YLE:n AamuTV haastatteli tiistaina 23.8. "kasvomediatoimistoa" siitä, kuinka tulevissa presidentinvaaleissa rakennetaan ehdokkaasta hohdokas ja putipuhdas avainlippumerkkituote. Markkinatalous on vahvistamassa otettaan brandiajatteluna yhteisten asioidemme hoitajista.
Päästäkseen vallankahvaan on historian sivu käytetty mainonnallisia ja manipuloivia menetelmiä taistelussa valinnasta huipulle. Jo keisarien Roomassa ja 1930-luvun Saksassa rakennettiin tietoisesti imagoa ja julkiasua valtaan pyrkijöille. Molemmissa maissa haluttujen valintojen jälkeenkin jatkettiin manipulointia ja mielenkiinnon säilymistä kulissein, esiintymisin ja voimakkain tehostein päämääränä tunne, vahvuus ja yhtenäisyys. Eläinkunnassa laumanjohtajaksi päästään taistelemalla tai kokemuksen taidolla.
Suomessa poliitikkojen pesu ja kohotus on ollut vähäisempää ja amerikkalaistyyppisiä "face and brain-lift -menetelmiä" ei ole käytetty laajasti. Nyt rakennetaan mediakoneiston haluamaa julkikuvaa ihmisistä, jotka joutuvat poliittisen sanomansa ilmaisemaan annettujen menetelmien ja kaavojen mukaisesti. Politiikan uskottavuuden nosteyritys on siirtymässä voimallisemmin branditiimien pohdinnoiksi.
Mikäli mediatoimisto uskoo nostavansa haluttavuutta ja mielenkiintoa otsakiehkuralla ja parrankasvatuksella, on kansalaisten oma arviointikyky saatettu kyseenalaiseen tasoon. Imagon rakennus pyrkii tuomaan jopa oleettomista ja olemattomista ominaisuuksista tekijöitä, joilla saadaan haluttavuus pintaan. Kuinka käy itse ehdokkaan? Myöskään sloganviritykset "kyllä se siitä" ja tarttis jotain tehdä" eivät mairittele kansalaisten omaa kykyä nähdä ehdokkaansa ja poliitikkonsa todellista kykyä hoitaa yhteisiä asioita. Ehkä saamme uuden äänestäjänsuojaviraston käsittelemään valituksia, kun todellisuus ei vastannutkaan äänestyshetkellä annettua julki- ja esiintymiskuvaa.
Kykyä ei kohoteta eikä taitoa lisätä mainonnan kourrutuksella. Todellinen kansalaisten johtaminen ja edustaminen lähtee karismasta ja karismaa ei juurikaan opita tai brandata; se joko on tai sitten ei. Puhetapaa, katsetta ja esiintymistä voidaan hioa ja sparrata, mutta sen täytyy lähteä todellisista olemassa olevista ominaisuuksista. Todellinen kansanjohtaja on sydäntään ja aivojaan myöten edusmies, joka oikeasti ja ilman liiallista omaa eduntavoitteluaan hoitaa valitsijoidensa asioita. Todellinen kansanjohtaja on erillään markkinamekanistisista elementeistä; hänestä tulee huokua kyky ja voima sekä ennen kaikkea karisma, vaikutustaito.
Poliitikko ei ole rakentamalla rakennettu ja ohjattu merkkituote, poliitikko on kansanjohtaja, joka viihtyy kansalaisten parissa kuunnellen; saa aikaan tunnetta ja yhteenkuuluvuutta olemalla vahva, vaikutusvaltainen ja tasapuolinen. Vahva kansanjohtaja on ihminen, johon luotetaan ja jolla on oikeaa kokemusta elämästä ja työnteosta kansalaisen näkökulmasta. Poliitikko on viime kädessä kansan kädenjatke valvomaan tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Poliittinen kyky on karismaa julkituoda asiat selkeästi ja ymmärrettävästi esille luoden luottamusta ja tyytyväisyyttä valitsijoihinsa myös vaikeina aikoina.
Ilkka Luoma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti