keskiviikkona, lokakuuta 16, 2013

Elämän peli - mikä on Sinun pelisi?


Kuva: ~ https://www.suomalainen.com/products/elaman-peli-2 - Kuva lisätty 08032021

*


Elämä on peli, joka syntyi kauan sitten – kun ensimmäinen molekyyliryhmä hoksasi jakaantua. Jakaantuminen oivalsi myöhemmin, että elämän peli voi olla ”ikuista” - niin kauan kun jakaantuminen saadaan elävästä käyntiin yhtymisen ansiosta – vieläpä onnistuneesti.

Elämän pelissä on jäänyt matkalle mittaamaton määrä biomassaa, joka on hyödyntynyt muiden jatkumiseksi uusille sukupolville. Voidaan sanoa, että tasan jokainen nyt elossa oleva organismi, laji ja ihmisyksilö on pelissä voittanut kaiken, koska elonketju on ollut katkeamaton sieltä ”haman alusta” alkaen.


Emme tiedä missä ”alku” on,

mutta kaukana ajallisesti; meille mittaamattoman kaukana – tai lähellä – onhan jokaisen takaisinkytkentä suorittanut elollisen perintöhypyn jokaisessa hedelmöityksen kohdassa. Olemme siis pelien pelin voittajia, vaikka on täysin mahdollista, että juuri Sinun tai minun kohdalla se päättyy – sammuneita sukuja on miljoonittain.


Maallisessa pelissä julkistettiin pelikauppa vailla vertaa –

Nokia myi mobilensa vain viisi kertaa kalliimmalla kuin Supercell kävi kaupaksi japanilaisille – näin korkealle noteerataan bittipelit, jotka pelataan huomenna miltei täysin niillä esimerkiksi Nokian myymillä älykännyköillä.

...
Maallisuuden elämänpeli on ravinto,

tarve lisääntyä sekä kyky kasvattaa – tässä pelissä ei paljon bittipolitiikka vihellä. Bittipelit ovat arvottomia, kun tarkastelemme Maslowin tarvehierarkian ”alkeellisimpia tasoja” - Elämän pelin hengitys, vesi ja kiinteä ravinto valmistuvat biosfäärin oman pelilaitoksen tuotoksena – apuna käyttäen fotoni- yms. aaltoja auringostamme.

Biosfäärin pelissä biomassojen keskinäinen suhde on meille ihmisille tuntematon peliyhtälö – tuossa yhtälössä muhivat ne jotkin, joita tasapainoksi, evoluution sopeumaksi ja itsekurilliseksi suojeluvaistoksi kutsutaan.


Sanotaan muutoinkin, että ihminen elää pelissä –

jossain sellaisessa matriisissa, jonka sävellys juontuu universaalista käyttöjärjestelmästä, jolle jotkut ovat antaneet nimen Jumala, Allah, Jehova ja niin edelleen – uskottomat turvaavat tietämättömyytensä ymmärryksensä kasvuun mittoihin, joissa kaiken tieto on joskus hallussamme.


Luonto pelaa myös omaa peliä,

jossa mustapekka saattaa jäädä jakajan käteen – tuo jakaja, ihminen on biomassaltaan sangen pieni nokitus, mutta hallitsevana tekijänä uskomamme valttikortti – tai siksi me ihmiset sen luulemme. Olemmeko perustaneet valtin ilman kuningatarta – pelkkä kuninkuus ei jatka ”loputtoman elämän pelin” jatkumoa – vaan jokerin voima saattaa nokittaa meidät pelistä pois – hävinneenä.


Mitä peliä Sinä pelaat –

pelaatko peliä lapsiesi tähden, oman etusi nähden vai näyttö- ja vertailutalouden vuoksi, jotta näyttäisit bluffissasi paremmalta kuin sisuksesi näyttäisivät. Onko meidän peli jo hävitty? Mikä on meidän rooli seuraavalla kierroksella, kun elämän valttikortteja jaetaan – jääkö meille vain tyhjä käsi – luonnon korjatessa täyden potin?


...
Lopuksi voisi esittää muutamia kysymystä peleistä, pelaamisesta ja riippuvuuksista ---

1] Voisiko pelaamalla ratkaista huomisen sodat – sotapelien esiinmarssi?
2] Olisiko peleistä mahdollisuus kehittää mallinnusta ihmisen psyykeen saloista – pelimiesten pelimanipulaatio?
3] Voiko peliriippuvuus 4] muuttaa ajatuskantojamme olevaisuudestamme – itsemurha-aaltojen yleistyminen?

4] Peliriippuvuus villitsee ikään, sukupuoleen, arvoon, sosiaaliluokkaan katsomatta ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/hedelmkaruselli-villitsee-ikn.html ---![BLOG/il]



Ja sitten utopistisin skenaario, mitä täyden linjan riippuvuus pelimaailmoista voisi tehdä ---

Kutistuuko ihmisen olemus pelkiksi aivoiksi, kun pelit ottavat haltuun fyysisen kehityksemme ja pienentävät bi
omassamme aivollisiksi lasikuutioiksi – joiden kubiikkinen meri täyttäisi maanpinnan ja aivollinen pelikeskuskone jakaisi virtuaalisesti tuntemuksia; hallitusti/ hallitsemattomasti tai peräti tietoisesti manipuloiden meidät geneettiseksi ”sopaksi” pelien matriiseihin – antamatta vastausta – ollakko vai ei!


KYSYMYS ---
Minne matkustaisit, jos olisit ainoa ihminen maan päällä ja kaikki laitteet, systeemit, koneet, hotellit, kuljetukset ja ateriat toimisivat - mutta olisit täysin yksin – ainoa ihminen” - nyt muunnetaan alku:

Mitä pelaisit …



Ilkka Luoma


...
EXTRA
Pelaammeko tulevaisuuden sodat peleinä ja kauko-ohjatusti?


US - AL


1 kommentti:

Ilkka Luoma kirjoitti...

.
Elämme pelissa ---

Itse elämää ja sen monipuolisuutta ajatellen lyhytnäköisin mittari on palkka ja sen materiaalinen ostovoima

Me elämme läntisen maailman demokraattisessa kilpailussa, jossa kasvuhokema on täyttymys - sen tarkoittaen nyt hiukan kärjistäen: Lisää, nopeammin ja suuremmissa erissä. Tämä on helppo huomata, kun asetamme vaakakuppiin elämän materialismia kotoa työn kautta vapaa-aikaan.

Enemmän asuinneliöitä, enemmän auton hevosvoimia - useammin ulkomaanmatkoja (tosin Korona laittoi ravihevoselle suitsia suuhun) eikä tämäkään vielä riitä, vaan lisää palkkaa, jotta enemmän valinnan mahdollisuuksia 64 erilaisen makkaran joukosta.

Menestys ei ala rahasta - menestys alkaa itsensä tuntemisesta, onnen löytämisestä ja vuorovaikutuksesta sellaisten kanssa, jotka tuottavat tyytyväisyyttä.

Tyytyväisyys Elämään syntyy usein kun havaitsee olevansa tarpeellinen, myös muille kuin vain itselle!

Kun menestystä on mitattu palkalla, on seurauksena kilpailu - miksi minä saan vähemmän kuin tuo toinen, kun vielä minä juuri teen enemmän. Näinkö sanaillaan - ei aina, mutta usein. Menestys on ollut näyttö- ja vertailutalouden ilmentymä, kun minun auto on kalliimpi, tehokkaampi ja harvempien saatavilla.

Menestystä voidaan mitata myös vaikuttavuudella

Eläinkunnalla, johon kuulumme evoluution näkökulmasta, yhtä lailla kun elollisuutta ylläpitävät hyönteiset - kaikkinensa, on säännöt
Menestys on uros riikinkukon pyrstösulat - mitä komeammat, sen paremmin lisääntyminen onnistuu, kun se naaras tekee valintoja arvioimansa siittiövahvuuden näkökulmasta.

Entä ihminen, jonka "leijonaharjas" esiintyy 'ferrarismina', joka tuottaa huomiota metsästykseen, kun biologia kutsuu evoluution ikiaikaisesti ainoaan tehtäväämme, jossa mitataan menestystä - jälkeläissaantoon.

Ainoa menestys on geeniperimän jatke

Hienoa meille kaikille elollisille on se, että kunkin menneisyys perintötekijöiden osalta on täsmälleen yhtä pitkä. Olemme siis samalla viivalla.

Menestys on harmoniaa kokonaiselollisuuden kanssa!

.