YLE: "Sveitsin äänestystulos vaikeuttaa EU:n ja Sveitsin suhteita
***
Sveitsiläiset hyväksyivät sunnuntaina täpärästi maahanmuutolle asetettavat kiintiöt. Lopputulos velvoittaa hallituksen kirjaamaan esityksen laiksi." -YLE-ingressi
!
Kansanäänestykset ovat arkipäivää Sveitsissä, siellä
jopa kysytään kansalaispalkasta, siis ”ilmaista rahaa” joidenkin pussista
toisille – tätä sveitsiläiset eivät halunneet.
Euro-alueella puhutaan jo puolivakavasti helikopterirahasta.
Entä jos tuo setelikoneraha asetettaisiin kansanäänestykseen? Varmaan kaikki
sitä haluaisivat, tai eivät he, joilla ostovoimaa on jo riittävästi muutenkin.
Britit saivat ennakkoluulottomasti
putsata pöydän –
… kansakunnan
enemmistö ~52 prosenttisesti halusi eroon Euroopan Unionista – syntyi Brexit.
Nyt media ja eliittipoliitikot huutavat kurkku suorana joidenkin
talousasiantuntijoiden myötä: ”Kansalaiset
äänestivät väärin!” ~ http://yle.fi/uutiset/sixten_korkman_britannia_on_ampunut_itseaan_jalkaan_erittain_ikavalla_tavalla/8983173 -
Kansalaisten enemmistö ei ole koskaan
väärässä,
… kun
projisoidaan päätöstä demokratiaan. Nyt on kysymys sopeutumisesta. Kumpi
sopeutuu – elitistinen päätöskoneisto vai kansakunnan enemmistö? Nyt lisäksi
painotetaan, että britit
ovat luokkayhteiskunta; on hyväosaiset ostovoimaiset ja vajaakuntoiset
pienellä maksukyvyllä. Arvomaailmaa mitataan länsimaissa ja
kulutusyhteiskunnissa rahalla.
Demokratiaa ei koskaan mitata pääomilla,
osingoilla eikä palkkojen määrällä,
… vaan
ääni per kansalainen, jolla se äänioikeus on. Ääni on yhtä arvokas, oli se vanhalta eli kokeneelta tai
nuorelta ja innokkaalta, mutta vähemmän kokeneelta. Tieto ei aina ole
kokemusta – tieto on usein mahdottomuutta ihmisnäkökulmaisessa inhimillisyystarkastelussa!
Nyt puhutaan, ettei kansalle saa antaa
liian vaikeita tehtäviä
Brexit oli nyt liian vaikea, sanotaan
hallintohimmeleistä. Elitistit Britanniassa eivät olisi halunneet eroa EU’ sta.
Kokeneet kansalaiset kylläkin – he ratkaisivat pöydän
puhtaaksi ja tämä lienee se suomalaisen talousviisaan, professori Sixten
Korkmanin mielestä se väärä äänestys.
Mikä antoi voiman ja tiedon Sixtenille, että
hänen ja eliitin ennuste huomisesta on juuri se oikea? Demokratiassa huomisen
oikea on aina enemmistöpäätös. Tämän päätöksen jälkeen järjestelmät sopeutuvat,
kurssit normalisoituvat ja rahan arvokin palautuu usein lähtökuoppiin –
ennemmin tai myöhemmin, aina.
Huominen on aina ennustetta ja joskus
ennakointia
Ennakointi perustuu parhaaseen mahdolliseen
ennustetietoon, tilastotiedon tiettyyn laskennalliseen jatkumoon ja kykyyn
nähdä kausaliteetti – siis syyn ja seurauksen lait ja tapahtumat. Kukaan ei tiedä
tässä Brexitissä, mikä on puhtaan pöydän
jälkeinen luova ratkaisu; tämäkin nykyään suosittu markkinasana kuvastamaan
kykyä olla innovatiivinen myös poliittisissa päätöksissä.
Valitaanko kansanäänestykset vai
välillinen demokratia,
… kerran
neljässä vuodessa valituin edustajin? Niin, tässähän on lopulta kysymys miten
äänestäjä voi luottaa
valintaansa. Ainakin Suomessa takinkääntäjien sukupolvi on astunut
remmiin – berberit ovat pyörineet vinhasti, ja kansalaisten luottamus omiin
poliitikoihin on pohjamudissa.
Entä, kun sanotaan, ettei kansa tiedä
mitä se äänestää –
Natokin on sille kansanäänestyksenä aivan liian
vaikea rasti, eihän siitä ole järkevästi ja syvällisesti edes keskusteltu -
sanotaan! Nyt on eduskunnassa ero
eurosta kansanäänestykseen kansalaisaloite. Tässäkin varmaan ajatellaan,
ettei kansa tiedä mitä se äänestää.
Kansanäänestyksessä on eräs mahtava etu ja hyve, se
on aina lähtöisin kansan suusta, ja reklamaatio voidaan osoittaa vain kansaan
itseensä, tai manipuloivaan mediaan ja poliittiseen eliittiin, jotka saavat
näkyvyyttä mediaalisesti.
Hyvä – perustetaan
Kansanpalvelutoimisto,
… joka
laatii kansanäänestykset, valmistelee katekismusmaisesti – Mitä se on, sekä
antaa siihen selosteen tarkasti myös heille, jotka haluavat ”tietää
kaiken”.
Nyt suomalaisille tarjoillaan kansalaisaloitetta EU- erosta. Pääministeri Juha Sipilä kiirehti kertomaan, ettei
hän vie EU – ero kansalaisaloitetta eduskuntaan; tuo jos mikä lietsoo kansalaisiamme
antamaan äänensä kyseiselle aloitteelle, jonka on laatinut perussuomalaisnuori Sebastian
Tynkkynen – piikki toistaiseksi ulkoministeri Timo Soinin ahterissa.
-
osa 1 päättyy -
¨
[Osa 2] Nyt välillinen
demokratia edustajineen maksaa paljon, siitä enemmän alla kirjoituksena
vuodelta 2014 – ennen edellisiä, vuoden 2015 eduskuntavaaleja:
… [20112014]
(Maassamme
alkaa vuosisadan eduskuntavaalit 2015 – valitsemme 200 edustajaa, jotka
ratkaisevat ’itsenäisyytemme kohtalon’. Nyt puhutaan esimerkiksi eurosta 1] ja Natosta 2] ja sisäisestä
turvallisuudestamme 3] ja oikeudesta omaan lainsäädäntöön)
Eduskunta on
erinomaisen tyypillinen verovaroin ylläpidettävä yhteiskuntalaitos, jonka
pitäisi edustaa ylimpänä päättäjänä suomalaisuutta. Tälle edustavuudelle on
kaksi uhkaa – lainsäädäntö on monin paikoin hyväksytettävä EU:ssa tai
linjattava EU-direktiiveihin. Lisäksi aleneva äänestysinto vieraannuttaa
eduskuntaamme kansanvallasta.
Eduskunta
kaikkinensa maksaa kansalaisillemme ~92 miljoonaa euroa vuodessa, siis noin 550
miljoonaa markkaa.
Ihmisiä Arkadianmäen toiminnoissa, edustajat mukaan lukien on tuhatkunta.
Kansanedustajan peruspalkka on ~6.400 euroa kuukaudessa ja siihen
kulukorvaukset ja sosiaaliturvamaksut päälle.
Todellisuudessa
yksi kansanedustaja maksaa veronmaksajille ~460.000 euroa vuodessa, ja kun
otamme huomioon jaon äänestäneiden määrän mukaisesti, on hinta
äänestänyttä *] kohden noin 31 euroa – paljon vai vähän, päätä Sinä.
…
*] 4,39 miljoonaa äänioikeutettua vuoden 2011
eduskuntavaleissa, joista äänesti 2,93 miljoonaa.
Poikkeusolosuhteet edellyttävät yhteistä vastuuta edustajiltamme
Ehdokkaita
asettavien puolueiden ja kansanliikkeiden on yhteisesti haettava niin
uskottavaa linjaa mielenkiintoisesti ja konkreettisesti esitettynä, jotta kansa
käy uurnille. Ellemme saa äänestysprosenttia nousuun on vaikka pohdittava ”Koko
Kansan Rehellisen Vaalirahan” 4] valjastamista
innon nostamiseksi – ”10 euroa puhtaana käteen”, kun äänestyslippu
uurnaan vilahtaa – idealla.
Kansanedustajat valitaan D´Hondtin menetelmällä,
jolloin
jokainen ehdokas saa suhdeluvun koko ryhmänsä äänistä, tällä haetaan
edustuksellisuuden todellisuutta. Tosiasiassa kansanedustajat ovat eri arvoisia
käytännössä – kansalainen äänestää aina yhtä ehdokasta, paljolti on kysymys
myös henkilövaalista ja äänet jakautuvat aina Sauli Niinistön aikanaan
eduskuntavaaleissa 2007 saamasta noin 60.000 äänestä 5] alimmillaan vain muutamaan tuhanteen. Pitäisikö valitut edustajat
käyttää suoraan äänestäjien antamaa todellista kannatusvoimaa eduskunnan
vallankäytössä? 6]
Perustuslaki säätää,
että
äänioikeutettujen kansalaistemme valitsema eduskunta käyttää valtiomme ylintä
lainsäädäntövaltaa. Juuri näissä vaaleissa nousee pintaan euro, ja sen ujutus kansamme käyttämäksi rahaksi – ilman että siitä kysyttiin
kansalta mitään. Oletettiin, että kansalta myönnön saanut EU-kansanäänestys
antoi luvan euroonkin. Näinhän se ei ollut, vaan nyt tutkitaan tarkasti pitikö
europäätös tehdä perustuslain määrittämässä formaatissa (muodossa)! 7]
Valittava
eduskunta on toivottavasti viimeinen hallintohimmeli - suosittu
lainasana sote 8] kiemuroinnissa - jossa on 200 kansanedustajaa. Meille riittää 99 +
puhemies, siis puolitetaan edustajamäärä.
Edustajapuolituksella
saadaan lisää tilaa edustajien toiselle avustajalle,
koska
tavoitteena on aktivoida itse edustajia enemmän valitsijoidensa ja kansansa
”iholle” kokemaan todellista kansan hätää tai – tyytyväisyyttä. Avustajia
tarvitaan sen vuoksi, että edustajalla pitää olla aina mahdollisimman hyvät
taustamateriaalit, kun hän kansan parissa kyselee kuulumisia, Tiedonlouhinta ottaa
paljon aikaa ja se kannattaa delegoida avustajille.
Toivottavasti
jo eduskuntavaalien 2019 yhteydessä,
kun jo
silloin olemme markassa takaisin ja mahdollinen EU-eroamisprosessi hyvässä
vauhdissa (tarkkojen ja puolueettomien euro- ja EU-selvitysten jälkeen) – kansa
pääsee valitsemaan suoraan asetetuista pääministeriehdokkaista haluamansa.
Pääministerivaali
ei tarkoita, että hänen puolue tai kansanliike pääsee automaattisesti
hallitusvastuuseen, vaan kansan valitsema pääministeri muodostaa
hallitusehdotuksen 6 - 8:lla pääteesillä presidentin hyväksyntään.
Presidenttihän on jo pidempään valittu suoralla kansanvaalilla, ja nyt
prosessiin tulisi myös pääministeri.
Uuden pääministerivalinnan myötä myös ministeriöiden työnjakoa,
…
määrää ja rakennetta virtaviivaistetaan vastaaman sellaista
kansalaisyhteiskuntaa, jossa kansanäänestykset ja mielipidekyselyt 9] ovat
arkipäivää. Syntyy superministeriö, jota muuten myös Kokoomus ajaa takaa –
jonka alla ovat ministeritoimistot – maksimissaan 10
kappaletta.
Seuraavissa eduskuntavaaleissa kansa päättää haluamansa linjan,
… sillä
on myös mahdollista, etteivät kansanäänestykset pääse arvoonsa, ja esimerkiksi
natokysymystä ei hyväksytetä kansalla. Tätä taustaa vasten tuleva vaali on
poikkeuksellisen tärkeä. Perinteelliset puolueet eivät halua puhua Natosta, he
haluavat itse päättää tuon asian. Näyttää siltä, että vain yksi puolue on
natokannaltaan täysin kirkas ja yksiselitteinen.
Eduskunta on arvokas toimielin ja sen vaikutusvaltaa pitää nostaa, kuten
presidentinkin
Ehkä
tulevaisuudessa siintää malli, jossa kansankaan valitsemaa pääministeriä ei
ole. Olemme siksi pieni kansakunta, että presidentti voi hoitaa suoraan kansan
valitsemana eduskunnasta muodostuvan hallituksen – niin kutsuttu USA:n malli.
Tällöin presidentti kantaa vastuuta suoraan eduskunnalle ja kansalle.
Eduskunnassa valiokuntatyöskentely on kansalta piilossa olevaa toimintaa –
se pitää
saada soveltuvin osin julkiseksi, kuten on oikeuslaitoksemmekin pääperiaate.
Valiokunnat ovat uudessa järjestelmässä likempänä tulevia ministeritoimistoja,
ja valiokunnat muodostetaankin nimikkeellä, jotka vastaavat näitä
ministeritoimistoja, joita on myös tuo kymmenen kappaletta.
Kansanpalvelutoimisto
Vahvistaaksemme suoraa
kansalaistoimintaa asetetaan eduskunnan alle Kansanpalvelutoimisto,
jonka tehtäviin kuuluu muun muassa kansalaiskyselyjen ja -äänestyksien laadinta
kyselyineen ja taustaselitteineen.
Samassa
yhteydessä hajotetaan nykyinen UPI-FIIA, esiintyneiden puolivillaisten ja tarkoitushakuisten johtopäätösten 10] vuoksi.
Tilalle muodostetaan tiukasti puolueeton tiedonlouhintatoimisto, joka tuottaa
kansalle ja päättäjille luotettavaa tietoa ja analyysia poliittisten
ratkaisujen tueksi.
Eduskunta on
(aina) valitsijoidensa näköinen
Tänään se ei
ole, sillä ääniharavat eivät saa heille kansan antamana kuuluvaa suhteellista
esitys- ja päätösvaltaa. Eduskunnan ”ulkonäkö” pitää saada likemmäksi
kansakunnan syviä rivejä – niitä rivejä, jotka lopulta aina pesevät ne ruumiit,
jotka eräät harvat tekevät.
Eduskunnan ulkonäkö kohentuu, kun saamme kansan liikkeelle - uurnille
Kaikkien
ehdokkaiden on nyt unohdettava menneen parjaus, löydettävä ratkaisuehdotuksia,
osattava yhteistoiminta ja ymmärrettävä, että puheiden aika on heti vaalien
jälkeen ohi. Ei enää pakkopääministeriyksiä 11] – oppiraha on
maksettu ja osalliset kadonneet.
…
Seuraavalla eduskunnalla on yksi ylitse muiden –
… ja se
on kaikkien puheissa ”koristelema” työ, ja oikeus siihen. Palautetaan työ
valtiovallan erityishuolehdintaa ja konkreettisesti tehdään jotain – vaikkapa
mobilisoiden kotimaisella suunnittelu- ja työvoimalla ”kaikki oleelliset
kaapelit, johdot, /vedensiirtoputket, muuntoasemat ja tiedonsiirtoväylät maan
poveen” – projekti, turvaan luonnonilmiöiltä ja terroristeilta!
Äänestävä
ihminen on oikeutettu tapaamaan valitsemiaan edustajia säännöllisesti, ja
sähköisesti aina – edustajien työnantaja on äänestäjä, joka lopulta maksaa koko
kansanedustuslaitoksen kulut ja on siis oikeutettu tietämään, mitä siellä
Arkadianmäellä todellisuudessa tapahtuu – tarvitsematta turvautua
iltapäivälehtien lööppeilyyn.
…
TEKSTILINKIT
1] Eurosta markkaan … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/oma-maa-markka-muu-maa-euro.html -
2] Natosta lisää … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/venajavastaisuudesta-nato-uskovaisuuteen.html -
3] Poliisien toiminta turvattava ~ https://www.facebook.com/groups/363304347037588/ -
4] Äänestämättömyys kimpoaisi kansan omaan nilkkaan? ~http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2010/09/06/aanestamattomyys-kimpoaa-kansan-omaan-nilkkaan -
5] Analyysia 2007 eduskuntavaaleista ja Sauli Niinistön juhlaa ~http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/vedenjakajaeduskunnassa-suurimman.html -
6] Toteutuuko
kansalaisen äänestystahto eduskunnassa? ~http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/kansalaisten-nestystulos-ei-toteudu.html -
…
8] Paljon puhuttu sote ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/129739-sote%C2%B4n-vaikeus-ja-kreikan-helppous-paatoksina-miksi –
9] Äänestäjä
antaa luottamuksensa valitsemalleen! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/06/aanestaja-antaa-luottamuksensa.html -
…
10] Lisää Ulkopoliittisesta Instituutista ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/mita-ulkopoliittinen-instituutti-ajaa.html -
11] AAA´sta AA+´aan ja mitä muuta? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1137511 –
[5508]
EXTRA
7] [Wikipedia] ” … Muun muassa Itsenäisyyspuolue on myöhemmin kritisoinut
kansanäänestystä. Puolueen mukaan EU-jäsenyyttä kannattaneet saivat enemmän
rahoitusta kampanjoinnille kuin sitä vastustaneet. Lisäksi puolue sanoo
jäsenyyttä kannattaneiden väittäneen muun muassa että Suomen
markka säilyy jäsenyyden jälkeenkin.[15]
Päätöstä EU-jäsenyydestä on
väitetty jopa laittomaksi, koska sitä ei hyväksytty eduskunnassa
perustuslainsäätämisjärjestyksessä ja koska joidenkin mielestä Suomen
perustuslain 2 § kieltää lainsäädäntövallan epäsuorankin luovuttamisen muulle
instituutiolle kuin eduskunnalle. Tätä näkemystä puolustivat julkisuudessa
varsinkin Keijo Korhonen ja Ilkka
Hakalehto. Korhonen oli myös sitä mieltä, että kansanäänestyksen tulostakin olisi
pitänyt tulkita perustuslainsäätämisjärjestyksen hengen mukaisesti, eli
jäsenyyden hyväksymistä olisi tullut puoltaa kahden kolmasosan määräenemmistö.[12]
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
…
---20112014---
---27062016---
DOC
Kansanäänestystoimisto_27062016 – Microsoft Word Starter
Sent
Cc: antti.pesonen@ipu.fi ; hannu.raikkonen@teliasonera.com ; jan.vapaavuori@tem.fi ;carl.haglund@defmin.fi ; paivi.rasanen@intermin.fi ; antti.rinne@vm.fi ;sirpa.pietikainen@europarl.europa.eu ; jussi.halla-aho@europarl.europa.eu ; riikka.slunga-poutsalo@perussuomalaiset.fi ; timo.laaninen@keskusta.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ;alexander.stubb@vnk.fi ; paavo.vayrynen@europarl.europa.eu ; REHN Olli ;jyrki.katainen@ec.europa.eu ; presidentti@tpk.fi ; riitta.ruohonen-lerner@eduskunta.fi ;eero.heinaluoma@eduskunta.fi ; kaj.turunen@eduskunta.fi ; anssi.joutsenlahti@eduskunta.fi ;mika.aaltola@fiia.fi ; teija.tiilikainen@fiia.fi ; erkki.tuomioja@formin.fi ;jussi.niinisto@eduskunta.fi ; ville.niinisto@eduskunta.fi ; paavo.arhinmaki@eduskunta.fi
Sent: Thursday, November 20, 2014 1:32 PM
Subject: KANSALAISKIRJOITUS - Arvokas kansanedustaja
[1606]
1 kommentti:
Miten EU-Bryssel suhtautuu ja muuttaa mahdollisesti ajatuksiaan, jos unkarilaiset itse suoraan enemmistöisenä äänestävät PM Victor Orban' in ajamaa lakiehdotusta - miten käy EU-demokratian, vai onko unkarilaisen enemmistön tyydyttävä "EU-enemmistön tahtoon"?!?
~ https://yle.fi/uutiset/3-12029297 -
YLE: "Pääministeri Orbán: Unkari järjestää kansanäänestyksen EU:n vastustamasta laista
Euroopan unioni on vaatinut Unkaria kumoamaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjivän lain. Viime viikolla EU-komissio aloitti rikkosmenettelyn maata vastaan."
...
Lähetä kommentti