Näytetään tekstit, joissa on tunniste identiteettikriisi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste identiteettikriisi. Näytä kaikki tekstit

perjantaina, tammikuuta 12, 2024

Itsetunto on ihmisen perusvoimanlähde

 ITSE|2768|463343|TUNTO


Kuva: ~ https://vaestoliitonblogi.com/2015/07/02/hyva-itsetunto-ei-saa-olla-harvojen-yksinoikeus/

-- Yksilöllinen -- 

"HYVÄ ITSETUNTO EI SAA OLLA HARVOJEN YKSINOIKEUS"

" .. Itsetunnon määritelmät kertovat, että itsetuntoiset ihmiset säteilevät. He ottavat tilan haltuun. He lumoavat. He tekevät mitä haluavat ja milloin haluavat. Heillä on suunnitelma. Heillä on lahjoja ja he käyttävät niitä edukseen. .. "

****


Tänään kysytään arkikansalaisilta voimakasta tahtoa - itsetuntoa -

 - pysyä omassa hyväksi havaitussa elon kaaressa
.. pitäkäämme kiinni siitä itsenäisyydestä, mikä meillä ihmisinä - yksilöinä - on vielä jäljellä ..

-koetuin menetelmin ja havaitsevin silmin suuntaan ja toiseen -niin itään kuin länteen. Meitä viedään nyt kuin "kuoriämpäriä navetan taakse" 

-vanha kuhmolainen sanaparsi.

Valtiollinen itsenäisyys luovutettiin EU-Brysseliin.

__  
Nyt meitä aivan tavallisia leivotaan ja kaulitaan olan takaa

-mitä erilaisimmin manipulaation keinoin muottiin, jonka valuvikoja olemme jo kansalaiskeskusteluissa yhä laajemmin huomaamassa ja heräämässä siihen väärän tien valintaan, jonka takana on nykyinen valtiojohto.

__ __ __ 
Olemme ujutetut sellaisiin piireihin, joihin meidän ei pidä kuulua ja näin nyt kysytäänkin voimakasta itsetuntoa ja kestävyyttä irtautua meitä ahdistavasta mediapoolin manipulaatiosta, jopa propagandasta.

__ __ 
Miksi emme saaneet edes kansanäänestystä Natosta?

-pidetäänkö meitä yhteiskuntaa pystyssä pitäviä niin yksinkertaisina, ettei päätössuuntaa voitu meille antaa - mitä pelättiin; pelättiinkö meidän sisuksissa olevaa vahvaa todellista itsetuntoa, joka kiertyy esille vaikeina aikoina, joita kohden ollaan nyt vääjäämättä etenemässä.

__ __
Mikä tulee olemaan kansakuntamme reaktiot, kun mieli ja vahvuus pääsevät - päästetään irti, jos ja kun toveripiirit luovat yleislakon nykyistä hallitusta - PM Petteri Orpon hallitusta vastaan --
-- onko aika nousta lakien ja  sääntöjen puitteista barrikaadeille puolustamaan sellaista kansallisuutta - eloa ja oloa -, josta olimme ylpeitä vuosikymmenet?



__  __
[20U05] -- Hyvä itsetunto mahdollistaa menestyksen osaamisen auttamana ratkaisevalla hetkellä

Tietävä ja itsensä kanssa sinut oleva ihminen ei ole kuljetettavissa kaikkien poliittisväritteisten oikkujen ja päätöksien perässä. Ihminen luo itselleen menestymisen mahdollisuudet vahvalla itsetunnolla.
Itsetunto-ongelmia on niin yksilö- kuin kansakuntatasolla.

_
Yllätysuutinen!


https://yle.fi/a/74-20068812 -
"Roomassa nähtiin tapahtuma, joka oli kuin Münchenistä 1934 – katsotaanko Italiassa natsitervehdystä läpi sormien"

-Yle-toimittajana Olli-Pekka Sulasma


Ehkä tunnetuin itsetunnon alentuma on kansakuntana perisaksalaisilla, lähtien tapahtumista yli 80 vuoden takaa - vuodesta 1943?

Yksilöllisiä itsetuntokriisejä voimme havaita ympäriltämme katsomalla tapahtumia ja ihmiseloa avoimin silmin. Itsetunnon puute on pahimpia esteitä pyrkiessämme saavuttamaan itsellemme menestystä työ-, liike- ja suorite-elämässä, kuten huippu-urheilussa.


EKSTRA!

Suorite-elämä

__  _

Entä itsetunto kansallisena ilmiönä?

Vahvan itsetuntoiset ihmiset voivat aikaansaada tuloksia ja kunniaa itselleen kuin muillekin. Mitalin toisena puolena esiintyy kirkkaan itsetunnon ja liiallisen itsekkyyden myötä ongelmia muille sekä pyrkyryyttä toisten kustannuksella. Vahvasti itsetuntoinen ihminen aikaansaa toisia huomioimattomana historian tuntemia suurkriisejä ja katastrofeja.

__ __ __
Vahvalla itsetunnolla ja kokoamalla itsensä ratkaisevalla hetkellä suoritukseen aikaansaadaan jopa maailmanennätysluokkaa olevia ja maailmallisvaikuttavia tuloksia

Epävarmuus on menestyksen uhka, mutta ajankohtaista hetkittäin kehityksen kaaressa!

Epävarmuus luo päättämättömyyttä ja olemattomalla tai latistetulla itsetunnolla ei voi olla varma omasta osaamisestaan, vaikka esimerkiksi ammattitaito olisi huippuluokkaa. Epävarma ihminen ei uskalla tuoda itseään julki ja monesti esim. työ- ja liike-elämässä se paras ratkaisu jää käyttämättä.

__ __ __ _
EKSTRA 2
Entä itsetuntovajaa valtio - kansakunta?

..
Suurin ongelma on itsetunnon latistajat; tätä tapahtuu runsaasti työyhteisöissä, joissa kyynärpääprosessi on vahvojen ja itsekkäitten työkalu. Perheyhteisöissä aikaisempi naisaseman aliarviointi on muuttumassa ratkaisevasti naisten kouluttautumisen kulkiessä miesten ohi. Toivottavasti historiallinen asia ei käänny päälaelleen. Muistamme perheiden muodostavan ydinryhminä valtiot ja niiden tavat kuin toiminnalliset ominaisuudetkin.


Itsetuntoisuutta voi opiskella hyväksymällä itsensä

Yhteiskunta saa ratkaisevasti lisää osaamisesiintymistä todellisten ja hiljaisten osaajien tullessa kuorestaan esille. Näin moni kyynärpäätaktikointi väärin lopputuloksin saa rinnalleen osaamista ja ammattitaitoa.

Tänä päivänä kehitystämme hidastaa liian monet, liiaksi omaa etuaan ajavat pyrkyrit, joille itsetunto ei ole ollut koskaan ongelma. Käytännön esimerkkinä aika-ajoin esiintyy suorastaan villiä ahneutta rahapiireissä; tällöin itsetuntoiset esiintyjät manipuloivat kahinakansaa sijoituksiin antamalla ymmärtää suurista voitoista.

__ __ _
Olisiko kuitenkin niin, että optimaaliseen kehitykseen ei pidä päästäkään, koska tuolloin vajavaisimmat ihmiset jäisivät jalkoihin ja näin toteutuisi eläinkunnan laki harmonisesta kilpailusta osaavimman ja voimakkaimman eduksi.

Todellista vahvuutta saavuttavat vain osaajat ja harmonisoijat ymmärtämällä kokonaisuudet. Terve itsetunto on vahvuus, jolla saavutetaan tyytyväisyyttä, yhteenkuuluvuutta, toistensa tarpeelliseksi havaitsemista ja tavoitteen saavuttamista.

__ __ __ _
EKSTRA 2

Mitä seuraa Italian jälkeen -toistuuko historia? Mitä EU-Eurooppa haluaa ja mitä kokonaisvaltainen Eurooppa tarvitsee?
-yhdessä Venäjän kanssa. Itsetuntoa ainakin!

_
140037


SUOMI24  |  



__


Piirros: ~ https://www.vaestoliitto.fi/ammattilaiset/lasten-kehotunnekasvatus/laheisyys-ja-lisaantyminen/identiteetti-ja-itsetunto/ - 


"On hyvä olla lapsi! Olen ihana!

Lapsi tutkii ja leikkii ja tutustuu siten kaikkeen, mikä on mukavaa.

Hoiva, hellyys, läheisyys ja kosketus edistävät lapsen hyvää itsetuntoa ja kehonkuvaa. Läheisyydestä nauttiminen, kuten peuhupainit ja halaukset, edistävät lapsen oppimista ja hyvinvointia.

Turvallinen läheisyys ja kosketus antavat lapselle viestin, että hänet hyväksytään. Kosketuksen pitää olla myönteinen asia, sen pitää tapahtua ilman pakkoa. Lapsen fyysinen satuttaminen ja kurittaminen ovat haitallisia lapselle."


****


_

2


Alkuun havainnollistava kuvakertomus


Valtiollinen itsetunto - ylpeys kansallisuudesta ja johtajasta!


Photo by IJL-Productions


Nöyrä kiinalainen?


Kiina ja kiinalaisuus ovat nyt maailmallisuutta; itsetunnon kohotessa mittoihinsa kyvykkyyksien myötä. Mitä seuraa, jos kansallinen itsetunto nousee sfääreihin ja luulo omastansa ylittää rajat, joita muut eivät enää hyväksy -siinäpä pohdintaa .. kiinalaisuus haluaa olla osatekijä maailmallisuuden moninapaisuudessa; swen tuottaessa kansallista ylpeyttä ja itsetuntoisuutta omasta roolistaan hoitaa yhteisiä asioita - tarkoittaen ympäristötuhojen yhteistä koko ihmiskunnallista yhteistyötä -sotimisensijasta. Nyrkkejä emme tarvitse, vaan yhteistyötä .. 


.. vaikkapa meille Suomeen ja sen valtioneuvostoon (-hallitukseen), jossa itsetuntoa ei lopulta nosta ykilötasolla lainkaan esimerkiksi 1941-uhomainen Ukrainan itäslaavisodan aseistaminen (nyt 12.01.2024) jo 1,6 miljardilla eurolla, kun kansalaisemme ovat todella huolissaan meidän terveyden- ja sairaudenhoitojärjestelmien hätähuudosta, jopa rappeutumisesta. Olisiko ollut viisasta jättää aseet toimittamatta ja suunnata tuo 1,6 miljardia euroa kohottamaan kansallista ja yksilöllistä itsetuntoa ylpeydestä, jossa meidän - juuri meidän - SOTE-järjestelmä on kunnossa ja rahoitettuna oikein? Tässä pelissä nytkit ovat väärä elementti --- 



Juuri nyt korskea läntisyys, omassa luulottelemassaan itsekkyyden itsetunnossaan


Photo by IJL-Productions


***


Filosofisesti voimme pohtia yksilötasolla itsetuntoisuutta koko luontobiologian näkökulmista. Emme saata ymmärtää mitä eläinkunta omanaan merkitsee yhteisössä, jota kutsutaan kierrossa olevaksi biologiaksi, jossa itsetunnon määritelmä hakee edelleen kokonaisvaltaista tulokulmaansa! 


Photo by Irma M -Kiteen eläinpuistossa ehkä vuonna 2008?



***

Ehkä voimakkain kansallinen - ja valtiollinen itsetunto ylitti kaikki atmosfäärit Saksan kolmannessa valtakunnassa, jossa johtajan karisma ylitti innokkaimmatkin odotukset ja loi koneiston, joka lopulta väärien johtopäätöksien myötä luhistui omaan mahdottomuuteensa. Mihin voimme vetää rajat, kun puhutaan laajasti itsetunnosta, itsekkyydestä ja voimallisesta kansalaistyytyväisyydestä? Nuo elementit saavutettiin kiistattomasti Saksassa vuoden 1933 jälkeen ja sen päättyessä, ehkä noin 10 vuoden kuluttua, kun määritetty ohjelma ei vienytkään kansallista sijoittumista ylimmälle kerrokselle - kansojen mitalitaulukossa. Niin, herättävä keskustelun aihe tälle päivälle, kun länsi pienenä maailmallisvähemmistönä luulee ja kamppailee valtavaa itäistä kasvavaa itsetuntoa vastaan - voimistuvana läntisen monikansallisuusyksipuolisuusitsetunnon (syntyipä melkoinen yhdyssanahirviö ;-) -  kanssa. Mikä onkaan lopulta oikein? Kuvassa Saksan silloinen kiistattomasti karsimaattinen johtaja Adolf Hitler kipuaa vallanportaita ylös hurmaamaan puheellansa kansanjoukot, joiden itsetuntoa saattoi tuo karisma hivellä. Kuvassa kansanjoukkoja edustivat paljolti sotavoimat, joiden mallikkaat ojennuksessa olevat täsmärivistöt täydellisenä järjestyksenä entisestään nostivat kansallista identiteettiä ja itsetuntoa --- 




***


Lopulta biologisen elonkierron järjestelmä evoluution vuosisatamiljoonaisena ilmiönä korjaa satonsa ja itsetunto niin yksilöllisenä kuin valtiollisena tapahtumasarjana jää jälkeenjääneiden muisteluihin, Hiljainen itsetunto huokuu kivistä, joiden edustaa käymme aika-ajoin kastelemaasa, jotta keväiset viherversot saavat Auringon voiman siivittämänä oman elonsa; viestien biologisen kierron harmonista luontoitsetuntoa -itsestään selvänä tapahtumana. Syksyllä on jälleen siirtymän aika ... ravinnoksi tuleville ja näin itsetunnon kuvitteellinen jatkumo jatkaa evoluution kellotaajuudellisessa rytmiikassa, tuottaen väliaikaisen ilon ja merkityksen myös itse ihmiselle. Elämme lainalla - emme omista mitään, vain toivottavasti terveen itsetunnon - toiset huomioon ottavana elementtinä Elämän kirjossa.







x



torstaina, syyskuuta 21, 2023

"Neljäs Baltian maa" -Suomiko?

 BAL|2665|433771|TIA


Kartta: ~ https://maanpuolustus.net/media/etel%C3%A4-suomi-ja-baltia.1001/


***



Suomea sijoitellaan aina tarpeiden mukaan ja valtiojohtomme on kuin juoksupoika - vai onko takana jokin kätketty viisaus? (!)

Toiveikas kirjoitus vuodelta 2021!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17168093/onko-tp-sauli-niinisto-naton-juoksupoika---vai-neuvokas-suomen-etujen-ajaja -
[280|1012]


"Onko TP Sauli Niinistö NATOn juoksupoika - vai neuvokas Suomen etujen ajaja?"

__
Ja sitten tähän päivään - kun mediakin pohdiskelee asemaamme ja identiteettiämme

HS-linkki: ~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009861892.html -
HS-otsikointina: "Vahvistaako Suomi Natossa pohjois­maista identiteettiään vai tuleeko Suomesta neljäs Baltian maa?
Pohjoismaiden analyysi turvallisuustilanteesta on nyt yhteinen."
-HS-toimittajana Anna-Liina Kauhanen



Ei, me olemme Suomena omamme, tai ainakin olimme ennen Natoa ja ennen Euroopan Unionia. Presidentti Kekkosen junailemana koimme yhteenkuuluvuutta jo vuosikymmeniä sitten Pohjolaan - erityisesti Ruotsiin |1! ja Norjaan - se on hyvin loogista -yhteisten maarajojemme myötä, meillähän on vain kolme maarajaa -


.. ja se pisin on Venäjän kanssa - tämä taisi unohtua nykyiseltä valtiojohdolta, jolta olisi voinut toivoa "eilisen tuntemusta, jotta tänään olisi voinut oivaltaa huomisen".


|1!https://www.doria.fi/handle/10024/10150 -
Doria otsikko: "Puhe Norden-yhdistyksen kokouksessa Tukholmassa 28.4.1952"
-Urho Kekkonen -tuolloinen Suomen pääministeri

Ote puheesta: " .. oli suomalainen valtiomies Arvid Horn. Hänen tehtäväkseen tuli turvata rauha sodan hävittämälle maalle ja huolehtia, että talouselämän nousu loisi sille uuden menestyksen. Hornin ulkopolitiikka tähtäsi hyvien naapuruussuhteiden ylläpitämiseen Venäjän kanssa. V. 1723 Venäjä esitti Ruotsille liittosopimuksen solmimista. Ehdotus kohtasi Ruotsissa voimakasta vastustusta, mutta tuli kuitenkin hyväksytyksi. Sopimus allekirjoitettiin helmikuun 22. päivänä 1724. Sopimus oli luonteeltaan sotilaallinen liitto, jonka mukaan kumpikin osapuoli sitoutui keskinäiseen avunantoon, jos toinen osapuoli joutui hyökkäyksen kohteeksi. .. "


