(Uutisiin ponnahti aiheellisesti
pieni – suuri asiakokonaisuus, jonka ulottuvuus on koskettavampi kuin lelut.
Orpolapset ovat herättävää inhimillisyyttä ja karkea keino saavuttaa omia
itsekkäitä tavoitteita. Entä media ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1476941970795
– mihin ansaan ja juoneen se sekoitti itsensä?)
Kommentti
toisaalla … ” … Mitähän tähän sanoisi? Onko
mediaa Suomessa pidetty manipulaation äänitorvena? Entä pidetäänkö sitä
muidenkin kautta edelleen - tarkoitushakuisesti ja yksipuolisesti. Kukahan
tutkisi ja selvittäisi? Ovatko toimittajat hyvänahkaisia hölmöjä, vai sitten niin
lööppikipeitä, etteivät aina jaksa tarkistaa tiedon lähteitä. Kuinka paljon
media syytääkään puppua lukijoilleen? … ”
Linkki ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1476942210831
– [HS] Lelusalakuljettaja Rami Adham’
in seikkailut.
Jatkokommentti
toisaalta … ”... Korjaussarja höynäytykseen,
vai kaksoisagentin tuplahöynäytys, jossa kostettiin jotain ja mustamaalattiin
alkuperäinen. Mene ja tiedä. Paras asia tässä lienee se, että media tunnusti,
ettei mahdollisesti kaikki heidän kirjoittamansa pidä edes lainkaan paikkansa!
… ”
Linkki ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1476941970795
– [HS] Pettikö näkökulma?
Edelleen
kommentti … ”… Hätkähdyttävä ennakoimisen
paikka - lukijoille ja meidän asenteille toimittajuutta kohtaan. Herää kysymys
kuinka paljon mediassa on naivia ajattelua, tietoista tai tiedostamatonta -
itsekritiikitöntä lööppimetsästystä "hyvän jutun" kipeytenä?
Entä, jos tuo
lööppimetsästys ulottuu paljon suurempiin maailmanpolitiikan isoihin kuviin tai
vaikkapa meidän kotoisiin kansakuntaa laajemmin koskeviin asiatekijöihin! Onko
mediasta tulossa markkinatemmellyskenttä, jossa koetetaan toimittajina olla
toistaan nokkelampia ja vainuherkempiä, jolloin "omasuoja"
tarkoitushakuisuuden osalta rapautuu? … ”
Media perässä hiihti itsensä
lööppiansaan
Lukijat ovat median ansaintalogistiikan tärkeä elementti. Lukijat
eivät vain tilaa aviiseja tai kytkeydy rahalla nettilehtiin, vaan tuovat
mainostajia. Media elää mainostajista. Tämä asia on jylisevästi kirjoitettu
toimittajien työseinätauluihin. Kuka/ ketkä määräävät mediassa mitä
kirjoitetaan? Entä median käynnistämä informaatiosota?
Toimittajat käyvät kisaa lööpeistä ja
teksteistä
Kenellä
räväkin, hätkähdyttävin, koskettavin ja rujoin ingressi lööppeineen *; se saa lukijat innostumaan
ja erilaiset, varsinkin nettijulkaisujen seurantajärjestelmät asettavat
ranking-listoilla toimittajat johonkin järjestyksen. Joku on aina ykkönen ja
muut perässä. Tämä laittaa toimittajat lujille – ovat ikään kuin tulospalkkauksen
uhreja avausklikkauksiin ja kaunis koulussa opittu toimittajanvapaus on
taaksejäänyttä idealismia.
…
|* Esimerkki aihealueesta, joka saa lööpit
hehkumaan ja kirkumaan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/media-tuntuu-kiihdyttavan-natotustaan.html
- Tästä aihealueesta ja lietsotusta
Venäjän uhasta tulee myöhemmin oma IN – kirjoitus.
Miten paljon toimittajat tunnustavat
rahan voiman ja miten se näkyy uutisoinnissa?
Tämän salaisuuden pinnalle lukijat ovat nyt päässeet ja nyt
on alkamassa pudotuspeli, sillä huonot autonasentajatkaan eivät saa asiakkaita,
kuten eivät osaamattomat lehtien puhelinmyyjät tilauksia.
Ajoivatko toimittajat itsensä ansaan ja ylösnousu voi ottaa
aikansa ja paluu toimituksellisuuden idealismiin ylevästä riippumattomasta
uutisoinnista lahjomattomuuden piiriin – lukijoiden hyväksi ja eduksi, ottanee aikaa
vieläkin kauemmin.
Moraali – mihin katosi
tutkinnallinen, epäilevä ja kriittinen suhde tietolähteeseen – ja mihin unohtui
taustoitus, se ehkä tärkein toimittajaominaisuus. Toimittaja on edelleen tärkeä
yhteiskunnan osanen, kunnes kansalaisten suoramedia valtaa kaikki ”niemen
notkot ja saarelmat” – ei nyt sentään, toimittajakin on ihminen!
…
EKSTRA - Kritiikkisäveltäjä,
mitä se on?
Tämä uusi ”ammattiryhmä” perustuu suureen määrään kansalaisia, joilla on kyky sukeltautua tietomaailmaan, tietovarastoihin, kansalaistietovirtoihin ja muodostaa uusia näkökulmia kritiikin sävelin – kyseenalaistamaan miltei tiedon kuin tiedon, sillä totuutta ei absoluuttisena ilmiönä ole olemassa; on vain yleisesti enemmistön hyväksymä näkymä, vaikka ”viisas tietäjä” sanoisi mitä tahansa.
Nyt on kysymys kritiikistä, joka on saatava ylätasolle, patoamaan luulojen, arvailujen ja varsinaisten manipulaatioiden järkyttäjäksi – kansalaisvoima yhtenäisenä ilmiönä voi luoda kilpailutilanteessa vahvan asiakriittisyyden aseman – nujertamaan nyt vellovan ”älämölötyksen”, usein ilman mitään todisteita, perusteluja, ainoastaan haukahtelu mielessä. Kansa vastaa usein: ”Puhu sinä, minä pidän hevosta” tai ”ne ovat eri miehet, jotka ruumiita pesee, ja ne, jotka niitä tekevät”.
Tämä uusi ”ammattiryhmä” perustuu suureen määrään kansalaisia, joilla on kyky sukeltautua tietomaailmaan, tietovarastoihin, kansalaistietovirtoihin ja muodostaa uusia näkökulmia kritiikin sävelin – kyseenalaistamaan miltei tiedon kuin tiedon, sillä totuutta ei absoluuttisena ilmiönä ole olemassa; on vain yleisesti enemmistön hyväksymä näkymä, vaikka ”viisas tietäjä” sanoisi mitä tahansa.
Nyt on kysymys kritiikistä, joka on saatava ylätasolle, patoamaan luulojen, arvailujen ja varsinaisten manipulaatioiden järkyttäjäksi – kansalaisvoima yhtenäisenä ilmiönä voi luoda kilpailutilanteessa vahvan asiakriittisyyden aseman – nujertamaan nyt vellovan ”älämölötyksen”, usein ilman mitään todisteita, perusteluja, ainoastaan haukahtelu mielessä. Kansa vastaa usein: ”Puhu sinä, minä pidän hevosta” tai ”ne ovat eri miehet, jotka ruumiita pesee, ja ne, jotka niitä tekevät”.
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
…
AL | US | PZ |
VU | T | BL | BL | BLOG 90013
DOC Leluilla ja lapsilla hankittua sympatiaa_21102016 –
Microsoft Word Starter
PVM 21102016
|576|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti