Näytetään tekstit, joissa on tunniste drone. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste drone. Näytä kaikki tekstit

perjantaina, kesäkuuta 16, 2023

F-35 kallis ja jo kohta vanhentunut taistelujärjestelmä

 F|2577|412066-|35


Kuva: ~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/aa4c1a07-2715-4fbf-a446-1a6bef55892b

"

Suomenkin valitsemat F-35-hävittäjät haukutaan lyttyyn Australiassa

F-35-häivehävittäjän huippunopeutta, toimintasädettä ja huoltovarmuutta moititaan. Hintakaan ei miellytä.


***



- onko se Suomen Ilmavoimille asentuva "kauko-ohjattu aikapommi"!?

[20U00] -- Hurja väite, mutta sille on vahva perusteensa. Nyt Suomeen, ilman kansalta kysymättä Natoon liittyneeseen valtioon tuodaan asejärjestelmä, joka on ensinnäkin vanhentuva seuraavien 5-10 vuoden kuluessa:

Droonien maailma on suurimman tuotekehityksen alla!

F-35 rasite on sen lentäjä, ja tämän tarvitsemat järjestelmät, jotka lisäävät koneen painoa, kokoa ja vähentävät sen liikehtimiskykyä kuin systemaattisen tehokasta taisteluohjausjärjestelmää - onkin oletettavissa, että F-35 sotakoneesta tulee myöhemmin myös lentäjätön versio (?) -



F-35 on myös hyökkäävä taistelukone -

.. kauas oman maan rajojen ulkopuolelle - se on vaarallinen ja huomiota herättävä ominaisuus minkä tahansa vierusvaltion omille suunnitelmille torjua uhkia. Tosin tätä suomalaisten hyökkäävyyttä testattiin harjoituksissa jo poistuvien Hornet-hävittäjäpommittajien kanssa - risteilyohjuksilla, joiden kantama on useita satoja kilometrejä.

Osa F-35' iin tilatuista asejärjestelmistä ovat hyökkäyksellisiä ja meille Natoon liittymisvastaisille kansalaisille on mediapoolimme näkökulmista tuputettu manipulatiivisesti vihollisuusmahdollisuutta idän eli Venäjän kanssa.


Tietoisluotua uhkaa kuin pelottavuutta juuri idästä,

.. Venäjän taholta -1300 kilometrillä yhteistä maarajaa kuin vieressä oloa Venäjän viimeisen suurydinsodan uhka- ja estojärjestelmien kanssa [
https://ilkkaluoma.blogspot.com/2019/11/venajan-ydinaseiden-voima-kumpuaa-veden.html - ].

Kuolan niemimaa on tuossa lyhyen hyökkäysrynnäkkömatkan päässä Kuusamon ja Lapin lentokentiltä ja tämä ei ole jäänyt huomaamatta US/Naton taistelujoukoilta, siksi tiivistä tuo sotaharjoittelu on Lapissamme! Edellisen kerran Lappimme oli Saksan kolmannen valtakunnan sotakoneiden Wehrmacht' in ja Waffen-SS' n alaisuudessa - kansaltamme kysymättä ja luovutettuna tietoisesti!

--
Miten F-35 hyökkäävyyselementin kuin Nato/US' n yhtenäisjärjestelmätoimivuuden arvellaan luovan ja tuovan uutta uhkaa Venäjältä, tämän varautuessa torjumaan näiden hyökkäysaseiden (risteilyohjuksien - ilmasta maahan |e, kauas Venäjän puolelle ulottuen) aiheuttamaa uhkaa itse Venäjälle.


Toisaalta sanotaan, että hyökkäys on paras puolustus!

Suomen armeija ilmavoimineen on tietty nimitykseltään puolustusvoimat, kuten kaikki maailman armeijat. Yhdysvallatkin hyökkäsi Afganistaniin ja Irakiin puolustaessaan läntisiä maailmallisvähemmistöisiä elämänarvoja 'pahan voimia' vastaan, eikö?

Venäjähän on muinaisen reaganismin [ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/01/u-harjoittelimme-puolustamaan-viroa.html - ] reviireistä se pahan valtakunta, jolta myös "veljeskansaamme" Viroa on suojeltava!

--
Olemme siis valitsemisen tiellä meneillään olevassa idän ja lännen vastakkain asettelun tiellä
[ https://keskustelu.suomi24.fi/t/17092596/usa-menettaa-maailman-johtajuutensa---vastakkainasettelu-idan-ja-lannen-valilla-kiihtyy! - ]

- kuten yllättävässä arviossa Risto E. J. Penttiläkin totesi [ https://yle.fi/uutiset/3-12223622 - ], että meidän on tehtävä jopa muutamien kuukausien aikana päätös Natoon liittymisestä |1 - näinkö Suomen natovastaista kansaa (MTS 11/2021) viedään sodan uhan alttarille kuin pässiä narun perässä kulman taakse ..

.. olisiko tässä kohdin pysähdyttävä pohtimaan ajanjaksoa 1941-44, jolloin osallistuimme Saksan kolmannen valtakunnan Operaatio Barbarossaan |2 - tunnetuin seurauksin, jolloin menetimme toisen kätemme ja yhteyden Jäämerelle.

Ja nyt olemme Natossa -edelleenkin kansaltamme kysymättä!
https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/05/miksi-suomalaisilta-estettiin-nato.html -

PS -- Sveitsi järjesti kansanäänestyksen jopa hävittäjistä!

https://yle.fi/a/3-12043017/64-3-100395 - 


.
|1 Suomalaiset saavat uuden mahdollisuuden päättää tavoistamme Natossa keväällä 2024, silloin ovat presidentinvaalit!* Nythän valtiojohto esti meiltä suoran vaikuttamisen Naton-päätökseen estämällä suoran kansanäänestyksen Natoon liittymisestä - miksi?

|*https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009650571.html -
"Paavo Väyrynen pyrkii presidentiksi valitsija­yhdistyksen kautta"

|2 ~ https://historianet.fi/sota/toinen-maailmansota/operaatio-barbarossa-yllatti-stalinin - Suomi mukana hyökkäyksessä!


__
Herää todellakin kysymys, miten Venäjä maailman toisena ydinasesuurvaltana tulee toimimaan, kun se varautuu näiden yllättävän nopeasti vanhentuvien F-35 sotakoneiden uuteen mahdollisuuteen olla luomassa uhkaa Venäjän puolustautumisen järjestelmille?



__
EKSTRA -- Lopulta on myös pohdittava miten menestyy alun perin presidenttimme Sauli Niinistön aiempi halu luoda "Helsingin henkeä" kuin saada ainakin kolme suurta Suomeen** ..
-näin vielä joitain vuosia sitten; nythän suhteet itään, Venäjälle ja kohta ehkä Kiinaankin ovat tuhotut nykyisen valtiojohtomme toimesta.



Onkin jo aika vaihtaa presidenttiämme kehityskelpoisempaan ja perua F-35 kauppa -molemmat kansakuntamme edun nimissä!

Onhan edelleen maailmallinen rauha tai - sota näiden kolmen presidentin** käsissä: 

Kiinan Xi Jinping, Venäjän Vladimir Putin ja Yhdysvaltain Joe Biden -ehkä ensi vuonna Donald Trump!?

__


117356



|  152  SUOMI24   P  501  |  3  SUOMI24  101  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  Twitter  |



__


ILU-MEDIA

IJL-Productions



Kansalaiskirjoittaja

Ilkka Luoma

YMPÄRISTÖTEOLLISUUS

https://www.ymparistoteollisuus.com

Total Visits: 695255 Total Visitors: 109797  200623 

Total Visits: 651805 Total Visitors: 104446  160523 


https://www.jontikka.blogspot.com

IJL-kommentteja HS-artikkeleihin




__
e



tiistaina, elokuuta 30, 2022

II - Mitä tietoa F-35 lähettää US/Natolle - suomalaisten tietämättä?

 2334

.


Kuva 14082022 US: ~ https://www.uusisuomi.fi/uutiset/f-35n-tuotannossa-edelleen-pahoja-ongelmia-valtava-maara-vikoja-toimitukset-viivastyvat/476042f2-4278-48d8-b796-095d5947d177

"

F-35:n tuotannossa edelleen pahoja ongelmia: Valtava määrä vikoja, toimitukset viivästyvät

" -kuva USAF


***


..



[U] F-35 - onko se Suomen Ilmavoimille asentuva "kauko-ohjattu aikapommi"!?

Hurja väite, mutta sille on vahva perusteensa. Nyt Suomeen, väkevästi Natoon liittymisvastaiseen [ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/12/viedaanko-suomea-natoon-kansakuntaa.html - , otsikoituna: "Viedäänkö Suomea Natoon - kansakuntaa kunnioittamatta?" ] valtioon tuotiin asejärjestelmä, joka on ensinnäkin vanhentuva seuraavien 5-10 vuoden kuluessa:

Droonien maailma on suurimman tuotekehityksen alla!
[225 ~ https://www.tiede.fi/keskustelu/70375/miljardeja-taysin-vaariin-asejarjestelmiin-vuosisadan-harhainvestointi - 619 (221) -, otsikoituna: "Miljardeja täysin vääriin asejärjestelmiin – vuosisadan harhainvestointi"]

F-35 rasite on sen lentäjä, ja tämän tarvitsemat järjestelmät, jotka lisäävät koneen painoa, kokoa ja vähentävät sen liikehtimiskykyä kuin systemaattisen tehokasta taisteluohjausjärjestelmää - onkin oletettavissa, että F-35 sotakoneesta tulee myöhemmin myös lentäjätön versio (?) ---

.

297 - 24 - 958

.



F-35 on myös hyökkäävä taistelukone -

.. kauas oman maan rajojen ulkopuolelle - se on vaarallinen ja huomiota herättävä ominaisuus minkä tahansa vierusvaltion omille suunnitelmille torjua uhkia. Tosin tätä suomalaisten hyökkäävyyttä testattiin harjoituksissa jo poistuvien Hornet-hävittäjäpommittajien kanssa - risteilyohjuksilla, joiden kantama on useita satoja kilometrejä.

Osa F-35' iin tilatuista asejärjestelmistä ovat hyökkäyksellisiä ja meille Natoon liittymisvastaisille kansalaisille on laatumediamme näkökulmista tuputettu vihollisuusmahdollisuutta idän eli Venäjän kanssa.



Tietoisluotua uhkaa kuin pelottavuutta juuri idästä,

.. Venäjän taholta -1300 kilometrillä yhteistä maarajaa kuin vieressä oloa Venäjän viimeisen suurydinsodan uhka- ja estojärjestelmien kanssa [
https://ilkkaluoma.blogspot.com/2019/11/venajan-ydinaseiden-voima-kumpuaa-veden.html - ].

Kuolan niemimaa on tuossa lyhyen hyökkäysrynnäkkömatkan päässä Kuusamon ja Lapin lentokentiltä ja tämä ei ole jäänyt huomaamatta US/Naton taistelujoukoilta, siksi tiivistä tuo sotaharjoittelu on Lapissamme! Edellisen kerran Lappimme oli Saksan kolmannen valtakunnan sotakoneiden Wehrmacht' in ja Waffen-SS' n alaisuudessa - luovutettuna tietoisesti!

--
Miten F-35 hyökkäävyyselementin kuin Nato/US' n yhtenäisjärjestelmätoimivuuden arvellaan luovan uutta uhkaa Venäjältä, tämän varautuessa torjumaan näiden hyökkäysaseiden (risteilyohjuksien - ilmasta maahan |*, kauas Venäjän puolelle ulottuen) aiheuttamaa uhkaa itse Venäjälle.



Toisaalta sanotaan, että hyökkäys on paras puolustus!

Suomen armeija ilmavoimineen on tietty nimitykseltään puolustusvoimat, kuten kaikki maailman armeijat. USA' kin hyökkäsi Afganistaniin ja Irakiin puolustaessaan läntisiä maailmallisvähemmistöisiä elämänarvoja 'pahan voimia' vastaan, eikö? Venäjähän on muinaisen reaganismin [
https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/01/u-harjoittelimme-puolustamaan-viroa.html - ] reviireistä se pahan valtakunta, jolta myös "veljeskansaamme" Viroa on suojeltava!

--

Olemme siis valitsemisen tiellä meneillään olevassa idän ja lännen vastakkain asettelun tiellä
[ https://keskustelu.suomi24.fi/t/17092596/usa-menettaa-maailman-johtajuutensa---vastakkainasettelu-idan-ja-lannen-valilla-kiihtyy! - ]

- kuten yllättävässä arviossa Risto E. J. Penttiläkin totesi [ https://yle.fi/uutiset/3-12223622 - ], että meidän on tehtävä jopa muutamien kuukausien aikana päätös Natoon liittymisestä |1 - näinkö Suomen natovastaista kansaa viedään sodan uhan alttarille kuin pässiä narun perässä kulman taakse ...

... olisiko tässä kohdin pysähdyttävä pohtimaan ajanjaksoa 1941-44, jolloin osallistuimme Saksan kolmannen valtakunnan Operaatio Barbarossaan |2 - tunnetuin seurauksin, jolloin menetimme toisen kätemme ja yhteyden Jäämerelle.

.

|1 Suomalaiset saavat uuden mahdollisuuden päättää suoraan Natosta keväällä 2023, silloin ovat eduskuntavaalit! Nythän valtiojohto esti meiltä suoran vaikuttamisen Naton-päätökseen estämällä suoran kansanäänestyksen Natoon liittymisestä - miksi?

 

|2https://historianet.fi/sota/toinen-maailmansota/operaatio-barbarossa-yllatti-stalinin - Suomi mukana hyökkäyksessä!

.



--
Herää todellakin kysymys, miten Venäjä maailman toisena ydinasesuurvaltana tulee toimimaan, kun se varautuu näiden yllättävän nopeasti vanhentuvien F-35 sotakoneiden uuteen mahdollisuuteen olla luomassa uhkaa Venäjän puolustautumisen järjestelmille?



Lopulta on myös pohdittava miten menestyy presidenttimme Sauli Niinistön halu luoda "Helsingin henkeä" kuin saada ainakin kolme suurta Suomeen |3 - onhan maailmallinen rauha tai - sota näiden kolmen presidentin käsissä: Kiinan Xi Jinping, Venäjän Vladimir Putin ja Yhdysvaltain Joe Biden.

.

|3https://www.tiede.fi/keskustelu/78192/kolme-suurta-suomeen-presidentti-sauli-niiniston-tayttymys - 

.

>

..
50326

tiistaina, syyskuuta 17, 2019

Isku saudeihin muuttaa sotateknologista maailmaa ja hyökkäysherkkyyttä - dronet osoittivat voimansa!






...
...
Millainen suunnitelma ja keiden provokaatio tässä onkaan takana? 

Ennen tuon pohdiskelua herää kysymys millaisin ilmasotakonein ilmahyökkäykset tehdään 10-20 vuoden kuluttua, kun nyt Suomi on ostamassa "vanhanaikaista tekniikkaa ylihinnalla"?
Venäjä kiittää, jos öljyn hinta nousee, myös Venezuela, mutta Kiina ei, joka lienee maailman suurin raakaöljyn ostaja - tosin Kiina saanee US-trumppistisesti uusnormaalina ahdistetusta Iranista öljyä jo nyt erikoisasevelihintaan - Kiina ei noteeraa US' n "uhkaa, kiristä ja pakota" -politiikkaa, vaan ostaa sieltä, jonka kanssa on sopimus ja Kiina, kuten Venäjäkin ovat edelleen EU' n kanssa Iranin ydinsopimuksen takana.
Droonin lähettäminen ei ole kovinkaan vaativa temppu, kun se voidaan ohjata toisaalta missä on sen laukaisupaikka. Hutsit ovat aivan mainiosti voineet ampua droonit omalta alueeltaan - tai sitten joku joka haluaa Persianlahden uuden III sodan alkavan - on provosoinut iskun, jonka voi tehdä jopa rikas - hyvin rikas - yksityinen - jonkun sopivan upseeriston ja miehistön avustamana - kulman takaa pyydettynä operaationa.

Muistamme kuinka US-UM. Colin Powell esimehensä käskystä muunteli todellisuutta YK- yleiskokoukselle 2003, kun US-presidentti - nuorempi Bush halusi isänsä jatkeeksi oman Irakin sodan ja Saddam Husseinin nurin ja hirteen - kuten tapahtuikin. Bush sai sotansa ja Irak kaatui kaaokseen 10 vuodeksi - ja meille ilmentymänä monet irakilaispakolaiset EU' n alueelle - Suomea myöten.
Öljyn hintaa seurataan kuin iranilaista tankkeria - ettei se haahuile liian lavealla. Saudit saattoivat liioitella tuhoja, jotta maailma säikähtää ja hinta nousee - onhan se saudienkin etu - kuten myös erityisesti US' n, koska sen särötysöljy ei mene liian halvan pumppuöljyhinnan vuoksi kaupaksi.
Kun saudiöljy kallistuu, käynnistyvät jälleen amerikkalaisen vesisärötysöljyn markkinat! Siis kuka/ ketkä saattoivatkaan olla tuon hyökkäyksen takana - muukin kuin US' sta suinpäin "powelmaisesti" syytetty Iran, jopa Irakin shiiat, kun US keksi, että sielläkin on Iranin vallankumouskaartin sotilaita, jotka US muuten nimitti trumppistisena uusnormaalina terrorijärjestöksi.

Maailmalla on ennenkin nähty suurvaltojen, pienempienkin - vakoilulaitosten CIA' -maisia iskuja ja atteentaatteja/ sabotaasheja - joko suoraan tehtynä tai ostettuna ulkoistuksena.

.
Nythän on hyvä muistaa de facto CIA' n ja Israelin Mossadin Stuxnet-operaatio Irania vastaan ... ~ https://news.yahoo.com/revealed-how-a-secret-dutch-mole-aided-the-us-israeli-stuxnet-cyber-attack-on-iran-160026018.html  -
...

torstaina, huhtikuuta 11, 2019

Parviälyiset robodronet valtaavat ilmatilan


J-20 from China


...
Maailman suurin tietoliikenneverkkojärjestelmien rakentaja kiinalainen Huawei suunnittelee 3000 mikrosatelliitin lähettämisen avaruuteen - aluksi BRICS valtioiden ja muiden afrikkalaisten valtioiden käyttöön, joissa asukkaita lähes neljä miljardia - Huawei on yksi suurimmista päätelaitteiden (=älykännykät) valmistaja - myös. Lännestä on esitetty ainakin toistaiseksi todisteettomia väitteitä Huawein vakoilusta, laitteiden tietoturvarei' istä ja patenttien varastamisesta. Odotamme todisteita.
Ensimmäinen kaupallinen toimija tähän avaruusinternettiin olisi maailman suurin verkkokauppa Alibaba, joka suunnittelee Pohjois-Euroopan päävarastoa Venäjän Karjalaan ratayhteyksien ja Koillisväylän "jatkeeksi". Alibaba voisi rakentaa datakeskuksensa Suomeen - natottomaan valtioon, joka on arvostettu ominaisuus Kiinassa, jonka vuoksi SDP Antti Rinteen lausunto "Natoon pääsemättömyydestä" noteerattiin kiinalaisessa uutistoimistossa - Xinhua' ssa.
Kiina on harjoitellut jo omien satelliittien tuhoamista f*laser-säteellä ja on rakentanut uusimpiin satelliitteihinsa suojajärjestelmät vastaavia tuhoamissäteitä yms. vastaan. Voisi ajatella, että noilla mikrosatelliiteilla on myös jokin muu käyttö - miniatyyri mahdollistaa entistä tarkemman hyötytilan käytön pienemmässäkin tilassa.
Valistuneesti arvaten voisi ajatella mikrosatellittien olevan myös autonomisten ja parviälyisten robotiikkalennokkien yhteysliikenteiden välittäjänä. Kiina suunnittelee perinteelliseen nähden noin mittakaavassa 1:4 minilennokkeja - yllättävällä hyötykuormalla - suojatakseen maailmanlaajuisia kauppareittejään - Silkkitievuokaavioita.
Paikannus - eikä vähiten uusi maapallon laajuinen pankkisiirtojen järjestelmä ei liene kaukaa haettu - irtautumista lännen valvomasta järjestelmästä ja tarjoten omaa kaikille - erityisesti kehittyville valtioille. Tähän voisimme miettiä miksi Kiina ostaa kultaa niin paljon. No - kaikki liittyy kaikkeen, Kiinassa.

