Näytetään tekstit, joissa on tunniste lasten kasvatus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lasten kasvatus. Näytä kaikki tekstit

keskiviikkona, huhtikuuta 03, 2024

Vantaalta yhteinen asia maamme hallituksesta koteihin asti

 KOULU|2827|472033|MURHA


"Ihmetys on suuri" -By Imppu 2024 - 11V 03/2024

MIX?

-kysyy 4. luokkalainen koulukiusaamisesta alkanutta -- ?


*VIERTOLA*



-unohtamatta lapsiemme tukemista juuri nyt -on vihdoin heräämisen aika! --

-aivan ensimmäiseksi voidaan paljolti todeta, ettei tämä lopullisuuteen johtanut hyvin surullinen tekosarja lähde vain lapsesta, vaan paljolti kotoa, kaveripiireistä, kuvaruuduista ja ennen kaikkea kasvatuksesta |0

- joka ei ole vain kaveruutta, vaan myös oikeaa vastuullista kasvatusta lapsemme parhaaksi, lapsien kokiessa luottamusta ja vakautta -
.. yhä vaikeammaksi muuttuvaan aikuisten maailmaan.



Aloitetaan maamme hallituksesta, joka masinoi lakeja


-toivottavasti parhaaksemme; tosin nyt näyttää että lakikimara, joka on tulossa vain vaikeuttaa kotejamme.
Kaikilla ei voi aina mennä hyvin, vaan meitä on moneen kerrokseen, junaankin ja kaikista tulee pitää huoli -
"vähemmän aseita ilmaiseksi Ukrainaan ja enemmän huolehdintaa meitä koskettaviin asioihin!
- nyt oikeasti ministerit - herätkää ajattelemaan.
Koettakaa hyvät ministerit keskittyä todella meitä suomalaisia sisällämme koskettaviin vaikeisiin asioihin -
-- alkaen koulukiusaamisesta |1, -väkivaltaan kouluissa ja kaduilla |2.


|0 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2024/01/lasten-kasvatus-on-tekijoidensa-summa.html -
"Lasten kasvatus on tekijöidensä summa -"
|1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/04/iloa-oppia-kaikki-mukaan-ketaan-ei.html -
""Iloa oppia - kaikki mukaan, ketään ei jätetä!""
|2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/07/tapaus-koskela-kirja-vakivallasta-ja.html -
"Tapaus Koskela - kirja väkivallasta ja juurettomuudesta, kun yhteiskunta unohti"


__ __
Lopettakaa ministerit osittain harhautunut joukko- ja psykoottisuutenne, sekä sen myötä "turha pönötys" ja hymistely papukaijamaisesti hoettuina "kansallisen turvallisuuden kysymyksinä", liian kauas katselemisena -

-oppikaa katsomaan meihin itseemme/ kansalaisiinne - 

kaikilla ei mene hyvin, ja kohta monilla menee vieläkin huonommin.

--- ja niin sokeina nähdä valtioneuvoston linnasta meidän omia sisäisiä suurongelmia, joista tämäkin tapahtuma Vantaalla on vain yksi ilmentymä.
Keskittykää vihdoin meidän omiin sisäisiin asioihin ja jättäkää turha haahuilu "kansallisen turvallisuuden hokemisesta" - on aika nähdä oikeasti meitä suomalaisia koskettaviin arkiasioihin.

__
On tietenkin selvää ja inhimillistä, että nyt valitellaan koko poliittisesta kentästä -
- ymmärtämättä täysin todennäköisesti sitä todellista hätää mitä suomalaisissa arjen perheissä nyt koetaan ..

-laajasti, yhteishengellisesti, ja kohta vaatien Teiltä poliitikoilta oikeita kansakuntatekoja; ei enää purramaisia "saksia ja leikkuulautoja" -suoranaisena "kettuiluna" kansalaisiamme kohtaan -

.. eikä enää liiaksi ylipaisuteltuja hokemia itärajalta, vaan valtioviisautta tosiasioiden tunnustamisena kohdata kansa, sen omin tärkein joka päiväisin arkiongelmin.

Sekin on selvää ettei teillä ministerit ole suoraa syyllisyyttä tapahtumiin Vantaalla, mutta teillä on velvollisuus olla iholla laatiessanne lakeja, joilla säädetään tämän valtiomme sisäistä turvallisuutta ja hyvää oloa kokea ja tuntea hyväksytyksi olon tunnetta kansakunnassamme ...

-näin tämä "maailman onnellisin kansa" tulee teiltä vaatimaan.
[Onni ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2014/11/onni-happyness.html - ]

__ __
Keskittykää hyvät arvon ministerit - jättäkää turha koheltelu ja turha nokitteluylpeys, ja ottakaa selvää mitä merkitsee koulumaailmassa kiusaaminen, väkivalta ja jatkuvasti lisääntyvä 5-15 sekunnin "shorttielämä" |3, josta lääkärit, psykologit ja asiantuntija vaikeroivat |4,

-- vai oletteko itse tuon lyhytjänteisen ohdakkeen alla parkumassa Venäjän, idän pahuutta, ettekä näe sokeina missä kansalaisemme monin osin taivaltavat - arjessaan.

|3 ~ "myöhemmin" -
---
|4 ~ https://yle.fi/a/74-20074127 -
Yle-otsikointi:
"Joonas Konstigin kolumni: Nuorison mielenterveyskriisi saattaa johtua lahjasta, jonka he saivat hyvää tarkoittaneilta vanhemmiltaan
Tutkijan mukaan lapsista kasvoi arkoja ja ahdistuneita nuoria, kun he lakkasivat leikkimästä riskaabeleitakin leikkejä – ja löysivät jotain paljon kiinnostavampaa, Konstig kirjoittaa."

YLE-ote: " .. ”Leikkikeskeinen lapsuus” on amerikkalaisen psykologin Jonathan Haidtin käsite. Haidt on viime vuosina tutkinut nuorison mielenterveyskriisiä. Hänen ryhmänsä on kerännyt kirjaa The Anxious Generation varten dataa pitkin länsimaita ja kaikkialla nähdään samaa: Nuorten ahdistus, depressio, itsemurhat, viiltelyt sekä yksinäisyys lähtivät jyrkkään nousuun ajanjaksolla 2010–2015. Pahiten tytöillä. .. | .
.. . 2010–2015 tytöt muuttivat Instagramiin. Pojat katosivat pelimaailmoihin ja pornosivuille. Leikkikeskeinen lapsuus vaihtui puhelinkeskeiseen lapsuuteen. .. | .
.. . Nuoriso voi huonosti, koska älypuhelimet ohjelmoivat heidän aivonsa erilaisiksi kuin leikkivillä lapsilla. Aktiivinen ja sosiaalinen leikkiminen korvattiin ruudun tuijottamisella .. "

__ __ _
Olisiko aika oppia neuvottelemaan, keskustelemaan -

-- lähestymään kansaa - nähdä toveripiiritkin osaksi tätä lisääntyvää "pahaa oloa", mikä jäytää pinnan alta kohisten esille tullen.


__
146856

| 37 SUOMI24 P 503 | 71 SUOMI24 A 536 | 27 SUOMI24 A P 262 | 26 SUOMI24 152 | VU |  FB | Vapaa sana | FB "totuus" | X | 91 EKSTRA24 478 |  



"Kuu­des­luok­ka­lai­nen oppilas kuoli Vier­to­lan koulun am­pu­mi­ses­sa, kaksi lasta louk­kaan­tu­nut va­ka­vas­ti – Epäilty käytti lu­val­lis­ta kä­sia­set­ta"

***


2 [24]

Paha olo korjautuu vain teoilla, jotka tuovat yhteenkuuluvuutta, osallisuutta ja tarpeelliseksi tuntemisen tunnetta, jossa me kaikki olemme jotain hyväksytysti, kukin lähtökohdistansa.

Olemme kaikki lähtökohdiltamme yhtä arvokkaita - niin Te ministerit kuin kotiväki ja lapsetkin -kaikki tahoiltansa. Tässä ehdotelmia tiekarttaan ja tavoitteisiin, jotta saamme oikeaa katetta "maailman onnellisimpaan kansaamme"

__
VÄLIEKSTRA 1!
Entä unohtamamme opettajat |OP - suuren vastuun kantajat; mutta onko heillä enää työkaluja kantamaan tuota vastuuta -arvostammeko heitä yhteiskuntamme yhtenä tärkeänä ydinryhmänä? Mitä mieltä ministerit olette?

|OP ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2007/11/pelko-huomisen-tuntemattomuudesta.html -
"Pelko huomisen tuntemattomuudesta konkretisoitui Jokelassa yhdeksälle ihmiselle lopullisella tavalla"
-IJL-BLOG 2007

..
VÄLIEKSTRA 2!
Entä kotiväki, joka jo monin osin tästä kuusta lukien kokee vieläkin suurempia talousvaikeuksia - entä kotikasvatus |K, kun voimat loppuvat - isiltä ja äidiltä, joiden se toiseksi tärkein tehtävä olisi kasvatus - omien lastensa kasvatus?

|K ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/06/vertailu-alkaa-jo-ala-asteilla-kenella.html -
"Vertailu alkaa jo ala-asteilla - kenellä merkkituotteita ja keillä jäljitelmiä"
-IJL-BLOG 2023

__
Kuvaruutu, internet ja sekuntien mittaiset "lyhyt shortit" (niin hyvässä kuin pahassa - keskittymisongelmineen?)


- kaikki nuo kiihkeyttävät hallitsemattomasti paljon kysymyksiä herättävinä; ainakin osaa lapsiamme -

.. he ovat paljolti todellisuustietämättömiä kaukaa maailman pahuudesta, mutta suuntaavat uutiset puskevat koko ajan väkivaltaa - ja erityisesti Ukrainasta -nyt myös Gazasta |G, osin perusteetta meille "todisteltuna" -

.. kun teistä poliitikoista ei kukaan osaa edes kertoa miten tuo Venäjä on meitä aikuisten oikeasti uhkaillut - sotilaallisesti. Itärajan pakolaisetkin tutkittiin osaltansa jo vuosia sitten - tässä norjalaisten puolueeton kannanotto analyysina:

Yle-linkki ~ https://yle.fi/a/3-9128359 -
Yle-otsikoituna näin:

"Norjalaistutkijat: Itärajan pakolaiset eivät olleet Venäjän juoni
Tuoreen norjalaisen tutkijaraportin mukaan vuosi sitten alkanut pakolaisten joukkotulo itärajalta Norjaan ja Suomeen ei ollut Venäjän hybridisotaa. Fridtjof Nansenin instituutin tutkijoiden mukaan turvapaikanhakijoita houkutti Norjaan ja Suomeen halpa matka ja turvallinen reitti."

__ _
Niin, että koulukiusaaminen - aloitetaan siitä
[Kirjoitus vuodelta 2021! ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/08/liikaa-afganistania-liian-vahan-omia.html - vuodelta 2021]

Kirjoitimme siitä toinen toisensa perään - aiempaa PM Sanna Marin' ia ei juurikaan kirjoitusvastineina ollut kiinnostunut; vaan rynnisti nahkarotsein Ruotsiin käännyttämään heitä Natoon, selittämättä tarkemmin miksi.

Vain aiempi presidentti - Sauli Niinistö otti asiakeskeisen ohuesti osaa koulukiusaamiseen - vierailullaan Jope Ruonansuun lapsuuden koulussa |4 - konkreettinen kouluvierailu ja Sauli ansiokkaasti kertoi ja otti kantaa koulukiusaamiseen, .. mutta siihen se jäi, vaikka perheessä on pieni poika, kuten pieni tyttö Sannalla ja hänen isällään.

|4 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/04/tp-sauli-niinisto-tarttui.html -
"TP Sauli Niinistö tarttui koulukiusaamiseen - teko vailla vertaa!"

-- ja tässä hiukan laajemmin --
|4 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/08/on-myos-syytta-onnitella-75-tp-niinistoa.html -
"On myös syyttä Onnitella 75 TP Niinistöä,"
-IJL-BLOG

__
Eikö lastemme huominen kiinnosta nyt riittävästi - ilman lapsia ei ole tulevaisuutta!

.. entä nykyiset PM (kok) Petteri Orpo ja TP (kok) Alexander Stubb ja SM ja (ps) Mari Rantanen?

Kertokaahan miten nyt aiotte tarttua meidän suomalaisten omiin sisäisiin tärkeisiin asioihin - sillä yksinkin Vantaan Viertolan kaltainen tapahtuma on liikaa - eikö? Jokela |OP ja Kauhajoki ovat varmaan jo unohtuneet?



3 |24]

Kouluväkivalta -lisääntyvä suurongelma -

[ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/11/kouluvakivallasta-katujengeihin.html -
-otsikoituna näin vuodelta 2022:
"Kouluväkivallasta katujengeihin!"
-IJL-BLOG ]

.. joka saa myös liekkejä kaduilta, ja mistä tuo katuväkivalta kumpuaa - ja nyt ilman mitään syyllistelyä tai vihjailua mihinkään suuntaan -- -- maahanmuuttajia haluamme -näin meille tulee uusia kulttuureja - tapoja, jotka saattavat aiheuttaa ongelmia, kun ajatus ja ymmärrys ei aina riitä -meillä valkoisillakaan,

.. tarvitsemme kuitenkin ihmisiä tekemään työtä, mutta jos otamme meille muuttajia; huolehdimme myös heidät kuten omat suomalaisetkin.

Osoittelematta mihinkään suuntaan .. Mitä tulette tekemään arvon ministerit, jotta meille tulevat kokevat olonsa hyväksytyksi - kuuluvaksi yhteiskuntaamme?

Emme voi enää eriarvoistua, emme voi enää vastakkain asettua - me voimme vain olla yhtä, olla yhteiskunta joka huolehtii kaikki omamme - ja se tarkoittaa sitä, että kun otamme maahanmuuttajia -

.. kannamme myös kotoutuksesta täyden vastuun ja teemme kaikkien, siis kaikkien suomalaisten olon tarpeelliseksi tuntemuksen hyvään oloon - olla osa jotain sellaista, josta voi olla ylpeä!

__  __
Kaikki tämä vaatii hallitukselta ja pääministeriltä johtajuutta, joka näyttäisi olevan hakusessa, ellei jopa hukassa. Mikäli ei omien sisäisten asioidemme hoito ja soveltuvien lakien säätö tunnu tarpeelliselta - erotkaa ja antakaa kansan puhua uusista ennen aikaisista eduskuntavaaleista.

Ottakaa nyt nätisti sanottuna lusikka "kauniiseen käteen" ja ryhtykää tosissanne kansalaisiamme oikeasti huolestuttaviin asioihin -se on Teidän kansalaisvelvollisuus; olette valittuja ja nyt ryhdyttehän töihin ja jättäkää kaikki muu, osin turha pöhinä vähemmälle.

__  __
Ystävällisesti huomauttaen katsottehan tehtäväksenne huolehtia kansalaisistamme

-aikuisten oikeasti. Tehkää konkretiaa, osallistukaan, miettikää mitä kansakunta oikeasti tarvitsee. Vaikka tämä on "vain" yksi tapahtuma - oli se liikaa; aivan liikaa.
Maamme hallituksella on valtiovastuu ja kansa on teidät tuohon vastuuseen valinnut!

..
Ystävällisesti toivoen Teiltä nyt tekoja, ja vähemmän puheita - voimme valitella, ja olla surullisia, tietty - mutta nyt on aika kääriä hihat. Parasta inhimillisyyttä on teot jotka nostavat kansakuntamme yhdessä tekemisen tunnetta - tarpeellisina ja toivottuina.

__
HS-ote: " .. Ampumavälikohtaus Vantaalla järkyttää syvästi. Ajatukseni ovat uhrien, heidän läheistensä ja Viertolan koulun muiden oppilaiden ja henkilökunnan luona. Seuraamme tilannetta tiiviisti ja odotamme viranomaisten päivittyviä tietoja, Orpo kirjoittaa viestipalvelu X:ssä. .. "

HS-linkki ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010331299.html -
HS-otsikointi: "Näin poliitikot kommentoivat uutista: ”Voin vain kuvitella tuskan ja huolen
Hallituksen ministerit ja muut poliitikot ilmaisivat järkytyksensä Vantaalla tapahtuneesta kouluampumisesta."
-HS

|6 - IS-toimittaja Juulia Hakulinen

Date: 23.9.2023 -- 12:05
KOKO Suomi pysähtyi tasan 15 vuotta sitten, kun kauhajokelaisen koulun käytävät täyttyivät kovista laukauksen äänistä.

IS-linkki ~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009840234.html -
IS-ote: "22-vuotias Matti Juhani Saari saapui aseen kanssa Kauhajoen koulutuskuntayhtymän tiloihin 23. syyskuuta 2008 ja riisti hengen yhdeksältä oppilaalta, yhdeltä opettajalta ja itseltään. Ennen kuolemaansa Saari oli onnistunut sytyttämään koulutiloihin myös tulipalon. .. "

____ ____



" .. Virginia Cityn yliopiston henkilökuntaa kritisoitiin huhtikuussa voimakkaasti puutteellisesta tiedottamisesta sen jälkeen kun vakavasti häiriintynyt korealaisopiskelija ampui 32 opiskelijaa ja itsensä Yhdysvaltain verisimmässä koulusurmassa."

-Yhdysvalloissa tapahtuu eniten koulusurmia ja -väkivaltaa

***


4

__
PS 1
https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/03/eu-tasoinen-ilo-oppia-mentaliteetti.html -
"EU-tasoinen ilo oppia mentaliteetti - stoppi koulukiusaamiselle ja -väkivallalle"

__
PS 2
IJL-ote: "Kaikista on otettu se hellyttävä kaksivuotiskuva – jossa viattomat silmät tutkivat kameraa ja kuvaajaa, samalla vilkkaat kätöset pitävät isin kelloa tiukasti rintaa vasten – oli turva mihin tarttua. Missä vaiheessa meni jokin pieleen – missä kohtaa aika kiihtyi ohi harkinnan ja turvallisuuden tunteen – millä kohtaa ei ollut enää kuulijaa?

Hätä kasvoi sisuksissa, kalvoi mieltä ja tunnustusta antava hyväksyntä jäi saamatta. Yhteenkuuluvuutta 1] ei löytynyt kotoa, vain riitaa - ”olin aina jotenkin väärässä, ja syyllinenkin”. Oppia ei juuri jaettu, ehkä vain remmillä tai hylkäyksellä arestiin. .. "

https://ilkkaluoma.blogspot.com/2013/10/puukotus-suoraan-vanhempien-sydameen.html -
"Puukotus suoraan vanhempien sydämeen!"

-IJL-BLOG 2013


______

ILU-MEDIA

IJL-Productions



Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com


020424 -Total Visits: 1217949 Total Visitors: 171545  
260324 -  ? 
190324 -Total Visits: 1176621 Total Visitors: 168245
120324 -Total Visits: 1164921 Total Visitors: 166423
050324 -Total Visits: 1144396 Total Visitors: 164484  

270224 -Total Visits: 1135091 Total Visitors: 162566

200224 -Total Visits: 1112477 Total Visitors: 160557   

130224 -Total Visits: 1098229 Total Visitors: 158918  

060224 -Total Visits: 1081898 Total Visitors: 157423    

300124 -Total Visits: 1069055 Total Visitors: 155308

__ 

121223 -Total Visits: 1008903 Total Visitors: 145647  

051223 -Total Visits: 1001685 Total Visitors: 144453    

211123 -Total Visits:   977778 Total Visitors: 139688  

141123 -Total Visits:   967368 Total Visitors: 137833  

071123 -Total Visits:   959023 Total Visitors: 136707  

311023 -Total Visits:   951943 Total Visitors: 135561  

031023 -Total Visits:   916765 Total Visitors: 130470   


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e

 

UPI-FIIA: NATOn  YDINASEPELOTE ja Suomi


PORILAISTEN MARSSI


_

IJL-BLOG PHOTOS  from SHUTTERFLY 


1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -

2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f - 

3 Folder ~ https://link.shutterfly.com/UQ9xwlybzGb -

tiistaina, tammikuuta 09, 2024

Lasten kasvatus on tekijöidensä summa -

 LASTEN|2764|463024|KASVATUS

Kuva: ~ https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/hyvinvointia-digiajassa/sopiva-ruutuaika/ - **

"Ruutuaika-käsitettä tulee tarkastella monesta eri näkökulmasta ja kiinnittää erityistä huomiota myös siihen, mitä ruudun ääressä tehdään, eikä ainoastaan käytettyyn aikaan. Yksi tapa lähestyä ruutuaikaa on tiedonkäsittelyn aktiivisuuden näkökulmasta. Mitä lapsi tai nuori tekee medioiden äärellä? Edistääkö hän kaverisuhteitaan, oppiiko uusia taitoja, saako onnistumisia?"


****



- tarkoittaen lapsen ensisijaisesti omaa isää ja äitiä!

Evoluutio määräsi meille vanhemmille lopulta vain sen merkittävimmän tehtäväkokonaisuuden - lisääntymisen ja 'yhteisen hedelmän' kasvattamisen -


- se on sitä suurinta rakkautta ja lähimmäisen hoitamista! -

!

 ¨ Tässä kohdin on oikeudenmukaisuutta noudattaen todettava, etteivät kaikki aikuiset halua lapsia, on myös aikuisikäisiä, jotka eivät syystä tai toisesta voi saada lapsia

-elämä ei aina ole niin oikeudenmukaista kuin sen haluaisimme olla.

!

__ __  __ __ 

Yhteiskunta on avoin ja sosiaalisesti yhteenkuuluva, ... parhaimmillaan

Yhteiskunnassa voidaan esittää malleja kollektivismista individualismiin (mitä uutta sillä välillä olisikaan?)

Lapset voidaan hoitaa ja nimenomaan kasvattaa kotona oman isän ja äidin toimesta, jotka ovat lähtökohdiltaan aina huolehtivaisimmat hoitajat ja kasvattajat.

Näin on aina ollut, on ja tulee olemaan ---



Nyt on "kasvatusareenalle" ilmestynyt uusi uhka, mahdollisuus ja lopputulos -

.. kännykän antama venyvä aikahammastus (- shortteineen*), kun vanhemmilta sitä aikaa ei riitä, tai sitten tämänkin osalta koetaan vapaa kasvatus niin oikeaksi metodiksi, jolloin lapset ja/tai heidän kaverit tekevät päätöksen turvautua "oppimetodeihin" nykyisestä internet-maailmasta |1;


-- sen kaikkine mitä erilaisimpine applikaatioineen.

|* Short on sanan mukaisesti lyhytvideo tai muu esitys, joka kestää sidettävän lyhyen ajan. Tuossa piilee sen suuri vaara - keskittymiskyky saattaa kaventua sekuntteihin, jolloin esimerkiksi kirjan aito lukeminen kokonaisuutena ei ota onnistuakseen, kun lopputulos ja h-hetki pitää saada ~15 sekunnissa.



Pitkäjänteisyys ja kyky odottaa maltilla on vaarassa rapautua ja opitaan - halutaan ratkaisun | mielihyvän syntyvän "hetkissä"

|1 HS käsitteli (21.12.2023 - |2) vanhempien kasvatusvastuuta.
HS-ote: "Olemme töidemme kautta nähneet älypuhelimen käytön kielteiset vaikutukset sekä vanhempien haasteen asettaa rajoja lapsilleen. Tämä kertoo vääristyneestä vanhemmuudesta: vanhemmat eivät uskalla ottaa kasvattajan roolia vaan ovat lähinnä kavereita lastensa kanssa"
HS-linkki: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010087158.html -
HS-otsikointi: "Vanhempien on uskallettava olla kasvattajia
Jatkuva kännykän käyttö ei ole lapsen perusoikeus."
-kirjoittajina sosionomit Minna Kurlin ja Outi Vainio (yamk) - Kasvatuksen tukena Oy
..
|2 HS-linkki: ~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010068075.html -
HS-otsikointi: "Pisa-tulokset säikäyttivät vanhemmat – Tällaisiin toimen­piteisiin perheissä on ryhdytty
Suomen edelleen laskevat Pisa-tulokset ovat huolestuttaneet osan vanhemmista. Opettaja Joona Puhakka ei aio hankkia lapsilleen älypuhelimia ennen peruskoulun loppumista."
-HS-toimittaja Rebekka Salmela

__ __ __ _
Puhumme tänään jo niin sanotusta "aplikaatiokasvatuksesta",

.. entä kun se muuttuu tekoälypohjaiseksi ja markkinatalous pääsee siihen kiinni kaikkine houkuttimineen? Markkinatalouden tavoitteena on nykyään vielä lisääntyvä markkinaosuus, - liikevaihto, - yritys- ja yrittäjävoitto ja omistajille - voitonjako.

__ __
Mihin meidän vanhempien oma perintötekijöiden kasvatusaplikaatio oikein monin osin pääsi katoamaan vai onko se evolutiivisen tuotekehityksen vallassa?

__ __
Nyt laajennamme aihealueen näkö- ja tulokulmaa!

[ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2007/06/lasten-kasvatus-on-luonnostaan.html -,
"Lasten kasvatus on luonnostaan jyvittynyt lapsen omille vanhemmille"
-IJL-BLOG vuodelta 2007]

Lapset voidaan laittaa myös yhteiskuntaohjattuun päivähoitoon kokemaan ja oppimaan sosiaalisuutta ja yhteistoimintaa muiden kanssa -kyse vuorovaikutustaitojen kehittymisestä -puhuttaisiinko vaikkapa tänään arkidiplomatiasta.

__ __
Mihin yhteiskunnan pitää ylettyä, entä vastuu mistäkin -

.. kun kyse yksilönvapaudesta, yhteiskuntakelpoisuudesta kuin vanhempien velvollisuudesta tuon meitä ohjaavan evoluution "käskyttämänä"?

Maksuttomuus päivähoidon osalta antaa mahdollisuuksia, vastuunkantoa kuin vapautta toteuttaa myös itseään vanhempina ja ei aina niin "yhteiskuntavastuullisesti"!

__ __ __ __ _
Kansakuntaa puhuttaa, ja ainakin aikanaan puhutti lasten päivähoidon niin sanottu 0-maksuluokka |3

|3 Näin nykyään esimerkiksi Helsingissä: "Mitä varhaiskasvatus maksaa?
Varhaiskasvatus päiväkodissa ja perhepäivähoidossa on maksullista. Maksu määräytyy bruttotulojen, perhekoon ja palvelun tarpeen mukaan. 5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus ja 6-vuotiaiden lasten esiopetus ovat maksuttomia 4 tuntia päivässä."
https://www.hel.fi/fi/kasvatus-ja-koulutus/varhaiskasvatus/mita-varhaiskasvatus-maksaa/varhaiskasvatusmaksun-laskuri -


Pitäisikö tätä elementtiä olla käytössä vai ei ja kuinka yleisesti?

__ __ __ __ __
Komplisoituva ja aikatauluissa kiireeseen kehittyvä sykintä (toiminnallinen kellotaajuus) ja lisääntyvä pätkätöiden yhteiskunta vaatii toimijoiltaan hektisyyttä eli valmiuksia osallistumiseen hetkellä millä hyvänsä -"partiolaissyndroomana".

Lapsetkin tässä kiireessä pitäisi tähän maailmaan saattaa jatkamaan ikääntyvien ikäluokkien myöhempää huolehdintaa vähintäänkin tulontasauksen, kulutusihanteen ja työvoimasaannon vuoksi.

-
139756


|  55  SUOMI24  242  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana   |  FB BLOG  |  X  |



__

|** 

Pohdi miten perheessä käytetään mediaa:

  • Käytetäänkö laitteita yhdessä vai istuuko kukin oman laitteensa äärellä?
  • Onko vanhemmilla mediavapaita hetkiä? Laitetaanko puhelimet ja tabletit pois ruokapöydässä, illalla tai muissa hetkissä?
  • Vuorotellaanko laitteilla? Miten se sujuu?
  • Miten huolehditaan, etteivät perheen pienemmät näe isommille tarkoitettuja sisältöjä?
  • Mitä pienempi tekee sillä aikaa kun isompi käyttää mediaa?


__



Ote ylläolevasta linkistä: " .. Lapset ottavat mallia vanhemmistaan. Näin ollen vanhempien olisi hyvä tarkastella myös omaa käyttäytymistään laitteiden parissa. Jos vanhemmat itse ovat jatkuvasti puhelin kädessä, lapsi mallintaa sitä omaan käyttäytymiseensä. Helposti käy niin, että lapsi unohtuu ruudun eteen. Päivään olisi hyvä mahtua muitakin aktiviteetteja ja lapsen päivän pitäisikin koostua pääasiassa leikin, ulkoilun, harrastusten ja perheen yhteisestä ajasta, sekä riittävästä unen saannista.  .. "


***

_

2


Päivähoito - varhaiskasvatus on elimellinen osa lapsen ja nuoren kehitysjatkumoa, tuottaen aste-asteelta kykyisyyttä ottaa myöhempi yhteiskuntavastuu vastaan

__ __ __ __ __ 
Historiallisesti lapset on hoidettu kotona, mitään 0-luokkia ei ole ollut

Maksuttomuus on sosiaalisen ajattelun hedelmä, jossa ajateltiin vanhemmilla olevan ajoittaisia vapautumisen mahdollisuuksia lasten hoidosta - syntyi päivähoitosysteemi, myös ympärivuorokautiseksi, koska vuorotyöt eräin paikkakunnin olivat/ ovat yleinen ilmiö.


Päivähoito on erinomainen esimerkki tulontasauksesta, kun jotkut perheet tulo- ja sosiaalisin perustein saavat sen lähes ilmaiseksi tai jopa ilmaiseksi.

Voimme kutsua tätä itse poliittisesti johdetusti yhteiskunnan luomaksi vastuuksi ja velvollisuudeksi huolehtia, että meillä riittäisi vastuuta kantavia nuoria aikuisia sitten, kun on heidän vuoro astua yhteiskuntamme tulontasausremmiin -
huolehtimaan meidät eläkkeellä olevat |4 ja sinne siirtyvät. Nythän meidän määrä vain kasvaa, samalla kuin syntyvyys alenee |5 -huolestuttavasti.

__
VÄLIEKSTRA 1


Osaammeko mallintaa huomista tämän päivän päätöksille?
[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2013/10/peleista-mallinnukseen-ymmarrysta.html -,
"Peleistä mallinnukseen - ymmärrystä tietoisuuteen"
-IJL-BLOG ]



|4 - Väestön ikäjakaumakehitys aiemmin, nyt ja ennustreellisesti - Suomessa



Piirros: ~ https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/vaestoennuste-haastaa-elakejarjestelmaa2/


" .. Sen [vuoden 2018 tutkimuksen] mukaan Suomessa olisi vuonna 2030 alle 15-vuotiaita henkilöitä 760 000 ja vuonna 2030 määrä tippuisi jo alle 700 000. Näin vähän alle 15-vuotiaita on Suomessa viimeksi ollut 1870-luvun lopulla. Vielä 1970-luvulla maassamme oli miljoona alle 15-vuotiasta. .. "


*


     __ __ __ _

|5 - Syntyvyys Suomessa viimeisten vuosikymmenien aikana!




Piirros: ~ https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/ohi-on/


" .. Tuoreimmat tilastot vahvistavat Väestöliiton ennusteita vuodelle 2022: syntyvyyden kasvu on toistaiseksi ohi. Vuonna 2019 alkanut syntyvyyden toipuminen jatkui talvella ja keväällä 2020–21 voimakkaana. Nyt alkuvuonna 2022 kasvu on kuitenkin tyrehtynyt, ainakin hetkellisesti. Tammi-maaliskuussa Suomeen syntyi ennakkotilastojen mukaan 11 023 lasta, mikä on vain 90 vauvaa enemmän kuin vuonna 2019, joka oli mittaushistorian alhaisimman kokonaishedelmällisyyden vuosi maassamme. .. "


**



__ __ __ __ __
Laajetessaan kaikki systeemit tuottavat lieveilmiöitä ja vaikeuksia

Osa vanhemmista haluaa viedä lapsensa hoitoon, vaikka molemmat ovat työttöminä. Täytyyhän olla jatkuva mahdollisuus hakea työtä tai kuten työvoimatoimiston pitäisi edellyttää, olla aina valmiudessa ottaa tarjottu työ vastaan. Entä kieltäytyminen tarjotusta työstä?

__ __ __ __ _
Ääri-ilmiöitä Elämänajan virrassa! --

Osa vanhemmista käyttää vapaa-aikansa lasten kasvatuksen osalta seurusteluun ikätovereiden kanssa kartuttamalla valtion alkoholiverokassaa. Lapsi huutaa kotona, jopa nälkiintyneenä. Tapauksilla on aina puolensa ja ääri-ilmiöt eivät ole harvinaisia.

Elämme sosiaalisessa yhteiskunnassa, jossa ainakin periaatteellisena puolena on yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja yhtäläinen osallistumisoikeus -

.. siis miten näin muotoutuu kunkin oma - Sinunkin Elämän peli --
[Elämän peli: "Elämän peli - mikä on Sinun pelisi?" 

https://ilkkaluoma.blogspot.com/2013/10/elaman-peli-mika-on-sinun-pelisi.html - ]

__ __ __ __ __ _
Sosiaalisuuteen kuuluvat myös kanssakäyminen ikälajitovereiden kanssa

On tunnettua, että sosiaalisuutta ja yhteenkuuluvuutta rakentuu yhteiskunnan hoitomalleissa - lapset ikään kuin synkronoituvat tosiinsa niin hyvässä kuin pahassa.
Tiimihenkisyys, samakantaisuus ja sama-ajattelevuus kasvavat kiistatta ryhmätoiminnoissa ja lasten yhteiskuntapäivähoito on osaltansa sitä.

__ __ __
Elämme yksilöllisessä omakeskeisyysmaailmassa tavoitellen yhä enemmän "hyvää, parempaa ja tuottoisampaa", olemme kohta kyllästetyt näyttö- ja vertailutaloudella |6 kuin myös kasvuhokemalla; kun samaan aikaan lapsten ja nuorten some-maailma puskee "aplikaatiokasvatusta" -"hedelmillemme" - niin, missä vastuu?

|6 ~ https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ilkkaluoma/250179-naytto-ja-vertailutalous-mita-se-on/ -
"Näyttö- ja vertailutalous – mitä se on?"



_

3



Kasvuhokemassamme |7 emme juurikaan välitä riittävästi ympäristöseuraamuksista, ..

.. niin luontona kuin sosiaalisina suhteina, siksi kovaa on vedenjakajahallituksenkin kannustama markkinatalouden henki -"kaikki töihin" -periaatteella; nykyPM Petteri Orpon johtaman hallituksen ymmärtämättä täysin, ettei kaikilla ole täyttä, edes puolittaista työkykyisyyttä tuottamaan omaa osuutta tulontasaukseen, maksettuina veroina.

|7 ~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744681/kasvuhokema-on-rikkonut-luonnon-monimuotoisuuden -
"Kasvuhokema on rikkonut luonnon monimuotoisuuden"


__ __  __ __ _
Individualismi kasvaa minäkeskeisyydessä ja tätä suuntausta saattaa voimistaa yksilöllinen ja perhekeskeinen kasvatusmetodi, jossa kohtaanto muiden ikäleikkitovereiden kanssa on vähäisempää. Entä källeen "aplikaatiokasvatus" kännyköistä ja muista maailmojen verkoista päätelaitteina?

__  __ __ _
Kaukoidän maissa lasten vanhempien vanhemmilla - isoäideillä ja -isillä on suuri merkitys perhe- ja sukuarvojen vaalijana


Sanotaan, että veri on vettä sakeampaa -

.. näin se on ja sukuyhteys takaa parhaan perhe- ja sukukeskeisyyden, jossa myös talouden suosituimmuutta valvotaan sukujen sisälle.

__ __
Koko muu eläinkunta hoitaa, kasvattaa ja erityisesti valmentaa pentunsa, "eläinlapsensa" ja jälkeläisensä kokopäivätoimisesti vain määräajan ja tämän jälkeen "perimän hedelmillä" pitää olla riittävä itsenäisyys jatkaa suurinta luonnon järjestämää näytelmää - suvunjatkantaa.



Eläinvanhemmat pyrkivät aina antamaan parhaan valmennuksen perillisilleen, ..

.. koska luonnossa vallitsee selkeä valiintumisen ja menestymisen tie - heikoille ei ole sijaa, vaan vahvempi jatkaa ja kyvyttömämpi menehtyy. Millainen on lopulta muun eliö- ja eläinkunnan "aplikaatiokasvatus"?


Onko eläinkunnan aplikaatiot sisäänrakennettuja jatkomo-osioita, jotka ovat tuotekehittyneet tässä muutamien satojen miljoonien vuosien aikana?

Entä meidän ihmisten nykykapea-alaiset markkinaohjatut tietoushoukuttimet, jotka nyt jäytävät kiihkeästi lapsiamme näihin ~15 sekunnin "lyhytshort' seihin?

__ __ _
Pitääkö länsimaalaisessa sosiaalidemokratiassa järjestää "vähäosaisille" ilmainen päivähoito - ilmaiset "aplikaatiot"?

Mihin suunnataan lastenkasvatuksen painopiste, onko se yhteiskuntajärjestetty yleinen valmennus ymmärtää ja tulla toimeen sosiaalisessa kuin yhteenkuuluvuuteen tähtäävässä yhteiskuntamallissa; vai onko se yksilökeskeistä kasvatusmetodia tukeva perhe- ja sukukeskeisyys?

Pitääkö osalle lasten vanhemmista olla mahdollisuus "tyrkätä" jälkikasvu pois tieltänsä päivähoitoon tai nyt muodikkaasti sometuksen aplikaatiokasvattamoihin - niin, mikä onkaan oikea vastaus, jotta aukeaa pääsy omiin "harrasteisiin".


Liian moni lapsi on pelkästään yhteiskunnan hoitomenetelmien ja elämään valmennusjärjestelmien varassa. Kaikilla vanhemmilla ei ole riittävää vastuuta ymmärtää, miksi ovat lapsensa tehneet.

Osa vanhemmista on maallisuushakuisuudessaan yritteliäitä ja molempien aika menee halussa päästä kiihtyvään oravanpyörälliseen markkinamekanismiin, jolloin lapset saattavat olla "tiellä" haettaessa urajohteisuutta, titteliä ja valtaa (?) Näinkö?

Osa vanhemmista taas tarvitsee asiallisesti yhteiskuntahoitoa lapsilleen, jotta pääsevät suorittamaan perheen, lapsiensa ja läheistensä välttämättömyysasioita - työ on tärkein välttämättömyysasia.

Yhteiskunnan hoitojärjestelmät tulisivat olla käytettävissä kaikille sosiaaliseen asemaan katsomatta - näin oli määritetty, kun yhteiskunta oli vähemmän moniongelmainen.

Tasavertaisuus, yhdenmukaisuus ja tulotasoon katsomattomuus, muun muassa 0-hintaluokkina päivähoidoissa on synnyttänyt "helpon tien varastaa" lapsille tarkoitettua aikaa yhteiskunnan ja omien lapsien kustannuksella. 

On vastuutonta ajatella päivähoitoa "parkkipaikkana" omien "välttämättömyysmenojen" suoritepakotteen edessä.



Entä ovatko internetin aplikaatiot ja some-alustat "parkkiapaikkoja" vai välttämättömyyksiä oppia jotain "aivan uutta"?

-Olemmeko nyt liian tuntemattomilla vesillä kasvatuksen osin, kun kyse on kuitenkin meidän tärkeimmästä tehtävästä -lopulta?



_

4


Suomalainen yhteiskunta on järjestänyt yhden maailman parhaista lasten päivähoitomenetelmistä?

Tämä systeemi on tarkoitettu auttamaan vanhempia heidän suorittaessaan sosiaalisen yhteiskuntaelämänsä velvoitteita osallistumalla muun muassa tulonhankintaan saadakseen maksaa tulontasausta veroina esimerkiksi kulutuksestaan -on kyse arvonlisäverosta -pitäisikö tätä nyt nostaa?



Lapset tarvitsevat yhteenkuuluvuutta, rinnasteisuutta ja omaikäpolviosallistumista - tämän järjestää myös lasten päivähoito, jolloin kouluun menokin on helpompaa osallistumisvalmiuksien ollessa jo sisäänrakennettuna.

Lasten lähes 0-maksuluokkapäivähoitoa ei tule käyttää väärin hoidettaessa puhtaan itsekkäästi vanhempien omia menoja elämän laitapuolelta.



Vanhempien ensisijainen tehtävä on taata lapsilleen kohtuullisen ja muita kanssaeläjiä huomioonottavan menestymisen mahdollisuuden

Meillä länsimaalaisessa yksilökeskeisyydessä se tarkoittaa vuorovaikutustaitojen hankintaa tiimihenkenä ja ryhmätoimijoina estäen toivottavasti liiallista minäkeskeisyyttä, sillä vastuullinen yhteiskuntasysteemi ei toimi pitkään ahneudella, omanapaisuudella ja "kaikki minulle" kähminnällä.



Yhteiskunta on vastuuta toisista ja itsestänsä, mutta erityisesti lapsistaan

Päivähoitojärjestelmä ei ole ainut kasvatusmetodi, vaan se on lisä, joka auttaa vanhempia hakemaan tasapainoista ja toimivaa perheyhteyttä taaten jälkikasvulle suvunjatkannan mahdollisuudet.

Entä nettipohjaiset aplikaatiot -miten en voisivat näin aikuisten oikeasti edesauttaa sovinnaisuutta, hyväksyntää, tarpeelliseksi tuntemisen hyvää mieltä, moniarvoisuutta kuin ymmärrystä erilaisuutta kohtaan -

.. ettei meidän tarvitsisi olla rakentamassa nykymaailmallista vastakkainasettelun henkeä.

Lietsooko nykymallinen kaikkialle levinnyt lukuavaus- ja tykkäyspeukkupriorisoitu some-maailma aplikaatioineen tätä vastakkain asettumisen mantraa; meidän omassa kaikkivoipaisuudessamme?

Missä mennään teko- ja parviäly; missä mennään markkinaehtoisuus -kysynnän ja tarjonnan laki kuin kilpailullinen valtatekijä, kun mikään ei tahdo tänään riittää -

.. vaikka luontobiologia, joka meidät lopulta kaikki elättää käyden jo varahapella!

Ehkä tietävien insinöörien olisi keksittävä se kaikkien aplikaatioiden äiti, joka hapettaa keuhkomme jälleen vastaanottaviksi sellaiselle, mitä toinen vilpittömänä sanoo - ja jota Minä ja Sinäkin vihdoin opimme kuuntelemaan?

__
PS
Ilmaista internettiä ei ole kuin joissain kaupallisissa yhteyksissä, tai sitten yhteiskunnan vaihtelevasti eri palveluissa - esimerkkinä kirjastot tms .. muutoin lapsen vanhemmat maksavat kännykän nettiyhteyden omasta lompakostaan (lapsilisistään), siis mitään täysin kattavaa netin 0-maksuluokkaa ei ole!




______

ILU-MEDIA

IJL-Productions




Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com


090124 -Total Visits: 1043824 Total Visitors: 151042  

020124 -Total Visits: 1034117 Total Visitors: 149877   

261223 -Total Visits: 1027298 Total Visitors: 148577  

121223 -Total Visits: 1008903 Total Visitors: 145647  

051223 -Total Visits: 1001685 Total Visitors: 144453    

211123 -Total Visits:   977778 Total Visitors: 139688  

141123 -Total Visits:   967368 Total Visitors: 137833  

071123 -Total Visits:   959023 Total Visitors: 136707  

311023 -Total Visits:   951943 Total Visitors: 135561

  

031023 -Total Visits:   916765 Total Visitors: 130470   


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e

 

PORILAISTEN MARSSI


_

IJL-BLOG PHOTOS  from SHUTTERFLY 

1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -

2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f - 


..

e (C) R