tiistaina, tammikuuta 30, 2018

Kiinalaiset purjehtivat Jäämereltä Suomeen







Kiinan keisarin Zhu Di' n dzonkki-laivastot, ollen maailman suurimpia laivastoja purjehtivat 1400 -luvun alkuaikoina ”kaikkialle maailmaan” -levittämään kauppaansa, keräämään turvallisuudesta veroja ja esittelemään kulttuuriaan – kunnioittaen vierasmaansa tapoja, uskoa ja kulttuureita … kaikki tämä tosiaan jo 1400 -luvun alkupuolella.


Nyt Kiina ojentelee ”kauppasormiaan kaikkialle maailmaan” [1 – 1385 miljoonaa kiinalaista tuottaa niin paljon, että maailman suurimmaksi kasvaneena se tarvitsee paljon kauppaa, raaka-aineita, ideoita ja suunnitelmia – ravinnosta puhumattakaan.

Maailmanvalloitusta” ei tehdä asein, kuten nykyinen maailmanpoliisi – vaan kaupalla, jossa pyritään kahden kauppaan eli siten, että kumpikin osapuoli voisi olla tyytyväinen jossain ajan saatossa. Suomi on nyt useamman tuhannen juanin paikassa – jos vain oivallamme.


Suomella oli yhteys Jäämerelle vielä 1941 – laillisesti,



venäläiset olivat Saksan kolmannen valtakunnan myötävaikutuksella jättäneet Talvisodan jäljiltä meille jäättömän sataman väylänä ulos maailmalle. Adolf Hitlerin Saksaa taas tuolloin kiinnosti Kolosjoen kaivos ja sen nikkeli [2. Nikkeli oli ja on sotametalli ja Saksan Operaatio Barbarossa tarvitsi paljon tankkeja, tykkejä ja lentokoneita – kaikki nuo tarvitsevat tänäänkin nikkeliä. Olimme osa tuota kohtalokasta Barbarossaa (1941) – idän valloitusta Saksan aseveljenä.
...


Nyt Kiina haluaa erilaisia, toisiaan täydentäviä kauppareittejä myös Eurooppaan, joka jatkuu Portugalin eteläkärjestä kauas itään Venäjän Uralille. Kiina on haistanut jo ajat sitten juuri Länsi-Euroopan kasvuhuuruisen elintason juovuttaman kulutusinnon ja itäisen Euroopan ja sen jatkeen Siperian maailman suurimmat raaka-ainelähteet.


Kiina asemoi itseään kauppakansaksi – ei sotilaskansaksi,

ei edes keisari Zhu Di' n (Yongle) aikana [3, vaikka dzonkki-laivastojen mukana oli suuret varuskunnat – sotilaina. Eräs nykyisen kauppakansan reitti Eurooppaan on Koillisväylä, jonka väylästön uusmittaus on jo käynnissä. Kiina haluaa tietää todelliset syväykset uusille jäänmurtokykyisille aluksille, jotka aloittaisivat tavaravirran Kiinasta Eurooppaan, ympäristöllisesti herkkää luontoaluetta pitkin.


Venäjä on sopinut Kiinan kanssa taata Koillisväylän kulkuturvallisuuden,

kulkeehan väylä liki koko pituudeltaan Venäjän talousalueella ja Kiina edellyttää turvaa aluksilleen, tosin Kiina tilannee kohta ensimmäiset jäävahvisteiset ja puolustuskykyiset sota-alukset, ehkä sittenkin hankkimalla telakan, joka kykenee tällaisten aluksien suunnitteluun ja rakentamiseen. Menetimmekö sokeudessamme suuren mahdollisuuden - Helsingin telakka on menossa Kermas -konsernille?






Suomi on ainoalaatuisessa asemassa – olemme Arktisen Neuvoston puheenjohtajamaa

Lyhyesti agenda [4, jossa kiinalaiset ja venäläiset heiluttavat tahtipuikkoa – Kiina saa reittinsä, Venäjä asiakkaansa ja venäläiset tavaransa ja ideansa omalle tuotannolle – sivujuonteena kiinalaiset saavat aseteknologiaa ja puhdasta vettä kuivuvaan pohjoisosaansa.

Venäläiset saavat lisäksi lainoitusta, vientiä ja loputonta kysyntää aluksi öljylle ja vähän pidemmäksi aikaa maa- ja nestekaasulle. Atomivoimakin yhdistää – Kiinassa rakennetaan 30 uutta ydinvoimalaa …


[4
Mutta entä me – suomalaiset?

... Koillisväylä-projekti on ollut pitkään suunnittelussa. Uudet laivat, Siperian jokiväylät ja satamat, jäänmurtajat, Liinahamarin satama, Jäämerenrata, ulottuen "oikean käsivarren" vuokraratapohjaa pitkin Petsamon Liinahamariin, jonne kiinalaissatama … ja Helsingistä lopulta tunneli Tallinnaan.

Suomalaiset liikemiehet ovat vikkelästi sukkuloineet Pekingin ja Moskovan väliä

Koillisväylään rakentuisi myös Aasian valokuituväylä [5, jonka kahdennus menisi Siperian läpi, jo olemassa olevaa yhteyttä pitkin Kiinaan [case N-CH]. Olisi tärkeää suunnitella nyt myös linjaus Idän valolle - valokaapelille Liinahamarista Etelä-Suomeen ja kytkentä Itämeri-valokaapeliin, joka menee nyt jo Saksaan – ohittaen kiusallisesti vakoilevan Ruotsin.


Entä nyt – miten järjestelemme itsellemme tuon ainoalaatuisen aseman?

Koillisväylän päätepistettä ei tule sijoittaa Nato-valtio Norjaan, vaan ensisijaisesti kiinalaisrahalla rakennettavaan vuokrasatamaan – Liinahamariin, jonne myös Venäjän kanssa yhteisen leveyden rataverkosto yhdistyy Suomesta ja Liinahamarista myös Kirovin radalle, sillä Kiina haluaa rakennuttaa verkkomaailmansa yhden keskusvaraston Venäjän Karjalaan.

...
Olkaamme tarkkana, ettemme menetä avainasemaa, kuten keväällä 2017, jolloin Pohjois-Korea tarjosi meille verhotusti välittäjän roolia koko korean niemimaalle – tuolloin poliitikkomme eivät oivaltaneet sitä mitä kiina-asiantuntijat olivat lämpimästi kannattaneet!
...
Katso uutislinkki ~ https://yle.fi/uutiset/3-9582419 - [Yle 042017]


PS [30032017]
Suomi kuittaa Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden toukokuussa - tänä vuonna. Pesti kestää kaksi vuotta. On tunnettua, että Venäjä ja Yhdysvallat ovat molemmat mukana Arktisessa neuvostossa, ja se on foorumi, jonka merkitys kasvaa, sillä sinne mitä ilmeisimmin on pyrkimässä täysjäseneksi myös maailman suurin talous - Kiina. --- _

Luotettavan tiedon mukaan Kiina hakee Arktisen neuvoston täysjäsenyyttä, ollen nyt tarkkailijana tässä pohjoisten napaseutujen epäpoliittisessa järjestössä. Ehkä Kiina yhtenä maailman vaikuttavimpana valtiona haluaa olla samassa neuvottelufoorumissa Venäjän ja Yhdysvaltojen kanssa.
Samalla Kiinaa kiinnostaa Koillisväylä - kauppareittinä Eurooppaan. Tässä piilee suomalaisille uskomaton mahdollisuus - katsotaan oivalletaanko se käyttää hyväksi, jonka jo Kiina ja Venäjä tietävät! [Copy from ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234574-presidentti-putinilla-on-erinomainen-pelisilma - ]



Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 160642

DOC Liinahamari_koillisvaylan_paate_27012018
PVM 27012018

693_6336

Ei kommentteja: