Kiinan
keisarin Zhu
Di'
n dzonkki-laivastot, ollen maailman suurimpia laivastoja purjehtivat
1400 -luvun alkuaikoina ”kaikkialle
maailmaan”
-levittämään kauppaansa, keräämään turvallisuudesta veroja ja
esittelemään kulttuuriaan – kunnioittaen vierasmaansa tapoja,
uskoa ja kulttuureita … kaikki tämä tosiaan jo 1400 -luvun
alkupuolella.
Nyt
Kiina ojentelee ”kauppasormiaan kaikkialle maailmaan” [1
– 1385 miljoonaa kiinalaista tuottaa niin paljon, että maailman
suurimmaksi kasvaneena se tarvitsee paljon kauppaa, raaka-aineita,
ideoita ja suunnitelmia – ravinnosta puhumattakaan.
”Maailmanvalloitusta”
ei tehdä asein,
kuten nykyinen maailmanpoliisi – vaan kaupalla, jossa pyritään
kahden kauppaan eli siten, että kumpikin osapuoli voisi olla
tyytyväinen jossain ajan saatossa. Suomi on nyt useamman tuhannen
juanin paikassa – jos vain oivallamme.
…
Suomella
oli yhteys Jäämerelle vielä 1941 – laillisesti,
… venäläiset
olivat Saksan kolmannen valtakunnan myötävaikutuksella jättäneet
Talvisodan jäljiltä meille jäättömän sataman väylänä ulos
maailmalle. Adolf
Hitlerin
Saksaa taas tuolloin kiinnosti Kolosjoen kaivos ja sen nikkeli
[2.
Nikkeli oli ja on sotametalli ja Saksan Operaatio
Barbarossa
tarvitsi paljon tankkeja, tykkejä ja lentokoneita – kaikki nuo
tarvitsevat tänäänkin nikkeliä. Olimme osa tuota kohtalokasta
Barbarossaa (1941) – idän valloitusta Saksan aseveljenä.
...
Nyt
Kiina haluaa erilaisia, toisiaan täydentäviä kauppareittejä myös
Eurooppaan,
joka jatkuu Portugalin eteläkärjestä kauas itään Venäjän
Uralille. Kiina on haistanut jo ajat sitten juuri Länsi-Euroopan
kasvuhuuruisen elintason juovuttaman kulutusinnon ja itäisen
Euroopan ja sen jatkeen Siperian maailman suurimmat
raaka-ainelähteet.
Kiina
asemoi itseään kauppakansaksi – ei sotilaskansaksi,
… ei
edes keisari Zhu Di' n (Yongle) aikana [3,
vaikka dzonkki-laivastojen mukana oli suuret varuskunnat –
sotilaina. Eräs nykyisen kauppakansan reitti Eurooppaan on
Koillisväylä, jonka väylästön uusmittaus on jo käynnissä.
Kiina haluaa tietää todelliset syväykset uusille
jäänmurtokykyisille aluksille, jotka aloittaisivat tavaravirran
Kiinasta Eurooppaan, ympäristöllisesti herkkää luontoaluetta
pitkin.
…
Venäjä
on sopinut Kiinan kanssa taata Koillisväylän kulkuturvallisuuden,
… kulkeehan
väylä liki koko pituudeltaan Venäjän talousalueella ja Kiina
edellyttää turvaa aluksilleen, tosin Kiina tilannee kohta
ensimmäiset jäävahvisteiset ja puolustuskykyiset sota-alukset,
ehkä sittenkin hankkimalla telakan, joka kykenee tällaisten
aluksien suunnitteluun ja rakentamiseen. Menetimmekö sokeudessamme
suuren mahdollisuuden - Helsingin telakka on menossa Kermas
-konsernille?
Suomi
on ainoalaatuisessa asemassa – olemme Arktisen Neuvoston
puheenjohtajamaa
Lyhyesti
agenda [4,
jossa kiinalaiset ja venäläiset heiluttavat tahtipuikkoa – Kiina
saa reittinsä, Venäjä asiakkaansa ja venäläiset tavaransa ja
ideansa omalle tuotannolle – sivujuonteena kiinalaiset saavat
aseteknologiaa ja puhdasta vettä kuivuvaan pohjoisosaansa.
Venäläiset
saavat lisäksi lainoitusta, vientiä ja loputonta kysyntää aluksi
öljylle ja vähän pidemmäksi aikaa maa- ja nestekaasulle.
Atomivoimakin yhdistää – Kiinassa rakennetaan 30 uutta
ydinvoimalaa …
[4
Mutta
entä me – suomalaiset?
[
~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246734-koillisvaylalta-suomen-lapi-muualle-eurooppaan
- ][157]
...
Koillisväylä-projekti on ollut pitkään suunnittelussa. Uudet
laivat, Siperian jokiväylät ja satamat, jäänmurtajat,
Liinahamarin satama, Jäämerenrata, ulottuen "oikean
käsivarren" vuokraratapohjaa pitkin Petsamon Liinahamariin,
jonne kiinalaissatama … ja Helsingistä lopulta tunneli
Tallinnaan.
Suomalaiset
liikemiehet ovat vikkelästi sukkuloineet Pekingin ja Moskovan väliä
Koillisväylään
rakentuisi myös Aasian valokuituväylä [5,
jonka kahdennus menisi Siperian läpi, jo olemassa olevaa yhteyttä
pitkin Kiinaan [case
N-CH].
Olisi tärkeää suunnitella nyt myös linjaus Idän valolle -
valokaapelille Liinahamarista Etelä-Suomeen ja kytkentä
Itämeri-valokaapeliin, joka menee nyt jo Saksaan – ohittaen
kiusallisesti vakoilevan Ruotsin.
Entä
nyt – miten järjestelemme itsellemme tuon ainoalaatuisen aseman?
Koillisväylän
päätepistettä ei tule sijoittaa Nato-valtio Norjaan, vaan
ensisijaisesti kiinalaisrahalla rakennettavaan vuokrasatamaan –
Liinahamariin, jonne myös Venäjän kanssa yhteisen leveyden
rataverkosto yhdistyy Suomesta ja Liinahamarista myös Kirovin radalle, sillä Kiina haluaa rakennuttaa verkkomaailmansa yhden
keskusvaraston Venäjän Karjalaan.
...
Olkaamme
tarkkana, ettemme menetä avainasemaa,
kuten keväällä 2017, jolloin Pohjois-Korea tarjosi meille
verhotusti välittäjän roolia koko korean niemimaalle – tuolloin
poliitikkomme eivät oivaltaneet sitä mitä kiina-asiantuntijat
olivat lämpimästi kannattaneet!
...
PS
[30032017]
Suomi
kuittaa Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden toukokuussa - tänä
vuonna. Pesti kestää kaksi vuotta. On tunnettua, että Venäjä ja
Yhdysvallat ovat molemmat mukana Arktisessa neuvostossa, ja se on
foorumi, jonka merkitys kasvaa, sillä sinne mitä ilmeisimmin on
pyrkimässä täysjäseneksi myös maailman suurin talous - Kiina.
--- _
Samalla
Kiinaa kiinnostaa Koillisväylä
-
kauppareittinä Eurooppaan. Tässä piilee suomalaisille uskomaton
mahdollisuus - katsotaan oivalletaanko se käyttää hyväksi, jonka
jo Kiina ja Venäjä tietävät! [Copy from ~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234574-presidentti-putinilla-on-erinomainen-pelisilma
- ]
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
DOC
Liinahamari_koillisvaylan_paate_27012018
PVM
27012018
693_6336
1 kommentti:
[10
...
Arktinen alue kuumenee - Suomi on matkalla seudun solmukohdaksi
Maailman vauraimpien valtioiden kiinnostus maapallon pohjoisinta kolkkaa kohtaan kiihtyy. Kehitys on yksi kaikkien aikojen mahdollisuuksista Suomelle.
" ... Professori Frederic Lasserre Quebecin Lavalin yliopistosta uskoo, että 10 vuoden sisällä varustamot voivat liikennöidä säännöllisesti Koillisväylällä ainakin kesäkuukausina. Yksi aktiivisimmista maista on Kiina. Kiina ja Venäjä solmivat kesällä sopimuksen Koillisväylän kehittämisestä. Alueen vapaakaupasta ovat kiinnostuneet myös Etelä-Korea ja Japani. Kaukoidän maiden kesken onkin syntymässä uusi arktisen alueen intressikeskittymä. ... " -OP
~ https://op.media/chydenius/vastuullisuus/arktinen-alue-kuumenee-suomi-on-matkalla-seudun-solmukohdaksi-90eb310a82ff420bb692a46027abeba7 -
.
Lähetä kommentti