keskiviikkona, maaliskuuta 28, 2018

Pimeän puolen vaikutus* – sosiaalinen media







Sosiaalisuus ymmärretään inhimillisenä ja läheisenä ihmisyyttä kuvaavana sanana. Media taas nähdään paljolti perinteellisen tiedonvälityskanavan sanana, jossa lukija uskoo, ei usko – epäilee ja kopioi innolla ja vastahankaisena – kertoen otsikoita eteenpäin – totena tai valheena.

Media on tänään välikädellistä, ja tämän omin sanoin – ”laadullista informaation välittämistä” tapahtumista lukijoille – kansalaisille.

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi katsoi* tarpeelliseksi antaa oman näkemyksen [1 sosiaalisesta mediasta – unohtaen tietoisesti, että hänen edustama ja mainostama laatumedia pyrkii myös vaikuttamaan lukijoihin – tavallansa.
[* ~ https://yle.fi/aihe/termi/yle/18-241462 – yleisenä informaationa

Ote:
” … Yksi johtopäätös näyttää jo nyt ilmeiseltä. Sosiaalinen media vaikuttaa ajatteluumme ja käyttäytymiseemme enemmän kuin todennäköisesti haluaisimme myöntää. Some' ssa vietetyn ajan käyttöä on helppoa arvioida itse. Sen sijaan on vaikeampaa havaita teknologian vaikutuksia esimerkiksi oman maailmankuvansa rakentumiseen … ” -Kaius Niemi/HS

Allekirjoittaneen kommentti Niemen kolumniin:
.... HS Niemi on oikeassa - kaupallinen media yrittää vaikuttaa lukijaan eli kuluttajaan ainakin kahdella tavalla, itse mediasisältönä, kunkin mediakanavan tavoitteiden mukaisesti ja ennen kaikkea maksettujen mainosten avulla, joilla tämä tietokanava paljolti elää.

Kysymyksessä on tietoinen vaikuttaminen, niin tietosisällön kuin mainoksen kautta. Mainos haluaa sinun ostavan mainostettavaa tuotetta ja/tai palvelua. Itse mediasisältö on myös ohjaavaa, parhaimmillaan siihen ”oikeaan tietoon” [2 ja usein myös muunneltuun tietoon – vaihtoehtoiseen totuuteen, tieten tai tietämättömyyttään.

On selvää, että HS Niemi korostaa omaansa, puhuen laatumediasta eli välikädellisestä uutisoinnista [3, jopa mielipidemuokkauksesta jossain synnytetyn esitystarpeen mukaisesti. Näin myös sosiaalinen media toimii – oikein tai väärän tiedon tai tarkoitushakuisen uutisen/ mielipiteen muodostaa itse kirjoittaja/ kuvaaja, paljolti ajatusmaailmansa mukaisesti.

Tiedon kuluttajasta on tullut myös tiedontuottaja, joka luo tietovirtaa tarpeidensa ja mielenkiintonsa mukaisesti. Some luo mahdollisuuksia kansalaismedian [4 synnylle - yhä voimakkaammin, tosin nyt vielä käytetään perinteellisen median tietopohjaa alustana, sitä kritisoiden tai kompaten.

Niin sanottu kansankanava on voimakkaan kehityksen alla [5 - virheineen ja oikeassa olemisineen. HS Niemi käy luonnollisesti kamppailua aviisinsa puolesta [6 ja on osaltansa luonut iskusanan – laatumedia [7.

Lukijat eli tiedon kuluttajat ratkaisevat pelin ja HS Niemi näkee sen levikkitietona, siis maksetun tietovirran liikevaihtona.

Tänään Suomessakin, lähinnä ulkopoliittisin näkökulmin perinteellinen lännenmiehen media on myös luonut käsitteen West trolling manipulation [8, jossa sekoitetaan tieto, informaatio ja muunneltu - tai väistelty totuus [9.


Laatumedian vaikute – valikoivasti ja tarkoitushakuisesti

Tänään laatumediaksi itseään tituleeraava informaatiokanava vaikuttaa meihin tahtomattamme – valikoiden kilpailuasetelmassa ilmaista lukuinformaatiota – houkutellakseen meitä maksumuurin ylityksen maksajaksi.

Sinä saat houkuteuutisointia sen mukaisesti mitä olet ruksaillut kiinnostuksesi kohteiksi. Sinä valitset ja perinteellinen sähkömedia välittää tahtomaasi uteliaisuuden tyydykettä langattomiin laitteisiisi. Vaikuttamista tämäkin.

Meihin myös vaikutetaan vaaleissa – on mainosta, kehua, puolijuorua, väitettä ja mustamaalaamista – johon myös tämä ”laatumedia” syyllistyy – tieten ja tietämättään.

Vaalit ovat saaneet uusia vaikutemuotoja [10 – tarkoitushakuisena propagandana ja salakavalana manipulaationa – kaiken takana on aina ammattimainen markkinatutkimus ja ihmisryhmäprofilointi, jota kiihtyvästi kehittyvä tekoäly operoi **

[**otan esimerkin – halusin autooni automaattivaihteiston öljynvaihdon, se pitää tehdä määräajoin, ettei jäädä tielle. Löysin Kaaren Prismasta printtilehden, josta löysin ilmoituksen (mainoksen) liikkeestä, joka tekee juuri erikoistuneena esimerkiksi automaattivaihteiston öljynvaihtoja – soitin liikkeeseen, ja varasin ajan – ei siis mitään nettisähköisyyttä – hakuja googlettamalla tms – vain yksi perinteellinen puhelinsoitto. Seuraavana päivänä Facebookissa oli ilmoituksia liikkeistä, jotka tekevät automaattivaihteiston öljynvaihtoja! - Itse vaihtotyö oli ammattimainen ja sen myötä kyseinen liike on suositeltava.

Viitteet
[3 Kansakunta ei enää luota niin paljon kuin ennen perinteelliseen mediaan (?) ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/09/kansakunta-ei-enaa-luota.html -
[3 Onko muuten välikädellinen mediatiedontuottaja nyky- tai huomista päivää? ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/07/putin-trump-liennytyksen-mestarit.html -
[4 Esimerkiksi otamme Trumpmedian – eräänlaisen kansalaismediakanavan sekin! ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/trumpmedia.html -
[4 Toiseksi esmerkiksi otamme uuden ajan ”Lutherin” - Trumpin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/uuden-ajan-martti-luther-omien-teesien.html -
.


Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 164751

DOC pelottava_some_25032018.doc – OpenOffice Writer
PVM 25032018

624_6108

1 kommentti:

Ilkka Luoma kirjoitti...

... Ihmisen elämä ja kanssakäyminen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa on jatkuvaa vaikuttamista toisten mielipiteisiin sekä omaksumista toisten mielipiteistä. Eräät ovat tehneet siitä liiketoimintaa, kuten esimerkiksi media! Sosiaalinen media yrittää juosta perässä. Media lännessä harjoittaa West trolling manipulaatiota ja idässä East trolling propagandaa!

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10187539 -

.