lauantaina, huhtikuuta 17, 2021

"Iloa oppia - kaikki mukaan, ketään ei jätetä!"


Kuva: ~ https://yle.fi/uutiset/3-11885423  - 

*

...

[Iltalehti: ”Väkivaltainen 15-vuotias suisti koko koulun pelon valtaan |1 ~ https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8cf4656-2997-4848-a818-9eca6f77cbd1 -]

--

Tänään media on poikkeavan kiinnostunut tuottamaan uutista uutisen perään mitä kouluissa, lasten ja nuorten keskuudessa tapahtuu. Aiheen käsittely on merkittävää |2, sillä yhteiskunta muodostuu aina ja joka paikassa sukupolvien välisyydestä – sillä toimivaa huomista ei ole ilman lapsia ja nuoria.

 

Maailma on globalisoitunut |3 monin osin - tavaravirroista rahanliikkeisiin ja vaikuttavista elokuvista väkivaltainformaation saantoon maailman "turuilta ja toreilta".

Lapset ovat huomisen airut ja meillä vanhemmilla on lisääntymisen ohella se toinen vastuu - kasvatus, huolehdinta ja huomioonottaminen - nykyään yhdessä koulun ja yhteiskuntasysteemien kanssa.

Malli tänään on ikään kuin triangeli - vanhemmat, lapset | nuoret ja koulu, jossa olisi aina 'ilo oppia' -erään helsinkiläisen ala-asteen ohjenuoran mukaisesti.

Ilo oppia muodostuu uteliaisuudesta |4, välittämisestä, esimerkeistä kuin huomioimisen herkkyydestä nähdä, kokea ja kuulla mitä lapsen ja nuoren kehitysvaiheissa tapahtuu.

 

Kaikilla meillä on ongelmia - niin lapsilla kuin aikuisilla

Kokeneemmilla ei ole oikeutta väheksyä lapsen "pieniä" ongelmia, sillä ne ovat suuria - yhtä suuria kuin "aikuisten ongelmat" vanhemmille. Ongelmat ovat läsnä ja niitä voidaan korjata kuuntelemalla, olemalla kiinnostunut ja valmiudella olla mukana.

 

Nykyinen yhteiskunta on huomattavan monimutkainen

Informaatiovirrat ovat valtavat verrattuna vaikkapa elämään ennen internettiä, langattomuutta ja valtavaa mainospuskua, joka tuottaa amerikkalaisen tutkimuksen mukaan jopa miljoonia alitajuisia vaikute "synapseja", jo ennen kuin lapsi on täyttänyt 18 vuotta!

 

Elämme systeemistä kasvuhokemallista näyttö- ja vertailutaloutta |5

Tuossa systeemissä lapsi ja nuori koettaa soljua sellaisessa valtavirrassa, joka luo liian suuria paineita toteuttaa sellaista mikä tuottaisi yhteisöllistä hyväksyntää - hyväksynnät ovat monin osin "kauniita ja rohkeita" -kaikkine lieveilmiöineenkin.

 

Kun lapsi ei saa huomiota kotona, purkaa hän kiukun ja turhauman ulkona

Tuo tie saattaa tuottaa väkivaltaa sellaisesta epätietoisuudesta, joka voitaisiin hälventää olemalla mukana, opastamalla ja erityisesti kuuntelemalla ja erityisesti olla esimerkkinä myös vastuusta ja velvollisuuksista.

 

Nyt on tekojen aika

Lasten ja nuorten hätä on meidän suomalaisten ykkösaihe, se ylittää kaikki muut - sellaisetkin, joissa sekaannumme muiden ulkoisten valtioiden omiin sisäisiin asioihin. Nyt olisi aika keskittyä omiimme ja jättää vieraiden vähemmälle.

 

Kohtelias kutsu talkoisiin

Pyydämme, kannustamme ja odottaisimme valtiomme ylimmän johdon - presidentistä pääministeriin ottavan osaa tähän meidän oman yhteiskunnan talkoisiin, jossa viestitään välittämistä, esimerkkiä ja kannustusta tulevaisuuden rakentajille - lapsille ja nuorille.

 

Pyydämme tasavallan presidentti Sauli Niinistöä ja pääministeri Sanna Marian' ia mukaan yhteisiin talkoisiin - |6

Tehdään kannusteellisesti sellaista huomista, jossa jokainen lapsi kokee "iloa oppia" ja olla mukana

- yhdessä toteuttamassa jotain sellaista, mikä muuttaa nykyistä tapaa elää, sillä lapset ja nuoret joutuvat sen eteen, mitä me vanhemmat olemme tavoillamme rakentaneet. Niin ympäristömme |7 kuin monet lapset ja nuoret ovat jo liiaksi hengästyneet. On aika muutokselle.

Muutos on myös tunnustus virheistä mitä teimme, mutta erityisesti kannuste nähdä huominen turvalliseksi vaikkakin hyvin haasteelliseksi - niin haastavaksi, että tarvitsemme kaikki mukaan.

 

"Ketään ei jätetä" -

Kaikki mukaan ja juuri nyt maamme johto on aivan erityisessä asemassa - jo senkin vuoksi, että he ovat pienten lasten isiä ja äitejä. On hetki, joka inhimillisesti on hyvin herättävä, uskallan sanoa jopa innostava, sillä mitään ei olla huomisesta vielä menetetty.

Motiivi tehdä jotain on käsinkosketeltava ja media on tässä kohdin ollut huomionarvoisen vastuullinen tuottaen informaatiovirtaa mitä kouluissamme, kaduillamme ja kodeissamme tapahtuu.

 

Elämä on inhimillistä - ei ole syyttelyn aika, on heräämisen aika

Kaikki mukaan. Kunnioittavasti pyydämme Saulia ja Sannaa ottamaan osaa vaikkapa videotervehdyksellä |8 kaikkiin kouluihin ja opinahjoihin viestinä huomisen rakentamisesta - lapsiemme ja nuortemme eduksi.


.

|1 Iltalehden otsikko vahva, kokonaisuutta ajatellen korostava, eikä edusta keskiarvoa – mutta sen herättävyys on hyväksyttävää aihealueen vakavuuden ja ”käsistämme karkaavuuden” vuoksi …

|2

|3

|4

|5

|6

|7 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/11/meille-eloa-luova-ymparisto-on.html

|8 Olen varma, että niin presidentin kuin pääministerin pyytäessä ideoita tervehdysviestiin, saisi se monet toimijat innolla mukaan yhteisiin talkoisiin, onhan kyseessä koko yhteiskuntamme, lapset, nuoret kuin koko tulevaisuutemme. Palkinnoksi innostavimmasta ehdotuksesta voitaisiin keksiä aivan jotain muuta kuin raha - tässäkin jo presidentin ja pääministerin kanslioissa lienee riittävää ideointikykyä.

-

EKSTRA

Kouluväkivalta kirjattava rikoslakiin

~ https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/7485 – (56135 allekirjoitusta 17042021 mennessä)

 

..

YLE: ”Poikkeuksellisen montaa nuorta syytetään nyt henkirikoksesta tai sen yrityksestä, listasimme tapaukset

~ https://yle.fi/uutiset/3-11885423  -

 

 

..

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingin Lassilasta


 

..

HUOM! Koska monet vastaanottavat sähköpostipalvelimet hyljeksivät monia internet-linkkejä on tämä yksityishenkilön mielipidekirjoitus saatavilla täältä ~ VU - – kaikkine viitteineen ja medialinkkeineen alkaen 19.4.2021.

 

..

 

Lähetetty Windows 10:n Sähköpostista 

1 kommentti:

Ilkka Luoma kirjoitti...

.
Vastaanottaja:

Tasavallan.Presidentti@tpk.fi; sanna.marin@vnk.fi; jussi.saramo@minedu.fi; olli.luukkainen@oaj.fi; tampere@yle.fi; solmu.salminen@iltalehti.fi; krista.kiuru@stm.fi; satu.hassi@eduskunta.fi

Kopio:

elina.lepomaki@eduskunta.fi; laura.huhtasaari@europarl.europa.eu; maria.ohisalo@intermin.fi; paavo.arhinmaki@eduskunta.fi; tarja.filatov@eduskunta.fi; annika.saarikko@minedu.fi; anu.vehvilainen@eduskunta.fi; juho.eerola@eduskunta.fi; paivi.rasanen@eduskunta.fi; petteri.orpo@eduskunta.fi; jussi.halla-aho@eduskunta.fi; ville.tavio@eduskunta.fi; antti.lindtman@eduskunta.fi; eero.heinaluoma@europarl.europa.eu; SARVAMAA Petri; Paavo Väyrynen
.