Kuva: ~ https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/aihe/tytti-yli-viikari - lisätty 26. toukokuuta 2024
" ..
VTV:n ex-pääjohtajan Tytti Yli-Viikarin tuomio koveni hovioikeudessa – sai virkarikoksista ja kavalluksesta ehdollista vankeutta
Rangaistusta lieventävänä seikkana hovioikeus otti huomioon, että virka-aseman väärinkäyttämisen osalta teosta oli kulunut pitkä aika. .. "
****
Virkamies on byrokraatti. Byrokratia syntyy
pitkälti demokratian valvonnasta – pienetkin vähemmistöt on huomioitava.
Markkinatalous ja kilpailuyhteiskunta ei välitä kaupallisesti liian pienistä vähemmistöistä – virkamiesten on
heidätkin huomioitava. Olemme halunneet kaltaisemme demokratian ja se on
tarkoittanut virkamieskunnan paisumista, koska yhteiskunta monimutkaistuu.
Virkamiehiä ja viranhaltioita
moititaan ja heistä löydetään aina virheitä – rehellisyyden nimissä on
todettava, että julkishallinto toimii virheettömämmin kuin voittoon pyrkivä
kilpailu- ja markkinatalous 1].
Markkinatalouden mittari on voitto – viranhaltijan mittari on tasapuolisuus,
laillisuus ja palvelu-uskollisuus.
1] Markkinatalous sotiin yhteiskuntavastuun häviölle
Virheettömiä systeemejä ei
ole - ei edes evoluution johtamassa
biosfäärissä; siellä sen sijaan on itsekorjaavat järjestelmät – mitä ei ole
markkinataloudessa kuin voitto-ohjattuina, mutta virkakoneistossa on, koska
siellä on valitusjärjestelmä, josta tulevaan informaatioon on otettava kantaa -
aina.
Virkamiehiä ei juurikaan kehuta – vaikka ansioita siihen olisi!
[2005] Jokaisella
meistä on mielipide valtion tai kuntien virkamiehistä ja
toimistotyöntekijöistä. Tämä suuri joukko säntillisiä ihmisiä vaikuttaa
suuresti meidän joka päiväiseen elämään. Heidän asiakaspalvelutaitonsa ovat
suuresti lisääntyneet viime aikoina.
Satoja tuhansia verovaroin palkattuja ihmisiä osallistuu joka päiväiseen päätöksentekoon ja osaltansa pyörittävät kotimaista tuotantoa ja ostovoiman kierrätystä; heidän palkkamääränsä on merkittävä osa kotimaisesta avainlipun omaavasta rahan käytöstä. Veronmaksajat ostavat heidän työpanoksensa kotimaamme markkinoilta valtiomme ja kuntiemme välityksellä.
On ilolla ollut merkille pantavaa heidän osaamisensa ja tarkkuutensa työssään. Ne virheet, joihin kiinnitetään turhan suurta huomiota, ovat heidän kokonaistyömääräänsä (tapahtumamäärät) nähden lähes mikroskooppiset. Kaikissa työtehtävissä missä inhimillisyys toimii, tapahtuu myös virheitä.
Mikäli tarkastelemme
kiihkotta tehtyä työpanosta ja saavutettua tulosta, on tunnustettava, että jos
yksityisellä sektorilla hoidettaisiin kaikki pienetkin päätökset ja
toimenpiteet samalla tarkkuudella ja huolellisuudella, olisi tuloksena
huomattavasti parempi kokonaistulos tuottamaan mm. uusia työpaikkoja. Mutta
voittoon tähtäävä tavoite ei kestä tätä tarkkuuden ja säntillisyyden
mentaliteettia!
Meillä kaikilla on kokemusta valtion –
... ja kunnallishallinnon
työntekijöiden täsmällisistä ja oikeudenmukaisista palveluista; laput ja liput
tippuvat juuri oikeaan aikaan postista, rahalähetykset löytävät perille ja ne
tulevat silloin kun sovitaan. Pieneenkin palautteeseen esim. sähköpostilla
vastataan ja kannanotot sekä perustelut pohjaavat lakiin ja säädöksiin.
Aikaisemmin virkamiesten työtä on rasittaneet viiveet ja byrokratia;
viiveet lyhenevät tällä
nettiaikakaudella ja annos byrokratiaa on aina demokratiassa, siksi voimmekin
luottaa päätöksiin ja ratkaisuihin. Tiedän, että tästä kirjoituksesta nousee
suuri häly; aina löytyy se tapahtuma, joka ei mennytkään juuri oikein. Epäonnistuneet
tapahtumat ovat niin pieni pilkku niiden miljoonien juuri oikeiden tapahtumien
joukossa, että ne eivät ansaitse kuin reunamerkintähuomautuksen.
Nykyistä toimintaa sävyttää enenevästi myös asiakaspalvelu;
veikkaisinkin, että niin
valtio kuin kunnat ovat järjestäneet läjäpäin ihmissuhdetoimintakursseja
virkamiehilleen ja työntekijöilleen. Jos yksityissektori laajasti omaksuisi
samat tinkimättömyyden perusteet, voisi asiakaspalaute olla positiivisempaa ja
kuin myös asiakasuskollisuus.
Tyytyväinen asiakas on aina se paras asiakas
... niin hallinnossa kuin
businessmaailmassa. Panee useasti miettimään, kuinka mainosmarkkoihin syydetään
miljoonia ja asiakaspalvelussa tyyttää vain varattu tai pimpelipom -musiikki;
vertaa teleoperaattoreiden massiiviset markkinaiskut.
Viranhaltijat eivät tuhlaa
rahojamme markkinointiin vaan palveluun, he vastaavat asiakkaan haasteeseen
saada oikeasti parempaa palvelua. Me emme tarvitse niinkään kauniita ja
nokkelia mainostemppuja temppuilevine autotallinovineen (ote erään
operaattorin mainos kavalkaadista) kuin oikeata asiakkaasta huolehtimista.
Virkamies ei mainoskikkaile, vaan on ottanut tavoitteeksi selvästi paremman
asiakaspalvelun.
Hiljaiset puurtajamme ansaitsevat heille kuuluvan arvonannon; he ovat se ryhmä, joka pitää tavallisen suomalaisen ihmisen pyörät pyörimässä. Heidän työpanos on tae kaltaisemme demokratian säilymisestä käytännössä sekä osoitus, että oikeudenmukaisempaan maailmaan on yhä kannattavaa pyrkiä.
...
PS. Kun virkakoneistosta omittiin markkinatalouden
ahneutta ja itsekkyyttä ---
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti