sunnuntai, tammikuuta 19, 2014

Kohennetut missit ja poliitikot

Miss Suomi kauneuskilpailuiden tyttöset on kohennettu kaikin osin ja keinoin mitä viehättävimmiksi – niin make-up` ttuina, hiukset kohennettuina kuin piikkarit korostamassa varren pituutta - jopa uimapukukierroksella – pitää näyttää hyvältä. Markkinatalous vaatii superlatiiveja – elämme näyttö- ja vertailutalouden illassaan olevaa kulta-aikaa.


Mutta entä meitä eduskunnassa hallitsevat poliitikot teflonpukuineen, puhe- ja esiintymiskoulutuksineen (osa on käynyt jopa ”sisäsiisteyskursseja” *]) kuin muutoinkin sliipattuine olemuksineen – stylistien kuorruttamana . Mitä näillä kohennuksilla kätketään – niin misseinä kuin poliitikkoina?

*] Persujen sisäsiisteyskursseja veivataan ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/143694-persupomo-soinia-veivataan -



Poliitikko sinivalkopestää, brysselöidään ja ohjelmoidaan merkkituotteeksi
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/08/poliitikko-sinivalkopestn-ja.html – [BLOG/il]




[2005] YLE:n AamuTV haastatteli tiistaina 23.8. "kasvomediatoimistoa" siitä, kuinka tulevissa presidentinvaaleissa rakennetaan ehdokkaasta hohdokas ja putipuhdas avainlippumerkkituote. Markkinatalous on vahvistamassa otettaan brandiajatteluna yhteisten asioidemme hoitajista.

Päästäkseen vallankahvaan on historian sivu käytetty mainonnallisia ja manipuloivia menetelmiä taistelussa valinnasta huipulle. Jo keisarien Roomassa ja 1930-luvun Saksassa rakennettiin tietoisesti imagoa ja julkiasua valtaan pyrkijöille.

Haluttujen valintojen jälkeenkin jatkettiin manipulointia ja mielenkiinnon säilymistä kulissein, esiintymisin ja voimakkain tehostein päämääränä tunne, vahvuus ja yhtenäisyys. Eläinkunnassa laumanjohtajaksi päästään taistelemalla tai kokemuksen taidolla.


Suomessa vielä arkipöly tuoksuu pikkutakin alta

Suomessa poliitikkojen pesu ja kohotus on ollut vähäisempää, ja amerikkalaistyyppisiä "face and brain-lift -menetelmiä" ei ole käytetty laajasti. Nyt rakennetaan mediakoneiston haluamaa julkikuvaa ihmisistä, jotka joutuvat poliittisen sanomansa ilmaisemaan annettujen menetelmien ja kaavojen mukaisesti. Politiikan uskottavuuden nosteyritys on siirtymässä voimallisemmin branditiimien pohdinnoiksi.


Otsakiehkurat ja parrankasvatus

Mikäli mediatoimisto uskoo nostavansa haluttavuutta ja mielenkiintoa otsakiehkuralla ja parrankasvatuksella, on kansalaisten oma arviointikyky saatettu kyseenalaiseen tasoon. Imagon rakennus pyrkii tuomaan jopa oleettomista ja olemattomista ominaisuuksista tekijöitä, joilla saadaan haluttavuus pintaan.


Kuinka käy itse ehdokkaan?

Myöskään sloganviritykset "kyllä se siitä" ja tarttis jotain tehdä" eivät mairittele kansalaisten omaa kykyä nähdä ehdokkaansa ja poliitikkonsa todellista kykyä hoitaa yhteisiä asioita. Ehkä saamme uuden äänestäjänsuojaviraston käsittelemään valituksia, kun todellisuus ei vastannutkaan äänestyshetkellä annettua julki- ja esiintymiskuvaa.

Kykyä ei kohoteta eikä taitoa lisätä mainonnan kourrutuksella

Todellinen kansalaisten johtaminen ja edustaminen lähtee karismasta ja karismaa ei juurikaan opita tai brändätä; se joko on, tai sitten ei 1]. Puhetapaa, katsetta ja esiintymistä voidaan hioa ja sparrata, mutta sen täytyy lähteä todellisista olemassa olevista ominaisuuksista.

Todellinen kansanjohtaja on sydäntään ja aivojaan myöten edusmies, joka oikeasti ja ilman liiallista omaa eduntavoitteluaan hoitaa valitsijoidensa asioita. Todellinen kansanjohtaja on erillään markkinamekanistisista elementeistä; hänestä tulee huokua kyky ja voima, sekä ennen kaikkea karisma, vaikuttamisen taito.

Poliitikko ei ole rakentamalla rakennettu ja ohjattu merkkituote,

oikea poliitikko on kansanjohtaja, joka viihtyy kansalaisten parissa kuunnellen; saa aikaan tunnetta ja yhteenkuuluvuutta olemalla vahva, vaikutusvaltainen ja tasapuolinen. Vahva kansanjohtaja on ihminen, johon luotetaan ja jolla on oikeaa kokemusta elämästä ja työnteosta kansalaisen näkökulmasta.

...
Poliitikko on viime kädessä kansan kädenjatke valvomaan tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Poliittinen kyky on karismaa julkituoda asiat selkeästi ja ymmärrettävästi esille luoden luottamusta ja tyytyväisyyttä valitsijoihinsa myös vaikeina aikoina.


Ilkka Luoma


AL US Vf IL --- BLOG 29581
---18012014---

doc.: kohennetut_poliitikot_18012014.doc – OpenOffice Writer

474 | 4546

Ei kommentteja: