Näinkö
käy? On todennäköistä, että Finnairin paras kumppani on jokin
Kiinan valtion hallitsemista lentoyhtiöistä – esimerkiksi Air
China. Nythän ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Lucky
Air aloittaa säännölliset reittilennot Helsinkiin [1
ja kohta mitä ilmeisimmin myös suoraan Rovaniemelle. Mikä on
kiinalainen ”kohta” - se on venyvä käsite, sillä kiinalaiset
etenevät liki aina hitaasti
kiiruhtaen …
…
… [2006!]
” … Yhtiönä
Finnair on tosipaikan edessä. Kilpailukykyä on saatava; Kiinan
koneet ovat jo melkein 'tankkauksessa' ja on vain ajan kysymys,
milloin ne ilmestyvät Suomen taivaalle. EU on hyvin suopea
kilpailulle ja ajaa kuluttajien etuisuuksia halvempina lentolippuina.
Vastavuoroisesti Kiina on ostanut Airbus-koneita
noin 150 kappaletta, pitäen osaltansa pystyssä kyseistä
lentokoneen rakentajaa ja sen työpaikkoja.
… ”, … tässä linkki ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/finnairin-koneet-ovat-toimineet.html
– koko kirjoitukseen vuodelta 2006.
Kestävätkö Finnairin siivet Kiinan kovaa painetta?
Yle
uutisoi fiksusti Kiinan uudesta lentomaihinnoususta Suomeen
[
…
unohtamatta nykyisen Finnairin toimitusjohtaja Pekka
Vauramon
ylimääräisiä eläke-etuuksia, samaan aikaan kun finnairilaisten
palkkoja ja palkkakuluja on haluttu jopa voimakkaasti alentaa
… [2
]
… ...
Finnair voi olla hyvin kiitollinen niille kiinalaisille, jotka
aikanaan edesauttoivat Siperian ylilentoja. Kiina halusi lyhyen
reitin Eurooppaan. Osa Finnairin Kiinan lennoista ovat niin sanottuna
Air China lentoja.
Kiina
ei ollut vain ystävällinen aikanaan, sillä Kiinalla oli huutava
pula suihkumatkustajakoneista ja näin niin Airbus kuin Boeing
kuittailivat jättiläistilauksia kiinalaisilta lentoyhtiöiltä.
Nykyisellä Finnairin toimitusjohtajalla ei ole mitään tekemistä
Finnairia pystyssä pitäviin Aasian ja juuri Kiinan lentoihin! …
(kirjoittajan
kommentti yllä olevaan Yle-uutiseen
[1)
Ote
Yle-uutisesta
[1
” … Finnairin
menestys nojaa tällä hetkellä hyvin vahvasti Aasian markkinoihin.
Etuna sillä on Venäjän antama lupa lentää lentoja Siperian
kautta. Nyt Norja yrittää saada Venäjältä lupaa myös
halpalentoyhtiö Norwegianille lentää lentoja Venäjän yli
Aasiaan. Vauramo ei pidä tätäkään uhkana … ” -Yle
Finnairin
onni oli kiinalaisten ja venäläisten suopeus!
[2014]
… Finnair osasi pääjohtaja Keijo
Suilan aikana neuvotella
erinomaisesti kiinalaisten kanssa 2]
– neuvottelumenestys kulminoituu osaksi Kiinan Kulosaaren
suurlähetystön pitkäaikaiseen kaupallisen osaston päällikköön,
herra Li Guangyun´
hin – hän osasi järjestellä tilanteita, joissa Finnair lentää
Euroopan yksiä lyhimpiä vuoroja useisiin kiinalaisiin
suurkaupunkeihin.
Merkittävää on se, ettei Helsinki-Vantaan lentoasemalla näy Air China´n 3] tai muitakaan kiinalaisten lentokoneita, tosin jotkut Finnairin Kiinan vuoroista lennetään niin kutsuttuina Air China -lentoina. Air China on kasvamassa ehkä maailman suurimmaksi lentoyhtiöksi?
Merkittävää on se, ettei Helsinki-Vantaan lentoasemalla näy Air China´n 3] tai muitakaan kiinalaisten lentokoneita, tosin jotkut Finnairin Kiinan vuoroista lennetään niin kutsuttuina Air China -lentoina. Air China on kasvamassa ehkä maailman suurimmaksi lentoyhtiöksi?
Syntyykö Air China lentoyhtiöstä maailman suurin?
Kiinalaisten lentokoneostot ovat olleet tuhansissa – ja konetarpeeksi vuoteen 2025 lasketaan olevan uskomattomat 8000 suihkumatkustajakonetta, jotka nyt ovat pääsääntöisesti eurooppalaisia Airbus – ja amerikkalaisten Boeing koneita – mutta ei enää kohta --- …
Siperia
opettaa?
[
… sahasimme
oksaa, jolla istuimme, kun EU-solidaarisuusajattelemattomina
ryhdyimme Venäjän pakotteisiin ja saimme vastatoimet päällemme …
entä miten se Siperia voi opettaa?
… ]
Otan
otteen aiemmasta tekstistä:
[2014]
… Mikäli epätodennäköinen Siperian ylilentokielto tulisi EU
-maiden lentoyhtiöiden lentovuoroille –
… on siihen meillä jo takaportti. Finnairin lennoista on jo tähänkin mennessä Kiinaan (merkittävin kohdemaa kauko-idässä) lennetty niin kutsuttuina Air China vuoroina, ja olemme varmoja, ettei Venäjä halua hankaukseen Kiinan kanssa – näin Finnairin sinivalkoiset lentävät edelleen, jos ja kun muut EU-lentoyhtiöt kiertävät Pohjoisnavan kautta vuoronsa Pekingiin, Shangaihin jne … . Jotkut osasivat aikanaan tehdä oivan lentoliikennesopimuksen kiinalaisten kanssa, jossa venäläisillä oli myös ratkaiseva rooli, ylilentojen suhteen …
… on siihen meillä jo takaportti. Finnairin lennoista on jo tähänkin mennessä Kiinaan (merkittävin kohdemaa kauko-idässä) lennetty niin kutsuttuina Air China vuoroina, ja olemme varmoja, ettei Venäjä halua hankaukseen Kiinan kanssa – näin Finnairin sinivalkoiset lentävät edelleen, jos ja kun muut EU-lentoyhtiöt kiertävät Pohjoisnavan kautta vuoronsa Pekingiin, Shangaihin jne … . Jotkut osasivat aikanaan tehdä oivan lentoliikennesopimuksen kiinalaisten kanssa, jossa venäläisillä oli myös ratkaiseva rooli, ylilentojen suhteen …
Kun
Moskova ja Peking päättävät – me olemme kovin pieniä, ja
Finnair vieläkin pienempi!
Viite
tekstistä
…
[2
… [2006!]
… Lopuksi kysymys Finnairin pääjohtajalle Jukka
Hienoselle: "Oletko
valmis pudottamaan palkkaasi 10-20% Finnairin kustannuskilpailukyvyn
eduksi ja hyödyksi? Saisitko näin paremman vastaanoton
palkkakululeikkurillesi? Voisitko myös motivoida alemmat johtajat
samaan 'uhraukseen'?" …
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
DOC
finnair_26092017.doc – OpenOffice Writer
PVM
26072017
570_5079
1 kommentti:
HS: Tibet Airlines alkaa lentää joka viikko kaksi kertaa Helsinki-Vantaalta Jinaniin – Mistä ihmeestä on kyse?
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006061795.html -
...
Ilkka Luoma 6.4.2019 - 19:43:
Takana Air China vaikuttaa voimakkaasti. On ollut vain ajan kysymys, jolloin Kiina alkaa lentää omilla koneilla Suomeen - Finnairille on ollut täyspottinen Lotto-voitto nämä Kiinan lennot. On toki selvää, että Venäjän kanssa on pitänyt myös sopia asioista - se taas ei ole Kiinalle mikään ongelma. Toisaalta useat Finnairin vuorot Kiinaan ja erityisesti Kiinasta ovat olleet Finnairin koneilla Air China -lentoja.
Finnairin omistuslaajennus itään! -- Finnair saneerataan myyntikuntoon!
Muutoin voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on lentokonepula, Helsinki on hyvä välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kaukoidän eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air China´lla [?] - ostaako Air China Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren?
[2014] Lennämme vielä ”omilla siivillä”!
Meillä on sinivalkoiset siivet – Finnair, kansallinen ylpeys turvallisuuden osalta – ehkä turvallisin lentoyhtiö maailmassa, tai toiseksi …? Finnair oli kotimaan monopoli, lentoliput olivat usein kalliimpia kuin kilpaillut lennot muualle Eurooppaan. Ei ollut saneeraustarpeita. Nyt ollaan täydessä kilpailussa, mitä tehdään? No – Finnairilla on kaukoidän – ja tarkemmin sanoen erittäin tuottoisat Kiinan lennot.
Finnair osasi pääjohtaja Keijo Suilan aikana nauvotella erinomaisesti kiinalaisten kanssa 2] – neuvottelumenestys kulminoituu osaksi Kiinan Kulosaaren suurlähetystön pitkäaikaiseen kaupallisen osaston päällikköön, herra Li Guangyun´ hin – hän osasi järjestellä tilanteita, joissa Finnair lentää Euroopan yksiä lyhimpiä vuoroja useisiin kiinalaisiin suurkaupunkeihin.
Merkittävää on se, ettei Helsinki-Vantaan lentoasemalla näy Air China´n 3] tai muitakaan kiinalaisten lentokoneita, tosin jotkut Finnairin Kiinan vuoroista lennetään niin kutsuttuina Air China -lentoina. Air China on kasvamassa ehkä maailman suurimmaksi lentoyhtiöksi?
Lähetä kommentti