keskiviikkona, tammikuuta 01, 2014

Sote - jo kymmenen vuotta sitten!

Vuosi vaihtui, tapahtuiko sitten mitään niin järisyttävää – olihan maapallo vain saavuttanut radallaan auringon ympäri suunnilleen saman ellipsiratapisteen kuin 12 kuukautta sitten – mutta ei tarkasti samaa, koska koko aurinkokunta liikkuu omalla radallaan. Mitähän nuo aika, paikka, olevaisuus ja liike oikeastaan ovat?! 1] ...

Mielenkiintoista on sen sijaan heti näin uuden vuoden aluksi katsoa mitä kirjoitettiin vuonna 2004 – noin 10 vuotta sitten, kun oli yksilön tarve saada yhteiskunnan ja muiden ihmisten apua … ja lisäksi tänäänhän on erityisen kuumana puheenaiheena kuuluisa sote 2]


...
VIITTEET
1] Ajatuksen kupla tyhjyydessä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2004/07/cliimaxi-vai-kuvitelmien-hrhily.html - [BLOG/il]
2] Soten vaikeus ja Kreikan helppous ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/01/soten-vaikeus-ja-kreikan-helppous.html - [BLOG/il]
2] Sote-himmelöintiä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/sotehimmeli-kapinaa-ja-oivallusta.html – [BLOG/il]



[2004][ Suomessa on tehokas ja toimiva terveydenhoitojärjestelmä; ongelmana on enempikin eettinen perinne ja nykyisyyttä vastaamaton lainsäädäntö ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2004/10/terveyden-ja-sairaanhoito-on-hyvss.html – 2004 _BLOG/il 

Näinä päivinä tuntuu, että olemme kovin tyytymättömiä järjestelmiimme, missä meitä rekonstruoidaan uudelleen toimiviksi yhteiskuntaihmisiksi. Yleisönosastot lehdissä, kadunkulma-keskustelut ja muutoinkin valitukset toimimattomasta terveyden-hoidosta ovat tyytymättömien ihmisten puheenaiheita. Ja jos ei ole valituksia, niin sitten selostetaan ylittyneitä budjetteja ...


Nyt olisi toisenlainen esimerkki elävästä elämästä

En ole aiemmin juurikaan käyttänyt terveydenhoitopalveluita. Jouduin erääseen suureen Espoon Bembölen lähellä olevaan sairaalaan kipujen takia tutkimuksiin. Olin kuullut pitkistä jonoista ja odotuksesta. Harvoin käyneenä tuo odotus ei aiheuttanut ongelmia, koska henkilökunta ystävällisesti järjesti huonon kuntoni vuoksi makuupaikan.

Tutkimukset olivat nopeita, täsmällisiä ja näin jälkeenpäin todettuna oikeaan ja onnistuneeseen hoito-ohjelmaan päätyneitä. Eli uskaltaisin sanoa, että rekonstruktointi kohdallani meni hyvinvointiyhteiskunnan kulmakiveen: Minut saatettiin takaisin työelämään suorittamaan se velvollisuus, joka pieneltä osaltaan mahdollistaa nämä yhteiskunnalliset palvelut.



Ammattitaitoa kiireessä!

Itse sairaalassa osastolla sain maallikon näkökulmasta ammattitaitoista ja systemaattista hoitoa, lääkäreitä oli useita ja heillä kaikilla systemaattinen diagnoosi. Hoitohenkilökunta sai täydet kymmenen pistettä. He pystyivät selvästi alimiehityksellä hoitamaan uskomattoman määrän hyvinkin vaikeita potilaita ja pystyivät osoittamaan yksilöllistä hoivaa asiakkaillensa.


Pelisilmää huomioinnissa – veteraani kiittää

Osastolla vieressäni ollut yli 90-vuotias sotavetaraani oli niin iloinen saamastaan kohtelusta ja hoivasta, että hellyttävästi kiitti häntä hoitaneita ihmisiä sanomalla yksinkertaisesti: ”Täällä on niin hyvä olla”. Kuriositeettina voisin mainita, että hoitohenkilökunta ei tiennyt kyseessä olleen Talvisodan ratkaisutaistelujen panssarintorjuja, joka ei numeroa itsestään tehnyt (asiat sain selville aktiivisesti itse kysyen).


Ihmistä arvostettiin, tai ainakin sai sen tunnun

Talvisodan veteraani sai maallikkona katsoen hyvän kohtelun ja potilasta huomioivan hoidon ja tutkimuksen. Haluaisin erityisesti mainita hänellä olleen vuosikausia vahva uskomus eräästä taudista, joka painoi raskaasti hänen mieltään ---

Lääkäri ymmärsi hyvin hienotunteisesti huolen ja määräsi selvästikin ”turhaan” kuvaukset ja lopputuloksena oli huojentunut vanhus, kun hän sai rauhan mielelleen, ettei häntä vaivannut tuo ”hankala tauti”. Veteraanin helpotus oli silminnähtävissä ja se ilo lämmitti mieltä hänen potilastoverinaan; tuli hieno tunne, että ystävää ja kaveria ei jätetä. Lääkärille suuri kiitos tilanneherkkyydessä.



...Ensikertalaisena alkoi kiinnostaa koko osaston toiminta ja on yksinkertaisesti todettava, että niinä seitsemänä päivänä näin henkilökunnan, joka selvästi osasi ja tiesi tehtävänsä ja lisäksi muisti kaikki ne asiat, mitä piti tehdä. Logistiikka ja menetelmät olivat täsmällisiä ja toimivat saksalaisen kellon mukaan. Tuosta toimintamallista olisi monilla siviilielämän asiakaspalvelu-järjestelmillä paljon oppia otettavanaan.



Loppukeskustelua

Tehdessäni lähtöä osastolta halusin keskustella hoitohenkilökunnan kanssa heidän mieltämistään ongelmista; otos keskusteluille oli pieni, mutta kertomukset yksiselitteisiä: tarvittaisiin lisää henkilökuntaa ja tämä meni selvästi ohi oman henkilökohtaisen tarpeen esim. palkan yli. Uskonkin tuon, kun seurasin huonona yönukkujana toimintaa: vain kaksi sairaanhoitajaa hoiti yli 35 asiakasta, joista kaikki eivät olleet niin hyvässä kunnossa kuin minä.

Haluan kiittää tämän osaston henkilökuntaa saamastani hoidosta sekä ennen kaikkea Veteraanin hoivaamisesta, Veteraanin puolesta.



Lopuksi tulee muistaa, että sairaalan henkilökunta ei valitse asiakkaitaan ja lainlaatijan tulee miettiä, minne minkäkinlaisia potilaita ohjataan laatimalla lait, jonka pohjalta terveydenhoito pystyy kokonaistehokkaimmin ja huomioonottavimmin järjestelemään hoitorakennetta kuin myös siihen liittyviä kuluja. Tämä asia tulee olemaan erittäin vaikea pulma, johon olemme vääjäämättömästi ajautumassa tai itseasiassa olemme jo ajautuneet.

JK_01012014
Ylläoleva kirjoitus julkaistiin aikoinaan lukuisissa lehdissä – sairaala oli Espoon Jorvin sairaala – ja olisikin nyt mukava tietää kuinka paljon tänään on henkilökuntaa ja paljon keskimäärin asiakkaita potilaina ja verrattaisiin lukuja tilanteeseen 10 vuotta sitten – juuri nyt koko kansakunta toivoo selkeyttä sote-suurremonttiin, jottei unohdeta sitä oleellista – mikä se on Sinun mielestäsi?


Ilkka Luoma

...
AL US Vf [336] IL

doc.: sote_te_2004_01012014.dov – OpenOffice Writer

BLOG 28621
---01012014---

666 | 5924

Ei kommentteja: