Pinnan alla on keskusteltu paljon yhteyksistä tavaravirtoihin maailman suurimpaan liukuhihnaan – Kiinaan. Oheen on liitetty myös tiedonsiirto, siis merivalokaapeli Koillisväylää pitkin maailman suurimpaan talouteen |1 ja muuallekin kauko-itään.
Suomella
oli käsivarsi, se oikean puoleinen – saatiin Tarton rauhassa ja
menetettiin Jatkosodan
Saksan kumppanuutemme ja Petsamon nikkelipelin takia (tähän liittyy
täysin uutta tutkimustietoa Talvisodan
syistä - ”Talvisodan salainen strategia” -Antti Hietalahti,
Otava 2016).
Suomi
on nyt Arktisen neuvoston (AN) puheenjohtaja |2
AN on
tässä maailmanhetkessä kiintoisa foorumi, sillä siellä ovat
samassa pöydässä niin Venäjä kuin Yhdysvallat (Alaskan myötä).
On myös tieto, jossa arvellaan Kiinan haluavat täysjäsenyyttä
Arktiseen neuvostoon – nythän se on muutaman muunkin ohella
seurailijana neuvostossa – eräänlaisena ulkojäsenenä.
Koillisväylä
ja Jäämeren rata olisivat yhteydessä myös Helsinki – Tallinna
junatunneliin!
Kiina
hakee väyliä maailmalle, Koillisväylä on yksi niistä –
prioriteettia emme tunne, mutta Kiina osallistui Venäjän kanssa
Itämerellä jo sota-aluksineen harjoituksiin |3,
joissa mallinnettiin kauppamerenkulun turvaamista – olisivatko
laivayhteydet Suomesta vaikkapa Saksaan ja muualle EU-Eurooppaan niin
tärkeitä, että Kiinan on huomioitava niiden turvallisuutta jo
yhdessä Venäjän kanssa – jää vielä epäselväksi, mutta
arvioitavaksi.
Yle
kirjoitutti tekstin ”Jäämeren radalta”
-A-studion
toimittaja Pasi Peiponen
Näin
arvioimme sitä ---
”...
Emme tarvitse Norjaa, pidetään homma omissa käsissä, mutta
miten!? Ei meillä ole Jäämeren rantaa, enää. Meillä oli vielä
1940, Talvisodankin jälkeen. Entä sitten? Me voimme tehdä "Saimaan
kanavat" ja vuokrata ratapohjat Venäjältä! Tämä olisi
todellista ulkopolitiikkaa, jolla lähennämme suhteita itään ja
vieläkin kauemmaksi itään. Kiina tukee liki varmasti hankettamme,
rahoittaa sitä satamineen Liinahamariin ja kertoo Kremlille hankkeen
järkevyyden. Nokkelimmat voivat nähdä vielä jotain ratkaisevaa,
mutta jätetään se myöhemmälle” ja itse Peiposen teksti on
saatavilla täältä ~ https://yle.fi/uutiset/3-9757776
-
Olisiko
meillä nyt se kuuluisa tuhannen rahayksikön paikka?
Suomi on
tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla |4,
ja olemme täysin ainutlaatuisessa asemassa Venäjään, maailman
suurimpaan raaka-aine- ja energia-aittaan nähden. Emme ole Viro,
emme myöskään Ruotsi, olkaamme siis menneen autonomian jatke –
uudelleen itsenäinen
Suomi, joka osaa tehdä omia itselle hyödyllisiä päätöksiä
– kansakuntamme etujen ja hyötyjen nimissä.
Mikä
olisi meidän hyöty? Se on selvää, rakennamme yhdessä Venäjän
ja Kiinan kanssa Jäämeren sataman puolueettomalle vyöhykkeelle
– Petsamon Liinahamariin, kun olemme ensin vuokranneet maapohjan
seuraavaksi 100 vuodeksi Venäjältä. Voisin liki varmasti sanoa,
että Kiinasta saadaan rahoitus … samalla ratkeaa Koillisväylän
valokaapeliasiakin – sekin nousee maihin puoleettomaan
vuokrarantaan – emme tarvitse Norjaa, Natossa olevaa valtiota, jota
niin Venäjä kuin Kiinakin ”karsastavat” - mitä siis teemme?
Avaamme
pelin mahdollisimman korkealta. Esitänkin toisen julkisen
kysymyksen, sen ensimmäisen jälkeen |5,
presidentti Sauli Niinistölle – kiinnostaisiko Sinua tämä
ylläesitelty kansakunnallemme hyötynäkökulma niin kaupallisesti
kuin puolueettomuuden nimikkeellä, parantamaan asemaamme
suurvaltojen välissä ja keskellä – olla se rakentaja ja
tarvittaessa riitatilanteiden välitysneuvottelija, jolloin samalla
turvaamme olomme ulkopuoliseksi osallistujaksi kaikkiin
sellaisiin konflikteihin, jotka koskettelevat omaa maatamme?
Veikkaisin,
että kansalaisiamme istuvan presidenttimme vastaus noihin
kysymyksiin kiinnostaisi kovasti. Itseasiassa lähetän tämän saman
kysymyksen myös kaikille presidenttiehdokkaillemme!
…
Viitenumerot
tekstistä
|5
” … Sauli, ottaisitko tehtävän vastaan, jos sitä
Moskovasta vihjaistaisiin? ~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-suomi-sovittelijaksi-akselille-eu-venaja-case-ukraina
-
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
DOC
Jaameri_koillisvayla_07082017.doc – OpenOffice Writer
PVM
07082017
|505_4588|
1 kommentti:
Katsotko?
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/11/idan-ja-lannen-vedenjakajalta-loytyy.html -
Ote:
" ... Kiina suunnittelee uutta kaupallista reittiä Eurooppaan
Koillisväylä*] on 10 - 15 vuoden kuluessa merkittävä tie Kiinasta Eurooppaan ja Jäämeren satamat sen päätepiste, jatkuen maakuljetuksina eteenpäin. Vuokrataan Venäjältä luovutetusta ”oikeasta kädestämme uusi Saimaan kanava”, rautatielle ja rakennetaan vaikkapa Liinahamariin esimerkiksi kiinalaisella rahalla satama ottamaan vastaan tavaravirran Kaukoidästä.
Tehdään samalla Petsamosta Jäämeren odotettu rautatie Rovaniemelle. Samalla peruskorjaamme Rovaniemi – Helsinki rautatien vastaamaan suurnopeusjunia ja samalla henkäyksellä tunneli Tallinnaan, ja reitti Saksaan on selvä.
…
*] Koillisväylä ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4 - ... "
.
Lähetä kommentti