CHINA |2761|462494|P.R.O.C.
Photo by IJL-Productions in China - Beijing
"Suuri mies - Deng Xiaoping aloitti maailman historian suurimman valtioyhteiskunnallisen kehityssuunnan -perinteet tarkasti huomioiden (!), ja näin Kiinasta on tullut tänään maailman suurin kansantalous (BKT/PPP) ja vaikuttavin kauppavaltio -ollen muun muassa maailman suurin vientivaltio. Kiinan rooli on enemmänkin tehdä kauppavaihtoa kuin sotia, kun taas Yhdysvallat, joka koettaa vähemmistöstään ylläpitää omaa itsekeskeistä sotilaallisen ja sotimisen voiman hegemoniaa - on häviämässä pelin vaikuttavuudessa. Maailman tarvitsee esikuvia ---
MONELTA NÄKÖKULMALTA; OLEMME MENOSSA MONIARVOISEEN JA EHKÄ -NAPAISEEN MAAILMANJÄRJESTYKSEEN, JOSSA LÄNSI EI ENÄÄ MÄÄRÄÄ MITÄ MUUALLA PITÄÄ TEHDÄ!"
***
-- ollen myös maailman suurin kansantalous |MS --- ja heidän toverit yhä automatisoiduimmilla linjoilla ovat edelleen kustannuksiltaan halvempia kuin läntiset toverinsa*.
|MS ~ https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001859078.html -
"Nyt se on virallista: Kiina on suurin
IMF:n mukaan Kiina on nyt maailman suurin talous."
__
|* ~ https://www.etla.fi/julkaisut/muistiot/millaista-on-skaalautuva-liiketoiminta/ -
-- ~ https://www.inderes.fi/fi/mita-tarkoittaa-skaalautuminen -
__
Nyt Kiina siirtyi maailman suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi
HS-linkki: ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000010093860.html -
HS-otsikointi: "Kiinalainen Byd ohitti Teslan maailman suurimpana sähköautoyhtiönä
Kiinalainen Byd toimitti loka–joulukuussa myyntiin runsaat 40 000 sähköautoa enemmän kuin sen yhdysvaltalainen kilpailija Tesla."
HS-toimittaja Petri Sajari
__ __ _
Yle -linkki: ~ https://yle.fi/a/74-20052387 -
Yle-otsikointi: "Epäilyttävän halvat sähköautot vyöryvät Kiinasta Eurooppaan
EU-komission mukaan kiinalaisten hinnat ovat tyypillisesti 20 prosenttia EU-alueella tehtyjä sähköautoja matalampia"
-Yle-toimittajana Topias Peltonen
__ __ _
[20UXX] -- Ei pidä myöskään unohtaa vaikkapa sähköautojen |e osalta Kiinan valtavaa suunnitteluvoimaa alalta, jossa sillä ei ole perinteen painolasteja -
.. nuo joka vuosi valmistuvat ylemmät insinöörit, heitä ollen ~340 000 per joka vuosi! -
.. tekevät uutterasti uusia ideoita, keksintöjä ja parannuksia tuotteisiin ja niiden valmistusmenetelmiin - eikä tilannetta huononna Kiinan kilpailukyvyn näkökulmasta sekään, että kiinalaiset ovat hyvin uteliaita.
|e ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/12/sahkoauto.html -
"Sähköauto"
__ __ __
Kiina on tullut maailman markkinoille maailman suurimpana viejänä ja vieläpä maailman suurimpana kansantaloutena (IMF - BKT/PPP 2016 |1) -
.. suuruus on voimaa tuotannossakin, ja Kiina on oppinut hyvin läntiseltä kollegaltaan uudet markkinointitavat - tulivathan nuo länsiyhtiöt takavuosina kilpaa juosten Kiinan markkinoille, ahneina lisäämään liikevaihtoa, voittoja ja hyödyntämään nuo skaalautuvuusedut.
|1 ~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/2020/vw202044_4/ -
" .. Kiinan talous on kuitenkin edelleen ostovoimakorjattuna maailman suurin ennen Yhdysvaltoja. .. "
|1 ~ https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ohitti-yhdysvallat-ja-jatkaa-kasvuaan-kiinasta-maailman-suurin-talous/86dd77f5-e793-3645-b75f-33ce60dfcc1c -
"Ohitti Yhdysvallat ja jatkaa kasvuaan - Kiinasta maailman suurin talous
Kiinasta on tullut maailman suurin talous, kertovat IMF:n tuoreet tilastot."
Länsiyritysten rynnistykseen Kiinaan oli lähinnä kolme syytä:
1. Halpa ja lakkoilematon toveri linjoilla - ahkerana
2. Maailman suurin markkinapotentiaali heti tehtaan oven takana
3. Saatiin työnnettyä tuotantolaitoksen päästöt kiinalaisten omiin taskuihin -
.. ja näin päästiin kotimassaan kehumaan päästöttömyydellä omilleen!
__ __ ___
Tuo pyhä kolminaisuus puri niin hyvin, että nyt tänään läntinen vallanpitäjä heräsi kauhistuneena
-olemme riippuvaisia Kiinasta, heidän tuotteistaan ja kyvyistään tehdä sellaista, mitä lännessä kuluttaja haluaa ostaa!
Nyt pitää kerätä kimpsut ja kampsut ja palata Kiinasta kotiin
-ajateltiin lännessä, eikä osattu huomioida, että Kiina on myös maailman suurimpia tuojia, sijoittajia länteen ja tarvitsee toistaiseksi yhä edelleen lännen tuotteita, osaamista kuin tiettyjä komponentteja - aikansa.
Meneillään on sinällään markkinatalouden sääntöjen mukainen tasapaino - molemmat tarvitsevat toisiaan ja se on paras keino ylläpitää rauhaa, kun ei ole aikaa sapelien kalistelemiseen.
Mutta! Kuinka kauan tuo tasapaino - tarve suuntaan ja toiseen - kestää?
Kiina osaa kohta suunnitella kaiken, tehdä kaiken ja raaka-aineita ja energiaa "maailma on pullollaan" - erityisesti kehittyvistä ja kehitysmaista, joiden markkinat ovat valtavat - sinnekö Kiina suuntaan silmänsä ja tulevaisuutensa?
__ __
Ehkä ja näin on jo alkanut valtava vastakkainasettelu lännen ja idän välille! |2
|2 ~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/15487850/idan-ja-lannen-valinen-vastakkainasettelu-kiihtyy -
__ __ _ _ __
Länsi heräsi - on aika sulkea ja padota kiinalaisia ja heidän tuotteitaan
-ovat liian ylivoimaisia, kun osaavat tuon skaalautuvuuden, omaavat monin osin maailman suurimmat markkinat -jo nyt, ja edelleen tarve erilaisiin tuotteisiin on olemassa.
__ __
Länsi turvautui uhkailuun, kiristämiseen ja protektionismiin |3
-esimerkkejä on viljalti - vaikkapa Huawei |4, joka kasvoi strategisella tiedonsiirron alueella maailman suurimmaksi - ohi Nokian ja Ericssonin ja se säikäytti lännen liikemiehet, jotka parkuen juoksivat poliitikkojen puheille -
|3 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/03/reviiripuolustus-on-yhta-kuin.html -
"Reviiripuolustus on yhtä kuin protektionismi"
|4 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2019/05/huawei-yhtyman-suuruus-arsyttaa.html -
"Huawei yhtymän suuruus ärsyttää lännenmiestä!"
..
_
139332
| 28 SUOMI24 162 | VU | FB | Vapaa sana | FB BLOG | X |
_
2
x
..


Huawei selviää ilman USA' ta (?) ... Kiina on maailman suurin ulkomaankauppaa harjoittava valtio, varsinkin sen vienti on maailman suurinta. US on tärkeä vientimaa Kiinalle, sen myös US presidentti Donald Trump tietää - ja myös sen, että USA' lla on jättiläismäinen kauppa-alijäämä Kiinan kanssa ... ja kun kilpailukykyvyllä ei pärjätä, otetään trumppistinen "Uhkaa, kiristä ja pakota" -politiikka käyttöön.
Apple on US' n ykkösluokassa - sen valmistus on paljolti Kiinassa, koska Apple hakeutui sinne kolmen syyn vuoksi: Halpa ja ahkera toveri, tehtaan oven takana maailman suurin sisämarkkinapotentiaali sekä aikanaan Kiinan olemattomat ympäristölait. Nyt Apple piiputtaa ja laskua on selkeästi havaittavissa - Kiina on Applelle huomattavasti tärkeämpi kuin Huaweille USA.
Meneillään oleva neljännes tuo paremman näkemyksen miten US' n pakotteet purevat omaan nilkkaan Applea ja muita Kiinassa olevia amerikkalaisyrityksiä sekä miten Huawei selviää muualla maailmassa, kun US uhkailee jo EU' takin, ettei se ostaisi Huawein "tietoturvariskillisiä" tuotteita - erityisesti 5G' tä, jossa Huawei on innovatiivisin ja edullisin - siis kilpailukyvykäs.
Unohtuiko Trumpilta, että Kiina on maailman suurin kansantalous (bkt/PPP -IMF) sekä ainoita velattomia maita ulos, kuten sen, että Kiinalla on maailman suurin valuuttavaranto + vielä senkin, että Kiina on US-liittovaltion suurin rahoittaja (jvk-papereiden määrä on yli 1000 mrd USD). Piiputtaako USA' n 10 vuotta nousussa ollut talous, kun Kiinan vastatoimet aloittavat nakertamisensa?
Entä Kiina, miten se selviää US-pakotteista, joiden perussyitä ei ole vieläkään todistettu, vaan väitteet ovat puhuttua sanaa paperilla ja twiiteissä. Kiina selviää, se on jo kaikkialla kauppakoneistoineen.
~ https://www.facebook.com/groups/tilannehuone/permalink/1183044408572151/ -