maanantaina, elokuuta 07, 2017

Yhteys Jäämerelle – yhteys Kiinaan!






Pinnan alla on keskusteltu paljon yhteyksistä tavaravirtoihin maailman suurimpaan liukuhihnaan – Kiinaan. Oheen on liitetty myös tiedonsiirto, siis merivalokaapeli Koillisväylää pitkin maailman suurimpaan talouteen |1 ja muuallekin kauko-itään.

Suomella oli käsivarsi, se oikean puoleinen – saatiin Tarton rauhassa ja menetettiin Jatkosodan Saksan kumppanuutemme ja Petsamon nikkelipelin takia (tähän liittyy täysin uutta tutkimustietoa Talvisodan syistä - ”Talvisodan salainen strategia” -Antti Hietalahti, Otava 2016).


Suomi on nyt Arktisen neuvoston (AN) puheenjohtaja |2

AN on tässä maailmanhetkessä kiintoisa foorumi, sillä siellä ovat samassa pöydässä niin Venäjä kuin Yhdysvallat (Alaskan myötä). On myös tieto, jossa arvellaan Kiinan haluavat täysjäsenyyttä Arktiseen neuvostoon – nythän se on muutaman muunkin ohella seurailijana neuvostossa – eräänlaisena ulkojäsenenä.


Koillisväylä ja Jäämeren rata olisivat yhteydessä myös Helsinki – Tallinna junatunneliin!

Kiina hakee väyliä maailmalle, Koillisväylä on yksi niistä – prioriteettia emme tunne, mutta Kiina osallistui Venäjän kanssa Itämerellä jo sota-aluksineen harjoituksiin |3, joissa mallinnettiin kauppamerenkulun turvaamista – olisivatko laivayhteydet Suomesta vaikkapa Saksaan ja muualle EU-Eurooppaan niin tärkeitä, että Kiinan on huomioitava niiden turvallisuutta jo yhdessä Venäjän kanssa – jää vielä epäselväksi, mutta arvioitavaksi.


Yle kirjoitutti tekstin ”Jäämeren radalta”
-A-studion toimittaja Pasi Peiponen

Näin arvioimme sitä ---
... Emme tarvitse Norjaa, pidetään homma omissa käsissä, mutta miten!? Ei meillä ole Jäämeren rantaa, enää. Meillä oli vielä 1940, Talvisodankin jälkeen. Entä sitten? Me voimme tehdä "Saimaan kanavat" ja vuokrata ratapohjat Venäjältä! Tämä olisi todellista ulkopolitiikkaa, jolla lähennämme suhteita itään ja vieläkin kauemmaksi itään. Kiina tukee liki varmasti hankettamme, rahoittaa sitä satamineen Liinahamariin ja kertoo Kremlille hankkeen järkevyyden. Nokkelimmat voivat nähdä vielä jotain ratkaisevaa, mutta jätetään se myöhemmälle” ja itse Peiposen teksti on saatavilla täältä ~ https://yle.fi/uutiset/3-9757776 -


Olisiko meillä nyt se kuuluisa tuhannen rahayksikön paikka?

Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla |4, ja olemme täysin ainutlaatuisessa asemassa Venäjään, maailman suurimpaan raaka-aine- ja energia-aittaan nähden. Emme ole Viro, emme myöskään Ruotsi, olkaamme siis menneen autonomian jatke – uudelleen itsenäinen Suomi, joka osaa tehdä omia itselle hyödyllisiä päätöksiä – kansakuntamme etujen ja hyötyjen nimissä.

Mikä olisi meidän hyöty? Se on selvää, rakennamme yhdessä Venäjän ja Kiinan kanssa Jäämeren sataman puolueettomalle vyöhykkeelle – Petsamon Liinahamariin, kun olemme ensin vuokranneet maapohjan seuraavaksi 100 vuodeksi Venäjältä. Voisin liki varmasti sanoa, että Kiinasta saadaan rahoitus … samalla ratkeaa Koillisväylän valokaapeliasiakin – sekin nousee maihin puoleettomaan vuokrarantaan – emme tarvitse Norjaa, Natossa olevaa valtiota, jota niin Venäjä kuin Kiinakin ”karsastavat” - mitä siis teemme?

Avaamme pelin mahdollisimman korkealta. Esitänkin toisen julkisen kysymyksen, sen ensimmäisen jälkeen |5, presidentti Sauli Niinistölle – kiinnostaisiko Sinua tämä ylläesitelty kansakunnallemme hyötynäkökulma niin kaupallisesti kuin puolueettomuuden nimikkeellä, parantamaan asemaamme suurvaltojen välissä ja keskellä – olla se rakentaja ja tarvittaessa riitatilanteiden välitysneuvottelija, jolloin samalla turvaamme olomme ulkopuoliseksi osallistujaksi kaikkiin sellaisiin konflikteihin, jotka koskettelevat omaa maatamme?

Veikkaisin, että kansalaisiamme istuvan presidenttimme vastaus noihin kysymyksiin kiinnostaisi kovasti. Itseasiassa lähetän tämän saman kysymyksen myös kaikille presidenttiehdokkaillemme!

Viitenumerot tekstistä
|5 ” … Sauli, ottaisitko tehtävän vastaan, jos sitä Moskovasta vihjaistaisiin? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-suomi-sovittelijaksi-akselille-eu-venaja-case-ukraina -



Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä


US | VU | T | BL | BL | FB | FB | FB | BLOG 148538

DOC Jaameri_koillisvayla_07082017.doc – OpenOffice Writer
PVM 07082017

|505_4588|

1 kommentti:

Ilkka Luoma kirjoitti...

Katsotko?

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/11/idan-ja-lannen-vedenjakajalta-loytyy.html -

Ote:

" ... Kiina suunnittelee uutta kaupallista reittiä Eurooppaan

Koillisväylä*] on 10 - 15 vuoden kuluessa merkittävä tie Kiinasta Eurooppaan ja Jäämeren satamat sen päätepiste, jatkuen maakuljetuksina eteenpäin. Vuokrataan Venäjältä luovutetusta ”oikeasta kädestämme uusi Saimaan kanava”, rautatielle ja rakennetaan vaikkapa Liinahamariin esimerkiksi kiinalaisella rahalla satama ottamaan vastaan tavaravirran Kaukoidästä.

Tehdään samalla Petsamosta Jäämeren odotettu rautatie Rovaniemelle. Samalla peruskorjaamme Rovaniemi – Helsinki rautatien vastaamaan suurnopeusjunia ja samalla henkäyksellä tunneli Tallinnaan, ja reitti Saksaan on selvä.

*] Koillisväylä ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4 -   ... "
.