BO|2725|456860|NUS
Majakka on aina ohjannut laivoja - nyt majakkamme on tiedoissa, jotka tuottavat meille säästöä, luultua keinosäästöä - kauppa hakee kuitenkin aina riittävää katetta; kuten laivat aikanaan riittävää turvallisuutta reitteihin - mikä on Sinun reittisi?
Kuva: ~ https://iro.fi/palvelumme/ostokayttaytyminen/ -
****
YLÄNURKKA "Etla: Omien ostojen seuraaminen vaikuttaa myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen" ~ https://www.sttinfo.fi/tiedote/69973554/etla-omien-ostojen-seuraaminen-vaikuttaa-myos-kuluttajan-ostokayttaytymiseen?publisherId=3695 -
__ __
Luovutamme kulutuskäyttäytymisen vapaaehtoisesti kauppaketjuille
Kesko: Vain harva kieltää tietojen keräämisen
" -kuinka ollakaan, kun noin toteaa! "
PROLOGI -
~ https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009972142.html -
"Lähes jokainen suomalainen on jo amerikkalaisten
teknologiajättien hallinnassa, sanoo Timo Harakka
Me olemme teknologiajättien hallinnassa, mutta emme välitä,
sanoo tietokirjailija, kansanedustaja Harakka."
__ __ __
[ 20U16 ] - S-ryhmä rehdisti ilmoitti, että aloittaa bonuskorttinsa eli korttiasiakkaidensa ostokäyttäytymistietojen hyödyntämisen omassa liiketoiminnassaan syksystä 2016 alkaen .. -myöhemmin vielä ilmoitti säilyttävänsä asiakastietoja niin kauan kuin asiakkuus säilyy -kortin käytön myötä, ehkä liittyen myös bonusten maksuun (?)
[ … kansalainen Erkki kerää mieluusti jälkikäteisbonuksia ostoksistaan ja näin sitoo itseään tiettyyn kauppaketjuun. Erkki ihmettelee, miksi ei ole yhteistä korttia kaikkiin kauppaketjuihin eli jos ostan K-ryhmästä, saan bonuksia K-tililleni ja jos Lidl-kauppaketjua, niin Lidl-tililleni …
… kansalainen Liisa taas on taas turvottanut muutoinkin pullean (ostoskuiteista) lompsansa erilaisilla ale-, bonus-, jäsen- ja uskollisuuskorteilla. Liisa tykkää, että kortit tuovat henkistä vaurautta olotilalleen. Liisakin kaipaisi yhteiskorttia, joka olisi integroitu kännykkään ja siitä suoraan pilveen – se voisi samalla ennakoida kaupan kuuluisia -30% alehinnoitteluja (viimeisen myyntipäivän punaisen lapun kampanjat) … ]
Markkinataloudessa toimivat nokkelimmat ja vahvimmat mainoslait. Jos ollaan mainonnan estradilla usein, jopa jatkuvasti – manipuloituu kuluttajalle leima otsaan ja sitä kauppaa käytetään, joka eniten osaa viehättää, lähinnä hinnoillaan. Muu innovointi on jäänyt 'halpuutusten' varjoon, jotka söivät maataloutemme laihaa leipää jo ennestään, siirtäen toimeentuloa entistä enemmän yhteiselle verolaarille.
Entä Sinä – myytkö nyt yksityisyyttäsi ja millä hintaa?
[ Kuluttajien edunvalvoja heräsi! ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajaliiton-lakimies-huolestui-ostostietojen-keraamisesta-tahan-loppui-s-kortin-kayttaminen/6006848 - ]
[IL - vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - .. Ennakoinnin huippupaikka, nyt sen tarjoaa kilpailutilanteen markkinatalous. Vastaan syntyy yksilönsuoja ja siihen taas on houkuteltu avaajaksi bonusraha, jota osuustoiminta jakaa jälkikäteen takaisin asiakkaansa ostotapahtumista, so. jälkialennus uskollisuudesta.
Miten paljon sinä avaisit kulutuskäyttäytymistäsi liiketoiminta-aparaatille ja millaista maksua vastaan? Mihin tämä lopulta johtaa ja hyötyykö kuluttaja. Ennakoimmeko lopettamalla bonuskeräyskorttien käytön? Mikä on hinta, jolla myyt yksityisyytesi?
En he, jotka kalastavat yksilötietoa pilvestä ja muista tietovarastoista?
[ Kauppa kerää tietoa sinusta ~ http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/ksml-tutki-yli-500-ihmisen-tietoja-potilastietourkinnasta-epaillylle-laakarille-syytteet/6007406 - ]
[IL - vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - .. Tiedonkeräämisen varjopuoli. Onko sitä hyödyllisyyspuolta olemassa? Tutkimus, tekikö lääkäri oleellista selvitystyötä esimerkiksi väitöskirjaansa? Hyöty ja haitta. Tietoa kerätään kaikkialla. Ihmiskunnan tietovarastot pilvistyvät ja ne ovat kiinni maailmanverkossa - internetissä.
S-osuustoiminta alkoi keräämään asiakkaidensa kulutuskäyttäytymistietoja, entä noihin tietovarastoihin ulkopuolelta murtautumiset ja sisältä luvatta urkkimiset? Missä menee sinun julkisuusraja, jota voidaan kutsua myös henkilökohtaiseksi reviirirajaksesi, jota puolustat ja haluat pitää muun muassa siihen liittyvän tietoalueen vain omanasi?
Itse tieto, sen varastoiminen, käsittely ja suojaaminen – datakeskukset
[ Tietoa haetaan myös laittomin periaattein ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-datakeskusvaltioiden-keskioon-johtaja-hehkuttaa-suomen-mahdollisuuksia/5370180 - ]
[IL - vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - .. Viitearvoinen juttu edellisiin tiedonkeräystapauksiin - luvalla ja ilman. Pilvet kauas karkaa, toivottavasti Suomeen, sillä olemme mahtavassa paikassa maantieteellisesti. Turvallinen maa, teknologiaosaaminen ja sotilaspoliittisesti liittoutumaton, se lisää neutraliteettiamme.
Meiltä puuttuu enää kiinalaisten |E pilvikeskukset. Ehkä Alibaban myötä? Suomi voi asemoitua aktiiviseksi tietovarastomaaksi (mikä vaatiikin suurta valtiokohtaista luotettavuutta - onko sitä meillä oikeasti?), tänne idän ja lännen väliin - erinomainen ratkaisu mitä yhdeltä osalta osaisimme paljon paremmin kuin muut!
|E On selvää, että kansaltamme kysymätön valtiojohtopäätös liittyä lännen sotakoneeseen ja US' n johtamaan taistelujärjestelyyn - DCA - heikensivät mahdollisuuksiamme, luotettavuuttamme ja tulevaisuuden tavoitteitamme olla tietovarastojen suurvalta kaikkia ajatellen - romuttui pahasti.
…
Ihminen luo tietoa ja myös arkaluonteisuutta itsestään – avoimelle näyttämölle
Itsesuojeluvaisto, reviiripuolustus 1] ja oman minäkuvan suojelu ovat evoluution luomia keinoja ylläpitää eloa, menestystä ja jatkuvuutta, ainakin osalle, jotka osaavat riittävän hyvin manipuloida muita ja myös itseään luulemaan jostain ainutlaatuisuudesta –
.. yksilöominaisuutena. Kaikkinaisuus on aina lopulta yksilötekijöiden summa - mutta siihen liittyvää kaavaa emme tunne!
Yksilö on vain lopulta henkilötunnus ihmiskunnan omassa kirjanpidossa 2], työaikana kulutili kirjanpitäjän mapeissa 3] ja rasite tai hyöty yhteiskunnan yhteiselle tilinpidolle.
..
_
135451 | 1073 | 3545
| 20 SUOMI24 132 | VU | FB | Vapaa sana | FB BLOG | X |
_
2
x
______
ILU-MEDIA
IJL-Productions
Kansalaiskirjoittaja
Ilkka Luoma
YMPÄRISTÖTEOLLISUUS
https://www.ymparistoteollisuus.com
281123 -Total Visits: 990118
Total Visitors: 142264
211123 -Total Visits: 977778
Total Visitors: 139688
141123 -Total Visits: 967368
Total Visitors: 137833
071123 -Total Visits: 959023
Total Visitors: 136707
311023 -Total Visits: 951943
Total Visitors: 135561
031023 -Total Visits: 916765
Total Visitors: 130470
260923 -Total Visits: 910235
Total Visitors: 129746
190923 -Total Visits: 906593
Total Visitors: 128966
120923 -Total Visits: 900102
Total Visitors: 128017
220823 -Total Visits: 832204
Total Visitors: 125125
https://www.jontikka.blogspot.com
IJL-kommentteja HS-artikkeleihin
__
e
_
IJL-BLOG PHOTOS
1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -
2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti