Kiinalaiset
ovat kautta historian olleet taitavia kauppamiehiä – jo 1400 –luvulla Kiina oli
maailman suurin kauppa- ja merivalta, jättiläismäisine dzonkkilaivastoineen –
kuuluisimpana keisari Zhu Di´n
luottoamiraali Zheng He – kerrotaan,
että He´n laivastossa kulki mukana jo pelkästään 10.000 sotilaan varuskunta.
Kiinalaiset ovat suunnitelleet rakentavansa
viisi 500 metristä lentotukikohtalaivaa
– olisivat maailman suurimpia luokassaan, tai tuota luokkaa ei edes vielä ole,
sillä maailmalla ei olla rakennettu noin suurin kaksirunkolaivoja. Kiinalaiset olivat jo vuosia sitten
kiinnostuneita laivakonstruktio-konsultaatioista suomalaisten kanssa – suomalaiset eivät olleet tuolloin kiinnostuneita.
Nyt taitavalla
pelillä tem-ministeri Jan Vapaavuori
laitettiin rahoittamaan innovaatiotuella STX-Turkua, sinänsä ymmärrettävistä syistä.
Näin korealaiset saivat Suomi-yksikkönsä houkuttelevammaksi kiinalaisille
ostajille.
Huhutaan myös,
että suomalainen liiketoimintakonsultti olisi suunnitellut tämän yhdessä
myyjäkorealaisten ja ostajakiinalaisten kanssa! Mikäli näin, niin konsultti ”vei
ministeriä kuin kuoriämpäriä”, mutta tämähän tulee hyödyttämään Suomea ja
suomalaista meri- ja laivanrakennusteollisuutta – kun kiinalaiset astuvat sisään
suomalaiseen laivaosaamiseen.
Kiinalaiset
haluavat suurien laivakonstruktioiden osaamista sekä suomalaista
verkostoliiketoimintahallintaa alihankituksineen. Nyt he saavat sitä … kuka vei
ja ketä, ja kuinka me hyödymme tästä ohjatusta tavasta saavuttaa haluttu
lopputulos … Volvoakaan kiinalaiset eivät ole viemässä Ruotsista pois, vaikka Kiinassa
tullaan valmistamaan 75 prosenttia Volvoista – ja Saabin yhdistäminenkin Volvoon
on vielä kesken ---
Aamulehti-Blogistaniasta kopioitua (luvalla):
LINK ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/kiinalaiset-ostavat-stx-n-suomen-toiminnot ---
Kiinalaiset kävivät suomalaisen konsultin
luona jo syksyllä 2012 ja talvella 2013 - keskustelemassa STX Turusta ja
Raumasta. Voimme odottaa, että kiinalaiset ovat nyt mukana osto-operaatiossa
... valistunut veikkaus on, että vähintään suomalaiset STX -osat siirtyvät
kiinalaisten haltuun.
Btw.
- Aikoinaan kiinalaiset kävivät myös suomalaisen konsultin luona, kun he
halusivat pohjoismaista autonvalmistusosaamista - loppu
onkin tunnettua historiaa.
…
Ilkka Luoma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti