tiistaina, joulukuuta 05, 2023

II - Mikä on yksityisyytesi hinta?

 BO|2725|456860|NUS


Majakka on aina ohjannut laivoja - nyt majakkamme on tiedoissa, jotka tuottavat meille säästöä, luultua keinosäästöä - kauppa hakee kuitenkin aina riittävää katetta; kuten laivat aikanaan riittävää turvallisuutta reitteihin - mikä on Sinun reittisi?

Kuva: ~ https://iro.fi/palvelumme/ostokayttaytyminen/

****



YLÄNURKKA "Etla: Omien ostojen seuraaminen vaikuttaa myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen" ~ https://www.sttinfo.fi/tiedote/69973554/etla-omien-ostojen-seuraaminen-vaikuttaa-myos-kuluttajan-ostokayttaytymiseen?publisherId=3695 -

__ __ 

 

Luovutamme kulutuskäyttäytymisen vapaaehtoisesti kauppaketjuille

Kesko: Vain harva kieltää tietojen keräämisen
"  -kuinka ollakaan, kun noin toteaa! "



PROLOGI - 
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009972142.html -
"Lähes jokainen suomalainen on jo amerikkalaisten
teknologia­jättien hallinnassa, sanoo Timo Harakka

Me olemme teknologiajättien hallinnassa, mutta emme välitä,
sanoo tietokirjailija, kansanedustaja Harakka."



__ __ __
[ 20U16 ] - S-ryhmä rehdisti ilmoitti, että aloittaa bonuskorttinsa eli korttiasiakkaidensa ostokäyttäytymistietojen hyödyntämisen omassa liiketoiminnassaan syksystä 2016 alkaen .. -myöhemmin vielä ilmoitti säilyttävänsä asiakastietoja niin kauan kuin asiakkuus säilyy -kortin käytön myötä, ehkä liittyen myös bonusten maksuun (?)


[ … kansalainen Erkki kerää mieluusti jälkikäteisbonuksia ostoksistaan ja näin sitoo itseään tiettyyn kauppaketjuun. Erkki ihmettelee, miksi ei ole yhteistä korttia kaikkiin kauppaketjuihin eli jos ostan K-ryhmästä, saan bonuksia K-tililleni ja jos Lidl-kauppaketjua, niin Lidl-tililleni …

… kansalainen Liisa taas on taas turvottanut muutoinkin pullean (ostoskuiteista) lompsansa erilaisilla ale-, bonus-, jäsen- ja uskollisuuskorteilla. Liisa tykkää, että kortit tuovat henkistä vaurautta olotilalleen. Liisakin kaipaisi yhteiskorttia, joka olisi integroitu kännykkään ja siitä suoraan pilveen – se voisi samalla ennakoida kaupan kuuluisia -30% alehinnoitteluja (viimeisen myyntipäivän punaisen lapun kampanjat) … ]


Markkinataloudessa toimivat nokkelimmat ja vahvimmat mainoslait. Jos ollaan mainonnan estradilla usein, jopa jatkuvasti – manipuloituu kuluttajalle leima otsaan ja sitä kauppaa käytetään, joka eniten osaa viehättää, lähinnä hinnoillaan. Muu innovointi on jäänyt 'halpuutusten' varjoon, jotka söivät maataloutemme laihaa leipää jo ennestään, siirtäen toimeentuloa entistä enemmän yhteiselle verolaarille.


Entä Sinä – myytkö nyt yksityisyyttäsi ja millä hintaa?
[ Kuluttajien edunvalvoja heräsi! ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajaliiton-lakimies-huolestui-ostostietojen-keraamisesta-tahan-loppui-s-kortin-kayttaminen/6006848 - ]

[IL - vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - .. Ennakoinnin huippupaikka, nyt sen tarjoaa kilpailutilanteen markkinatalous. Vastaan syntyy yksilönsuoja ja siihen taas on houkuteltu avaajaksi bonusraha, jota osuustoiminta jakaa jälkikäteen takaisin asiakkaansa ostotapahtumista, so. jälkialennus uskollisuudesta.

Miten paljon sinä avaisit kulutuskäyttäytymistäsi liiketoiminta-aparaatille ja millaista maksua vastaan? Mihin tämä lopulta johtaa ja hyötyykö kuluttaja. Ennakoimmeko lopettamalla bonuskeräyskorttien käytön? Mikä on hinta, jolla myyt yksityisyytesi?



En he, jotka kalastavat yksilötietoa pilvestä ja muista tietovarastoista?
[ Kauppa kerää tietoa sinusta ~ http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/ksml-tutki-yli-500-ihmisen-tietoja-potilastietourkinnasta-epaillylle-laakarille-syytteet/6007406 - ]

[IL - vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - .. Tiedonkeräämisen varjopuoli. Onko sitä hyödyllisyyspuolta olemassa? Tutkimus, tekikö lääkäri oleellista selvitystyötä esimerkiksi väitöskirjaansa? Hyöty ja haitta. Tietoa kerätään kaikkialla. Ihmiskunnan tietovarastot pilvistyvät ja ne ovat kiinni maailmanverkossa - internetissä.

S-osuustoiminta alkoi keräämään asiakkaidensa kulutuskäyttäytymistietoja, entä noihin tietovarastoihin ulkopuolelta murtautumiset ja sisältä luvatta urkkimiset? Missä menee sinun julkisuusraja, jota voidaan kutsua myös henkilökohtaiseksi reviirirajaksesi, jota puolustat ja haluat pitää muun muassa siihen liittyvän tietoalueen vain omanasi?



Itse tieto, sen varastoiminen, käsittely ja suojaaminen – datakeskukset
[ Tietoa haetaan myös laittomin periaattein ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-datakeskusvaltioiden-keskioon-johtaja-hehkuttaa-suomen-mahdollisuuksia/5370180 - ]

[IL - vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - .. Viitearvoinen juttu edellisiin tiedonkeräystapauksiin - luvalla ja ilman. Pilvet kauas karkaa, toivottavasti Suomeen, sillä olemme mahtavassa paikassa maantieteellisesti. Turvallinen maa, teknologiaosaaminen ja sotilaspoliittisesti liittoutumaton, se lisää neutraliteettiamme.

Meiltä puuttuu enää kiinalaisten |E pilvikeskukset. Ehkä Alibaban myötä? Suomi voi asemoitua aktiiviseksi tietovarastomaaksi (mikä vaatiikin suurta valtiokohtaista luotettavuutta - onko sitä meillä oikeasti?), tänne idän ja lännen väliin - erinomainen ratkaisu mitä yhdeltä osalta osaisimme paljon paremmin kuin muut!


|E On selvää, että kansaltamme kysymätön valtiojohtopäätös liittyä lännen sotakoneeseen ja US' n johtamaan taistelujärjestelyyn - DCA - heikensivät mahdollisuuksiamme, luotettavuuttamme ja tulevaisuuden tavoitteitamme olla tietovarastojen suurvalta kaikkia ajatellen - romuttui pahasti.



Ihminen luo tietoa ja myös arkaluonteisuutta itsestään – avoimelle näyttämölle

Itsesuojeluvaisto, reviiripuolustus 1] ja oman minäkuvan suojelu ovat evoluution luomia keinoja ylläpitää eloa, menestystä ja jatkuvuutta, ainakin osalle, jotka osaavat riittävän hyvin manipuloida muita ja myös itseään luulemaan jostain ainutlaatuisuudesta –


 ..  yksilöominaisuutena. Kaikkinaisuus on aina lopulta yksilötekijöiden summa - mutta siihen liittyvää kaavaa emme tunne! 

Yksilö on vain lopulta henkilötunnus ihmiskunnan omassa kirjanpidossa 2], työaikana kulutili kirjanpitäjän mapeissa 3] ja rasite tai hyöty yhteiskunnan yhteiselle tilinpidolle.

..

_
135451 | 1073 | 3545


|  20  SUOMI24  132  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  | X  |



_

2


x





______

ILU-MEDIA

IJL-Productions




Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com


281123 -Total Visits: 990118 Total Visitors: 142264  

211123 -Total Visits: 977778 Total Visitors: 139688  

141123 -Total Visits: 967368 Total Visitors: 137833  

071123 -Total Visits: 959023 Total Visitors: 136707  

311023 -Total Visits: 951943 Total Visitors: 135561  

031023 -Total Visits: 916765 Total Visitors: 130470   

260923 -Total Visits: 910235 Total Visitors: 129746  

190923 -Total Visits: 906593 Total Visitors: 128966   

120923 -Total Visits: 900102 Total Visitors: 128017       

220823 -Total Visits: 832204 Total Visitors: 125125


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e


PORILAISTEN MARSSI


_

IJL-BLOG PHOTOS 

1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -

2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f - 

Ei kommentteja: