Näytetään tekstit, joissa on tunniste ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Näytä kaikki tekstit

lauantaina, maaliskuuta 02, 2024

Kokoomuksen värisuora - valtiollinen musta-aukko!

1941|2807|468328|-uho


Media etusivu vuodelta 1941 kertoo koko jutun "kubletin juonen" -tarkasti ja ja heikommankin oivalluskyvyn tajutessa - entä nyt, kun 'stubbilaisuus' sai otteen ulko- ja turvallisuupolitiikkaan? 


****



Pikakolumni - rinnastuskylkiäisenä ja valtiopihvinä* ---

"Joskus tuntuu siltä, että ulko- ja turvallisuuspolitiikan valtiojohdossamme ja heidän päissään ovat niin suuret "mustat aukot", jotka syövät kaiken kansakuntaviisauden omaan mysteerimaailmaan |0 -tulematta sieltä koskaan ulos tai ollen sytyttämättä mitään laajemman ymmärryksen (varoitus)valoa -

-- valitettavasti kansalaisemme joutuvat usein miettimään miten nuo "poliittisesti välikäsiaivolliset mustat aukot" ovat nokkeluusviisaudelle liukastetun"; vai tahmaako siellä jo ajallinen ruostuneisuus?
-pyydän tässä vaiheessa ystävällisesti anteeksi, ehkä joidenkin mielestä liian jyrkkää kriittisyyttä -mutta perusteluiksi liitän tähän artikkelin täältä |E;

|E ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2024/02/tp-niiniston-siemenlahja.html -
"TP Niinistön siemenlahja kansakunnallemme"

-IJL-BLOG

__ __ __
-- Me aivan tavalliset suomalaiset yritämme neuvoa ystävällisesti; mitä ME haluamme miljoonina kansalaisina - sellaisina arkisen Elämän taaplaajina - ihmisinä viestiä arkihuolistamme |e,

.. me tavalliset lopulta aina pesemme ne ruumiit, mitä nuo "viisaat" valtiojohdosta tekevät, ja nyt tulevat (ehkä) tekemään |1.
Kansa taas muistaa hyvin paasikivimäisen arkiviisauden - kiveen hakattuna kansanviisautena keskellä Helsinkiä:

"”Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen.”

Presidentti Juho-Kusti Paasikivi opetti näillä sanoilla suomalaisille ulkopolitiikan perusasioita itsenäisyyspäivänä 1944, muutama kuukausi jatkosodan päättymisen jälkeen - Lapin sodan ollen vielä päällä, jossa suureksi harmiksemme jouduimme pakotettuina nostamaan aseemme aseveljiämme vastaan |LS

|1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2024/02/vieko-uusi-tp-stubb-meidat.html -
"Viekö uusi TP Stubb meidät eurooppalaiseen suursotaan?"
|LS ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/06/lapin-sota-1944-45-ja-poltettu-maa.html -
"Lapin sota 1944-45 ja poltettu maa"


__
Presidentti J. K. Paasikiven viisaus olisi nyt todella viisautta,

.. jos se tarttuisi teholiimalla harhaiseen teflonpukuiseen hyökkäysketjuun kokoomuksesta:
TP Alexander Stubb |2, PM Petteri Orpo, UM Elina Valtonen, PuM Antti Häkkänen ja vielä karstan pohjaan palaneen pohjimmaiseksi - puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra! ..

-- tämä kaikki hyvällä opastaen ilmaistuna |3 - sillä kansa haluaa ottaa vihdoin valtaan demokratiailmiönä - suoraan suorademokratiana |4.

|4 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/11/saako-kansa-aanestaa-suoraan-omista.html -
"Saako kansa äänestää suoraan omista asioista?"


__ __
Ehkä saamme ennenaikaiset eduskuntavaalit, kun PM Orpo ajaa laivansa karille (saadaanko kohta nähdä kuka karkaa | pakenee EU-Brysseliin kokoomuksen mandaattipaikalle (muistamme niin sanotun "kataispaon" |5 -

|5 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2015/04/tulella-leikkivaa-vaalitemppuilua-rkp.html
- vuodelta 2015!


Ote ylläolevan linkistä: " .. Nykyisen Stubb 0 pätkähallituksen rujo päätös oli tämä Haglundin irtiotto – vaalitemppuna. Jo aiempi Kataisen johtama sekstetti sai mainetta johtajansa Jyrki Kataisen rintamakarkuruutena 16] ja hallitusjäsenten ministeripakoina, tosin vaalien myötä, Brysselin hämäriin. Katainen pakeni sen sijaan kiintiöpaikalle, kun maa poltteli jo liiaksi jalkojen alla 17]. Onkin ehkä odotettavissa kansalaistemme vastareaktio – eduskuntavaaleista.


16]Houkuttaako korkea virka - jättävätkö rotat uppoavan laivan? | Uusi Suomi Puheenvuoro - 

"Houkuttaako korkea virka – jättävätkö rotat uppoavan laivan?"


Korjausliike ilman vaalitemppuilua

Toivottavasti ulkopolitiikkamme vastuunkantajat ottavat nyt kopin kansakunnan heittämästä pallosta ja korjaavat tehdyn virheen. Nyt olisi myös Alexander Stubb’ lla erinomainen paikka korjata onneton ministerikollegansa virhe; tälle tehdylle virheelle saadaan jopa kansallisen onnettomuuden leima.

Osaako Stubb ojentaa ja nuhdella?

Stubb voisi ojentaa Haglundia prenikoidensa puitteissa, toisi samalla uskottavuutta omalle jatkuvuudelle, koska Kokoomus on kuitenkin kolmen - neljän suurimman joukossa näistäkin eduskuntavaaleista. Kokoomuksella on nyt ryhdistäytymisen paikka, jota Sauli Niinistö isällisesti voisi hiukan tuupata eteenpäin.

Ulkopolitiikka ei voi näistä lähtökohdista olla noin provosoiva,

… uhitteleva kuin jopa tyhmän korskeasti ilmaistu heitto maailman toiselle ydinasesuurvallalle, jonka kanssa meillä on 1 300 kilometriä yhteistä rajaa. Meillä on vain yksi tosiasia, ja se on kuuluisa presidentti J.K. Paasikiven ilmaus kiveen hakattuna: ”Viisauden alku lähtee tosiasioiden tunnustamisesta”. .. " -Ote-päättyy!

__ ____ _
Nyt SAK ja työtätekevien toveripiirien ollen vahvoja puolustamaan barrikadeilta koko kansakuntaamme (?)


__ __ __ __
On Aika Toimia -aloitetaan se Nyt!


__
|0* HS-otsikko: "Aika-avaruudessa on aukko, joka syö auringon päivässä"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010260466.html -


__

|2 Kuva, josta voimme päätellä jotain, varsinkin kun uusi TP Stubb ymmärsi jotain Kiinasta - sen nykyisyydestä; sattumalta tai sitten terävästi oivaltaen!





Lisälinkit liittyen TP Alex Stubb' in havaintoihin Kiinasta:

Alexander Stubb ennustaa jättimäistä suunnanmuutosta: "Näkemiin Yhdysvallat, tervetuloa Kiina" | Verkkouutiset - 

"Alexander Stubb ennustaa jättimäistä suunnanmuutosta: ”Näkemiin Yhdysvallat, tervetuloa Kiina

Alexander Stubbin Kiina-puheista nousi kohu – Nyt hän avaa, mitä tarkoitti (iltalehti.fi) -

 

"Alexander Stubbin Kiina-puheista nousi kohu – Nyt hän avaa, mitä tarkoitti

Kokoomuksen presidenttiehdokas Alexander Stubb puolustautuu sosiaalisessa mediassa esitettyyn arvosteluun Kiina-puheistaan."

-16.10.2023

.. .. 

-Selittelyä -kö?



***



_
144814


|  49  SUOMI24  518  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  X  |





_

2


x



______

ILU-MEDIA

IJL-Productions




Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com


120324 -Total Visits: 1164921 Total Visitors: 166423
050324 -Total Visits: 1144396 Total Visitors: 164484  

270224 -Total Visits: 1135091 Total Visitors: 162566

200224 -Total Visits: 1112477 Total Visitors: 160557   

130224 -Total Visits: 1098229 Total Visitors: 158918  

060224 -Total Visits: 1081898 Total Visitors: 157423    

300124 -Total Visits: 1069055 Total Visitors: 155308

__ 

121223 -Total Visits: 1008903 Total Visitors: 145647  

051223 -Total Visits: 1001685 Total Visitors: 144453    

211123 -Total Visits:   977778 Total Visitors: 139688  

141123 -Total Visits:   967368 Total Visitors: 137833  

071123 -Total Visits:   959023 Total Visitors: 136707  

311023 -Total Visits:   951943 Total Visitors: 135561  

031023 -Total Visits:   916765 Total Visitors: 130470   


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin

__
e

e

e

 

UPI-FIIA: NATOn  YDINASEPELOTE ja Suomi


PORILAISTEN MARSSI


_

IJL-BLOG PHOTOS  from SHUTTERFLY 


1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -

2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f - 

3 Folder ~ https://link.shutterfly.com/UQ9xwlybzGb -

e*


maanantaina, elokuuta 19, 2019

PM Antti Rinne avasi näkemyksiään - ulko- ja turvallisuuspolitiikastaan



"Olen suomalainen" -presidentti Sauli Niinistö -Karjalainen


*

...

Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa presidentti Urho Kekkonen oli aikanaan suvereeni

-entä nyt kansan suoraan valitsemana Sauli Niinistö – ”hyvine palveluksineen”?


A - Pääministeri Antti Rinne sosiaalidemokraattina on varsin hyvin tietoinen, että kuumimpina kylmän sodan aikoina juuri USA aikalaistietojen mukaan rahoitti - mitä ilmeisimmin CIA' n kautta demaripuoluetta, kun toinen poliittinen valtatekijämme Keskusta sai arvioiden mukaan rahoitusta idästä - Neuvostoliitosta (presidentti Urho Kekkosen vihjaamana ja kannustamana?) |0

Miksi tuo vanha aloitus, siksi, ettei Rinne jaksanut/ halunnut todeta arkista todellisuutta liittyen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, kokonaisuutena - tai ainakaan HS-toimittaja Kari Huhta turvallisuuspoliittisena erikoistoimittajana kokenut tarpeelliseksi tuoda esille |* samaa arkista todellisuutta ulko- ja turvallisuuspolitiikan sotaisista tapahtumista - faktoina, joilla on aivan varmasti todellista merkitystä, myös meille suomalaisille - elämmehän täällä idän ja lännen vedenjakajalla |1.

Maailma jakaantuu yhä selvemmin "itään ja länteen" - lännen edustaessa maailmallisesta populaatiostamme noin suhdelukua 1,3/7,9 - tämähän tarkoittaa maapallodemokratiana suhteellisen pientä vähemmistöä - idealla yksi henkilö - yksi ääni.

Itää johtaa Kiina ja Venäjä (yhä tiiviimmin yhteistyössä - myös turvallisuupolitiikan saralla?) sekä länttä itseään maailmanpoliisina varmaankin pitävä Yhdysvallat. EU idealisoi vierellä pienempänä |2.


Amerikkalaisten aloittamia sotatoimia 2000-luvulla
[ … koko US-sotahistorian saa täältä ~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States - ]

US on aloittanut taisteluhyökkäyksiä koko 2000-luvun ajan, alkaen 2001 Afganistanista |3, jatkuen kansainvälisen yhteisön lupaa antamattomana hyökkäyksellä Irakiin 2003, jonka myötä Irak vaipui kaaokseen ja nykymuotoinen ISIS syntyi. Samalla laillinen itsevaltias Saddam Hussein teloitettiin - US-myötävaikutuksella.

Seuraavana USAF' in rautaa, hävitystä ja räjähteitä sai Libya - vuonna 2011 |4, joka sekin vaipui kaaokseen, kun sen laillinen itsevaltias Muammar Gaddafi teloitettiin - US-myötävaikutuksella.

Libya koskettelee meitä eurooppalaisia myös Afrikan pakolaisaaltojen "lähtösatamana", jonka Gaddafi eläessään jo ennusti, jos Libyassa ei järjestys säily. Ei säilynyt >B [T]

...
B - Vuonna 2013 US CIA aloitti salaisen Syyrian laittomien kapinallisten aseistamisen ja rahoittamisen US edellisen pr. Barack Obaman aikana - tavoitteena eliminoida Syyrian laillinen hallitsija Bashar al-Assad (ilman YK-mandaattia).

