sunnuntai, maaliskuuta 24, 2019

Italia lähti mukaan Kiinan kiisteltyyn Silkkitie-hankkeeseen




~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006045775.html  - 
...


Ilkka Luoma 

Tässä kohdin tulee vääjäämättä mieleen venetsilainen (osa nykyistä Italiaa) tutkimusmatkailija Marco Polo*, joka "löysi silkkitien" Kiinaan - ollen siellä keisarin neuvonantajana vuosikausia ... onko nyt näin Italia uuden ajan aallossa kääntynyt "kotiin"? Ei tarvitse näin ajatella - ainoastaan hankkimassa näin uuden mahdollisuuden saada raskaassa painolastissa olevan (kansan)taloutensa uuteen kukoistukseen. Italia on G7 maa - siis yksi "maailman rikkaimmista maista" - tosin Kiina eikä Venäjä ole tuossa seitsemän tahden liikkeessä mukana. 

Italia on himoittujen ja kuukuisien brändien ja tuotemerkkien maa - Ferrari ehkä tunnetuimpana esimerkkinä - Milanon muoti, ja italialainen ruoka ja pastakulttuuri - herättävät kiinalaissa suurta uteliaisuutta - siis Italialle merkittävää kauppamahdollisuutta. 

Muu EU, US ja jo uutisissa Ranskan presidentti Emmanuel Macron pitivät Italian lähtöä Kiinan uuteen silkkitiehen strategisena virheenä. Sen tiedämme, että kiinalaisilla on pitkä muisti, ja nämä sanat myrkyttävät suhteita - Italia tulee saamaan lahjan, se saa sellaisen vientikanavan, josta muut voivat vain uneksia. 

Kiinalaiset matkailijat löytävät nyt entistä uteliaammin Italian, jonka historia hakee vertaistaan ... kiinalaiset ovat hyvin kiinnostuneita Marco Polon kotimaasta, vaikka tosin tuolloin Venetsia oli oma kaupunkivaltionsa. 

Italia teki viisaan liikkeen, ollen ensimmäinen suuri EU-valtio, joka lähti mukaan Silkkitie-rakenteisiin - Kreikan ja Portugalin ohella. Suomelle tarjotaan myös yllättävää mahdollisuutta - satama Petsamon Liinahamariin, jonne kiinalaiset olisivat valmiit rahoittamaan puolueettoman suursataman Koillisväylän Pohjois-Euroopan päätesatamaksi -- 

Nyt toimeksi ja Moskovaan vuokraamaan "sähköradallinen Saimaan kanava" -ratapohja vanhaan oikeaan käsivarteemme! Italia avasi pelin omalla päätöksellä, ja kun katsoo kartaa Italian ja Petsamon osalta, yhtä aikaa - hoksaa jotain, ja näin Tallinna -tunnelikin saa esiluvatun rahoituksensa, Kiinasta.

Ei kommentteja: