sunnuntai, toukokuuta 06, 2018

Kiinassa Karl Marx saa uuden muodon sovinnon raameista*







200 vuotta sitten, 5.5.1818 saksalainen yhteiskuntafilosofi Karl Marx syntyi – Marx aloitti pohdiskelun yhteisöstä, jossa suuri enemmistö (yhteiskunta) omistaa kaiken. Sosialismi sai siivet – oli hienoa, jos kaikilla olisi kaikkea, vaikka niukastikin [1. Ei olisi tuloeroja, … lääkäri saisi saman kuin toinen korjaaja – puimakoneiden korjaaja !** ---

Kommunismi ei eilen, eikä tänäänkän onnistunut – paitsi Kiinassa. Miksi ei onnistunut muualla kuin Kiinassa? Siksi koska evoluutio [2, joka rakensi kilpailun – ”ei hyväksynyt sitä – ihmisille”, mitä? Eivätkö kiinalaiset ole sitten ihmisiä, kyllä ja mitä suuremmassa määrin.


Me olemme kilpailijoita, koska kaikille ei pidä riittääkään kaikkea

Jos kaikille riittäisi kaikkea, vieläpä kiihtyvästi – kuten nyt on maailman meno [3 – ei yksi maapallo riitä [4, kun meitä on yhä enemmän ja osa elää yhä pidempään. Evoluutio ei halunnut näin. Evoluutio haluaa toteuttaa sopeutuvamman [5 lakia.

Karl Marx oli pääomapohdiskelija – hän mietti miten omaisuus ja kyky sen hallintaan kohdistuivat harvoihin, tehtynä ja junailtuna – omaisuus oli jotenkin niin hienoa, ettei sitä voinut sallia kaikille. Työ ja omistaminen eivät kohdanneet ja se oli Marxin mielestä syvällisen mietinnän paikka.

Piti olla luokitus – elimme luokkayhteiskunta, kuten itseasiassa nykyäänkin. Luokkajako tänään on verhotumpi – olemme osaajia, näyttäjiä ja vertailijoita. Toisilla on – tosilla ei ja siihen väliin jää suuri massa, joka elättää kaikki. Nyt eletään näyttö- ja vertailutaloutta [6.




[Yllätys!]
Proletariaatin diktatuuri on kehittynyt jo miljoonia vuosia sitten!

Yllättäen kommunismi, pääomien hallinta – työ ja sen johtaminen ovat jo valtatekijä. Ei meissä ihmisissä, mutta muualla, missä? Muurahaiskoloniat pääsäännöllä ovat ”täydellisesti työläisten hallussa”.

Muurahaisyhteiskunnassa vain yksi nauttii lisääntymisen oikeudesta, jolloin tämä munintakone tuottaa 99,9 prosenttisesti hedelmättömiä sisaruksia – työläisiksi, jotka määräävät kaiken. Valta on työläisillä ja heidän hajureseptoreillaan. Evoluutio loi kilpailu edellä yhteiskuntamallin muurahaisille, jossa on ylivertaisuuden makua.

Aikanaan satiirikko ja kirjailija Kurt Vonnegut [7 kirjoitti ”viruksista”!


Vonnegut: ” … Oli Kiina, joka kärsi lisääntymisestä, heitä syntyi niin paljon, etteivät mahtuneet määrätylle alueelleen – maantieteelliset rajat ahdistivat. Kiinalaiset keksivät pienentää itseään, tehden koko ajan ennätyksiä ja näin mahtui yhä enemmän kiinalaisia rajojensa sisään … kunnes rajat ylittyivät … ja New Yorkin Manhattanille levisi uusi outo ja tuntematon virus – kiinalaiset olivat saavuttaneet pienuuden huippunsa ja maailma oli heidän … ” -osapuilleen näin Kurt Vonnegut kirjoitti.


Nyt Kiina juhli[i] näyttävästi Marxin syntymän 200-vuotispäivää

... Tähän kulminoituu hätkähdyttävästi kaksi toisistaan irrallista (?) asiaosiota:
Kiinan nykyisen kaupallisuuden ja jättitoimeliaisuuden käynnistäjän, edesmenneen Deng Xiaopingin arvoituksellinen lause vuosikymmenien takaa - "Menkää ja rikastukaa" [8 ... Toinen asiakokonaisuus oli Kiinan päätös purkaa presidenttiytensä kahden virkakauden rajoite. Miten nämä kaksi asiaa vaikuttavat yhdessä?
[8 ” … [2014] .. monin mittarein, aina suuresti huolestuttaviin ympäristöongelmiin saakka. Kiina aloitti vaurastumisensa Dengin sanoin ”Menkää ja rikastukaa” – tosin moni ei tänäänkään saata oivaltaa, että rikastuminen saattoi merkitä Dengille jotain muuta (-kin) kuin lännenmiehen näyttö- ja vertailutalous … ” ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/10/hongkongilaisittain-made-in-china.html -

[** ” … Presidentti Xi Jinping lausui juhlapuheessaan pitävänsä Marxia Kiinan nykykasvun voimaannuttajana, inspiraationa ja Marxia aikamme suurimpana ajattelijana … ”

Dengin lause ja kehote oli arvoitus

Kiina etsii vastausta tuohon nykymuotoisen käynnistäjänsä kehotteeseen. Mikä se voisi olla? Lännenmies kokee sen yksioikoisesti maallisena rikastumisen tavoitteluna, kuten moni nykyinen kiinalainenkin – pitää saada enemmän ja nopeammin – onhan lännestä omaksuttu tuo kohtalokas näyttämisen ja vertailun talousajattelu. Kiinassa myydään esimerkiksi eniten Ferrareita – näyttötalouden nelipyöräisiä ikoneita.

Deng saattoi tarkoittaa henkistä rikkautta, sitä kuuluisaa kiinalaisen ajatusmaailman jatkumoa, joka oli ja on osin jatkunut pisimpään maailmassa – korkeakulttuurina, perheen ja suvun yhteytenä kuin myös virkamiehistön kunniallisuutena ja ylpeytenä oikeudenmukaisuudestaan.

Deng pukeutui ajassaan vielä kuin Mao Zedong, joka on nykyisen Kiinan perustaja – Maon kasvokuvan ollen yhä Kielletyn kaupungin portin yläpuolella [Kuva 2.] kuin myös setelirahoissa – yhä … kuten ihmisjono, joka jatkuu jatkuistaan Maon Mausoleumiin – ihmiset haluavat yhä nähdä ”luojansa” - kuolleenakin, vaikka Maon Punaista kirjaa [9 ei enää paljon lueta.





Menkää ja rikastukaa …

näkemään ja kokemaan, ettei kaikkea voi koskaan riittää kaikille – jos haemme vain maallista kasvua ja sillekin kasvua [10. Deng halusi rikastumiskehotteellaan avata silmät, että meille on määrätty kullekin osuutemme, joka on tasapainossa luonnon, sen ympäristön kanssa [11, joka antaa meille elämän.

Rikastuminen oli heräämistä nähdä niukkuus, siihen tyytyminen, mutta elämän ilon tunnustaminen – vähemmästäkin. Deng halusi tasa-arvoisemman maailman, jossa Kiina voisi olla esimerkki. Nyt Kiina on maailman suurin talous [12 ja ottanut/ ottamassa oman osuutensa [1,4/7,7], joillain ollen kuitenkin vielä ”liikaa” - niin Kiinassa kuin muualla ---


Entä Kiinan presidenteille ojennettu kahden kauden purku?
[”Kiinan presidentin valtakausien rajoitusten poistaminen herättää kovaa arvostelua – ”Nyt minusta todella tuntuu, kuin asuisin Pohjois-Koreassa” … ” -HS-otsikointi! ...~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005583225.html - ]

Kiinalla on nyt suuret tavoitteet. Kiinan on otettava väkevä ote omiin sisäisiin ongelmiin – ympäristö [13, työ [14 ja kansallinen yhteenkuuluvuus. Kiinan on otettava tienviitoittajan rooli.

nykyinen paljolti sotimalla ylläpidetty maailmanpoliisiroolitus on illassaan [15 – sotimalla ei rakenneta yhteistä maailmaa, jonka pitäisi riittää kaikille. Tämä edellyttää vahvaa otetta johtajalta, jota ei voi rajoittaa – aikanaan Mao teki historiaa hyvässä ja pahassa kuolemaansa asti … Nyt elämme jo kiinalaisten vuosisataa [Kuva 1.]. Kahden kauden purussa ei mainita sanallakaan kehenkään eikä mihinkään – henkilöön.

...
[* Yllättävä Ekstra
Tänään on kulunut 100 vuotta siitä, kun myöhempi Suomen presidentti Kyösti Kallio piti kuuluisan sovinnonpuheen [16 Suomelle ja suomalaisille – olihan juuri Saksan sotakoneen maihinnousun vauhdittamana päättynyt verinen sisällissotamme, jossa punainen nousi hakemaan oikeuksiaan ja valkoinen taas halusi säilyttää omiaan.
Kyseessä oli omistus, omistaminen – työ, voiton ja työnteko/ voitonjako … kuinka osuva yhteensattuma, sillä sosialismin kuningasajattelija Marx syntyi tuosta sovinnonpuheesta tasan 100 vuotta aiemmin!

Olemmeko me suomalaiset nyt sovinnon ansainneita? Olemmeko valmiit sovintoon, kun tuloerot ovat revenneet ääripäistään – vaikka liki kaikki ovat päässeet omistamisen makuun, mutta lopulta suurimman osan omistaa se pienin ihmisryhmä …
[16"Meidän on luotava Suomi, jossa ei ole valkoisia eikä punaisia" – senaattori Kyösti Kallio ” ~ https://yle.fi/uutiset/3-10189191 -

Entä Kiina, jossa nyt ylistetään toistaiseksi (teoreettista) kiinalaiskehityksen alla olevaa marxismia? Ollaanko siellä lähellä omaa sovintoa ympäristön ja kanssaihmisten kanssa, kun sielläkin tuloerot ovat revenneet maailmanennätysluokkaan.

Olisiko Dengin oppi ollut sittenkin niin, että maistakaa ensin lännenmiehen rikkautta – maallista rikkautta, ja oppikaa siitä, ettei se ole kestävän kehityksen tie? ---


Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 168849

DOC marx_05052018.doc – OpenOffice Writer
PVM 05052018

976_8250

Ei kommentteja: