Näytetään tekstit, joissa on tunniste lasten oikeudet. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lasten oikeudet. Näytä kaikki tekstit

sunnuntaina, huhtikuuta 14, 2024

Tehdyt virheet uhoina moninkertaistuvat lapsillemme!

CHIL |2833|474316|DREN


Kuva ~ https://felm.suomenlahetysseura.fi/lapsissa-on-tulevaisuus-lasten-oikeuksien-paiva-20-11/

" .. ”Kaikki ne haasteet, joita kohtaamme työssämme – esimerkiksi ilmastonmuutos ja väestönkasvu – vaikuttavat eniten tulevien sukupolvien elämään. Kehittyvien maiden väestöstä enemmistö on lapsia ja nuoria. Jos haluamme vähentää köyhyyttä maailmassa, meidän pitää investoida juuri heihin. On tutkittu tosiasia, että lasten ja nuorten koulutuksella, työllistymisellä ja terveydellä on vaikutusta maiden talous- ja muuhun kehitykseen”, lisää Tansaniassa asuva lasten oikeuksien asiantuntija Anna Holmström. .. "


****


YLÄNURKKA - ~ https://yle.fi/a/3-6827642 - "Lapset ovat tärkein investointi tulevaisuuteen -- 

 -- Varhaiskasvatus hyödyttää lasta enemmän kuin mikään myöhempi koulutus. Emeritusprofessori Jorma Sipilän mukaan tämä kansainvälinen tutkimustieto tulisi lopultakin ottaa vakavasti myös Suomessa. Varhaiskasvatuksesta hyötyvät erityisesti huono-osaiset perheet." 

 Koskettavuuden syvin olemus löytyy tämän linkin alta - linkitän tämän nimenomaan isänä - beljän lapsen isänä - joka teki virheitä, mutta ilmeisesti myös oikeita asioita katsoen niin monia eri tilanteita mitä perheessä - uusiperheessä - monilapsisuudessa kuin moniäitisyydessä tuli esille .. ja tässä https://www.youtube.com/watch?v=2_UFXIge0VE - ["Isä kulje hitaammin - Daddy Don't You Walk so Fast"] .. -kannustan kuuntelemaan tarkkaavaisesti jokaista sanaa erikseen miettien ---

 Koin tämän Ylänurkan juuri tähän avaukseen erityisen tärkeäksi!




[20U23] -- Virkakaudellaan TP Sauli Niinistö vahvisti Nato-lain etukäteen -

.. eikä antanut osaltansa kansalle mahdollisuutta ilmaista omaa aitoa mielipidettä Natosta -emme saaneet Nato-kansanäänestystä!

[ https://www.kauppalehti.fi/uutiset/siinahan-ne-presidentti-niinisto-vahvisti-nato-lait/f40c25ca-df83-403e-b462-70e6c777e26c -, otsikoituna näin:
"Siinähän ne” – Presidentti Niinistö vahvisti Nato-lait"
-toimittajana Teppo Ovaskainen - www.almamedia.fi]

__
PROLOGI - TP Sauli Niinistö teki virheiden |E sarjassa nyt sen viimeisen -

- vei nato-lain vahvistuksella Suomen ja Suomen kansan lännen sotilasliiton sotamahdollisuuksien, -todellisten uhkien eteiseen |1 - ilman yhtäkään vahvaa perustelua miksi, pelkät tyhjät mielipiteet, luulot, otaksumat kuin todisteettomat väitteet Venäjän sotilaallisesta uhasta eivät riitä -

-- ja tuon kaiken kansakuntamme on oivaltamassa raskaaksi 'West trolling manipulation' tietoisilmiön aikaansaannokseksi |e.

Herääkin kysymys miksi suomalaisilta vietiin mahdollisuus antaa mielipiteensä Natosta - ei järjestetty kansanäänestystä |2, vaikka muun muassa Niinistö oli sitä aiemmin kannattamassa!*

|E ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/01/tp-niinisto-uuden-vuoden-puheessaan.html -
|E ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/03/nainko-tp-niinisto-pohjusti-ja.html -
|E ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/03/tekiko-tp-sauli-niinisto-raskaan.html -
|1 ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009471837.html -, HS-otsikkona: 

"Zaharova: Suomen Nato-jäsenyys pahentaa sotilas­poliittista tilannetta

-HS-toimittajana Jenni Jeskanen.
|e ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/03/west-trolling-manipulation-mita-sanojen.html -


|2 ~ https://www.is.fi/politiikka/art-2000008718906.html - IS-otsikoituna: 

"Presidentti Niinistö Ylellä: Natosta ei tarvita kansan­äänestystä tai virallista mielipidemittausta

-IS-toimittajana Päivi Lakka.
|* ~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002903554.html -HS-otsikoltaan näin:
"Niinistö haluaa Natosta kansanäänestyksen"
-HS-toimittajana Eeva Palojärvi.


__ __
SOTAHISTORIAMME TUNTEMUS OLISI EDUKSEMME! -

Moni vielä muistaa veteraaneistamme miten toimittiin vuonna 1941 - tuolloin Suomen valtiojohto vei Suomen ja Suomen kansan sotaan |3 - yhdessä Saksan kolmannen valtakunnan kanssa, tuon sotakoneen kanssa, jota Adolf Hitler |4 johti yksinmäärääjän kädellä.

|3 ~ https://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/professori-markku-kuisma-suomi-osannut-trollata-myos-itseaan/ - Otsikoltaan näin:
"Professori Markku Kuisma: Suomi on osannut trollata myös itseään"
-katso EKSTRA 2!
|4 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/02/liikaa-yhdelle-vuodelle-90-vuotta.html -



Elettiin niin sanottua 1941-uhon aikaa |5 -

.. oli saatava takaisin se, mikä menetettiin Talvisodassa, jolloin Josif Stalinin johtama Neuvostoliitto hyökkäsi maahamme - tänään vieläkin tutkitaan miksi Suomi päätti osaltansa kesken maanvaihtoneuvottelut syksyllä 1939 Kremlin kanssa |6 - maapinta-alavaihtosuhde olisi ollut meille hyvä ja venäläisten perustelu Leningradin suojavyöhykkeeksi ainakin osin hyvin perusteltu.

|5 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/08/meno-ja-mediapaatos-muistuttaa-jo.html - IJL-BLOG otsikoltaan näin:
"Meno ja mediapaatos muistuttaa jo tietoista ajautumista vuodelta 1941 - ennen Jatkosotaa!"
|5 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/02/ii-nykyajan-1941-uho.html -
|6 ~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/10/03/aluevaatimuksia-ja-valelaukauksia-talvisota-syttyi-30-marraskuuta-1939 -


 YLE-otteeltaan näin:
" .. Moskovassa käytiin neuvotteluja kaikkiaan kolme eri kertaa. Suomalaiset myöntyivät luovuttamaan Neuvostoliitolle vain Leningradia lähinnä olevat alueet, Kuokkalan mutkan ja Terijoen, mutta se ei Neuvostoliittoa tyydyttänyt. Marraskuun 13. päivänä, kolmansien neuvottelujen jälkeen, suomalaiset neuvottelijat lähtivät Moskovasta. Paasikiven ja Tannerin käsitys oli, että neuvotteluissa oli vain tauko; ne eivät olleet katkenneet .. "

__
PS1.
Nyt jos koskaan voisi joku tietävä kertoa meille kaikille miten ja milloin Kreml on meitä suomalaisia sotilaallisesti uhkaillut -vaikkapa viimeisen 60 vuoden aikana. Aloitatko Sinä vastauksen antamisen. Odotamme innolla - syntyy varmasti hyvä debatti!

__
PS2.
Entä nyt, kun valtiojohtoa - nykyistäkin - jäytää syvällinen sota- ja joukkopsykoosi -klaania johtaa vieläpä uusi TP Alexander Stubb ..
-eduksemme vai kauhuksemme?
-millaisen perinnön lapsemme ja heidän lapset tulevatkaan saamaan?

..
__
147704


SUOMI24  |



_

2


x



..

tiistaina, tammikuuta 09, 2024

Lasten kasvatus on tekijöidensä summa -

 LASTEN|2764|463024|KASVATUS

Kuva: ~ https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/hyvinvointia-digiajassa/sopiva-ruutuaika/ - **

"Ruutuaika-käsitettä tulee tarkastella monesta eri näkökulmasta ja kiinnittää erityistä huomiota myös siihen, mitä ruudun ääressä tehdään, eikä ainoastaan käytettyyn aikaan. Yksi tapa lähestyä ruutuaikaa on tiedonkäsittelyn aktiivisuuden näkökulmasta. Mitä lapsi tai nuori tekee medioiden äärellä? Edistääkö hän kaverisuhteitaan, oppiiko uusia taitoja, saako onnistumisia?"


****



- tarkoittaen lapsen ensisijaisesti omaa isää ja äitiä!

Evoluutio määräsi meille vanhemmille lopulta vain sen merkittävimmän tehtäväkokonaisuuden - lisääntymisen ja 'yhteisen hedelmän' kasvattamisen -


- se on sitä suurinta rakkautta ja lähimmäisen hoitamista! -

!

 ¨ Tässä kohdin on oikeudenmukaisuutta noudattaen todettava, etteivät kaikki aikuiset halua lapsia, on myös aikuisikäisiä, jotka eivät syystä tai toisesta voi saada lapsia

-elämä ei aina ole niin oikeudenmukaista kuin sen haluaisimme olla.

!

__ __  __ __ 

Yhteiskunta on avoin ja sosiaalisesti yhteenkuuluva, ... parhaimmillaan

Yhteiskunnassa voidaan esittää malleja kollektivismista individualismiin (mitä uutta sillä välillä olisikaan?)

Lapset voidaan hoitaa ja nimenomaan kasvattaa kotona oman isän ja äidin toimesta, jotka ovat lähtökohdiltaan aina huolehtivaisimmat hoitajat ja kasvattajat.

Näin on aina ollut, on ja tulee olemaan ---



Nyt on "kasvatusareenalle" ilmestynyt uusi uhka, mahdollisuus ja lopputulos -

.. kännykän antama venyvä aikahammastus (- shortteineen*), kun vanhemmilta sitä aikaa ei riitä, tai sitten tämänkin osalta koetaan vapaa kasvatus niin oikeaksi metodiksi, jolloin lapset ja/tai heidän kaverit tekevät päätöksen turvautua "oppimetodeihin" nykyisestä internet-maailmasta |1;


-- sen kaikkine mitä erilaisimpine applikaatioineen.

|* Short on sanan mukaisesti lyhytvideo tai muu esitys, joka kestää sidettävän lyhyen ajan. Tuossa piilee sen suuri vaara - keskittymiskyky saattaa kaventua sekuntteihin, jolloin esimerkiksi kirjan aito lukeminen kokonaisuutena ei ota onnistuakseen, kun lopputulos ja h-hetki pitää saada ~15 sekunnissa.



Pitkäjänteisyys ja kyky odottaa maltilla on vaarassa rapautua ja opitaan - halutaan ratkaisun | mielihyvän syntyvän "hetkissä"

|1 HS käsitteli (21.12.2023 - |2) vanhempien kasvatusvastuuta.
HS-ote: "Olemme töidemme kautta nähneet älypuhelimen käytön kielteiset vaikutukset sekä vanhempien haasteen asettaa rajoja lapsilleen. Tämä kertoo vääristyneestä vanhemmuudesta: vanhemmat eivät uskalla ottaa kasvattajan roolia vaan ovat lähinnä kavereita lastensa kanssa"
HS-linkki: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010087158.html -
HS-otsikointi: "Vanhempien on uskallettava olla kasvattajia
Jatkuva kännykän käyttö ei ole lapsen perusoikeus."
-kirjoittajina sosionomit Minna Kurlin ja Outi Vainio (yamk) - Kasvatuksen tukena Oy
..
|2 HS-linkki: ~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010068075.html -
HS-otsikointi: "Pisa-tulokset säikäyttivät vanhemmat – Tällaisiin toimen­piteisiin perheissä on ryhdytty
Suomen edelleen laskevat Pisa-tulokset ovat huolestuttaneet osan vanhemmista. Opettaja Joona Puhakka ei aio hankkia lapsilleen älypuhelimia ennen peruskoulun loppumista."
-HS-toimittaja Rebekka Salmela

__ __ __ _
Puhumme tänään jo niin sanotusta "aplikaatiokasvatuksesta",

.. entä kun se muuttuu tekoälypohjaiseksi ja markkinatalous pääsee siihen kiinni kaikkine houkuttimineen? Markkinatalouden tavoitteena on nykyään vielä lisääntyvä markkinaosuus, - liikevaihto, - yritys- ja yrittäjävoitto ja omistajille - voitonjako.

__ __
Mihin meidän vanhempien oma perintötekijöiden kasvatusaplikaatio oikein monin osin pääsi katoamaan vai onko se evolutiivisen tuotekehityksen vallassa?

__ __
Nyt laajennamme aihealueen näkö- ja tulokulmaa!

[ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2007/06/lasten-kasvatus-on-luonnostaan.html -,
"Lasten kasvatus on luonnostaan jyvittynyt lapsen omille vanhemmille"
-IJL-BLOG vuodelta 2007]

Lapset voidaan laittaa myös yhteiskuntaohjattuun päivähoitoon kokemaan ja oppimaan sosiaalisuutta ja yhteistoimintaa muiden kanssa -kyse vuorovaikutustaitojen kehittymisestä -puhuttaisiinko vaikkapa tänään arkidiplomatiasta.

__ __
Mihin yhteiskunnan pitää ylettyä, entä vastuu mistäkin -

.. kun kyse yksilönvapaudesta, yhteiskuntakelpoisuudesta kuin vanhempien velvollisuudesta tuon meitä ohjaavan evoluution "käskyttämänä"?

Maksuttomuus päivähoidon osalta antaa mahdollisuuksia, vastuunkantoa kuin vapautta toteuttaa myös itseään vanhempina ja ei aina niin "yhteiskuntavastuullisesti"!

__ __ __ __ _
Kansakuntaa puhuttaa, ja ainakin aikanaan puhutti lasten päivähoidon niin sanottu 0-maksuluokka |3

|3 Näin nykyään esimerkiksi Helsingissä: "Mitä varhaiskasvatus maksaa?
Varhaiskasvatus päiväkodissa ja perhepäivähoidossa on maksullista. Maksu määräytyy bruttotulojen, perhekoon ja palvelun tarpeen mukaan. 5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus ja 6-vuotiaiden lasten esiopetus ovat maksuttomia 4 tuntia päivässä."
https://www.hel.fi/fi/kasvatus-ja-koulutus/varhaiskasvatus/mita-varhaiskasvatus-maksaa/varhaiskasvatusmaksun-laskuri -


Pitäisikö tätä elementtiä olla käytössä vai ei ja kuinka yleisesti?

__ __ __ __ __
Komplisoituva ja aikatauluissa kiireeseen kehittyvä sykintä (toiminnallinen kellotaajuus) ja lisääntyvä pätkätöiden yhteiskunta vaatii toimijoiltaan hektisyyttä eli valmiuksia osallistumiseen hetkellä millä hyvänsä -"partiolaissyndroomana".

Lapsetkin tässä kiireessä pitäisi tähän maailmaan saattaa jatkamaan ikääntyvien ikäluokkien myöhempää huolehdintaa vähintäänkin tulontasauksen, kulutusihanteen ja työvoimasaannon vuoksi.

-
139756


|  55  SUOMI24  242  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana   |  FB BLOG  |  X  |



__

|** 

Pohdi miten perheessä käytetään mediaa:

  • Käytetäänkö laitteita yhdessä vai istuuko kukin oman laitteensa äärellä?
  • Onko vanhemmilla mediavapaita hetkiä? Laitetaanko puhelimet ja tabletit pois ruokapöydässä, illalla tai muissa hetkissä?
  • Vuorotellaanko laitteilla? Miten se sujuu?
  • Miten huolehditaan, etteivät perheen pienemmät näe isommille tarkoitettuja sisältöjä?
  • Mitä pienempi tekee sillä aikaa kun isompi käyttää mediaa?


__



Ote ylläolevasta linkistä: " .. Lapset ottavat mallia vanhemmistaan. Näin ollen vanhempien olisi hyvä tarkastella myös omaa käyttäytymistään laitteiden parissa. Jos vanhemmat itse ovat jatkuvasti puhelin kädessä, lapsi mallintaa sitä omaan käyttäytymiseensä. Helposti käy niin, että lapsi unohtuu ruudun eteen. Päivään olisi hyvä mahtua muitakin aktiviteetteja ja lapsen päivän pitäisikin koostua pääasiassa leikin, ulkoilun, harrastusten ja perheen yhteisestä ajasta, sekä riittävästä unen saannista.  .. "


***

_

2


Päivähoito - varhaiskasvatus on elimellinen osa lapsen ja nuoren kehitysjatkumoa, tuottaen aste-asteelta kykyisyyttä ottaa myöhempi yhteiskuntavastuu vastaan

__ __ __ __ __ 
Historiallisesti lapset on hoidettu kotona, mitään 0-luokkia ei ole ollut

Maksuttomuus on sosiaalisen ajattelun hedelmä, jossa ajateltiin vanhemmilla olevan ajoittaisia vapautumisen mahdollisuuksia lasten hoidosta - syntyi päivähoitosysteemi, myös ympärivuorokautiseksi, koska vuorotyöt eräin paikkakunnin olivat/ ovat yleinen ilmiö.


Päivähoito on erinomainen esimerkki tulontasauksesta, kun jotkut perheet tulo- ja sosiaalisin perustein saavat sen lähes ilmaiseksi tai jopa ilmaiseksi.

Voimme kutsua tätä itse poliittisesti johdetusti yhteiskunnan luomaksi vastuuksi ja velvollisuudeksi huolehtia, että meillä riittäisi vastuuta kantavia nuoria aikuisia sitten, kun on heidän vuoro astua yhteiskuntamme tulontasausremmiin -
huolehtimaan meidät eläkkeellä olevat |4 ja sinne siirtyvät. Nythän meidän määrä vain kasvaa, samalla kuin syntyvyys alenee |5 -huolestuttavasti.

__
VÄLIEKSTRA 1


Osaammeko mallintaa huomista tämän päivän päätöksille?
[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2013/10/peleista-mallinnukseen-ymmarrysta.html -,
"Peleistä mallinnukseen - ymmärrystä tietoisuuteen"
-IJL-BLOG ]



|4 - Väestön ikäjakaumakehitys aiemmin, nyt ja ennustreellisesti - Suomessa



Piirros: ~ https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/vaestoennuste-haastaa-elakejarjestelmaa2/


" .. Sen [vuoden 2018 tutkimuksen] mukaan Suomessa olisi vuonna 2030 alle 15-vuotiaita henkilöitä 760 000 ja vuonna 2030 määrä tippuisi jo alle 700 000. Näin vähän alle 15-vuotiaita on Suomessa viimeksi ollut 1870-luvun lopulla. Vielä 1970-luvulla maassamme oli miljoona alle 15-vuotiasta. .. "


*


     __ __ __ _

|5 - Syntyvyys Suomessa viimeisten vuosikymmenien aikana!




Piirros: ~ https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/ohi-on/


" .. Tuoreimmat tilastot vahvistavat Väestöliiton ennusteita vuodelle 2022: syntyvyyden kasvu on toistaiseksi ohi. Vuonna 2019 alkanut syntyvyyden toipuminen jatkui talvella ja keväällä 2020–21 voimakkaana. Nyt alkuvuonna 2022 kasvu on kuitenkin tyrehtynyt, ainakin hetkellisesti. Tammi-maaliskuussa Suomeen syntyi ennakkotilastojen mukaan 11 023 lasta, mikä on vain 90 vauvaa enemmän kuin vuonna 2019, joka oli mittaushistorian alhaisimman kokonaishedelmällisyyden vuosi maassamme. .. "


**



__ __ __ __ __
Laajetessaan kaikki systeemit tuottavat lieveilmiöitä ja vaikeuksia

Osa vanhemmista haluaa viedä lapsensa hoitoon, vaikka molemmat ovat työttöminä. Täytyyhän olla jatkuva mahdollisuus hakea työtä tai kuten työvoimatoimiston pitäisi edellyttää, olla aina valmiudessa ottaa tarjottu työ vastaan. Entä kieltäytyminen tarjotusta työstä?

__ __ __ __ _
Ääri-ilmiöitä Elämänajan virrassa! --

Osa vanhemmista käyttää vapaa-aikansa lasten kasvatuksen osalta seurusteluun ikätovereiden kanssa kartuttamalla valtion alkoholiverokassaa. Lapsi huutaa kotona, jopa nälkiintyneenä. Tapauksilla on aina puolensa ja ääri-ilmiöt eivät ole harvinaisia.

Elämme sosiaalisessa yhteiskunnassa, jossa ainakin periaatteellisena puolena on yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja yhtäläinen osallistumisoikeus -

.. siis miten näin muotoutuu kunkin oma - Sinunkin Elämän peli --
[Elämän peli: "Elämän peli - mikä on Sinun pelisi?" 

https://ilkkaluoma.blogspot.com/2013/10/elaman-peli-mika-on-sinun-pelisi.html - ]

__ __ __ __ __ _
Sosiaalisuuteen kuuluvat myös kanssakäyminen ikälajitovereiden kanssa

On tunnettua, että sosiaalisuutta ja yhteenkuuluvuutta rakentuu yhteiskunnan hoitomalleissa - lapset ikään kuin synkronoituvat tosiinsa niin hyvässä kuin pahassa.
Tiimihenkisyys, samakantaisuus ja sama-ajattelevuus kasvavat kiistatta ryhmätoiminnoissa ja lasten yhteiskuntapäivähoito on osaltansa sitä.

__ __ __
Elämme yksilöllisessä omakeskeisyysmaailmassa tavoitellen yhä enemmän "hyvää, parempaa ja tuottoisampaa", olemme kohta kyllästetyt näyttö- ja vertailutaloudella |6 kuin myös kasvuhokemalla; kun samaan aikaan lapsten ja nuorten some-maailma puskee "aplikaatiokasvatusta" -"hedelmillemme" - niin, missä vastuu?

|6 ~ https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ilkkaluoma/250179-naytto-ja-vertailutalous-mita-se-on/ -
"Näyttö- ja vertailutalous – mitä se on?"



_

3



Kasvuhokemassamme |7 emme juurikaan välitä riittävästi ympäristöseuraamuksista, ..

.. niin luontona kuin sosiaalisina suhteina, siksi kovaa on vedenjakajahallituksenkin kannustama markkinatalouden henki -"kaikki töihin" -periaatteella; nykyPM Petteri Orpon johtaman hallituksen ymmärtämättä täysin, ettei kaikilla ole täyttä, edes puolittaista työkykyisyyttä tuottamaan omaa osuutta tulontasaukseen, maksettuina veroina.

|7 ~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744681/kasvuhokema-on-rikkonut-luonnon-monimuotoisuuden -
"Kasvuhokema on rikkonut luonnon monimuotoisuuden"


__ __  __ __ _
Individualismi kasvaa minäkeskeisyydessä ja tätä suuntausta saattaa voimistaa yksilöllinen ja perhekeskeinen kasvatusmetodi, jossa kohtaanto muiden ikäleikkitovereiden kanssa on vähäisempää. Entä källeen "aplikaatiokasvatus" kännyköistä ja muista maailmojen verkoista päätelaitteina?

__  __ __ _
Kaukoidän maissa lasten vanhempien vanhemmilla - isoäideillä ja -isillä on suuri merkitys perhe- ja sukuarvojen vaalijana


Sanotaan, että veri on vettä sakeampaa -

.. näin se on ja sukuyhteys takaa parhaan perhe- ja sukukeskeisyyden, jossa myös talouden suosituimmuutta valvotaan sukujen sisälle.

__ __
Koko muu eläinkunta hoitaa, kasvattaa ja erityisesti valmentaa pentunsa, "eläinlapsensa" ja jälkeläisensä kokopäivätoimisesti vain määräajan ja tämän jälkeen "perimän hedelmillä" pitää olla riittävä itsenäisyys jatkaa suurinta luonnon järjestämää näytelmää - suvunjatkantaa.



Eläinvanhemmat pyrkivät aina antamaan parhaan valmennuksen perillisilleen, ..

.. koska luonnossa vallitsee selkeä valiintumisen ja menestymisen tie - heikoille ei ole sijaa, vaan vahvempi jatkaa ja kyvyttömämpi menehtyy. Millainen on lopulta muun eliö- ja eläinkunnan "aplikaatiokasvatus"?


Onko eläinkunnan aplikaatiot sisäänrakennettuja jatkomo-osioita, jotka ovat tuotekehittyneet tässä muutamien satojen miljoonien vuosien aikana?

Entä meidän ihmisten nykykapea-alaiset markkinaohjatut tietoushoukuttimet, jotka nyt jäytävät kiihkeästi lapsiamme näihin ~15 sekunnin "lyhytshort' seihin?

__ __ _
Pitääkö länsimaalaisessa sosiaalidemokratiassa järjestää "vähäosaisille" ilmainen päivähoito - ilmaiset "aplikaatiot"?

Mihin suunnataan lastenkasvatuksen painopiste, onko se yhteiskuntajärjestetty yleinen valmennus ymmärtää ja tulla toimeen sosiaalisessa kuin yhteenkuuluvuuteen tähtäävässä yhteiskuntamallissa; vai onko se yksilökeskeistä kasvatusmetodia tukeva perhe- ja sukukeskeisyys?

Pitääkö osalle lasten vanhemmista olla mahdollisuus "tyrkätä" jälkikasvu pois tieltänsä päivähoitoon tai nyt muodikkaasti sometuksen aplikaatiokasvattamoihin - niin, mikä onkaan oikea vastaus, jotta aukeaa pääsy omiin "harrasteisiin".


Liian moni lapsi on pelkästään yhteiskunnan hoitomenetelmien ja elämään valmennusjärjestelmien varassa. Kaikilla vanhemmilla ei ole riittävää vastuuta ymmärtää, miksi ovat lapsensa tehneet.

Osa vanhemmista on maallisuushakuisuudessaan yritteliäitä ja molempien aika menee halussa päästä kiihtyvään oravanpyörälliseen markkinamekanismiin, jolloin lapset saattavat olla "tiellä" haettaessa urajohteisuutta, titteliä ja valtaa (?) Näinkö?

Osa vanhemmista taas tarvitsee asiallisesti yhteiskuntahoitoa lapsilleen, jotta pääsevät suorittamaan perheen, lapsiensa ja läheistensä välttämättömyysasioita - työ on tärkein välttämättömyysasia.

Yhteiskunnan hoitojärjestelmät tulisivat olla käytettävissä kaikille sosiaaliseen asemaan katsomatta - näin oli määritetty, kun yhteiskunta oli vähemmän moniongelmainen.

Tasavertaisuus, yhdenmukaisuus ja tulotasoon katsomattomuus, muun muassa 0-hintaluokkina päivähoidoissa on synnyttänyt "helpon tien varastaa" lapsille tarkoitettua aikaa yhteiskunnan ja omien lapsien kustannuksella. 

On vastuutonta ajatella päivähoitoa "parkkipaikkana" omien "välttämättömyysmenojen" suoritepakotteen edessä.



Entä ovatko internetin aplikaatiot ja some-alustat "parkkiapaikkoja" vai välttämättömyyksiä oppia jotain "aivan uutta"?

-Olemmeko nyt liian tuntemattomilla vesillä kasvatuksen osin, kun kyse on kuitenkin meidän tärkeimmästä tehtävästä -lopulta?



_

4


Suomalainen yhteiskunta on järjestänyt yhden maailman parhaista lasten päivähoitomenetelmistä?

Tämä systeemi on tarkoitettu auttamaan vanhempia heidän suorittaessaan sosiaalisen yhteiskuntaelämänsä velvoitteita osallistumalla muun muassa tulonhankintaan saadakseen maksaa tulontasausta veroina esimerkiksi kulutuksestaan -on kyse arvonlisäverosta -pitäisikö tätä nyt nostaa?



Lapset tarvitsevat yhteenkuuluvuutta, rinnasteisuutta ja omaikäpolviosallistumista - tämän järjestää myös lasten päivähoito, jolloin kouluun menokin on helpompaa osallistumisvalmiuksien ollessa jo sisäänrakennettuna.

Lasten lähes 0-maksuluokkapäivähoitoa ei tule käyttää väärin hoidettaessa puhtaan itsekkäästi vanhempien omia menoja elämän laitapuolelta.



Vanhempien ensisijainen tehtävä on taata lapsilleen kohtuullisen ja muita kanssaeläjiä huomioonottavan menestymisen mahdollisuuden

Meillä länsimaalaisessa yksilökeskeisyydessä se tarkoittaa vuorovaikutustaitojen hankintaa tiimihenkenä ja ryhmätoimijoina estäen toivottavasti liiallista minäkeskeisyyttä, sillä vastuullinen yhteiskuntasysteemi ei toimi pitkään ahneudella, omanapaisuudella ja "kaikki minulle" kähminnällä.



Yhteiskunta on vastuuta toisista ja itsestänsä, mutta erityisesti lapsistaan

Päivähoitojärjestelmä ei ole ainut kasvatusmetodi, vaan se on lisä, joka auttaa vanhempia hakemaan tasapainoista ja toimivaa perheyhteyttä taaten jälkikasvulle suvunjatkannan mahdollisuudet.

Entä nettipohjaiset aplikaatiot -miten en voisivat näin aikuisten oikeasti edesauttaa sovinnaisuutta, hyväksyntää, tarpeelliseksi tuntemisen hyvää mieltä, moniarvoisuutta kuin ymmärrystä erilaisuutta kohtaan -

.. ettei meidän tarvitsisi olla rakentamassa nykymaailmallista vastakkainasettelun henkeä.

Lietsooko nykymallinen kaikkialle levinnyt lukuavaus- ja tykkäyspeukkupriorisoitu some-maailma aplikaatioineen tätä vastakkain asettumisen mantraa; meidän omassa kaikkivoipaisuudessamme?

Missä mennään teko- ja parviäly; missä mennään markkinaehtoisuus -kysynnän ja tarjonnan laki kuin kilpailullinen valtatekijä, kun mikään ei tahdo tänään riittää -

.. vaikka luontobiologia, joka meidät lopulta kaikki elättää käyden jo varahapella!

Ehkä tietävien insinöörien olisi keksittävä se kaikkien aplikaatioiden äiti, joka hapettaa keuhkomme jälleen vastaanottaviksi sellaiselle, mitä toinen vilpittömänä sanoo - ja jota Minä ja Sinäkin vihdoin opimme kuuntelemaan?

__
PS
Ilmaista internettiä ei ole kuin joissain kaupallisissa yhteyksissä, tai sitten yhteiskunnan vaihtelevasti eri palveluissa - esimerkkinä kirjastot tms .. muutoin lapsen vanhemmat maksavat kännykän nettiyhteyden omasta lompakostaan (lapsilisistään), siis mitään täysin kattavaa netin 0-maksuluokkaa ei ole!




______

ILU-MEDIA

IJL-Productions




Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com


090124 -Total Visits: 1043824 Total Visitors: 151042  

020124 -Total Visits: 1034117 Total Visitors: 149877   

261223 -Total Visits: 1027298 Total Visitors: 148577  

121223 -Total Visits: 1008903 Total Visitors: 145647  

051223 -Total Visits: 1001685 Total Visitors: 144453    

211123 -Total Visits:   977778 Total Visitors: 139688  

141123 -Total Visits:   967368 Total Visitors: 137833  

071123 -Total Visits:   959023 Total Visitors: 136707  

311023 -Total Visits:   951943 Total Visitors: 135561

  

031023 -Total Visits:   916765 Total Visitors: 130470   


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e

 

PORILAISTEN MARSSI


_

IJL-BLOG PHOTOS  from SHUTTERFLY 

1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -

2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f - 


..

e (C) R