...

...
88 Helsinki

perjantaina, helmikuuta 22, 2019

Ministerin mopedi karkasi käsistä – vakoilu ja urkinta olivat liikaa!





Jussi Niinistö ja Martin Shein



Puolustusministeri Jussi Niinistö menetti malttinsa moittiessaan talebanistisesti oikeusoppineita, kun vakoilulle, urkinnalle ja tiedustelulle ei annettu heti kättelyssä laajoja toimintaoikeuksia – samaan aikaan US lisää höyryä HX-hävittäjä-pommittaja hankinnoillemme – lupailemalla elektronisen häirinnän ”superkone” -

Growler' ia, joka on Super-Hornetin jatke, ja kuulemma tarpeellinen osanen nykyaikaisessa ilmasodankäynnissä … niin tai näin – 10-20 vuoden kuluttua ohjaajattomat dronet – lennokit tekoälysovelluksin ja robotoiduin ratkaisumenetelmin suorittavat taistelutoimenpiteet parviälyä hyväksi käyttäen … tämä muoto ei enää ohjaajallisin menetelmin onnistu!

A

Puolustusministeri Niinistö: Eduskunnan pitäisi ”ryhdistäytyä” eikä antaa ”totalitäärisen neuvostoyhteiskunnan ihailijoiden” vaikuttaa


Ilkka Luoma kommentti ylläolevaan linkkikirjoitukseen 19.2.2019 – 15:05:

Puolustusministeri Jussi Niinistöltä sinisistä kovaa ehkä ajattelematonta puhetta ja poljentoa. Falsetti päällä - olisiko vaalipaine jo alkanut? On kuitenkin todettava, että ministeri laukoo nyt suoraan ja se on osaltansa rehellistä toimintaa ja saattaa tuoda natofanaatikoilta ääniä, kun mollataan itäistä järjestelmää, joka sattuu olemaan se toinen ydinasesuurvalta.

Muutoin rauhallinen J.Niinistö ylitti ilmeisesti oman kipurajan ja parahdus kuului varmasti Mäntyniemeen saakka. Olisiko kurinpalautuksen aika, tai kiitoksen - suorapuheisuudesta, joka on sinällään politiikassa harvinaista.
J. Niinistö on yhden asian liike - hän haluaa Suomella olevan riittävä puolustus- ja tiedustelukyky. Virheen ja heikennyksen kelpo ajatukseensa Jussi tekee siinä, että laskee maahamme sen toisen suurvallan taistelu- ja tiedusteluyksiköitä - ymmärtämättä, ettei täältä idän ja lännen vedenjakajalta kannata kaivaa verta nenästä. Viisaampaa olisi tunnustaa tosiasioita ja vahvistaa liittoutumattomuuttamme, ja olla tuottamatta väyrys- ja tuomiojamaisesti mitään ulkoista sotavoimauhkaa maahamme osoittelemaan hyökkäysaseilla mihinkään ilmansuuntaan.
Jussi ei ole sotilasasioiden asiantuntija - hän on teoreetikko, jolle on sijansa, vaikkapa Naton sotapeliluolastoissa, joissa käsitellään teoreettiselta tasolta erilaisia malleja - vaikkapä Venäjän Kuolaan hyökkäyksen osalta. Jos Jussi olisi tuolla pelailemassa noita Naton sotapelejä - hän huomaisi yhden hyytävän tosiasian: Nato on jo varautunut taisteluhyökkäykseen mahdollisessa suurvaltakriisissä Venäjän Kuolan strategisten sukellusveneiden tukikohtiin - ja näin Jussikin tohtoriteoreetikkona avaisi silmät, kun huomaisi, että pelit menevät Suomen Lapin yli ja tukeutuisivat Lapin lentokenttiin. Tiedustelu ja vakoilu ovat osa sotapeliä.
Tiedustelu ja vakoilu on osa sotilaalliseen hyökkäykseen valmistelua; ja onkin yllättävää, kuinka tiukasti Jussi älähti, kun oikeusoppineet tarttuivat tiedustelulakien valmisteluun - meistä ei tehdä vakoiltavia - omiemme joukoista.


*
B

Yhdysvallat valmis toimittamaan Suomelle huippumodernin elektronisen sodankäynnin hävittäjän – aiemmin myyty vain Australialle


Ilkka Luoma kommentti ylläolevaan linkkikirjoitukseen 19.2.2019 – 9:51:

HS-jutun poljento on liki harras, niin suitsuttava se on amerikkalaisteknologiaa kohtaan. Elektroniikan ja radioliikenteen asiantuntijat tietävät, että kaikkinainen elektroninen häirintä on niin tehokasta kuin sen estäminen on vaikeaa. Ja tuo vaikeus on taas yhtä helppoa kuin itse häirintä.

Voimme olla varmoja, että suuret sotilasvaltiot - Venäjä, Kiina ja US osaavat sekä - että nuo bittivirralliset viestivirtaukset. Radioliikenne ja sen häirintä - eliminoiminen, kuin radiotyhjyyden luonti ovat merkittävien sotilasvaltioiden työkaluissa - monin eri versioin! Mobile-Stuxnet ja Kaliningradin vastatoimet signalointihäirintänä USS Donald Cook' ia vastaan (2017).

Voisimme miettiä mikä on nykyajan suunta, jos halutaan valloittaa maa-alueita - silloin metsäsissi on edelleen tehokas "väline" tuottamaan sellaista uhkaa, ettei maavaltausta kannata tehdä tai edes suunnitella. Nykyajan hävittäjät tipahtavat helpolla - pelkillä olalta "stingereillä", joita on kaikilla sotilasvaltioilla - onko meillä, ja miten paljon?
Nykyisin hävittäjä-pommittaja on jo rynnäkkökone - ikäänkuin "taistelu- ja ohjusalustan nostona ilmaan" - pitäen sen nopeassa liikkeessä - Hornetkin voi nykyisin ampua rynnäkköohjuksia - risteilyohjuksia kauas , jopa 300-400 kilometrin päähän, jolloin itse "lähetysalusta" - siis hävittäjä on "turvallisesti" omassa ilmatilassa. Miten arvelet vastapuolen reagoivan tähän mahdollisuuteen?
Mihin me sijoitamme? Onko 10-20 miljardia euroa jo liikaa kansantaloudellemme ja täysin väärään paikkaan, kun ajattelemme sotilastekniikan kehitystä. Olisiko aktiivinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka se varmin sodan esto - olla sotilaspoliittisesti liittoutumaton, ja olla päästämättä mitään/ ketään ulkoista sotilasvoimaa maahamme aiheuttamaan uhkaa tai uhan mahdollisuutta mihinkään ilmansuuntaan. Se ei maksa kovin paljon.




Ilkka Luoma

DOC elektroninen_vakoilu_19022019.doc – OpenOffice Writer
PVM 19022019

VU 24 T BL BL FB FB BLOG 194325

ED05 . 2043 – 18:33_19:21