Pääministeri
Jyrki Katainen [kok.] puhuu aikuisesta kansakunnasta –
näin varmasti on. Tämä aikuinen osaa puhua, debatoida ja
tiukastikin kommunikoida maamme puolustuksesta, sotilaallisesta
liittoutumattomuudesta ja ymmärryksestä Suomen erityistilanteesta
idän ja lännen vedenjakajalla.
Tuntuu
sen sijaan siltä, ettei Jyrki Katainen ymmärrä kansan jo puhuneen
avoimesti Natosta, maamme turvallisuudesta, asevelvollissuudesta kuin
isänmaan puolustuksesta. Kansa on selkeästi suurena enemmistönä
sitä mieltä, ettemme tarvitse Natoa 1]
– tätä kansalaismielipidettä ei meidän Jyrki tunnu hoksaavan.
Herääkin
epäilys ja kysymys maamme eturivin poliitikoiden
herkkäkorvaisuudesta, ymmärryskyvystä, innovaatiotaidoista ja
tajusta oivaltaa kansalaisten tuntoja – eivätkö tietyt
politikkomme enää kykene uudistumaan ja muuttumaan kansakuntansa
mukana? Eivätkö jotkut poliitikot kykene näkemään sitä, mikä
kansalaisille on itsestään selvää? 2]
…
1]
”Kansakuntamme
ei halua Natoon”
~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/139780-kansakunta-ei-halua-natoon
---
2]
Suomen
kansan suuri enemmistö on tiennyt selkeästi kantansa ja tämä on
myös tiennyt sen tosiseikan, että tositilanteessa kansa kantaa sen
vastuun, mitä poliitikot taitamattomuuttaan järjestelevät –
kansalaiset ”seisovat rintamilla” puolustamassa itseään –
harvemmin poliitikot.
Kansa
tietää parhaiten oman tilanteensa – he ovat ymmärryksen iholla
tajuamassa, että meillä on piiitkä itäraja, ja se velvoittaa
poikkeavaan ymmärrykseen omasta reaalitilanteesta. Kansa on
sisäistänyt presidentti J.K.Paasikiven [kok.] *]
osuvan lausahduksen: ”Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku”
...
Mitä
me kirjoitimme politiikan ja poliitikkojen luovuudesta, jo silloin,
kun pääministerimme oli oppositiojohtaja ja kaikki suuri oli vielä
edessä – kuinka suuri – sen me näemme lähikuukausina, sillä
kansakunta odottaa ennenaikaisia eduskuntavaaleja, siksi paljon
rähmää ja roipetta on kertynyt pakkopullasextetiltä, jonka
luovuus ja kyky innovoida on jäänyt miltei nollaan ---
[13092006]
Puuttuuko eduskunnasta, puolueilta ja poliitikoiltamme rohkeus innovaatioihin ja keksintöihin?
Politiikka
on yhteisten asioiden hoitoa ja kilpailutalous tuottaa uusia
keksintöjä ja innovaatioita päivittäin. Onko näillä asioilla
jotain yhteistä? Eduskunta säätää lait, joiden pohjalta
kansalaisilla voisi mennä paremmin, helpommin ja mukavammin.
Onko
tavoite aina parempaan, nopeampaan, tehokkaampaan ja mukavampaan?
Onko Eduskunta jarru kehitykselle, jotta useammilla meistä voisi
olla mahdollisuus saavuttaa tyytyväisyyttä? Syntyykö tyytyväisyys
aina paremmasta, nopeammasta, tehokkaammasta ja suuremmasta?
Elämää
tuottava ympäristö on jatkuvassa evoluutiossa –
”oivallusherkkänä”
Tuotekehitys,
evoluutio ja keksinnöt sävyttävät ihmistä, luontoa ja koko
muuntuvaa eliöstöä. Tuotekehitys ja keksinnöt ovat ihmisten tapa
tyydyttää uteliaisuutta ja luomisen tarvetta. Ihmisen tulisi olla
luonnostaan utelias ja halukas kokemaan uusia koko luontoa nähden
tasapainoisia mahdollisuuksia. Kaikki kehitys ei ole lopullista ja
"oikean
suuntaista",
vaan välillä otetaan peruutusta entiseen, kuten politiikassakin ja
yhteisten asioiden hoidossa.
Hidastunut
kyky ymmärtää herkkää tätä päivää
Kansanedustuslaitos
edustajineen on hidastunutta enemmistön huomioon ottamista, missä
suurille yhteiskunnallisille keksinnöille ja innnovaatiolle ei ole
sijaa. Muutokset laajasti kansalaisille lainsäädännöllisesti
ovat hitaita, koska uusi ja ennalta kokematon on uhka
yhteiskuntaturvallisuudelle. Käytännössä pieni vähemmistö
säätää enemmistön mahdollisuuksia. Ympäröivä luonto on
täynnä esimerkkejä, kuinka evolutiivinen tuotekehitys toimii
tasapainossa muun ympäristön kanssa.
Vain pieni osa ihmisistä on pioneereja, suurin osa myötäilijöitä
Vain pieni osa ihmisistä on pioneereja, suurin osa myötäilijöitä
Turvallisuushakuisuus
ei siedä nopeita muutoksia. Eduskunta ei myöskään osoita nopeita
muutoksia, vaikka taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti
maailmanlaajuinen työn uudelleen jako niin edellyttäisi. Vai onko
malli katsoa ensin ja valita sitten parempi?
Poliitikko ei osoita "keksintöjä" eikä innovaatiota kansalaisille,
Poliitikko ei osoita "keksintöjä" eikä innovaatiota kansalaisille,
koska
häneltä odotetaan vakautta, tasa-arvoisuutta ja laajojen
kansanosien huomioon ottamista. Tosiasiassa edustaja on
äänestäjiensä renki ja niiden tuntojen ja tarpeiden edunvalvoja.
Edustaja lupaa aina samat asiat: turvallisuutta, kasvua, rahaa ja
toimeentuloa. Läheskään kaikki suomalaiset eivät näitä
lupauksia kohtaa.
Demokratiassa yhteiskunnallinen vastuu voi ajaa edustamansa ryhmän etujen ajamisen edelle. Innovaatiot ja keksinnöt pohjaavat useasti pienien ryhmien tavoitteiden saavuttamisen varmistamiseksi. Yleinen edunvalvonta ja laaja yhteiskunnan etu ei salli nopeita kilpailusta muodostuneita innovaatioita.
Kehitys politiikan hoidossa on pysynyt vaisuna vuosikymmenet, miltei sata vuotta
Demokratiassa yhteiskunnallinen vastuu voi ajaa edustamansa ryhmän etujen ajamisen edelle. Innovaatiot ja keksinnöt pohjaavat useasti pienien ryhmien tavoitteiden saavuttamisen varmistamiseksi. Yleinen edunvalvonta ja laaja yhteiskunnan etu ei salli nopeita kilpailusta muodostuneita innovaatioita.
Kehitys politiikan hoidossa on pysynyt vaisuna vuosikymmenet, miltei sata vuotta
Viimeiset
suuret poliittiset oivallukset tapahtuivat 1800-luvulla ja
1900-luvun alussa. Viimeinen suuri innovaatio aatepolitiikassa oli
kommunismi, joka havaittiin ihmisille sopimattomaksi kilpailevan
luonteemme vuoksi.
Kommunismin
jälkeen on yhteisten asioiden hoidossa tapahtunut vain pientä
muutosviilausta. Politiikka ja nimenomaan puoluepolitiikka on
taantunut mallina ja metodina viime vuosisadalle, se ei enää
vastaa verkostoituneen ja kilpailullisen maailman tarpeita.
Ihmiset valitsevat äänillään asioidensa hoitajat ja ehdokkaat valitsevat puolueet,
joille
ideologinen tuotekehitystaito, menetelmäinnovaatiot ja -keksinnöt
ovat miltei tuntematon ilmiö. Kilpailevat yhteiskunnat ovat
taloudessa ja arkielämässä luoneet täysin uusia menetelmiä
informaation välitykseen, ihmisten kohtaamiseen, tiedon löytämiseen
ja sen jäsentämiseen. Nämä menetelmät ovat esiaste kansalaisten
suoravaikutukselle, jolloin mielipidesuunnat, tarpeet ja tavoitteet
saadaan suoraan käsittelyyn.
Edustuksellisuuden
hidasmuuttujat!
Edustuksellisuus
ei löydä kilpailun puutteen vuoksi uudistuksia (Eduskunnassa
kuulemma pätee vahvasti sanonta: näin on päätetty, ... herää
kysymys: kuka ja miksi). Yhteisten asioiden innovaatiot ja keksinnöt
siirtyvät kansalaisten omiin käsiin. Internetin yhdistävän
vaikutuksen myötä kansalaiset suorittavat tahtomattaan uuden
kehitystä yhteisöllisyyden kehittymiseksi.
...
Ihminen on nisäkkäille [1/5500:sta] tyypilliseen tapaan laumaeläin ja kaipaa hyväksyntää, osallistumista ja kannustetta onnistumisistaan. Yhteiskuntakeskustelu on siirtymässä kansalaisten käsiin ja samalla toteutuu vääjäämätön yhteisten asioiden tuotekehitys ja innovointi. Tämä tuotekehitys on suunnittelematon ja toteutuu "lajinvalinnan periaatteiden mukaisesti".
VIITE
*]
J.K.Paasikivi,
C.G.E.Mannerheim
ja sotiemme luottopuolustusministeri Rudolf
Walden
olivat sillä kannalla 1938-39, että Neuvostoliiton Josif
Stalinin
maanvaihtoehdotukset
Karjalan kannaksella olisi kannattanut tutkia tarkasti, jo heti, kun
ne ensimmäisen kerran meille esiteltiin. Näin
ei käynyt
– tämä myöhemmin hyvin tärkeä kolmikko sivuutettiin ja loppu
onkin historiaa.
…
EXTRA
Kansalaiskeskustelua
Nato syndroomasta, sinne jenkaamisesta ja kansakunnan vakaasta
enemmistömielipiteestä
~
http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/search/apachesolr_search/nato?filters=uid%3A23
---
[US_Puheenvuoroarkistosta, 274 kirjoitusta]
...
Ilkka
Luoma
…
OTS
Natointtäminen
ei osoita poliittista kekseliäisyyttä
(Pääministerin
YLE-Radio´n haastattelutunnilla yksikään toimittaja ei
oivaltanut kysyä, miksi kansalaisten mielipidettä ei poliitikkojen
piireissä tunnuta hoksaavan, vaikka mielipide on kaikissa kyselyissä
selvä, eikä keksitä sitä, että kansakunta on jo käynyt
riittävästi natokeskustelua – keskenään, tarvitsematta
siihen poliitikkojen manipulaatioyritelmiä)
…
BLOG
18811/ 1163 – IL
---27052013---
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti