan vaiheessa" nuo koneostot. Liukuhihnalta on tulossa kiinalaisten ensimmäinen oma kone C-919 |2, joka on erinomaisen kilpailukykyinen, jo senkin takia, että Kiinan valmistuskustannukset - mm. palkkoina kaikkinensa - ovat eri tasolla kuin lännessä. Kiinassa keskipalkka on "vain" 800 euroa kuussa! Tosin lentokonetehtailla palkat ovat paljon korkeammat - jopa 1000-1500 euroa/kk!

|2 ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000009616194.html -
"Kiinalais­valmisteinen matkustaja­kone teki ensimmäisen kaupallisen ­lentonsa
Vaikka C919 -kone on valmistettu Kiinassa, monet sen osista ovat peräisin ulkomailta." |*

|* Samalla tavalla Suomessa rakennetut loistoristeilijät pitävät sisällään valtavan määrän alihankitettuja osia ja osakokonaisuuksia, ja niistä tulee paljon juuri Kiinasta!



__
Eli, jos syytämme Kiinaa epäreilusta kilpailusta, olisi vähintäänkin tutkittava myös oma pesä, ennen kuin enemmälti syyttelee kevyin todistein noilla kilpailunvääristämisväitteillä.

Voisimme myös tarkastella matkustajalaivatilauksia, joissa siinäkin Ranska on kunnostautunut tukemaan omiaan |3. Me suomalaiset koimme sen, kun Turku oli korealaisten omistuksessa. Ranska veti välistä ja tuki valtiona suoraan maassaan olevaa samojen korealaisten omistamaa telakkaa, koska Ranskan valtio on siinä omistajana. Risteilytilaus meni Ranskaan - ei tullut Turkuun.

|3 ~ https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pia-kauma/129445-pitaako-valtion-tukea-kannattamattomia-bisneksia/ - ote kansanedustaja (kok.) Pia Kauma' n kirjoituksesta:
" .. Suurristeilijöiden rakentaminen on raskaasti valtioiden tukemaa liiketoimintaa, joka on hyvin vaikea saada kannattavaksi. Ranskassa presidentti Sarkozy teki vuonna 2008 päätöksen, jonka mukaan valtion omistusosuutta telakkayhtiössä kasvatettiin merkittävästi. .. "


Nyt tilanne on jo toinen, kun Turun telakka meni saksalaisille.

__
EKSTRA
Entä venäläisten omistama Helsingin telakka?!
https://yle.fi/a/74-20024255 -
"Kanadalaisyhtiö aikoo ostaa Helsingin telakan, jonka omistavat venäläiset – elinkeinoministeri: telakka on ollut pitkään ongelma
Venäjän vastaiset pakotteet ovat hankaloittaneet telakan tilannetta. Helsingin Hietalahdessa toimivalle telakalle on etsitty uutta omistajaa jo pidempään."


__
PS.
Entä Kiina sitten - osti Volvon henkilöautot, ja nyt Volvolla menee paremmin kuin koskaan - rahaa on ja ruotsalaiset insinöörit saavat toteuttaa mielihalujaan tulevaisuuden autosta - ja syntyihin sieltä kiinalais-ruotsalainen Polestar.

Tuo Volvon myynti Kiinalle sai syntysanansa Suomessa - Kulosaaren Suurlähetystö kaupalliselta osastolta - kauppaan piti alkuperäisen suunnitelman mukaan liittyä vielä Saab, mutta amerikkalainen GM kielsi sen myynnin - tuolloin vuosia - vuosia sitten! Hyvä niin - sitä ei enää edes tarvittaisi - kiinalainen BYD korvaa sen täysin.

__
115204



|  66  SUOMI24  308  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  Twitter  |



__


Ei kommentteja: