Kuva: ~ https://yle.fi/uutiset/3-11885423 -
*
...
[Iltalehti: ”Väkivaltainen 15-vuotias suisti koko koulun pelon valtaan” |1 ~ https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8cf4656-2997-4848-a818-9eca6f77cbd1
-]
--
Tänään
media on poikkeavan kiinnostunut tuottamaan uutista uutisen perään mitä
kouluissa, lasten ja nuorten keskuudessa tapahtuu. Aiheen käsittely on
merkittävää |2,
sillä yhteiskunta muodostuu aina ja joka paikassa sukupolvien välisyydestä –
sillä toimivaa huomista ei ole ilman lapsia ja nuoria.
Maailma on globalisoitunut |3 monin osin - tavaravirroista
rahanliikkeisiin ja vaikuttavista elokuvista väkivaltainformaation saantoon
maailman "turuilta ja toreilta".
Lapset ovat huomisen airut ja meillä vanhemmilla on lisääntymisen ohella se toinen vastuu - kasvatus, huolehdinta ja huomioonottaminen - nykyään yhdessä koulun ja yhteiskuntasysteemien kanssa.
Malli
tänään on ikään kuin triangeli - vanhemmat, lapset | nuoret ja koulu, jossa
olisi aina 'ilo oppia' -erään helsinkiläisen ala-asteen ohjenuoran
mukaisesti.
Ilo oppia muodostuu uteliaisuudesta |4, välittämisestä, esimerkeistä kuin huomioimisen herkkyydestä nähdä, kokea ja kuulla mitä lapsen ja nuoren kehitysvaiheissa tapahtuu.
Kaikilla meillä on ongelmia - niin lapsilla kuin aikuisilla
Kokeneemmilla
ei ole oikeutta väheksyä lapsen "pieniä" ongelmia, sillä ne ovat
suuria - yhtä suuria kuin "aikuisten ongelmat" vanhemmille. Ongelmat
ovat läsnä ja niitä voidaan korjata kuuntelemalla, olemalla kiinnostunut ja
valmiudella olla mukana.
Nykyinen yhteiskunta on huomattavan monimutkainen
Informaatiovirrat
ovat valtavat verrattuna vaikkapa elämään ennen internettiä, langattomuutta ja
valtavaa mainospuskua, joka tuottaa amerikkalaisen tutkimuksen mukaan jopa
miljoonia alitajuisia vaikute "synapseja", jo ennen kuin lapsi on
täyttänyt 18 vuotta!
Elämme systeemistä kasvuhokemallista näyttö- ja vertailutaloutta |5
Tuossa
systeemissä lapsi ja nuori koettaa soljua sellaisessa valtavirrassa, joka luo
liian suuria paineita toteuttaa sellaista mikä tuottaisi yhteisöllistä
hyväksyntää - hyväksynnät ovat monin osin "kauniita ja rohkeita"
-kaikkine lieveilmiöineenkin.
Kun
lapsi ei saa huomiota kotona, purkaa hän kiukun ja turhauman ulkona
Tuo tie saattaa tuottaa väkivaltaa sellaisesta epätietoisuudesta, joka voitaisiin hälventää olemalla mukana, opastamalla ja erityisesti kuuntelemalla ja erityisesti olla esimerkkinä myös vastuusta ja velvollisuuksista.
Nyt on tekojen aika
Lasten
ja nuorten hätä on meidän suomalaisten ykkösaihe, se ylittää kaikki muut -
sellaisetkin, joissa sekaannumme muiden ulkoisten valtioiden omiin sisäisiin
asioihin. Nyt olisi aika keskittyä omiimme ja jättää vieraiden vähemmälle.
Kohtelias kutsu talkoisiin
Pyydämme,
kannustamme ja odottaisimme valtiomme ylimmän johdon - presidentistä
pääministeriin ottavan osaa tähän meidän oman yhteiskunnan talkoisiin, jossa
viestitään välittämistä, esimerkkiä ja kannustusta tulevaisuuden rakentajille -
lapsille ja nuorille.
Pyydämme tasavallan presidentti Sauli Niinistöä ja pääministeri
Sanna Marian' ia mukaan yhteisiin talkoisiin
- |6
Tehdään kannusteellisesti sellaista huomista, jossa jokainen
lapsi kokee "iloa oppia" ja olla mukana
- yhdessä toteuttamassa jotain sellaista, mikä muuttaa
nykyistä tapaa elää, sillä lapset ja nuoret joutuvat sen eteen, mitä me
vanhemmat olemme tavoillamme rakentaneet. Niin ympäristömme |7 kuin monet lapset ja nuoret ovat
jo liiaksi hengästyneet. On aika muutokselle.
Muutos
on myös tunnustus virheistä mitä teimme, mutta erityisesti kannuste
nähdä huominen turvalliseksi vaikkakin hyvin haasteelliseksi - niin
haastavaksi, että tarvitsemme kaikki mukaan.
"Ketään ei jätetä" -
Kaikki mukaan ja juuri nyt maamme johto on aivan erityisessä
asemassa - jo senkin vuoksi, että he ovat pienten lasten isiä ja äitejä. On
hetki, joka inhimillisesti on hyvin herättävä, uskallan sanoa jopa innostava,
sillä mitään ei olla huomisesta vielä menetetty.
Motiivi
tehdä jotain on käsinkosketeltava ja media on tässä kohdin ollut
huomionarvoisen vastuullinen tuottaen informaatiovirtaa mitä kouluissamme,
kaduillamme ja kodeissamme tapahtuu.
Elämä on inhimillistä - ei ole syyttelyn aika, on heräämisen
aika
Kaikki
mukaan. Kunnioittavasti pyydämme Saulia ja Sannaa ottamaan osaa vaikkapa
videotervehdyksellä |8 kaikkiin kouluihin ja opinahjoihin viestinä huomisen
rakentamisesta - lapsiemme ja nuortemme eduksi.
.
|1 Iltalehden otsikko vahva, kokonaisuutta ajatellen korostava,
eikä edusta keskiarvoa – mutta sen herättävyys on hyväksyttävää aihealueen
vakavuuden ja ”käsistämme karkaavuuden” vuoksi …
|2
|3
|4
|5
|6
|7 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/11/meille-eloa-luova-ymparisto-on.html -
|8 Olen varma, että niin presidentin kuin pääministerin pyytäessä ideoita tervehdysviestiin, saisi se monet toimijat innolla mukaan yhteisiin talkoisiin, onhan kyseessä koko yhteiskuntamme, lapset, nuoret kuin koko tulevaisuutemme. Palkinnoksi innostavimmasta ehdotuksesta voitaisiin keksiä aivan jotain muuta kuin raha - tässäkin jo presidentin ja pääministerin kanslioissa lienee riittävää ideointikykyä.
-
EKSTRA
Kouluväkivalta
kirjattava rikoslakiin
~ https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/7485
– (56135 allekirjoitusta 17042021 mennessä)
..
YLE: ”Poikkeuksellisen montaa nuorta syytetään nyt
henkirikoksesta tai sen yrityksestä, listasimme tapaukset”
~ https://yle.fi/uutiset/3-11885423
-
..
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingin Lassilasta
..
HUOM! Koska monet
vastaanottavat sähköpostipalvelimet hyljeksivät monia internet-linkkejä on tämä
yksityishenkilön mielipidekirjoitus saatavilla täältä ~ VU - – kaikkine
viitteineen ja medialinkkeineen alkaen 19.4.2021.
..
Lähetetty Windows 10:n Sähköpostista
1 kommentti:
.
Vastaanottaja:
Tasavallan.Presidentti@tpk.fi; sanna.marin@vnk.fi; jussi.saramo@minedu.fi; olli.luukkainen@oaj.fi; tampere@yle.fi; solmu.salminen@iltalehti.fi; krista.kiuru@stm.fi; satu.hassi@eduskunta.fi
Kopio:
elina.lepomaki@eduskunta.fi; laura.huhtasaari@europarl.europa.eu; maria.ohisalo@intermin.fi; paavo.arhinmaki@eduskunta.fi; tarja.filatov@eduskunta.fi; annika.saarikko@minedu.fi; anu.vehvilainen@eduskunta.fi; juho.eerola@eduskunta.fi; paivi.rasanen@eduskunta.fi; petteri.orpo@eduskunta.fi; jussi.halla-aho@eduskunta.fi; ville.tavio@eduskunta.fi; antti.lindtman@eduskunta.fi; eero.heinaluoma@europarl.europa.eu; SARVAMAA Petri; Paavo Väyrynen
.
Lähetä kommentti