-tämä ote on syytä lukea huolella, vieläpä erityisellä huolella, sillä se kertoo tilanteen historiasta ja sen projisoimisen tuon puhepäivän Suomen ulkopoliittiseen tilaan, ajassa, kun pääministeri Urho Kekkonen piti puheen Norden-kokouksessa Tukholmassa 28.04.1952!


__ __
Suomi oli aiemminkin sopimuksellisesti osa Baltiaa!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Molotov%E2%80%93Ribbentrop-sopimus#Etupiirijako -
Ote: " .. 1. Mikäli Baltian valtioihin (Suomi, Viro, Latvia, Liettua) kuuluvilla alueilla tapahtuu alueellisia tai poliittisia muutoksia .. "

Kuuluisa Molotov-Ribbentrop sopimus (1939) ja sen salainen lisäosa kiinnittivät tuolloinkin Suomen Baltiaan, (Suomi oli vain sulkeissa mainintana - kuitenkin muiden mukana) - miksi jo tuolloin noin? Saksan kolmannen valtakunnan vai Neuvostoliiton vaateesta - emme tiedä.

__
Nato koituukin meille suureksi vaaraksi - solidaarisuutemme vuoksi?

Nyt Naton myötä olemme joutumassa järjestelemään Viron ilmataistelukyvyn |2 -

.. lähimaana, ja se on meille se ensimmäinen todellinen kansakuntauhka, sillä räkyttävä Viro voi ajaa nokkapokkaa Venäjää vastaan, luullen Naton ja US-ydinaseiden suojaavan heitä. Näin ei kuitenkaan ole!

|2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/09/suomalaiset-hornetit-viron.html -
"Suomalaiset Hornetit Viron ilmataistelukyvyksi!?"
- ja jo aiemmin -
|2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/05/nain-suomesta-tehtiin-ajopuu-viron.html -
"Näin Suomesta tehtiin ajopuu – Viron ilmahyökkäyskyvyn ylläpitäjäksi"

Ote: " .. Harjoituksen on kutsunut koolle USA, natojohtaja, joka antaa ydinasesuojan sen eurooppalaisille jäsenkumppaneille. USA presidentti Barack Obama vannoi julkisesti huolehtivansa muun muassa Viron 4], ettei tarkoitushakuisesti luotu Venäjän uhka kohtaa virolaisia.
Tämäkin virolaisittain 5] luotu Venäjän uhkakuvitelma liittyy lopulta Ukrainaan 6] ja lännen reaganismiin 7], jolla koetaan nakertaa Venäjän asukaslukuun nähden liian suurta raaka-aine- ja energiamääräävyyttä. .. "


__ __
US ei hae ydinaseisku-uhkaa itselleen Viron kautta mahdollisesti syttyvänä maailmanpalona!

Nyt meidät suomalaisina sotketaan tähänkin mukaan -

Virolla ei ole omia ilmavoimia ensilinjan taistelukoneina ja nyt ne on saavilla lyhyen lentomatkan päästä Suomesta - ja siitä muodostuu nyt se todellinen uhka meille itsellemme.

Näin pääsisimme sotimaan Venäjän kanssa -

.. mahdollisesti Viron provosoimissa konfliktitilanteissa. Vaarallista peliä valtiojohdoltamme -
.. näinkö vanha kansakuntaviisaus muotoutuu uudelleen virkkeeksi:



"Tyhmästä valtiojohdosta kärsii koko kansakuntaruumis"?


**
Kansallinen identiteetti


Kuva: IJL-Productions (C) 2023 - kansa marssii ohi eduskunnan --- 


**
Lisäinfo

"

Jättiselvitys suomalaisten identiteetistä: Perhe, työ ja kotikunta tärkeitä -

"



__
PS1.
Pohjola-Norden
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjola-Norden -
Pohjoismaiden neuvosto
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjoismaiden_neuvosto -


HUOM! Suomi liittyi Pohjoismaiden neuvostoon vasta vuonna 1955 ja muut varsinaiset Pohjoismaat jo vuonna 1952 - katso myöhemmin presidentiksi tulleen Kekkosen puhe tuolta ylempää otteena vuodelta 1952!



PS2.

Suomalainen identiteetti!

https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/01/u-uuden-vuoden-kunniaksi-tiedostettu.html - 

"[U] Uuden vuoden kunniaksi tiedostettu identiteetti kunniaan!


__
127899



|  107  SUOMI24  397  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  X  | 




__


ILU-MEDIA

IJL-Productions



Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com

190923 -Total Visits: 906593 Total Visitors: 128966   

120923 -Total Visits: 900102 Total Visitors: 128017       

220823 -Total Visits: 832204 Total Visitors: 125125


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e


maanantaina, maaliskuuta 27, 2017

EU on maho jättiläinen ilman identiteettiä


(EU-jäsenvaltioiden johtajat, meiltä pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä, kokoontuivat taputtelemaan toisiaan selkään saavutetusta 60-vuoden yhteiseurooppalaisuuden iästä |1, jossa niin monet ovat täysin eri mieltä tavoitteista. Iso-Britannia ei enää osallistunut juhliin hajanaisen seurakunnan hymistelyihin - Brexit oli suunnitellulla erourallaan |2)

[ ... Suomessa kansalainen Erkki pohdiskeli täältä meiltä pohjanperiltä - idän karhun kainalosta asemaamme ja tuumasi onnetonta eurovänkäystä, joka tehtiin kansalta suoraan kysymättä - oli tehty onneton vuosisadan ujutus, vain harvojen niin halutessa - Erkki mietti, saisiko europäättäjät vielä vastuuseen - vaikkapa valtakunnan oikeuteen? |3 ...

 ... kansalainen Liisa on ihmeissään, kun meidän pitää olla solidaarisia, koska olemme väitetysti niin rikkaita. Liisa ei ymmärtänyt, kuten ei moni muukaan, mitä aiemman demaripomon Jutta Urpilaisen takuudet ja vakuudet merkitsevät annetuille Kreikan lainoituksille |4. Oliko mopedi karannut vikuroiden Jyrki Kataisen hallitukselta? |5 ...


Evoluutio loi samankaltaisille, saman sisältöisille omat vuosimiljoonaiset perimä- ja reviirijärjestelmät. Reviirit ylläpitävät kansallistunnetta, kansallista turvallisuusajattelua - hyväksyntää omiaan kohtaan ja turvaa omien perintötekijöiden jatkumolle. Näin on säädetty evoluution ohjelmakäskyissä, joita on tuotekehitetty ja sopeutettu satoja miljoonia vuosia. Niinpä EU on keinotekoinen liitto vahvuuden tavoittelusta |6.
...


Yhdysvallat on toiminut maailmanpoliisina

Tämä US liittovaltion omaetutavoitteellinen hallintajärjestelmä on illassaan. Kiina on noussut maailman vaikuttavimmaksi taloudeksi - jo vuonna 2016 |7. Eurooppalaiset entisinä kolonnialisteina - lähinnä Länsi-Euroopasta - eivät voi hyväksyä länsivalkoisen eurooppalaisen tilkkutäkkikulttuurin vaipua vaikuttamattomien asemaan. Keksittiin 1957 kuuden valtion voimin ydin - EEC, joka nyt täytti 60 vuotta Euroopan Unionina.


Eurooppa jatkuu Venäjän Uralille saakka

Ehkä suurimmat esteet Euroopan suurvaltaistumiselle ovat eripura ja ristiriitamielipiteet vallitsevista järjestelmistä - nimenomaan Venäjän kanssa, joka on maailman suurin raaka-aine- ja energia-aitta.

Venäläisyys on ollut aikanaan vuosisatojen saatossa idän valta-aggressiivisten arolaumojen este ja muuri laajemmalle leviämiselle syvälle läntisempään Eurooppaan |8. Venäjää ja EU-Eurooppaa yhdistävät vain kristillinen arvopohja ja joskus muinoiset tsaarien naimasuhteet - toisaalla myös ikuisen Rooman hajoamisen myötä läntinen uskonsuunta ja toisaalla itäinen kristillisyyden versioituminen.


Tänään tarkastellaan puhevalmiin EU:n kykyä nousta maailman suurien joukkoon

EU-Bryssel haaveilee uuden uljaan eurooppalaisuuden yhdistävän läntistä arvomaailmaa, jossa lännen ja idän raja on piirretty jo EU:n sisällä väärin. Lännen sotakoneen Naton houkuttelupolitiikka on nyt synnyttänyt hajoamisuhkaisen EU:n alkusiemenet, kun slaavilainen eurooppalaisuus hakee nyt uutta identiteettiään - niin kommunismin ja ehkä epäonnistuneen länsimaistumiskokeilujen jälkeen.


EU:n osapelastus on luoda toimivat suhteet itään - Venäjälle

Me Suomessa olemme osuva ilmentymä erilaisuudesta, mitä merkitsee olla rajalla - idän ja lännen vedenjakajalla |9. Me tiedämme mitä on merkinnyt idän puriste ja vapautus. Me myöskin tiedämme mitä merkitsi läntinen ruotsalaisuus - satojen vuosien ajan kolmannen viulun soittajan asemassa. Länsimaa Ruotsi oivalsi 1800-luvun alussa tehdä suomalaisista puskurin itää vastaan - oli sodittu liikaa ja suomalaistenkin verta vuodatettu riittämiin kuninkaiden ja tsaarien mielivallan tahdissa.

Meille syntyi ratkaiseva mahdollisuus, kun 1800-luvun mediaväki hoksasi tilata Jean Sibeliukselta edelleen sykähdyttävän sävelmän - näin syntyi Finlandia ja väkevä itsenäisyyskaipuu *. Sittemmin Neuvosto-Venäjän Vladimir Lenin ja Josif Stalin allekirjoittivat meille itsenäisyyden - virallisesti 4. tammikuuta 1918.

Tämän jälkeen olemme kokeneet paljon, hyvin paljon - enemmän kuin pienelle kansakunnallamme olisi soveliasta. Kokemuksiemme myötä olemme pohjanperiltä omanlainen kansakunta, joka ei ole itää eikä länttä, vaan sekoitus länttä ja itää - suhteen muuttuessa idemmäksi mitä lähemmäksi kuljemme Karjalan laulumaita.

Tänään noin 40 prosenttia kansastamme on hyvin epäileväinen läntistä EU-järjestelmää kohtaan. Olisiko nyt näin aika mittauttaa esitodistus halustamme olla mukana EU-Brysselissä?
...
|* Itsenäisyytemme kaukainen protostartti luotiin jo 1700 -luvun lopulla, kun Georg Magnus Sprengtporten*] osasi sukkuloida oivasti Tukholman ja Pietarin väliä –kauaskantoista toimintaa – toivoisi sitä myös nykyhallitukseltamme. Venäjän tsaari oivalsi myös, että perivihollisen Ruotsin ja Venäjän väliin tarvitaan vedenjakaja – ja siihen sopi hyvin ajatus - ”idästä ja lännestä” kotoisin olevat suomalaiset – omalle niemimaalleen!

*] G.M. Sprengtporten--- http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/602/ ---


Kaikki projisoituu tänään rahaan ja lietsottuun idän uhkaan

Tunnetusti olemme eläneet täyttä rauhan aikaa jo yli 70 vuotta. Eräät vähemmistöpiirit koettavat kaikin keinoin lietsoa Venäjän uhkaa jopa vihaa |10 - sitä kutsutaan russofobiaksi, johon myös perinteellinen mediamme osallistuu niin sanottuna West trollingina |11.

Suomen huominen on niin idässä kuin lännessä |12. Kansakuntamme ilmaisee oman täyden enemmistötahtonsa jatkuvana Naton vastuksena |13 - ikäänkuin arkikansalaiset oivaltaisivat, että ystävät täytyy pitää lähellä ja viholliset kaukana (vanha kiinalainen kansanviisaus).

Nythän jäänteeksi jääneet pysähtyneisyyteen päihtyneet airueet sipilöinä, j.niinistöinä, soineina ynnä muina puolisokeina hamuavat turvallisuutta kaukaa merien takaa - ymmärtämättä, että tämä turvasatama on sotinein valtion nykymaailmassa |14 ja tämän käyneen kaikki paljolti hyökkäyssotansa aina kaukana omilta rajoiltaan.

Olisiko esimerkiksi toistaiseksi puolustusministeri Jussi Niinistön avattava myös toinen silmä - havaitsemaan vanha kiinalainen viisaus: “Ellet voita vihollistasi - tee siitä ystävä”.


Mitä me arkikansalaiset voimme tehdä?

Meillä on vain yksi keino ja se on äänestäminen vaaleissa. Määrätietoinen tahto, perustelu ja kansallisen johtajuuden |15 esille tulo voi muuttaa tilanteemme kestävämmällä pohjalle kohti luottamusta.
Emme hae erityissuhteita, vain muiden sisäisiin asioihin puuttumattomuutta, keskittymistä omien toimien laadukkaaseen ja luotettavaan tapaan käydä ulkopolitiikkaa ja tehdä sisäpolitiikkaa. Äänestäjä voi tehdä muutoksen - se vaatii poikkeavan korkeaa äänestysprosenttia, yhdistävää johtajaa sekä uskottavaa kykyä huolehtia ja nähdä todellisuus - molemmin silmin.

...

Onko EU tuotekehityksensä murrosvaiheessa - kyllä on, ja tämä vaatii aivan oman artikkelinsa, joka tehdään vähän myöhemmin, sillä yllättäen EU:sta löytyy protohavaintoja täysin uusista mahdollisuuksista sopeutua, huomioida ja asemoitua kansojen valtapeleihin, sillä reviirien puolustus on jo käynnistynyt liki kaikkialla! Kokonaiseurooppalainen filosofia kyvystä elää kulttuurillisesti erilaisina toistaan kunnioittaen, on myöskin oraallaan.

...
Terävä kirjoitus Ilta-Sanomat/ Taloussanomat - toimittaja Jan Hurri

Kommentointi ylläolevaan

Asiapohdintaa EU- ja eurokriisistä. Omaa maa markka ja muu maa euro |20, mekin menetimme tai luovutimme itsenäisyytemme suurimpia tunnusmerkkejä itseltämme pois - emme enää voi itse omien tarpeiden mukaisesti säätää omaa vientiämme, joka hankaloituessaan vaikeuttaa hyvinvointikehitystämme. Samalla olemme ottaneet muiden taakkoja kannettavaksemme, solidaarisuussyistä. Suomi vietiin euroon kansaltamme salassa. Vain IPU ajaa selkeästi Suomen hallittua eroa ensin eurosta ja sitten EU: sta. Kansa kysyykin milloin otamme itse vastuun omista asioistamme ja palautamme oman itsenäisen päätösvallan omiin asioihimme.
...

EKSTRA

EKSTRA II
[... vielä tänäänkin kansalainen Erkki pohtii miksi meiltä vietiin markka |2 tuo säätelyjen armoitettu mahdollisuus kansallisissa kilpailuissa pärjätä kisassa ulkoisista asiakkaista. Me viemme ja sen myötä menestymme tai uinahdamme. Erkki tietää, että euroon liittymisestä ei suoraan äänestetty ja meidän vietiin sinne ikään kuin varkain …


 … kansalainen Liisa Ilomantsista tietää, että maakunnan keskuspaikkaan Joensuuhun on vähän pidempi kuin kivenheitto. Joensuulaiset taas tietävät, että valtiomme pääkaupunkiin menee juna, lentokone ja autolla ottaa kuusi - seitsemän tuntia murre muuttuu välillä useaan otteeseen. EU Brysseliin saakka Liisa ei jaksa edes katsoa, niin kaukana se on puhumattakaan äänestäjistään kaikonneet ja eronneet europarlamentaarikot eli mepit, joilla ei tunnu olevan mitään yhteistä linjaa äänestäjiään kohtaan tänne kotisuomeen … ]




Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä - numerolla 872


...
AL | US | T | VU | BL | BL | FB | FB | BLOG 131708

DOC EU on maho jättiläinen ilman identiteettiä_26032017.doc*
PVM 26032017

|1129|