Tosin nykyinen US-presidentti Donald Trump perui |5 julkisesti tuon salaisen CIA-operaation sekä tavoitteen al-Assadin eliminoimisesta. Trumpin aikana USAF ja US Navy operoivat Trumpin taistelukäskyllä lähes 100 risteilyohjusta ja muuta ohjusta Syyriaan. US-hyökkäys vielä kehaistiin aloituksessaan US' ssa vierailulla olevalle Kiinan presidentti Xi Jinping' lle!

Välissä ehdittiin US-sotakoneena Somaliaan ja Jemeniin, eikä kaukana ollut hyökkäys Iraniin 2019. Saudien paloittelumurhakin Turkissa painettiin trumppistisesti villasella - olihan kyseessä ja vaakakupissa "kaikkien aikojen" asediili Saudi-Arabian kanssa.

Etelä-Amerikasta Venezuela saa kärvistellä US-pakotteissa ja samalla kerrotaan, että alue on yhä Monroe-opin|** valtakuntaa - eli US' n "takapihaa", josta venäläisiä kehotetaan pysymään poissa (turvallisuusneuvonantaja John Bolton sanailijana?)


Sotaharjoituksiakin ehditään käymään kaukana omilta rajoiltaan

Nyt US käy vuotuisiin sotaharjoituksiin Korean niemimaalla, jonka kahtiajakoa US operoi jo v. 1945 - japanilaisten vetäytyessä Korean niemimaalta II Maailmansodan päätteeksi - kysymättä mitään itse korealaisilta - toinen jakaja oli edesmennyt Josif Stalinin Neuvostoliitto.

Nyt Trump ja erityisesti pohjoisen Korean Kim Jong-un kuuntelevat tarkalla korvalla Pekingin tiekartan |6 ystävällisiä neuvoja, jonka tavoitteena on rauhansopimus korealaisten kesken ja amerikkalaisten sota- ja taisteluvoimien poistuminen myöhemmin yhtenäistyvästä Koreasta ja näin ydinaseetkin katoavat kuvasta.

Trump innostui kertomaan, että soittaa |7 Kiinan Xi' lle ja kehottaa olemaan rauhallinen Hongkongissa - sekaantuen näin Kiinan omiin sisäisiin asioihin, kuten Englannin ministeritaso, joka antoi tukensa HK' n mielenosoittajille ja ehkä vielä mellakoitsijoillekin (?) ... Sekaantuuko Kiina toisten itsenäisten omiin sisäisiin asioihin? Ei sekaannu. >c

...
C - Tässä yllä olisi ollut lisälistaa meidän PM Rinteelle, kun koosti hallituksensa linjauksia ulko- ja turvallisuuspoliittisesti. Ehkä presidenttimme käsittelee sitten aihetta laajemmin, onhan hänellä siihen mandaatti.


PM Rinne tavoittelee jotain kaunista ja sitä seurataan Kiinasta tarkoin - kiinnostuneena!

Tavoitteet ovat Rinteellä kauniita ja ideaalisia - ehkä EU osaa ne pukea direktiiveiksi, vaikka reviiripuolustajat |8 itäisemmästä EU-Euroopasta lyövät kapuloita EU-Brysselin rattaisiin - unohtamatta Suomen perussuomalaisia ja muita "populisteiksi" mediassa "haukuttuja" isänmaallisia ja kansallishenkisiä voimia - pitkin EU-Eurooppaa.

Kansalla on täällä meilläkin paljon purtavaa, sillä meillä suomalaiset ovat hyvin tietoisia tästä US' n maailmanpoliisiroolista, jonka Kiina tullee rauhanomaisesti kaupallisuudellaan poistamaan |9 - ehkä yhdessä Venäjän kanssa (?) - mikä ei liene toteutuessaan EU' n eikä US' n etujen mukaista.[24]


Mutta! Meillä on kansan kestosuosikki presidentti Sauli Niinistö,

... joka tarjoaa mielellään hyviä palveluksia suurvalloille ja miksipäs ei myös muillekin. Niinistö on tavannut kaikki kolme suurvaltajohtajaa - Kiinasta, Venäjän kautta US' han.

Nyt Iran tulee kylään ja kohta Niinistö käy kasvotusten Ukrainan kanssa - hyviä täkyjä, kun Venäjän presidentti Vladimir Putin tulee kylään - Helsinkiin, ehkä Naantaliin. Niinistöllä voi olla paljon kerrottavaa sanansaattajana ja/tai sitten Putin tuo jotain yllättävää Ukrainaan - sen itäisen osan osalta. Ehkä Putin ja Niinistö ovat jo tuon vuoropuhelun pedanneet aiemmalla keskustelukierroksella - kahden kesken, suunnitelleet jo etukäteen tulevaa.


Mikä onkaan Sauli Niinistön rooli neuvottelupöytien kattajana?

Siihen on erinomainen mahdollisuus, sillä suomalaiset ovat suurena enemmistönä luoneet Niinistölle mahtavan edun - emme ole Natossa, emmekä sinne halua |10.

Kansakuntamme on viestinyt jo vuosikausia suuren tahtonsa: "Kiitos ei - Nato" ... Niinistö komppasi kansaa, joka suurena enemmistönä valitsi Niinistön presidentiksi: "Olen suomalainen" |11 -Niinisto totesi USA' ssa The Newsweek aviisille.
...


Lisäkirjoitukset ja viitteet tekstistä – löytyvät myöhemmin tämän linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2019/08/pm-antti-rinne-ensimmainen-esitys-ulko.html – alta.


.

EKSTRA
Meille suomalaisille aivan erityishuomio – omaan turvallisuuteemme, tuon toisen ydinasesuurvallan rajanaapurina ~ https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201701162200054170 - Venäjän pohjoisen puolustusdoktriini karkeana karttana, jossa meidän Lappi on erityisessä asemassa – paljolti Nato – Isäntämaa pöytäkirjan myötä.

EKSTRA II



Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
- FBGT -

...
DOC: PM Rinteen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa_19082019_VALMIS.doc – OpenOffice Writer
PVM: 19082019

|8464|891| - BL-IJL – 209700 – 24 - 5613



PM Antti Rinne - ensimmäinen esitys - ulko- ja turvallisuuspolitiikka - viitteet



*

...
Lisätekstit ja viitteet -


Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa presidentti Urho Kekkonen oli aikanaan suvereeni

-entä nyt kansan suoraan laajana enemmistönä valitsemana Sauli Niinistö – ”hyvine palveluksineen”?


A - Pääministeri Antti Rinne sosiaalidemokraattina on varsin hyvin tietoinen, että kuumimpina kylmän sodan aikoina juuri USA aikalaistietojen mukaan rahoitti - mitä ilmeisimmin CIA' n kautta demaripuoluetta, kun toinen poliittinen valtatekijämme Keskusta sai arvioiden mukaan rahoitusta idästä - Neuvostoliitosta (presidentti Urho Kekkosen vihjaamana ja kannustamana?) |0

Miksi tuo vanha aloitus, siksi, ettei Rinne jaksanut/ halunnut todeta arkista todellisuutta liittyen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, kokonaisuutena - tai ainakaan HS-toimittaja Kari Huhta turvallisuuspoliittisena erikoistoimittajana kokenut tarpeelliseksi tuoda esille |* samaa arkista todellisuutta ulko- ja turvallisuuspolitiikan sotaisista tapahtumista - faktoina, joilla on aivan varmasti todellista merkitystä, myös meille suomalaisille - elämmehän täällä idän ja lännen vedenjakajalla |1.

 --- Jatkuu --- 


|* ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006208607.html -







...
|




...

tiistaina, kesäkuuta 19, 2018

Onko EU suurvalta ja onko pallo hukassa?






Presidentti Sauli Niinistö kasasi jo kuudennen kerran [1 kierrätystelttaan vaikuttajia ja vaikuttamattomia – osaamista ja luuloa kuin pyrkyäkin Naantalin Kultarantaan. Kyseessä ulkopolitiikan näyttävä foorumi, jossa hymistellään ja varoitellaan. Luodaan myös uhkaa ja kehutaan omia.

Pääministeri Juha Sipilä on antanut suosiolla liki koko ulkopolitiikan presidenttimme hoitoon – tämä hyvä, ollaan palattu ”Kekkosen aikaan” [hymiö], jolloin ulko- ja turvallisuuspolitiikka oli isännän kädessä.

Kekkosen aikana ei ollut myöskään ulkopoliittista vastakkainasettelua, eikä kansaa kiusattu minkään ilmansuunnan sotavoimilla – nyt on, ja kiusataan [2. Ulkopolitiikan johtajat kehuvat Euroopan Unionia ja rakentavat vähintäänkin henkistä ja informatiivista barrikadia itärajallemme – vastakkainasetteluna [3.

Kansa vastaa tuohon itäiseen barrikadiin jykevällä mielipiteellä – jo yli 15 vuoden ajan – antaen vuosi toisensa jälkeen yli 50 prosentin voimalla väkevän 'ei' Natolle [Kuva 1.] – lännenmiehen sotakoneelle, jonka johto-operaatioissa me kuitenkin olemme jo sodan osapuoli Afganistanissa [4, jossa on US-johteisesti sodittu jo vuodesta 2001, jolloin Yhdysvallat hyökkäsi raskaasti 911-terrori-iskujen jälkioperaatioina – Afganistanin sota jatkuu edelleen [5 ---

HS: Presidentti Ahtisaari: Uhka suurvaltojen väliseen yhteenottoon on noussut jälleen esiin

Ote: ” … esiin nousi muun muassa EU:n asema maailmanjärjestyksessä. Niinistö kertoi pohtineensa, pitäisikö EU:n puolustusulottuvuutta lisätä ”ponnekkaasti”, jotta unionista tulisi kunnioitetumpi pelkkää voimaa yhä enemmän kunnioittavassa maailmassa. Olen ollut aika pitkään sitä mieltä, että EU:lta puuttuu yksi aika oleellinen tekijä [- -] eli jäsentensä turvaaminen”, Niinistö sanoi. … ” -HS (toimittajat Heta Hassinen ja Minna Nalbantoglu)

Allekirjoittaneen kommentti ylläolevaan: Presidentti Niinistön "tunnustaa" vihdoin EU' n olevan hampaaton tai ainakin osin saamaton taloudelliseen kokoonsa nähden. EU on maho jättiläinen virkarollaattorien varjoista. Itse Eurooppa ja eurooppalaisuus jatkuvat kauas Venäjän Uralille saakka [6. Eurooppalainen puolustus osoittaa tehokkuutensa yhdessä Venäjän kanssa, jolloin katoaa eurooppalainen vastakkainasettelun henki.


Entä nyt, kun EU on edelleen maho jättiläinen?

Kirjoitimme näin jo vuonna 2014 – eli havaittiin EU-Euroopan mahous eli kokoonsa nähden ”pienet munat” [hymiö]


Ote: ” … UPI-FIIA johtaja Teija Tiilikainen oivalsi ehdottaa YLE haastattelussa venäläisen mentaliteetin olevan ”hajoita ja hallitse” periaatteellista, kun Venäjän presidentti Vladimir Putin käy neuvotteluja suoraan yksittäisten EU-maiden kanssa, tällä kertaa Ukraina kysymyksestä. Sen sijaan Tiilikainen ei oivaltanut sitä, että EU järjestelmänä on todellisjohtajaton jättiläinen, jonka komentosuhteet ovat ulkopuolisille tuntemattomat.

Venäjällä on aina arvostettu voimaa ja todellista valtaa. Venäjä on vahvojen johtajien valtio, jossa kansa pitäisi oikeudenmukaisuudesta, mutta on joutunut taipumaan kahden talouden filosofiaan – viralliseen ja pimeään. Maassa maan tavalla, ja tutkijoidenkin olisi joskus kyettävä katsomaan molempien linssiensä läpi – tyrkyttäessään länsipainotteisia näkökulmiaan.

EU on toistaiseksi [edelleen]maho jättiläinen, … ”

EKSTRA
Vieläkin kauempaa löydetään teksti Euroopan Unionista – jo vuodelta 2005:


Viitteet:
[2 ~ https://yle.fi/uutiset/3-8669098 ”Aloite USAF taisteluharjoituksiin … tuli Yhdysvalloista”

PS
Maanantaina 18. kesäkuuta 2018 aamupäivällä Kultarannassa puhuttiin paljon Euroopan Unionista, sen roolista ja erityisesti sen ”suurvalta-asemasta” - kiintoisaa oli huomata, että aamun panelistit kilvan todistelisivat EU' n olevan ”suurvalta”. Btw. Tilaisuudessa [ ~ https://areena.yle.fi/1-4438392 - ] oli erinomainen juontajana!


Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

US VU T 24 BL BL BL FB FB FB BLOG 172905

DOC Kultaranta_kuutonen_18062018.doc – OpenOffice Writer
PVM 18062018

515_4831 – 12:14