Sosiaalisuus
ymmärretään inhimillisenä ja läheisenä ihmisyyttä kuvaavana
sanana. Media taas nähdään paljolti perinteellisen
tiedonvälityskanavan sanana, jossa lukija uskoo, ei usko – epäilee
ja kopioi innolla ja vastahankaisena – kertoen otsikoita
eteenpäin – totena tai valheena.
Media
on tänään välikädellistä, ja tämän omin sanoin –
”laadullista informaation välittämistä” tapahtumista
lukijoille – kansalaisille.
Helsingin
Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi katsoi*
tarpeelliseksi antaa oman näkemyksen [1
sosiaalisesta mediasta – unohtaen tietoisesti, että hänen
edustama ja mainostama laatumedia pyrkii myös vaikuttamaan
lukijoihin – tavallansa.
…
[*
~ https://yle.fi/aihe/termi/yle/18-241462
– yleisenä informaationa
Ote:
” … Yksi
johtopäätös näyttää jo nyt ilmeiseltä. Sosiaalinen media
vaikuttaa ajatteluumme ja käyttäytymiseemme enemmän kuin
todennäköisesti haluaisimme myöntää. Some' ssa vietetyn ajan
käyttöä on helppoa arvioida itse. Sen sijaan on vaikeampaa havaita
teknologian vaikutuksia esimerkiksi oman maailmankuvansa
rakentumiseen … ” -Kaius Niemi/HS
Allekirjoittaneen
kommentti Niemen kolumniin:
”....
HS Niemi on oikeassa - kaupallinen
media
yrittää vaikuttaa lukijaan eli kuluttajaan ainakin kahdella
tavalla, itse mediasisältönä, kunkin mediakanavan tavoitteiden
mukaisesti ja ennen kaikkea maksettujen mainosten avulla, joilla tämä
tietokanava paljolti elää.
Kysymyksessä
on tietoinen vaikuttaminen,
niin tietosisällön kuin mainoksen kautta. Mainos haluaa sinun
ostavan mainostettavaa tuotetta ja/tai palvelua. Itse mediasisältö
on myös ohjaavaa, parhaimmillaan siihen ”oikeaan tietoon” [2
ja usein myös muunneltuun tietoon – vaihtoehtoiseen totuuteen,
tieten tai tietämättömyyttään.
On
selvää, että HS Niemi korostaa omaansa, puhuen laatumediasta eli
välikädellisestä
uutisoinnista [3,
jopa mielipidemuokkauksesta jossain synnytetyn esitystarpeen
mukaisesti. Näin myös sosiaalinen media toimii – oikein tai
väärän tiedon tai tarkoitushakuisen uutisen/ mielipiteen muodostaa
itse kirjoittaja/ kuvaaja, paljolti ajatusmaailmansa mukaisesti.
Tiedon
kuluttajasta on tullut myös tiedontuottaja, joka luo tietovirtaa
tarpeidensa ja mielenkiintonsa mukaisesti. Some luo mahdollisuuksia
kansalaismedian [4
synnylle - yhä voimakkaammin, tosin nyt vielä käytetään
perinteellisen median tietopohjaa alustana, sitä kritisoiden tai
kompaten.
Niin
sanottu kansankanava on voimakkaan kehityksen alla [5
- virheineen ja oikeassa olemisineen. HS Niemi käy luonnollisesti
kamppailua aviisinsa puolesta [6
ja on osaltansa luonut iskusanan – laatumedia [7.
Lukijat
eli tiedon kuluttajat ratkaisevat pelin ja HS Niemi näkee sen
levikkitietona, siis maksetun
tietovirran liikevaihtona.
Tänään
Suomessakin, lähinnä ulkopoliittisin näkökulmin perinteellinen
lännenmiehen media on myös luonut käsitteen West
trolling manipulation
[8,
jossa sekoitetaan tieto, informaatio
ja muunneltu - tai väistelty totuus [9.
”
Laatumedian
vaikute – valikoivasti ja tarkoitushakuisesti
[
… Yle
… ~
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/13/media-tarvitsee-laatuleiman-talta-nayttaisi-lapivalaistu-uutinen
– seloste mitä on
laatumedia … ]
Tänään
laatumediaksi
itseään tituleeraava informaatiokanava vaikuttaa meihin
tahtomattamme – valikoiden kilpailuasetelmassa ilmaista
lukuinformaatiota – houkutellakseen meitä maksumuurin ylityksen
maksajaksi.
Sinä
saat houkuteuutisointia sen mukaisesti mitä olet ruksaillut
kiinnostuksesi kohteiksi. Sinä valitset ja perinteellinen sähkömedia
välittää tahtomaasi uteliaisuuden tyydykettä langattomiin
laitteisiisi. Vaikuttamista tämäkin.
Meihin
myös vaikutetaan vaaleissa
– on mainosta, kehua, puolijuorua, väitettä ja mustamaalaamista –
johon myös tämä ”laatumedia” syyllistyy – tieten ja
tietämättään.
Vaalit
ovat saaneet uusia vaikutemuotoja [10
– tarkoitushakuisena propagandana ja salakavalana manipulaationa –
kaiken takana on aina ammattimainen markkinatutkimus ja
ihmisryhmäprofilointi, jota kiihtyvästi kehittyvä tekoäly operoi
**…
…
[10
Tumblr ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005616376.html
-
…
[**
… otan
esimerkin
– halusin autooni automaattivaihteiston öljynvaihdon, se pitää
tehdä määräajoin, ettei jäädä tielle. Löysin Kaaren Prismasta
printtilehden, josta löysin ilmoituksen (mainoksen) liikkeestä,
joka tekee juuri erikoistuneena esimerkiksi automaattivaihteiston
öljynvaihtoja – soitin liikkeeseen, ja varasin ajan – ei siis
mitään nettisähköisyyttä – hakuja googlettamalla tms – vain
yksi perinteellinen puhelinsoitto.
Seuraavana päivänä Facebookissa oli ilmoituksia liikkeistä, jotka
tekevät automaattivaihteiston öljynvaihtoja! - Itse vaihtotyö oli
ammattimainen ja sen myötä kyseinen liike on suositeltava.
…
Viitteet
[2
– Totuus ja oikea tieto ~
https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/08/totuus-hetken-piina.html
-
[3
Kansakunta ei enää luota niin paljon kuin ennen perinteelliseen
mediaan (?) ~
https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/09/kansakunta-ei-enaa-luota.html
-
[3
Onko
muuten välikädellinen mediatiedontuottaja nyky- tai huomista
päivää?
~
https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/07/putin-trump-liennytyksen-mestarit.html
-
[4
Esimerkiksi otamme Trumpmedian
– eräänlaisen kansalaismediakanavan sekin! ~
https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/trumpmedia.html
-
[4
Toiseksi esmerkiksi otamme uuden ajan ”Lutherin” - Trumpin ~
https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/uuden-ajan-martti-luther-omien-teesien.html
-
[7
Laatumedia ~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000002507759.html
-
.
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
DOC
pelottava_some_25032018.doc – OpenOffice Writer
PVM
25032018
624_6108
1 kommentti:
... Ihmisen elämä ja kanssakäyminen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa on jatkuvaa vaikuttamista toisten mielipiteisiin sekä omaksumista toisten mielipiteistä. Eräät ovat tehneet siitä liiketoimintaa, kuten esimerkiksi media! Sosiaalinen media yrittää juosta perässä. Media lännessä harjoittaa West trolling manipulaatiota ja idässä East trolling propagandaa!
...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10187539 -
.
Lähetä kommentti