Ulkopoliittisen instituutin Kiina-ohjelman päällikkö Linda Jakobson kirjoitti keskiviikkona 19. heinäkuuta 2006 artikkelin "Kiinan ulkopolitiikka on ajautumassa umpikujaan";
"Kiina uhkaa menettää uskottavuutensa vastuullisena suurvaltana, kirjoittaa Linda Jakobson"
--->suora lainaus HS Vieraskynästä ( hs.artikkeli@sanoma.fi ) <---
VASTINE kyseiseen kirjoitukseen (Ilkka Luoma, 19.07.2006)
Hei,
Luin suurella uteliaisuudella juttusi HS ti. 19.7.2006, Vieraskynästä.
Kirjoitit länsimaisen ajattelukaavion mukaisen jutun kiinalaisesta tavasta nähdä asioita. Meille tuntuu olevan suuresti vaikeaa hypätä heidän housuihinsa ymmärtämään kiinalaisuuden perinteet ja tavat. Meillä on tyypillistä puuttua muiden, ulkopuolisten, asioihin, ...me perustelemme sen konsensuksella ja inhimillisyydellä. Kiina harvoin puuttuu heistä katsottuna ulkopuolisiin asioihin, ...sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi ja arvostukseksi.
Meillä ja heillä on suuria eroja, kuten hyvin asiantuntijana tiedät ja olet kokenut. On sanottu mm., ettei meillä ole mahdollisuutta ymmärtää heitä syvästi ja luotaavasti, koska emme katsele "kuvia" (merkistö), emmekä hahmota maailmaa "videona" (kuvallinen jatkumo) mielessämme, me yksinkertaisesti hahmotamme asiat eri lailla käyttäen välillisenä ilmiönä sanallista ilmaisutapaa ja "ajattelua".
----"Suuri ymmärrys (?) syntyy ilmeisesti hyväksynnästä ja hiljaisesta puuttumattomuudesta, kuten eläinkunnassakin (josta eroamme suuresti ja ei juuri ollenkaan), jossa horisontin takana tapahtuvaa onnea ja/tai murhenäytelmää ei havaita, eikä tunnisteta, siis ei tiedetä; elämä jatkuu vain omassa elinpiirissä, joka on "katseen" (havainnon, siis vaikutehorisontin) alla välittömästi. Horisontin takana oleva tieto ei tietoa reaalielämälle, vaan uskomusta ja henkistä puuttumista itselle kuulumattomaan havaintokenttään (fil.)"----
Olen liittänyt kolme juttua Kiinasta (julkaistu huhti-kesäkuun 2006 aikana), jotka ovat julkaistut muutamissa sanomalehdissä, mutta ei HS:ssa, jonne niitä on myös tarjottu, mm. hs.artikkeli@sanoma.fi -osastolle.
Ystävällisesti,
Ilkka Luoma
konsultti ja näkökulmamarkkinoija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti